Inreda litet smalt flickrum till 6 åring

Bukefalos 30 år!

Hjälp!
Dotterns rum är litet, smalt och avlångt. Och på bilden stökigt som tusan.
Med andra ord helt hopplöst att inreda. Det är trångt, rörigt och det är svårt att få någon bra ordning där inne.

Nu ska vi skaffa ny säng åt henne och hon vill ha en våningssäng med skrivbord under. Så nu är frågan, hur gör vi för att få ut mesta möjliga av rummet? Mattan ska bytas till något mindre "småbarnsaktigt" som hon säger, tips mottages tacksamt.
Hon leker med köket och ibland med dockhuset. Det behöver rensas såklart och vi har rensat men det är ändå rörigt.

Hur ser era barns rum ut? Någon med bra lösning på den här typen av rum?Visa bifogad fil 170590
Vi hade loftsäng länge, det fungerade väldigt bra. Jag tycker att IKEA verkar ha super loftsängar med mycket förvaring och ett mindre skrivbord, supermysiga. (vår var i metallrör och ingen förvaring, men vi satte bokhylla under och fåtölj, skrivbord hade vi inte under sängen)

Jag tycker (baserat på vad andra skrivit ovan)

Att on verkar ju ha gjort ett superval i sin önskning att ha en loftsäng. Löser problemet väl och att neka det pga (orka) bäddning känns lite trist.

Att hon självklart ska ha ett skrivbord! om hon vill ha det. Hemskt att neka ett barn ett skrivbord om de vill ha och självklart några hyllor för böcker.

Vidare att om hon vill ha jättemycket saker och trivs med att ha färgrikt och livligt i sitt rum vore det hemskt att beröva henne det. Men håller med andra om att förvaring så att man kan välja grad av livlighet i rummet är ju också bra. De där IKEA sängarna ger det (som du märker tycker jag de verkar super och hade definitivt köpt en om det hade funnits när vi skaffade en iofs begagnad säng).

Finns ju mängder av fina mattor att välja mellan så hon kanske kan välja själv på vald möbelaffär eller IKEA.

1752501361748.webp
(finns att lägga färgkombinationer och byta riktning på skrivbord och så, valde bara visa naturella)

(När det gäller bädda var det en bra bieffekt att barnet hjälpte till att bädda så det blev en gemensam aktivitet och nu byter lakan helt själv ngn gång i veckan/varannan vecka utan att man ens säger ngt.)

https://www.ikea.com/se/sv/p/smastad-loftsaeng-vit-vit-med-skrivbord-med-4-lador-s99428866/

(Från någon som också tycker om mycket färg och liv i ett rum och precis kommit tillbaka från ett hyrt AirBnB som var gråvitt och totalt glooomy (vitt rent fräsht "ljust" och orkideer överallt hjälpte inte ett dugg, det ekade). Man såg inte ett jota, inga lampor över soffor, inget ljus för läsning, stickning eller rita. Allt fokuserat på TV. Hade 100 gånger hellre bott i din dotters fina kreativa rum :) :love:

Senast ändrad:
Nu har vi en väldigt nöjd liten tjej här hemma. Rummet är inte klart än, det ska in leksaker, lite ljusslingor vid skrivbordet och annat så det blir mysigt. Tänk bort den vita garderoben, den ska inte vara kvar. Visa bifogad fil 170824
Kul! Jag hade tänkt föreslå att platsbygga något liknande; en rolig loftsäng med både skrivbordsplats och en hel del förvaringsutrymme. Men smidigt att ni hittade en färdig. :)

Liknande trådar

• Hur stort rum behöver 4-6 åring?
  • Bo litet med barn
  • Jag har blivit med valp!
  • Smart förvaring i litet rum?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn