Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 45999
Kök mot vardagsrum. Mörkt "tarqettgolv" under. Funderar på ett matbord av trä, sådant som @Unafraid har, med gamla pinnstolar till. Frågan är vilken färg de ska målas i? Blir omaka stolar.
Funderar då på chalk paint som tagits upp. Hur många färger är lämpligt att ha på säg 8 stolar, kommer nog ha fyra framme alltid och de andra plockas fram vid behov. Funderar på fyra färger, två järvare och två mildare, så kan man byta om man känner för det. Men de behöver ju funka bra ihop tillsammans.
Skulle svara, först och främst ett ojämnt antal. Och alla i samma stil, dvs inte som du har tänkt dig. Sorry! :o Ska man ha olika färger så ska de vara i samklang med varandra och ha samma färgmättnad.
Och i ert fall då tre stolar med olika färg. Ni skulle kunna ha mjuk rosa, cremevit och ljusgrön till exempel. Tror jag skulle kunna vara snyggt.
Visar ett exempel på ett skänk jag målat grön.
90366457-6DAD-4A86-9B1A-1FF804193876.jpeg
 
Några pastellnyanser? Rosa kan ju vara fint mot det grå och vita. Grönt är heller aldrig fel.
Jag har också tänkt pastell :D så verkar inte som jag är helt fel ute där.

@Vallmo Du tänker tre färger på åtta stolar, vad menar du med samma mättnadskänsla?
Funderar på ev. 2 mjukare färger då, säg pastellrosa/ grön och typ orange för att bryta av det puttinuttiga.
 
Jag har också tänkt pastell :D så verkar inte som jag är helt fel ute där.

@Vallmo Du tänker tre färger på åtta stolar, vad menar du med samma mättnadskänsla?
Funderar på ev. 2 mjukare färger då, säg pastellrosa/ grön och typ orange för att bryta av det puttinuttiga.
Använder du orange en stark orange i det här fallet så kallas det accentfärg. Tror inte det blir snyggt med pasteller. Däremot är det snyggt med andra starka färger med samma mättnadskänsla.
Ger min ena sons rum ett exempel på detta.
90096289-77C0-406F-AD38-C2AA9F02D100.jpeg
 
I sonens rum skulle inte en pastell gå in alls.
Mättnadskänsla är svår att beskriva men de ska ge känslan av att passa med varandra. Ska du ha pastelliga färger tycker jag det vore jättesnyggt. Då blir det ju 3+3+2.du kan också alltid placera en extra stol någonstans i rummet om du tycker det blir tråkigt med 2+2 vid matbordet. Här är en till bild på sonens rum med starka färger.
här,
0C836C0B-716A-4139-BD1F-E17E6337FDA0.jpeg
 
Som en motsats kan jag visa andra sonens rum där han har valt mjukare färger i samma färgmättnad. Så här ser det där.
2799688D-DD76-448D-8CA8-963398B09596.jpeg
 
@Vallmo Tack för förklaring och dina bildar, förstår hur du menar.

Om man tittar på den bilden som jag postade innan, så tänker jag ha ett vitrinskåp till vänster om köksskåpen. Vill ha den i en roligare färg som bryter av, typ peach då, men tänkte inte ha det skarpt.

Under det lilla fönstret ska jag ha en soffa med divan och den är mörkblå med grövre tyg eller hur man ska uttrycka det.
Hade gärna velat måla den hörnan för att få både färg men markera att det är ett "annat rum" men eftersom det går hela vägen upp på kortsidan så är det svårt att måla mer än bara bakom soffan och på väggen en bit.
Hur hade du gjort?
 
Tack och tack för förtroendet att klampa in i erat vardagsrum. ;)
Snyggt rum dessutom. Skåpet hade jag målar med autenticos rosa. Den är jättefin. För att få bort det gulliga lite hade jag sotat med svart vax i på hörn och lite kanter. Först ett neutralt vax dock.
Nu hittar jag inte den exakta bilden du menar men ger mig på ett försök i alla fall.
Jag hade ställt soffan i mitten av rummet, mot köksdelen. Väggen vid soffan kan du markera med en fondtapet, eller måla, inte högre än bjälkarna. Det - hade jag låtit det vara som. TV kan du hänga på väggen du skulle haft soffan på.
Matbordet hade jag kanske målat rosa för att plocka upp färgen och till skåpet.
Jag hade undvikit färger som gul, orange, röd och kört på mer pastelliga färger i hela rummet. Tre färger tycker jag är lagom för ett rum. Färgern skulle ha samman mättnadskänsla vilket innebär att de passar ihop , ingen är dominant avvikande färg om du nu vill ha det pastelliga vilket jag tro blir jättefint.
på soffan kan du ha filtar och kuddar som plockar upp färgerna.
@Vallmo Tack för förklaring och dina bildar, förstår hur du menar.

Om man tittar på den bilden som jag postade innan, så tänker jag ha ett vitrinskåp till vänster om köksskåpen. Vill ha den i en roligare färg som bryter av, typ peach då, men tänkte inte ha det skarpt.

Under det lilla fönstret ska jag ha en soffa med divan och den är mörkblå med grövre tyg eller hur man ska uttrycka det.
Hade gärna velat måla den hörnan för att få både färg men markera att det är ett "annat rum" men eftersom det går hela vägen upp på kortsidan så är det svårt att måla mer än bara bakom soffan och på väggen en bit.
Hur hade du gjort?
 
Hoppar in här med lite förhoppning om tips ☺ har ett gammalt svartbrunt IKEA-bord som tanken, från makens sida, var att kasta/skänka bort. Det är helt och väldigt praktiskt då många får plats. Men vill inte ställa upp det igen i nuvarande färg 😐
I min lilla drömvärld så skulle det ju gå att slipa ner o lasera i önskad färg, men skivan är nån slags masonit av nåt slag och benen typ pressad trä ser det ut som 🤔 sååååå det går ju inte. Någon som har någon idé om något snyggt man kan göra?
Vill inte ha något blankt eller alltför färgglatt 😬Visa bifogad fil 45972
Ut med skiten och köp ett träbord med renoveringsbehov på blocket. :D
 
Hoppar in här med lite förhoppning om tips ☺ har ett gammalt svartbrunt IKEA-bord som tanken, från makens sida, var att kasta/skänka bort. Det är helt och väldigt praktiskt då många får plats. Men vill inte ställa upp det igen i nuvarande färg 😐
I min lilla drömvärld så skulle det ju gå att slipa ner o lasera i önskad färg, men skivan är nån slags masonit av nåt slag och benen typ pressad trä ser det ut som 🤔 sååååå det går ju inte. Någon som har någon idé om något snyggt man kan göra?
Vill inte ha något blankt eller alltför färgglatt 😬Visa bifogad fil 45972
Hur ser bordet ut uppifrån?
 
@Vallmo det här krävs en del funderande, kommer inte orka med att bara ha pastelliga färger. :p
Soffan kommer "tyvärr" stå emot en vägg, mitt emot (dock inte centrerat) så kommer brasan att finnas så vill ha den i blickfång, sedan är det utsikten över hästhagarna jag vill åt (tror inte heller på TV).
Men tänker att med mattor så kan jag få en gräns när vardagsrummet börjar.

Köket, matplatsen och vardagsrummet är öppen planlösning.
 
@Vallmo det här krävs en del funderande, kommer inte orka med att bara ha pastelliga färger. :p
Soffan kommer "tyvärr" stå emot en vägg, mitt emot (dock inte centrerat) så kommer brasan att finnas så vill ha den i blickfång, sedan är det utsikten över hästhagarna jag vill åt (tror inte heller på TV).
Men tänker att med mattor så kan jag få en gräns när vardagsrummet börjar.

Köket, matplatsen och vardagsrummet är öppen planlösning.
Ok. Låter vettigt. Svårt egentligen att ge något generellt råd när man inte har varit på plats.
Utifrån bilderna ser det himla fint ut. Gillar takbjälkarna. Tror det kommer blir snyggt oavsett stil ni väljer.
Men mattor är bra avgränsare. Det kör vi också med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
381
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
672
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 301
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp