Inkomst tre gånger hyran för hyreskontrakt

Lite (eller mycket) beror det på var i landet du vill bo. Stockholmstrakten är ju dyrt, helt klart. Kan du bo på mindre ort, men fortfarande trevlig ort, kan du säkert hitta en lägenhet för säg 4500:- i månaden? 13 500:- i lön efter skatt är ju ingen omöjlighet? Har du funderat över Hemtjänsten? De behöver alltid folk och kan du jobba helger t.ex. är lönen helt ok.
Min kropp är för trasig för ett så fysikt jobb som hemtjänst innebär. Jag har även kollat lite på personlig assistent men även det faller på min trasiga kropp.
 
Mina vänner bor i Stockholm och det är därför jag vill komma närmare dem. Jag har funderat på andra städer men jag har verkligen ingen koll på vilka städer som kan passa i så fall. Helst inte Tjotahejti, då kan jag lika gärna stanna här.
 
Att ens få en lägenhet i Stockholm är väl steg ett, står du i kö?
Jag har bott i många städer och aldrig hört att man behöver ha en inkomst som är så hög för att få hyra.
Jag har haft under 10 i inkomst och fick hyra utan problem även då,
 
Sök. Man vet aldrig vad som kan hända.

Trots bra pension när jag i går i pension, har jag konstaterat att Sverige blir för dyrt. Allt är dyrare framför allt sjukvård, mediciner och levnadskostnader som är sådant man troligen kommer behöva mest av som gammal, så jag kommer stanna i Tyskland och kunna unna mig saker även som pensionär. Att kunna ha djur tex och ha råd att ta de till veterinär vid behov.

Fast sjukvården kostar mycket mycket lite i Sverige.
 
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.
I Uppsala så finns seniorlägenheter som inte alls har det kravet. Ställ dig i några lämpliga bostadsköer så läser det sig nog.
 
Bor inte i Sverige nu men hoppas kunna återvända när jag går i pension. Men är väldigt fundersam över hur jag ska få någonstans att bo. Enda inkomst blir pensionen och den blir låg. Ser att jag omöjligt kommer att klara ett inkomstkrav på inkomst, tre gånger högre än hyran. Som pensionär har jag ju möjlighet att få bostadsbidrag men jag måste ju få hyreskontraktet först. Finns det värdar som inte har lika höga inkomstkrav? Inte ens i dagsläget har jag så stor inkomst att det räcker ett sånt inkomstkrav.

Brukar galghumoristiskt skämta med mina vänner att jag hamnar under en bro när jag flyttar hem men det ligger en del sanning i det.
  • När hyran är betald ska du ha en inkomst med ett bestämt belopp kvar efter skatt. För en ensamstående vuxen är beloppet 5 016 kronor. Och för sammanlevande makar eller sambor är beloppet på 8 287 kronor.
https://bostad.uppsala.se/lediga-bostader/?senior=true
 
Det är så svårt och skevt. Jag är ensamstående utan stora sparkapital och har inga föräldrar med pengar eller egna boenden. Jobbar med en kommunal lön.
jag får knappt en hyreslägenhet på grund av kraven och jag får under inga omständigheter köpa något då banken kräver (förutom insats) 15 000 kr kvar efter allt är betalt (enligt de så betyder det att allt från bensin till amortering till mat ingår i det) och kunna betala 7 % ränta.
Som ensamstående utan rika föräldrar, vad fan gör man då? Jag har två hästar och hyr en villa nu av en privatperson som säkerligen snart vill sälja. Så skulle jag vara du skulle jag ställa mig i massor av köer och även seniorboende, det verkar mycket enklare att få hjälp till seniorboende faktiskt.
 
  • När hyran är betald ska du ha en inkomst med ett bestämt belopp kvar efter skatt. För en ensamstående vuxen är beloppet 5 016 kronor. Och för sammanlevande makar eller sambor är beloppet på 8 287 kronor.
https://bostad.uppsala.se/lediga-bostader/?senior=true
Och det klarar man väl inom äldreförsörjningsstödet bara hyran ligger inom deras maxgränser?
Kruxet för TS kan vara att om pensionen inte räcker så att det behövs bostadstillägg så går det inte att söka det innan flytten är genomförd och folkbokföringen ändrad.

Men bostadsbolagen borde vara vana med pensionärer som behöver ha hyresbeloppet klart innan beslut om bidraget finns på papper? Fördelen att söka som pensionär är att bolaget knappast behöver räkna med någon risk att du kan förlora din inkomst i framtiden.
 
Det är så svårt och skevt. Jag är ensamstående utan stora sparkapital och har inga föräldrar med pengar eller egna boenden. Jobbar med en kommunal lön.
jag får knappt en hyreslägenhet på grund av kraven och jag får under inga omständigheter köpa något då banken kräver (förutom insats) 15 000 kr kvar efter allt är betalt (enligt de så betyder det att allt från bensin till amortering till mat ingår i det) och kunna betala 7 % ränta.
Som ensamstående utan rika föräldrar, vad fan gör man då? Jag har två hästar och hyr en villa nu av en privatperson som säkerligen snart vill sälja. Så skulle jag vara du skulle jag ställa mig i massor av köer och även seniorboende, det verkar mycket enklare att få hjälp till seniorboende faktiskt.
I ditt fall tror jag att nyckelorden när det gäller möjligheten att spara ihop ett startkapital för en br är ”två hästar” och ”hyr villa”. Kommunal lön behöver inte innebära en låg lön, sist jag jobbade i kommun tjänade jag 43000 brutto.


Det där med 15 000 kr har jag aldrig hört talas om, jag har ändå diskuterat lån med olika banker då jag köpt och sålt bostäder flera gånger de senaste åren. Har du gjort kalkyler och ansökt om lånelöfte på bankernas hemsidor? Prova annars! Jag tycker de kalkylerna känns väldigt generösa.
 
Senast ändrad:
I ditt fall tror jag att nyckelorden när det gäller möjligheten att spara ihop ett startkapital för en br är ”två hästar” och ”hyr villa”. Kommunal lön behöver inte innebära en låg lön, sist jag jobbade i kommun tjänade jag 43000 brutto.
Det kommer ta så många år att jag är död innan jag får ihop något. Hyresrätter här får man inte tag på (bor ej i storstad) och skulle det komma ut nån ligger hyran på 2a från 8000 o uppåt.
43 i brutto räcker inte på långa vägar som inkomst, banken sa iaf minst 60 till mig.
 
Det kommer ta så många år att jag är död innan jag får ihop något. Hyresrätter här får man inte tag på (bor ej i storstad) och skulle det komma ut nån ligger hyran på 2a från 8000 o uppåt.
43 i brutto räcker inte på långa vägar som inkomst, banken sa iaf minst 60 till mig.

Jag sitter i samma sits. Dyra hyresrätter om man inte har massor av köpoäng (vilket jag iofs hade och fick tag i nuvarande lägenhet) och BR i storleken 2-3rok kostar från 1,5milj och uppåt. Jag kommer aldrig få lån, trots hög insats och ok lön (över 30k/månad)
 
Jag sitter i samma sits. Dyra hyresrätter om man inte har massor av köpoäng (vilket jag iofs hade och fick tag i nuvarande lägenhet) och BR i storleken 2-3rok kostar från 1,5milj och uppåt. Jag kommer aldrig få lån, trots hög insats och ok lön (över 30k/månad)

Men "aldrig få lån" - jag förstår inte? Jag gjorde nyss en uträkning på SBABs hemsida, kalkylerade med en insats på 180 000, en lön på 32 000 och månadsavgift till föreningen på 3400. Jag fick besked att jag kan köpa en lägenhet för 2 msek.

Har du gjort kalkylerna på bankernas hemsida?
 
Men "aldrig få lån" - jag förstår inte? Jag gjorde nyss en uträkning på SBABs hemsida, kalkylerade med en insats på 180 000, en lön på 32 000 och månadsavgift till föreningen på 3400. Jag fick besked att jag kan köpa en lägenhet för 2 msek.

Har du gjort kalkylerna på bankernas hemsida?
Ja.

Med en insats på 400k får jag låna max 700k med en lön på 35k
 

Liknande trådar

U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 276
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 488
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp