Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försök pilla in trälim, låt bordet stå på högkant (som på bilden) och lägg en tyngd ovanpå. Det borde räcka.

Men om du har kvar stolarna i samma färg så kanske du inte ska göra något åt bordet utan bara lägga en duk på :idea:
Om det är svårt att få in limmet brukar man kunna späda vanligt trälim med vatten för att lättare få in det i skrymslen.
 
Försök pilla in trälim, låt bordet stå på högkant (som på bilden) och lägg en tyngd ovanpå. Det borde räcka.

Men om du har kvar stolarna i samma färg så kanske du inte ska göra något åt bordet utan bara lägga en duk på :idea:
Hmm, kommer inte riktigt ihåg hur pass trasigt det var, den skadan är på andra sidan såklart 😏 men ska undersöka saken!

Haha, nää det vill jag inte, vill ju göra nåt oerhört coolt och innovativt 😎 synd att man varken är cool eller innovativ bara :meh:
 
Någon som har erfarenhet av Chalk Paint? Läser man om det så skulle det ju passa oerhört bra :D

Jag har målat ett litet pelarbord med chalk paint. Bordet var lackat innan så jag ruggade ytan med sandpapper först trots att man inte ska behöva. Det blev superbra! Två lager gav bra täckning, färgen torkade supersnabbt och effekten blev precis så matt som jag tänkt. Vaxet var också enkelt att hantera.

Risken är kanske att ett matbord slits på ett annat sätt men å andra sidan ska det vara väldigt enkelt att bättra på färgen. Jag hade absolut testat om alternativet ändå är att byta ut bordet.
 
Aha. Ja, jag använde ju kvistlack till ett skåp, men det var rätt länge sedan så jag minns inte riktigt hur det blev. Det var ju något som jag bara använde under den vita färgen så jag har ingen aning om lacken blev vit, eller om det blev genomskinligt.......
=
Någon som har erfarenhet av Chalk Paint? Läser man om det så skulle det ju passa oerhört bra :D
Jag målar massor med chalk paint och tycker det är jättekul. Framförallt för att kan göra så mycket effekter med vaxer, krakeluringar mm.
Det bästa av allt - inga förberedelser och då menar jag verkligen inga förberedelser.
Här är en möbel jag gjort om. Det är ett typiskt 70-talsskåp i furu.

B1779392-3EAC-45A0-9E9D-52E60185389D.jpeg
 
Vad häftiga möbler du har målat!
Låter som att jag ska prova ivarjefall, har ju inget att förlora 😎
Ja gör det. :) Jag har blivit helbiten av det. Varenda möbel hemma är second hand och målat med chalk paint.
Här har jag målat i badrummet med krackeleringsteknik.
Till våtrum krävs dock lite annan typ av färg.

De färger jag använder kommer från Autentico. Dom har stort utbud och samma färg i flera olika sorter.
52C0D788-689F-46C6-94C3-77A86D3642F0.jpeg
 
Senast ändrad:
Jag har målat ett litet pelarbord med chalk paint. Bordet var lackat innan så jag ruggade ytan med sandpapper först trots att man inte ska behöva. Det blev superbra! Två lager gav bra täckning, färgen torkade supersnabbt och effekten blev precis så matt som jag tänkt. Vaxet var också enkelt att hantera.

Risken är kanske att ett matbord slits på ett annat sätt men å andra sidan ska det vara väldigt enkelt att bättra på färgen. Jag hade absolut testat om alternativet ändå är att byta ut bordet.
Jag har målat mitt soffbord chalk paint från Jeanne d'arc och sen vaxat med matt vax över. Gjorde det förra sommaren och det ser fortfarande nygjort ut trots att jag dagligen ställer saker som varma muggar direkt mot bordsskivan så har man någon form av ytbehandling över färgen så är det helt klart tillräckligt tåligt för slitytor.
 
Jag har målat mitt soffbord chalk paint från Jeanne d'arc och sen vaxat med matt vax över. Gjorde det förra sommaren och det ser fortfarande nygjort ut trots att jag dagligen ställer saker som varma muggar direkt mot bordsskivan så har man någon form av ytbehandling över färgen så är det helt klart tillräckligt tåligt för slitytor.

Jag har också använt färg och vax från Jeanne d'arc så det låter ju väldigt lovande, är själv lite sugen på att måla om vårt slagbord från IKEA i köket :D
 
Jag har målat mitt soffbord chalk paint från Jeanne d'arc och sen vaxat med matt vax över. Gjorde det förra sommaren och det ser fortfarande nygjort ut trots att jag dagligen ställer saker som varma muggar direkt mot bordsskivan så har man någon form av ytbehandling över färgen så är det helt klart tillräckligt tåligt för slitytor.
Låter helt perfekt, blir jakt på färg imorgon!
 
Ja gör det. :) Jag har blivit helbiten av det. Varenda möbel hemma är second hand och målat med chalk paint.
Här har jag målat i badrummet med krackeleringsteknik.
Till våtrum krävs dock lite annan typ av färg.

De färger jag använder kommer från Autentico. Dom har stort utbud och samma färg i flera olika sorter.
Visa bifogad fil 45991
Är det Autentico-färger du har använt i badrummet också? Kommer eventuellt få ett äldre högskåp/ smalt vitrinskåp av en släkting och funderar då att måla det och ha i badrummet för handdukar osv. Det kommer inte stå så det blir blött men man kanske ändå måste tänka lite på vilken färg som används pga fukten?
 
Är det Autentico-färger du har använt i badrummet också? Kommer eventuellt få ett äldre högskåp/ smalt vitrinskåp av en släkting och funderar då att måla det och ha i badrummet för handdukar osv. Det kommer inte stå så det blir blött men man kanske ändå måste tänka lite på vilken färg som används pga fukten?
Ja, det är autentico det också. Tror det var versante jag använde. Till möblerna använder man ju vintage. Vi har också ett skåp i badrummet som jag målat i samma stil.

4FCE644D-0394-418E-9AAB-16E7703E1D3E.jpeg
 
DSC_0249.JPG

Kök mot vardagsrum. Mörkt "tarqettgolv" under. Funderar på ett matbord av trä, sådant som @Unafraid har, med gamla pinnstolar till. Frågan är vilken färg de ska målas i? Blir omaka stolar.
Funderar då på chalk paint som tagits upp. Hur många färger är lämpligt att ha på säg 8 stolar, kommer nog ha fyra framme alltid och de andra plockas fram vid behov. Funderar på fyra färger, två järvare och två mildare, så kan man byta om man känner för det. Men de behöver ju funka bra ihop tillsammans.
 
Visa bifogad fil 45999
Kök mot vardagsrum. Mörkt "tarqettgolv" under. Funderar på ett matbord av trä, sådant som @Unafraid har, med gamla pinnstolar till. Frågan är vilken färg de ska målas i? Blir omaka stolar.
Funderar då på chalk paint som tagits upp. Hur många färger är lämpligt att ha på säg 8 stolar, kommer nog ha fyra framme alltid och de andra plockas fram vid behov. Funderar på fyra färger, två järvare och två mildare, så kan man byta om man känner för det. Men de behöver ju funka bra ihop tillsammans.
Några pastellnyanser? Rosa kan ju vara fint mot det grå och vita. Grönt är heller aldrig fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
380
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
671
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 275
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp