Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag fått mig ett skrivbord! En fåtölj har också införskaffats. Tanken var att den skulle stå bredvid soffan (bilden är tagen sett från soffan), men den tog lite mer plats än väntat så det fick bli en fåtöljhörna istället. Den är rätt så lätt så det är ingen stor sak att dra fram den om vi behöver mer sittplatser framför tvn. :)

3F9BFE57-86B0-47CA-8C9B-758DAF4710B2.jpeg
 
Blev inge bra alls. Här är själva bordet och skivan ligger lös än så länge.
Kommer inte slipa skivan - för mycket jobb.
Får kanske vara så här och så byter jag ut den nån gång framöver :cautious:

2BB46C65-6B8B-482A-A495-4446AE1BC2AA.jpeg
 
Här börjar vi sakta men säkert fylla upp nya huset.. köpte ett gammalt furuskåp på blocket och målade om och bytte beslag. Det var en hel del jobb men blev rätt bra, om man inte detaljstuderar allt för nära :o😅
Före:
Resized_20200112_192233.jpg
 
lasyr :)
Tror tyvärr kanske du måste slipa bort kvistlacken om du ska använda lasyr för syftet med kvistlacken är just att kvistarna inte ska synas igenom.
Kvistlacken gör att kvistarna inte "blöder" igenom färg som ska vara täckande. Lasyr är ju tunnare/mer transparent färg så det borde väl gå att lasera och få rätt effekt trots kvistlacken.
Jag hade provat @karamelldrottningen
 
Blev inge bra alls. Här är själva bordet och skivan ligger lös än så länge.
Kommer inte slipa skivan - för mycket jobb.
Får kanske vara så här och så byter jag ut den nån gång framöver :cautious:

Visa bifogad fil 45930

Du borde kunna köra vit panellack ovanpå. Det är typ ”blaskig” vit färg. Jag har använt det på mina furutak. Ger en vit halvgenomskinlig färg där träskrukturen lyser igenom.
 
lasyr :)
Tror tyvärr kanske du måste slipa bort kvistlacken om du ska använda lasyr för syftet med kvistlacken är just att kvistarna inte ska synas igenom.
Syftet med kvistlack är att kvistarna inte ska ”blöda” igenom färgen. De hindrar dem inte från att synas utan till det måste man ha tillräckligt många lager färg. Jag skulle tro att en lasyr kan fungera att måla över med men inte en bets (som är tänkt att gå ner i träet).
 
Hoppar in här med lite förhoppning om tips ☺️ har ett gammalt svartbrunt IKEA-bord som tanken, från makens sida, var att kasta/skänka bort. Det är helt och väldigt praktiskt då många får plats. Men vill inte ställa upp det igen i nuvarande färg 😐
I min lilla drömvärld så skulle det ju gå att slipa ner o lasera i önskad färg, men skivan är nån slags masonit av nåt slag och benen typ pressad trä ser det ut som 🤔 sååååå det går ju inte. Någon som har någon idé om något snyggt man kan göra?
Vill inte ha något blankt eller alltför färgglatt 😬
IMG_20200224_105310.jpg
 
Hoppar in här med lite förhoppning om tips ☺ har ett gammalt svartbrunt IKEA-bord som tanken, från makens sida, var att kasta/skänka bort. Det är helt och väldigt praktiskt då många får plats. Men vill inte ställa upp det igen i nuvarande färg 😐
I min lilla drömvärld så skulle det ju gå att slipa ner o lasera i önskad färg, men skivan är nån slags masonit av nåt slag och benen typ pressad trä ser det ut som 🤔 sååååå det går ju inte. Någon som har någon idé om något snyggt man kan göra?
Vill inte ha något blankt eller alltför färgglatt 😬Visa bifogad fil 45972
Lägg på en duk? :D
 
Hoppar in här med lite förhoppning om tips ☺ har ett gammalt svartbrunt IKEA-bord som tanken, från makens sida, var att kasta/skänka bort. Det är helt och väldigt praktiskt då många får plats. Men vill inte ställa upp det igen i nuvarande färg 😐
I min lilla drömvärld så skulle det ju gå att slipa ner o lasera i önskad färg, men skivan är nån slags masonit av nåt slag och benen typ pressad trä ser det ut som 🤔 sååååå det går ju inte. Någon som har någon idé om något snyggt man kan göra?
Vill inte ha något blankt eller alltför färgglatt 😬Visa bifogad fil 45972
Rugga ytan med sandpapper och måla med en täckande färg, det finns ju matt i olika styrka om du inte vill ha glans.
 
Rugga ytan med sandpapper och måla med en täckande färg, det finns ju matt i olika styrka om du inte vill ha glans.
Hmm, det kanske skulle fungera 🤔 har dock problemet att en av "sidolisterna" eller hur man ska förklara det, har lossnat och jag vet inte riktigt hur man ska få till det snyggt 😐

Funderar dock på att kanske bara göra nåt åt själva skivan och låta benen vara originalfärg, stolarna som vi har kvar har ju samma färg kom jag på :idea:
 
Hmm, det kanske skulle fungera 🤔 har dock problemet att en av "sidolisterna" eller hur man ska förklara det, har lossnat och jag vet inte riktigt hur man ska få till det snyggt 😐

Funderar dock på att kanske bara göra nåt åt själva skivan och låta benen vara originalfärg, stolarna som vi har kvar har ju samma färg kom jag på :idea:
Detta menar jag med "sidolisterna" :angel:
 

Bifogade filer

  • IMG_20200224_134320.jpg
    IMG_20200224_134320.jpg
    178,1 KB · Visningar: 15
Hmm, det kanske skulle fungera 🤔 har dock problemet att en av "sidolisterna" eller hur man ska förklara det, har lossnat och jag vet inte riktigt hur man ska få till det snyggt 😐

Funderar dock på att kanske bara göra nåt åt själva skivan och låta benen vara originalfärg, stolarna som vi har kvar har ju samma färg kom jag på :idea:
Försök pilla in trälim, låt bordet stå på högkant (som på bilden) och lägg en tyngd ovanpå. Det borde räcka.

Men om du har kvar stolarna i samma färg så kanske du inte ska göra något åt bordet utan bara lägga en duk på :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
375
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
666
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp