Ingen undersökning vid ev fraktur i knogen?

Michellan95

Trådstartare
Jag ringde till 1177 för att min dotter (snart 13 år gammal) idag blev trampad av sin bästis på handen som resulterade i stor svullnad i och på handen vid knogen, blåmärke och rörelsenedsättning utöver att det förstås gör väldigt ont. Det hände utomhus mitt i en lek med skor mot asfalt så det var ju lite fart och tyngd i det hela också.
Ssk på 1177 jag pratade med sa helt oberört att det bara är avvakta. Man gör ändå inget med knogar. Okej sa jag och tackade för mig.

Men så här efteråt när jag sitter här i soffan och tänker. Är det verkligen så? Gör man inte ens en undersökning och tar reda på om det är bara mjukdelar eller faktiskt en skelettskada när det kommer till händer?
Dottern hade varit till skolsyster som tyckte att det skulle kollas upp av läkare men ssk på 1177 säger att det är onödigt.
Så nu funderar jag på om jag ska ringa till vår vc imorgon i alla fall eller tycker ni också att det är onödigt? Bara att avvakta som han sa?
 
Inte en knoge men ett ben i handen. Min far gjorde en korkad grej när han hade bråttom en gång och snubblade. Han slog i handen på något sätt och fick rejält ont och nedsatt rörlighet. Senare upptäckte han att knogen för långfingret satt lägre än resten av knogarna och att benet mellan handleden och knogen var ojämnt. Troligen har han brutit benet och det har växt ihop snett. Han har haft en del problem med det här.
Tycker det verkar konstigt att man inte kollar upp saken, händerna är ju superviktiga så är det en fraktur lär man väl i alla fall veta ifall den ligger rätt?
 
Inte en knoge men ett ben i handen. Min far gjorde en korkad grej när han hade bråttom en gång och snubblade. Han slog i handen på något sätt och fick rejält ont och nedsatt rörlighet. Senare upptäckte han att knogen för långfingret satt lägre än resten av knogarna och att benet mellan handleden och knogen var ojämnt. Troligen har han brutit benet och det har växt ihop snett. Han har haft en del problem med det här.
Tycker det verkar konstigt att man inte kollar upp saken, händerna är ju superviktiga så är det en fraktur lär man väl i alla fall veta ifall den ligger rätt?
Ja jag kanske ska ringa vc iaf och höra vad de tycker. Får jag samma svar igen så får jag väl acceptera att det är så man gör.
 
Jag har haft ett par frakturer i handen, och ingen av gångerna har någon trott att det varit något värre än en stukning förrän efter röntgen. Numera skulle jag alltså alltid söka vård om det är en skada som gör det väldigt svårt att röra någon led.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 923
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 153
Senast: Karminnie
·
A
Hästmänniskan Behöver bara skriva av mej någonstans. Det var totalt oväntat. Hon har gått på bete med sin bästis, dom har gått tillsammans nästa hela...
Svar
13
· Visningar
2 523
Senast: palle
·
J
  • Låst
Hästvård Som frågan lyder kan man anmäla en vetrinär för felaktig behandling och bristande undersökning? vad gäller? kan man få skadestånd? Två...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
19 590
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp