Bukefalos 28 år!

insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Det har jag fått lära mig att de är. Hade en dialog med galoppfolk om skillnader och de tog upp var bla muskelvärden (det fanns mer men det var inget vi kom in på).

Nej, jag har ingen vetenskaplig studie att visa.

Hade vart intressant att höra mer/läsa mer om det!
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Nu missade du följdfrågan på mitt första påstående. Det var inte menat som en definitiv sanning. Men tja, i min bekantskapskrets är fullbloden ansedda som ömtåligare än standardhästen. Därmed inte sagt att det måste vara så i alla fall.
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

KL

Utan att påstå att jag är direkt kunnig kring en unghästs förebyggande träning så tänker jag ändå försöka ha en för mig realistisk syn:

Att sitta in och rida in är ju stor skillnad..jag skulle inte tycka att en häst på 2,5 år är för ung för att sittas på.
Vad är skadorna? Kommer hästen att bryta ryggen skulle jag undra vad vi avlar på egentligen..men det finns ju såklart undantag med individer som kanske behöver mer tid, men det är ändå min spontana tanke..man väljer väl lämplig ryttare att sätta på ryggen?
Det handlar väl om korta stunder i flera steg och vid insittning tror jag inte att många skulle mena att man håller på timtals utan korta, korta stunder där man utökar eftersom.

Om man får jämföra det som deras kroppar skulle klara att utsättas för utan att skadas, så känns en insittning ganska mild om man tänker i procent den lilla vikten som läggs på dess rygg vid det korta tillfället.
Även att tänka på att de är konstruerade för miltals vandring tex redan som små..inga direkta skillnader i hästens kroppsliga funktion har skett på lång tid på så vis. Även om de växer och inte är mogna är de atleter tidigt om det underhålls rätt.

Jag håller med om och tycker att det låter nyttigast att kroppen ska utsättas för aktivering/ansträgning i små små doser för att utökas med tiden. Värre tycker jag det verkar vara med unghästar som ska sittas in, ridas in, köras in, hanteras..ja allt på en gång inom en kortare tidsram så fort hästen nått 4 års ålder tycker jag.
Vanligt tror jag är att man inte ens konditionstränar sina unghästar ordentligt utan bara låter dem stå i en hage, eller i unghästflockar utan vidare mänsklig kontakt tills det är dax..Det känns inte heller hållbart och den uppfattningen har jag är vanligt förekommande och då känns förslitningsskador som ett brev på posten.

Jag tror faktiskt att skadorna i så fall beror på en kombination av fel/opassande utrustning med att man inte jobbat/förberett hästen successivt tidigt i flera steg innan. Man har för bråttom helt enkelt tror jag och ska göra allt på en gång så fort den magiska åldersgränsen passerat.

Hade jag haft unghäst hade jag ffa hanterat/aktiverat och konditionstränat förebyggande snarast möjligt.
Börjar man inlärning tidigt för att göra individerna säkra och bekväma med sin uppgift tror jag dessutom man har igen mycket i det senare skedet av unghästens inlärning samt inridning.
 
Senast ändrad:
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Jag hade tidigare ett engelskt fullblod som reds in när han var 1.5 år i England. Sedan när han tränats upp till hög nivå kom han till Sverige och satt banrekord på täby ganska fort. Han gick på banan tills han var sex, då tog lusten att fightas om täten slut och han kom till mig. De första åren tog vi det lugnt, lite krav om ens det ibland. MEN han rörde alltid på sig och fick bra foder. Denna käre vän hade jag tills han blev 19 år - och inga pålagringar, förslitningar eller liknande. Hans fall blev lymfsystemet. Så i hans fall var tidig belastning ej fel.

Nu har jag en 07a, holländsk import (med alla nackdelar folk ser med det), som endast är körd tidigare. Han har säkerligen inte fått kanonfoder och uträknad foderstat eller perfekt underlag i hagar osv (gick 4 år i hingstlösdrift), men har alltid fått röra på sig. Jag är glad att ingen suttit på honom tidigare eftersom han har denna bakgrund. Nu kör vi träning som han vore tre men med rörelse varje dag! Framtiden får utvisa om han håller eller ej med min teori.

Så, min slutsats är att man ska anpassa sig efter individen och det tycker jag det låter som TS gör :) Men jag tror däremot inte på lång vila utan aktivitet alls. Jag tror att körning, promenad vid hand osv kan i de flesta fall vara nyttigare :)
 
Sv: insittning m.m 2,5 år gammal! åsikter?

Mitt nordis sto som är precis 2,5 år hon har jag ridit ut med i sommar och har suttit på henne när hon var yngre. Hon är i grövre modellen och jag är 13 år så hon tar ingen skada. Självklart inte för ofta, men med tanke på hur trygg och snäll hon är så är det ingen fara. jag tycker absolut inte det för tidigt att sitta in hästen vid 2,5 sen beror det ju på ras och storlek såklart. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 703
Senast: sandrafors
·
Träning Jag skulle vilja ha lite råd och tycken som kanske skulle kunna hjälpa mig och min häst. Hon är åtta år och jag har haft henne sen...
Svar
2
· Visningar
1 166
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej allihopa! OBS: JAG ÄR INTE INTRESSERAD AV ATT FÅ HÖRA FRÅN NÅGON ATT JAG SKA "GE UPP" OCH SÄLJA HONOM OCH KÖPA EN ANNAN HÄST. JAG...
2
Svar
25
· Visningar
5 281
Senast: Maaddeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp