Bukefalos 28 år!

insp. av min förra tråd (kollektivtrafik)

Seabaz

Trådstartare
... där hundslagsmål på buss togs upp i tråden.
Någon skrev att "ingen frisk hund ger sig på en valp".

Varför börjar hundar bråka?
Varför ger sig stora hundar på små hundar?
Varför ger sig vuxna hundar på valpar?
Varför ger sig hundar på människor?

Vad rör sig i dessa hundars huvuden?
Är det traumatiska minnen?
Att de ger sig på människor kan jag förstå omd e tex. blivit slagna men att de ger sig på andra hundar alt. valpar?

En mentalt frisk hund, ger sig den på en valp helt oprovicerat? (stavas?).
 
Sv: insp. av min förra tråd (kollektivtrafik)

ojoj, om detta hade man kunnat skriva en hel bok, men jag nöjer mig med att skriva att anledningen till att min tik gav sig på andra hundar oavsett storlek och ålder var för att hon var rädd för dem och rädslan var inte kopplad till en enda situation utan något som byggts upp under år av osäkerhet.

det sista, om en mentalt frisk hund oprovocerat ger sig på en valp är svårare att svara på. det beror på vad man menar med frisk och inte frisk. om man menar en hund utan störningar eller andra fel men med otrevliga erfarenheter så är svaret ja.
 
Sv: insp. av min förra tråd (kollektivtrafik)

det är iofs sant. för en rädd hund är inte samma sak som en mentalt sjuk hund....
Sedan vad rädslan beror på spelar kanske inte så stor roll.
Min förra hund var en groendeal (stavas?) och den var väldigt vek men uppfödarna sa att det hör till rasen. Den tyr sig väldigt bra innom familjen men är reservrad, skygg, vek, blyg annars eller hur man vill uttrycka det...

Men man kan ju inte i alla fall skylla på att hunden är rädd.

Och en hund borde ju bli provocerad på något sätt för att ge sig på en annan hund. Eller alltså. Någonting utlöser det...?
 
Sv: insp. av min förra tråd (kollektivtrafik)

måste tillägga att min förra hund inte gav sig på andra hundar.
ville bara säga att rädslan (vekheten?) hörde till rasen i allmänhet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 668
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 260
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 254
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 190
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp