Inredningstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, annars går det nog att hitta gamla släktporträtt väldigt billigt på auktion eller secondhand.

Stilen har mindre betydelse så länge ni tycker om tavlorna, ett hem skall vara personligt.
Ja, det finns hur många gamla foton på loppisar som helst. Jag tycker alltid att det är lite sorgligt.... :crazy:

Haha, ja, resten av inredningen i detta hus saknar knappast personlighet :D !!
 
Okej... Det här är mitt trista rum. Sovrummet. Eller rum och rum. Det är ca 2 x 3 meter, så inte plats för mycket annat än sängen. Men jag borde ha något på väggarna.....men vad :confused:?? Lampor behövs egentligen inte, för vi läser aldrig i sängen. Men det hade kanske varit snyggt? Eller.....??
Visa bifogad fil 36358
Japp. Jag borde ha en piffigare säng också.....
Jag tänker att sänglampor på väggen, samt några tavlor, kan göra att det känns lite mer ombonat.
 
Okej... Det här är mitt trista rum. Sovrummet. Eller rum och rum. Det är ca 2 x 3 meter, så inte plats för mycket annat än sängen. Men jag borde ha något på väggarna.....men vad :confused:?? Lampor behövs egentligen inte, för vi läser aldrig i sängen. Men det hade kanske varit snyggt? Eller.....??
Visa bifogad fil 36358
Japp. Jag borde ha en piffigare säng också.....
Alla är olika men jag vill inte ha någon tavla eller annat över sängen.
Och vadå ”piffigare säng”? Det ser väl helt ok ut?
 
Alla är olika men jag vill inte ha någon tavla eller annat över sängen.
Och vadå ”piffigare säng”? Det ser väl helt ok ut?
Antingen skulle jag vilja måla sängen (jag är inte så glad för furu), eller så skulle jag vilja ha en fin sänggavel och madrasserna på ben i stället. Det som tar emot är att det är så himla krångligt att fixa något i ett utrymme som är så trångt......
 
Har tyvärr inga förebilder tillgängliga men nu är mitt badrum så gott som klart..
Tidigare var det en vägg emellan tvättdel och badrum och elskåpet sitter lite käckt i köksskåpet från Ikea som vi lackat om och ska vara tvätt förvaring och ha dukar badrums artiklar mm..
 
Jag bad tidigare om tips angående nyckelskåp som inte kostade 1500 spänn, fick några tips, men inget kändes bra. Gick in och frågade på inredningsaffärer, dom höll med om att utbudet var dåligt. Så det slutade med att jag köpte en "låda", sambon tog ur botten och gjorde den grundare och så fixade vi dit krokar. Jag tror att kostnaden blev typ 150-250 kr, jag kommer nämligen inte ihåg vad lådan kostade. :D
(Väggen är inte färdigmålad förresten)
36384
 
Tänkte införskaffa en stor tavla med lite bordellkänsla att hänga ovanför schäslongen. Helst då med 20-tals vibe då alla originaldetaljer i lägenheten är just från 20-talet.

Tänkte tex på Gerda Wegener. Kanske denna med en fet guldram ovanför schäslongen? 😅🍇🥳👵🏼 (Den finns i storlek upp till 1,5 meter bredd)

Visa bifogad fil 36064

Har turkos/grå väggar och grågröna sammetgardiner så tänker att färgerna kan funka...

Åh den där skulle passa så bra hos oss av flera anledningar! Så vacker :love:
 
Alltså apropå att jag absolut INTE skulle köpa foton av okända personer, så gjorde jag precis detta idag..... :o Ram, motiv...allt var så fint, så för 40 kr fick hon följa med mig hem. Men jag funderar fortfarande på om det är "creepy" att hänga upp henne på väggen..... :D
Visa bifogad fil 36399
Jag tycker det är fint.
Känns som om att bara för att personen är avliden, så är den inte helt glömd.
Oavsett om man vet vem det är.
 
Jag tycker det är fint.
Känns som om att bara för att personen är avliden, så är den inte helt glömd.
Oavsett om man vet vem det är.
Alltså...jag har funderat så mycket fram och tillbaks sedan jag köpte den igår. Varför känns det konstigt att hänga upp henne på väggen hos mig? Varför tänker jag något om ett foto (för det är ju det, trots att det mer liknar en tavla), som jag inte skulle tänka om en målning av en helt okänd kvinna?
Jag har pratat med ett par personer om vad de tycker. Den ena tycker att hon absolut aldrig skulle vilja hänga upp en helt okänd människa på väggen, någon hon inte har någon relation till alls. Den andra personen tycker, ungefär som du, att det skulle vara fint att göra så. Att den okända kvinnan på bilden skulle bli glad om hon visste :) .
 
Alltså...jag har funderat så mycket fram och tillbaks sedan jag köpte den igår. Varför känns det konstigt att hänga upp henne på väggen hos mig? Varför tänker jag något om ett foto (för det är ju det, trots att det mer liknar en tavla), som jag inte skulle tänka om en målning av en helt okänd kvinna?
Jag har pratat med ett par personer om vad de tycker. Den ena tycker att hon absolut aldrig skulle vilja hänga upp en helt okänd människa på väggen, någon hon inte har någon relation till alls. Den andra personen tycker, ungefär som du, att det skulle vara fint att göra så. Att den okända kvinnan på bilden skulle bli glad om hon visste :) .
Jag har precis städat ur släktgård som jag köpt, där är det ju äldre föremål (dock inga porträtt) som jag tänker att man har sparat för att det har tillhört någon som har betytt mycket för de som bott där. Antagligen av sentimentala skäl, jag har ju av förklarliga skäl inte kunnat spara allt, men samtidigt känns det "bra" för mig att inte bara kasta allt det gamla utan att det kan få finnas kvar. Vissa saker ser man ju är t.ex. egengjorda med en massa tid bakom.
 
Alltså apropå att jag absolut INTE skulle köpa foton av okända personer, så gjorde jag precis detta idag..... :o Ram, motiv...allt var så fint, så för 40 kr fick hon följa med mig hem. Men jag funderar fortfarande på om det är "creepy" att hänga upp henne på väggen..... :D
Visa bifogad fil 36399
Lite sorgligt att folk säljer sådant. Borde gå i arv generation efter generation efter generation istället.
Men ja hellre någon okänd då än soptippen.
 
Lite sorgligt att folk säljer sådant. Borde gå i arv generation efter generation efter generation istället.
Men ja hellre någon okänd då än soptippen.
Visst är det sorgligt att så många foton hamnar på loppisar :( ! Som släktforskare tycker jag att det är rent hemskt att se låda efter låda av 1800-tals-fotografier på loppisar, när man själv skulle betala stora pengar för att få se hur de där släktingarna som levde för 100-150 år sedan såg ut!!

Jag har lagt ut bild på henne i gruppen Porträttfynd på fb, och jag tänker också lägga ut bilden i en lokal grupp. Tänker att hon kanske bodde någonstans här omkring ändå? Chansen är ju väldigt liten, men kanske någon känner igen och vill ha tillbaks henne :) ! Hon får bo hos mig så länge.......
 
Alltså apropå att jag absolut INTE skulle köpa foton av okända personer, så gjorde jag precis detta idag..... :o Ram, motiv...allt var så fint, så för 40 kr fick hon följa med mig hem. Men jag funderar fortfarande på om det är "creepy" att hänga upp henne på väggen..... :D
Visa bifogad fil 36399
Hon kanske spökar :D

Fin tavla i alla fall. Jag tänker lite att om någon okänd person velat hänga upp en tavla på mig om 200 år för att de tyckte jag var fin så hade jag absolut inte haft något emot det :)
 
Hon kanske spökar :D

Fin tavla i alla fall. Jag tänker lite att om någon okänd person velat hänga upp en tavla på mig om 200 år för att de tyckte jag var fin så hade jag absolut inte haft något emot det :)
Nu ser inte den tavlan ut att vara riktigt sååå gammal men absolut :D
Kan ju även vara så att det inte finns några nära släktingar till personen eller så har de ingen koll på vem det är på bilden om så vore
 
Nu ser inte den tavlan ut att vara riktigt sååå gammal men absolut :D
Kan ju även vara så att det inte finns några nära släktingar till personen eller så har de ingen koll på vem det är på bilden om så vore
Nä insåg att jag tog i lite :D

Men ja mer själva grejen att jag tror ingen skulle ta illa upp eller att det på något vis skulle vara fel att ha bilder av folk man inte har släktband till :)
 
Visst är det sorgligt att så många foton hamnar på loppisar :( ! Som släktforskare tycker jag att det är rent hemskt att se låda efter låda av 1800-tals-fotografier på loppisar, när man själv skulle betala stora pengar för att få se hur de där släktingarna som levde för 100-150 år sedan såg ut!!

Jag har lagt ut bild på henne i gruppen Porträttfynd på fb, och jag tänker också lägga ut bilden i en lokal grupp. Tänker att hon kanske bodde någonstans här omkring ändå? Chansen är ju väldigt liten, men kanske någon känner igen och vill ha tillbaks henne :) ! Hon får bo hos mig så länge.......
Har du provat att ta ur bilden och titta på baksidan?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
357
Senast: tott
·
Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
647
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
3
· Visningar
382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp