Ingen hjälpte till

Jag tänker också att jag för min egen sinnesfrids skull vill veta att jag gjort vad jag kan i situationen. Jag förstår inte riktigt hur det "inte kan bli". Har man inte förstått att det finns behov av att hjälpa? Eller blir människor verkligen sådär paralyserade?
Ja. En del blir helt passiva i krissituationer. Men jag vill minnas att risken för att man blir det minskar om man övar. Jag tycker att det borde vara mer fokus på första hjälpen, vatten/issäkerhet och sådant i skolan. Det är ju en perfekt grej att göra crossover idrott/samhällskunskap.
 
Vi ser ju att människor struntar i att hjälpa andra nästan dagligen.
Alla borde någon gång då tänka sig in i situationen "Hur skulle jag ha reagerat om jag va där." Alla borde ha tänkt den tanken någon gång.
Varför reagerar man inte då på hur man har tänkt sig själv i situationen
Varför lär man sig inte av andras misstag och agerar annorlunda?
Det begriper jag inte.
Jag tror man tänker så. Men det är svårt när du väl står i situationen. Många blir apatiska, vissa blir arga, andra hjälper etc. Det är svårt att veta hur man agerar i en situation om man aldrig varit där. Det är därför övning är bra. Även om man blir rädd och stressad så sitter handlingen i ryggmärgen och man kan utföra det i alla fall.
Jag vet ex att när jag blir rädd kan jag börja skratta.
 
Ja. En del blir helt passiva i krissituationer. Men jag vill minnas att risken för att man blir det minskar om man övar. Jag tycker att det borde vara mer fokus på första hjälpen, vatten/issäkerhet och sådant i skolan. Det är ju en perfekt grej att göra crossover idrott/samhällskunskap.
Absolut! HLR varje år! Jag vill dra det ett steg till och faktiskt prata samhällets krishantering i skolan. Det är så oerhört liten andel folk som vet vad de har för rättigheter och skyldigheter i en krissituation. Och då menar jag inte en trafikolycka utan en samhällsstörning/extraordinär händelse.
För något år som kom det statistisk att 80% av alla 8e klassare inte hade en aning om vad de skulle göra i en kris, inte vart de kan hämta info osv. Skrämmande.
 

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 759
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 571
Senast: Masse
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp