Japp om jag inte hamnar på Guantanamo för där finns nog inte internetDu får berätta om hur det gick![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp om jag inte hamnar på Guantanamo för där finns nog inte internetDu får berätta om hur det gick![]()
Jag känner en researrangör som ställde in resa till USA, intresset var stendött...Orimligt så klart.
Turistflödet från Sverige till USA hade redan gått ned med 20 procent, och nu lär det bli ett hack till.
USA hade för övrigt brister redan innan agent orange kom till makten, men nu har de abdikerat det allra mesta av vad som tidigare var hyfsat förankrade amerikanska kärnvärden. Ibland pratar man om ett sluttande plan, men det här är mer som svart backe.
Min bror som bestämt tänker genomföra sin resa i Mars ser tydlig ti realtid hur priserna sjunker. Hotellet de bokat i Vegas är mycket billigare idag än för bara några veckor sedan (och det var snorbilligt från början, en lyxsvit), så han tänker avboka och boka igen. Jag kan förstå att det inte bär sig.Jag känner en researrangör som ställde in resa till USA, intresset var stendött...
Fast det skrämmande är väl just att det verkar vara så otroligt "på måfå" och slumpmässigt. Någon har en dålig dag och vips ska du deporteras för ett meme eller sätts i häkte. Det är tre norrmän, femton australienare... två skottar, någon spanjor (helt påhittade siffror)... det finns ingen rim och reson alls och oftast får varken offer eller familj någon info om hur, var eller varför utan det verkar vara helt godtyckligt precis som lagen generellt därborta just nu.Jag vet inte hur mycket av detta som är skrämseltaktik och hur många som verkligen stoppats vid inresan sedan deras sociala media signalerat nåt? Jag har varit till USA sedan det här drogs igång och märkte ingen skillnad alls i hur petiga de var vid passkontrollen. Bara det gamla vanliga, de såg mest trötta och blasé ut….
På mitt jobb, statligt, avråds vi från att åka till USA, efter att det har varit hyfsat vanligt att åka dit för tex konferenser. Så jag antar att det ligger något i det.Jag vet inte hur mycket av detta som är skrämseltaktik och hur många som verkligen stoppats vid inresan sedan deras sociala media signalerat nåt? Jag har varit till USA sedan det här drogs igång och märkte ingen skillnad alls i hur petiga de var vid passkontrollen. Bara det gamla vanliga, de såg mest trötta och blasé ut….
2010-ish åkte jag med en kollega till New York och redan då var det (efter 2001) strikt och kämpigt. Min kollega hade en helt annan bild än mig av hur jobbigt det var. Visst, vi båda fick bara en kort stund. Men var man svart/mörk och bar något spår av muslimsk art så blev man hindrad och fick orimliga frågor. Mannen som stod bredvid mig vid intervjubordet fick inte åka med utan skulle få väskorna ut igen. Jag vet ju inte om det i sig var rimligt eller inte - men den tydliga rasprofileringen var extremt otäck. Min kollega noterade den knappt när vi pratade om det i efterhand.Fast det skrämmande är väl just att det verkar vara så otroligt "på måfå" och slumpmässigt. Någon har en dålig dag och vips ska du deporteras för ett meme eller sätts i häkte. Det är tre norrmän, femton australienare... två skottar, någon spanjor (helt påhittade siffror)... det finns ingen rim och reson alls och oftast får varken offer eller familj någon info om hur, var eller varför utan det verkar vara helt godtyckligt precis som lagen generellt därborta just nu.
För de andra tiotusentals eller så hyfsat vita inresande är det som du beskriver kan jag tänka mig.
2010-ish åkte jag med en kollega till New York och redan då var det (efter 2001) strikt och kämpigt. Min kollega hade en helt annan bild än mig av hur jobbigt det var. Visst, vi båda fick bara en kort stund. Men var man svart/mörk och bar något spår av muslimsk art så blev man hindrad och fick orimliga frågor. Mannen som stod bredvid mig vid intervjubordet fick inte åka med utan skulle få väskorna ut igen. Jag vet ju inte om det i sig var rimligt eller inte - men den tydliga rasprofileringen var extremt otäck. Min kollega noterade den knappt när vi pratade om det i efterhand.
Då var det ändå ett system som man åtminstone försökte göra sken av skulle vara rättvist, nu när man åker nerför den sluttande svarta backen så är det inte en ambition längre.
Om man ska raljera kanske godtycket nu är mer rättvist, för nu uppmärksammas det bredare. Tidigare var godtycket till för speciella grupper.
Nu i soffan hemma och inte på GuantanamoJapp om jag inte hamnar på Guantanamo för där finns nog inte internet![]()