Inplastat hö

Bukefalos 30 år!

EmmaW

Trådstartare
Jag köper alltid torrhö i småbalar men nu har min höbonde plastat in en massa hö och vill gärna sälja det till mig och jag är oerhört skeptisk. Min ena häst tål hösilage dåligt så det går ju bort helt här hemma. Men sen känns det som att det skulle vara smidigare med en storbal om det var möjligt men jag vill inte tumma på kvalitén. Vad är era erfarenheter av att köpa inplastat hö?

Jag köper alltid torrhö i småbalar men nu har min höbonde plastat in en massa hö och vill gärna sälja det till mig och jag är oerhört skeptisk. Min ena häst tål hösilage dåligt så det går ju bort helt här hemma. Men sen känns det som att det skulle vara smidigare med en storbal om det var möjligt men jag vill inte tumma på kvalitén. Vad är era erfarenheter av att köpa inplastat hö?
Köpt det en gång och aldrig mer.
Varenda jäkla bal var dålig, dammig/mögel. Bonden höll såklart inte med mig så det var skitdrygt att reklamera.

Nej nu är det antingen torrt hösilage eller vanligt torrhö som gäller.

Köpt det en gång och aldrig mer.
Varenda jäkla bal var dålig, dammig/mögel. Bonden höll såklart inte med mig så det var skitdrygt att reklamera.

Nej nu är det antingen torrt hösilage eller vanligt torrhö som gäller.
Det är lite det är jag är rädd för här.

Sen har bonden bara tagit en analys för han tog in allting samtidigt. Från olika fält. Det känns inte helt rätt.

Jag har tillsammans med grannen köpt inplastat hö i många år och det har varit allt från bra till katastrof. Viktigt är många lager plast eftersom höstråna är torra och hårda vilket gör att de lättare gör hål på plasten.

Det är lite det är jag är rädd för här.

Sen har bonden bara tagit en analys för han tog in allting samtidigt. Från olika fält. Det känns inte helt rätt.
Nej det var riktigt jobbigt. Han ville inte ha tillbaka, hävdade att de var fräscha.. jag ville inte ha dem, vart sjutton ska jag göra av tio ton dåligt hö? Han tyckte jag skulle sälja till någon med kossor. ..
Fick till slut iväg dem till vänner och bekanta som behövde till sina odlingar. Nej usch. Nu håller jag hårt i den bonden jag har, det är ALDRIG något problem att påtala och byta ut om någon bal är dålig.

FRån olika fält känns ju sisådär, om inte åkrarna har samma förutsättningar?

Nej det var riktigt jobbigt. Han ville inte ha tillbaka, hävdade att de var fräscha.. jag ville inte ha dem, vart sjutton ska jag göra av tio ton dåligt hö? Han tyckte jag skulle sälja till någon med kossor. ..
Fick till slut iväg dem till vänner och bekanta som behövde till sina odlingar. Nej usch. Nu håller jag hårt i den bonden jag har, det är ALDRIG något problem att påtala och byta ut om någon bal är dålig.

FRån olika fält känns ju sisådär, om inte åkrarna har samma förutsättningar?
Dom har nog samma förutsättningar allihopa tror jag . Han är nogran. Jag har sagt att jag kanske kan testa en och se, men att jag är skeptisk. Det är inga problem att byta tror jag inte. Han bytte ut en dålig höbal sist som jag inte ens bad honom att byta ut, men självklart skulle jag ha en ny tyckte han. Han vet att jag är noga och att en av mina hästar är väldigt känslig.

Jag köper plastat torrhö i storbal. Jag har begränsat utrymme inne och vill helst köpa mer foder per leverans för att känna mig klar och lugn liksom. Har haft någon bal som varit dålig som jag kasserade. I övrigt har det varit bra från den här leverantören. Blir ju också väldigt mkt billigare än småbal ofta.
När jag bodde och jobbade hos mina tränare var läget samma. Svårt att ha foder till så många hästar under tak. Även de hade just plastat torrhö. Tror även där att en bal typ var dålig. Då gick man ju igenom rätt många på ca 15 hästar.
Båda leverantörer lät höet torka bra och sedan många lager plast.

Där jag står uppstallad har vi inplastat torrhö på storbal. Sällan varit något problem. Vi hade mer problem och variation i kvalitet bal till bal när vi hade hösilage.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka