Bukefalos 28 år!

Inredningstråden, del 2

@Bison @Zinfernia @Asko
about a horse har också mycket fint. Där är bland annat detta hästhuvud (som jag raden har :D ) lite billigare
26474974-lrcXm.jpg

Denna är en för tidigt födelsedagspresent från min väninna :angel: :D
 
Är det nån här som har ett retroinrett hem? Behöver inspiration då jag köpt en lägenhet med 50-talsstuk i kök och hall. Jag vill bevara och utveckla charmen i det, det verkar ju dessutom gå mer mot att vara inne så det känns inte som att det blir så hemskt svårsålt om några år även om jag lägger lite pengar på att bevara istället för att ge bostaden ett mer modernt snitt :)
 
Är det nån här som har ett retroinrett hem? Behöver inspiration då jag köpt en lägenhet med 50-talsstuk i kök och hall. Jag vill bevara och utveckla charmen i det, det verkar ju dessutom gå mer mot att vara inne så det känns inte som att det blir så hemskt svårsålt om några år även om jag lägger lite pengar på att bevara istället för att ge bostaden ett mer modern snitt :)

Spontant säger jag teakmöbler (som "tyvärr" blivit populära och därmed dyra... personligen önskar jag att jag hade teak att sälja eftersom jag personligen avskyr den estetiken :angel:). Googla på "retro 50-tal" så får du säkert upp massor :) Kolla Tradera också för mindre inredningsdetaljer i den stilen.

Edit: Kan tillägga att jag dissar ingen för dennes smak... vi gillar alla olika stilar av inredning. Själv är jag insnöad på jugend/art deco med krydda av allmoge... även om jag kan gråta inombords av en läcker rokokobyrå som jag inte har plats för eller ett gigantiskt salsskåp i nyrenässans :love:
 
Spontant säger jag teakmöbler (som "tyvärr" blivit populära och därmed dyra... personligen önskar jag att jag hade teak att sälja eftersom jag personligen avskyr den estetiken :angel:). Googla på "retro 50-tal" så får du säkert upp massor :) Kolla Tradera också för mindre inredningsdetaljer i den stilen.

Just teak har jag själv rätt svårt för :o Har annars en del sånt i släkten som jag kan bärga gratis. Om jag vill... :cautious:
 
Edit: Kan tillägga att jag dissar ingen för dennes smak... vi gillar alla olika stilar av inredning. Själv är jag insnöad på jugend/art deco med krydda av allmoge... även om jag kan gråta inombords av en läcker rokokobyrå som jag inte har plats för eller ett gigantiskt salsskåp i nyrenässans :love:

En dröm är ett rum i rokoko med soffa och fåtöljer :love: Det får dock bli nån gång i ett hus....
 
Just teak har jag själv rätt svårt för :o Har annars en del sånt i släkten som jag kan bärga gratis. Om jag vill... :cautious:

Teak är ju absolut en del av den stilen även om jag förstår dig.

Jag är glad för mitt hus (trots att mina kära föräldrar sabbade en del under renoveringen tidigt 70-tal :yuck:). Salongen har en tapet som nog kan vara jugend i original (dvs närmare 100 år gammal :love:). Nu står där ett dalaskåp och en spegelbyrå i nyrenässans också men jag tycker inte de avviker för mycket och de är enormt kärt arvegods. Men just nu letar jag ekmöbler i jugendstil ("Äpplet") för att möblera rummet i övrigt.

Jag håller på att åtgärda deras 70-talsrenovering sakta men säkert också :D
 
En dröm är ett rum i rokoko med soffa och fåtöljer :love: Det får dock bli nån gång i ett hus....

Jag nästan grät av lycka när jag slängde ut furumöblerna a la 70-tal och äntligen fick min kära Chesterfield-soffa :love: Har jag råd ska nog salongen begåvas med en Chesterfield-bäddsoffa... i buteljgrön sammet :D

Tyvärr ska jag sälja min fina gamla guldkanapé... katten klöser på den och det är ju ingen poäng att ha den om jag måste ha den övertäckt :cry:

20066696_480062818994640_3980495047626850304_n.jpg


Edit: Det där är salig Missia som också försökte klösa på den... den är tydligen attraktiv för det!
 
Senast ändrad:
Jag nästan grät av lycka när jag slängde ut furumöblerna a la 70-tal och äntligen fick min kära Chesterfield-soffa :love: Har jag råd ska nog salongen begåvas med en Chesterfield-bäddsoffa... i buteljgrön sammet :D

Tyvärr ska jag sälja min fina gamla guldkanapé... katten klöser på den och det är ju ingen poäng att ha den om jag måste ha den övertäckt :cry:

20066696_480062818994640_3980495047626850304_n.jpg


Edit: Det där är salig Missia som också försökte klösa på den... den är tydligen attraktiv för det!

Fick precis ett extremt villhöver begär, vår u-soffa hemma är ändå kass. Kastar ut den ersätter med modell liknande + fåtölj (för sambon och katter). Förväntar mig att ha en gosig katt på magen och bli matad med vindruvor och ev lite vin
 
Är det nån här som har ett retroinrett hem? Behöver inspiration då jag köpt en lägenhet med 50-talsstuk i kök och hall. Jag vill bevara och utveckla charmen i det, det verkar ju dessutom gå mer mot att vara inne så det känns inte som att det blir så hemskt svårsålt om några år även om jag lägger lite pengar på att bevara istället för att ge bostaden ett mer modernt snitt :)
Jag tror att @pepp har retro inspiration i sitt hem, om jag inte misstolkat det helt.
 
Spontant säger jag teakmöbler (som "tyvärr" blivit populära och därmed dyra... personligen önskar jag att jag hade teak att sälja eftersom jag personligen avskyr den estetiken :angel:). Googla på "retro 50-tal" så får du säkert upp massor :) Kolla Tradera också för mindre inredningsdetaljer i den stilen.

Edit: Kan tillägga att jag dissar ingen för dennes smak... vi gillar alla olika stilar av inredning. Själv är jag insnöad på jugend/art deco med krydda av allmoge... även om jag kan gråta inombords av en läcker rokokobyrå som jag inte har plats för eller ett gigantiskt salsskåp i nyrenässans :love:
Jag har också svårt för teak.

Men samtidigt vet jag att det finns folk som har svårt för min smak också :angel: den där lantliga vita shabby chic stilen :love:
 
Pris på den? Inte katten alltså... :angel:

Jag gav för mycket (auktion hemma på gården och någon sabla amatör fjantbjöd mot mig så den blev typ 2000kr dyrare än vad den normalt gått för 🤬) så säljer jag ska jag minst ha vad jag gav :angel: plus att som dotter till en auktionist tänkte jag också försöka gå plus... :rofl:

Edit: Man står inte och höjer med en tjuga när man är över 2000kr...
 
Fick precis ett extremt villhöver begär, vår u-soffa hemma är ändå kass. Kastar ut den ersätter med modell liknande + fåtölj (för sambon och katter). Förväntar mig att ha en gosig katt på magen och bli matad med vindruvor och ev lite vin

Jag fick totalt villhöver när säljaren lämnade in den. Jag gick alldeles för högt :laugh:
 
Är det nån här som har ett retroinrett hem? Behöver inspiration då jag köpt en lägenhet med 50-talsstuk i kök och hall. Jag vill bevara och utveckla charmen i det, det verkar ju dessutom gå mer mot att vara inne så det känns inte som att det blir så hemskt svårsålt om några år även om jag lägger lite pengar på att bevara istället för att ge bostaden ett mer modernt snitt :)

Jag har en del retroinspiration i mitt hem :) kan slänga upp lite bilder om du vill?
 

Liknande trådar

Svar
1 232
· Visningar
66 941
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
552
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
536
Senast: gullviva
·
Hemmet Ska göra årets tråkigaste inköp, en ny toalett! Men jag blev osäker på om man får med allt man behöver när man köper toalett eller ska...
2
Svar
30
· Visningar
1 849
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp