Bukefalos 28 år!

Inredningstråden, del 2

Det är mindre blommor nu, men annars är det sig likt :D ska ordna nån mer bild när jag kommer hem 😊
20201229_130004_601155d12a6b222125a6b962.jpg

img_20200817_221600_545_601155e3ddf2b360c5abdc5d.jpg

20200903_164854_6011560ce087c366cce78b16.jpg
 
Är det nån här som har ett retroinrett hem? Behöver inspiration då jag köpt en lägenhet med 50-talsstuk i kök och hall. Jag vill bevara och utveckla charmen i det, det verkar ju dessutom gå mer mot att vara inne så det känns inte som att det blir så hemskt svårsålt om några år även om jag lägger lite pengar på att bevara istället för att ge bostaden ett mer modernt snitt :)
50-tal för mig är raka avskalade naturfärgade funktionella möbler i kombination med färgglada inrednings- och bruksdetaljer i antingen plast eller tyg. Ofta väldigt mycket pryttlar i en mix av ”nytt” och ärvt. Tapeter i milda färger med grafiska mönster. Och vad gäller träslag så var även björk vanligt förekommande så man måste inte gilla teak. Vi hade förresten innerdörrar i vår 50-talslägenhet som vi trodde var gabon (60-talstypiskt träslag) men de var björk, betsade för att likna gabon.
 
50-tal för mig är raka avskalade naturfärgade funktionella möbler i kombination med färgglada inrednings- och bruksdetaljer i antingen plast eller tyg. Ofta väldigt mycket pryttlar i en mix av ”nytt” och ärvt. Tapeter i milda färger med grafiska mönster. Och vad gäller träslag så var även björk vanligt förekommande så man måste inte gilla teak. Vi hade förresten innerdörrar i vår 50-talslägenhet som vi trodde var gabon (60-talstypiskt träslag) men de var björk, betsade för att likna gabon.
Bra sammamfattning, jag kom också tänka på såna där trådhyllor i färg och hyllor i trä. Eller heter de trådhyllor de jag tänker på? 🤔
 
Vi har mörkläggningsgardiner i sovrummet, de är jättebra och jag tycker de är fina.
Fönstret är inte så stort och nu tycker jag det ser lite ihoptryckt och mörkt ut. Har även fina gardiner i spets bakom men de försvinner helt 😅
Visst borde det funka att flytta fästena till gardinstängerna 1 dm åt varje håll?
Eller kommer det se konstigt ut?
IMG_20210102_104219.jpg
 
Vi har mörkläggningsgardiner i sovrummet, de är jättebra och jag tycker de är fina.
Fönstret är inte så stort och nu tycker jag det ser lite ihoptryckt och mörkt ut. Har även fina gardiner i spets bakom men de försvinner helt 😅
Visst borde det funka att flytta fästena till gardinstängerna 1 dm åt varje håll?
Eller kommer det se konstigt ut?
Visa bifogad fil 63890
Eller dra undan gardinerna mer? Kanske något rep/band så att man kan knyta ihop dem och på så vis få mera ljus under dagen?
Tänker att det borde funka som du skriver men jag är en latmask och skulle först titta på andra alternativ :angel: Men om du gör som du skriver så kanske fönstret även ser lite större ut än vad det är då man lurar ögat lite.
 
Vi har mörkläggningsgardiner i sovrummet, de är jättebra och jag tycker de är fina.
Fönstret är inte så stort och nu tycker jag det ser lite ihoptryckt och mörkt ut. Har även fina gardiner i spets bakom men de försvinner helt 😅
Visst borde det funka att flytta fästena till gardinstängerna 1 dm åt varje håll?
Eller kommer det se konstigt ut?
Visa bifogad fil 63890
Jag tycker att ni skulle kunna ha en gardinstång längs i princip hela den väggen, så kan ni dra ifrån vänstra gardinen så att den mest hänger mot väggen när den inte behövs.
 
Eller dra undan gardinerna mer? Kanske något rep/band så att man kan knyta ihop dem och på så vis få mera ljus under dagen?
Tänker att det borde funka som du skriver men jag är en latmask och skulle först titta på andra alternativ :angel: Men om du gör som du skriver så kanske fönstret även ser lite större ut än vad det är då man lurar ögat lite.

De går inte att dra undan mer 😂
Jag gillar inte band, tror det blir pösigt och fult med så mycket gardiner.
Är dunderbetong men sambon gillar att borra 😁
 
Vi har mörkläggningsgardiner i sovrummet, de är jättebra och jag tycker de är fina.
Fönstret är inte så stort och nu tycker jag det ser lite ihoptryckt och mörkt ut. Har även fina gardiner i spets bakom men de försvinner helt 😅
Visst borde det funka att flytta fästena till gardinstängerna 1 dm åt varje håll?
Eller kommer det se konstigt ut?
Visa bifogad fil 63890
Jag hade absolut flyttat fästena, det har jag gjort för att få fönstret att se större ut 😃
 
Vi har mörkläggningsgardiner i sovrummet, de är jättebra och jag tycker de är fina.
Fönstret är inte så stort och nu tycker jag det ser lite ihoptryckt och mörkt ut. Har även fina gardiner i spets bakom men de försvinner helt 😅
Visst borde det funka att flytta fästena till gardinstängerna 1 dm åt varje håll?
Eller kommer det se konstigt ut?
Visa bifogad fil 63890
Jag tycker det vore fint att sätta en takskena längs med hela väggen :) då kan du dra gardinerna som du vill och tavlan kan ju hänga kvar.
 
Jag vill inte flytta tavlan 🙄

Jag har visserligen mer vägg på sidan av fönstret (och som jag på ena sidan ville täcka med gardinen) men jag satte upp en takskena längs med hela väggen. Älskar att slippa ha gardinerna för hela fönstret, samtidigt som jag kan dra för och mörklägga hela rummet.

Vill du ha kvar gardinstången borde det absolut går att flytta ut fästena lite, tänker jag.
 
Jag drar också åt 50/60-tal, men plockar bara bitarna jag gillar liksom :p har kvar originalköket från 1960 och försöker bygga resten utifrån det. Det är gott och blandat, soffan är Ikea, nyproduktion av en 60-talsmodell. Stommen är valnöt. Teakbord från auctionet, puff från åhlens. Radion har jag köpt hos @athena_arabians :D
Blir grårutigt i hallen och blått/grafiskt i köket så småningom.
FC9D34C3-7D28-4432-AE95-B39C73C2F026.jpeg
 

Liknande trådar

Svar
1 191
· Visningar
64 753
Senast: Mineur
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
551
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
531
Senast: gullviva
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 825
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp