Inspirationsfilmer AR

@the_connemara
Härligt engagemang ;-) ja okej, vi diskuterar väl lite då.
Ang. sitsen, så är det största fokus i ar, eftersom man vill rida med sitsen i första hand. Om hjälpen inte går igenom används de sekundära hjälperna tyglar, spö, skänkel för att förtydliga eller förklara. Så Bent är oerhört noggrann om minsta detalj i sitsen. Du sa ju det själv i en annan tråd att du fick uppmärksammat alla dubbla signaler och att du satt snett av din ar-tränare? Hur kan du då säga eller ens tro att han bara sitter där och åker med? Sätet ger signal om både fram och samling, vikten flyttas dock inte omkring på mer än en liten plätt i sadeln. Ja, det kanske ser ut som att man bara sitter och försöker ha det bekvämt, men sätet är alltså aktivt.

Ja, en film har visat en ryttare som bara samlar. Klippet är vad, tre minuter? Jag har förklarat att man växlar fram och samlar hela tiden, särskilt under utbildningen, om du bara visste. Sen kan man samla lite längre stunder senare i utbildningen. Men det är alltså stort fokus på längningarna, att bakbenen tar längre kliv in under hästen och att det behålls ett framkliv i samlingen. Nej inte alltid man lyckas men man tränar konstant med det.

Alltså, du kommer inte få se bra ar-filmer här med sträckta tyglar. Man kan ta i tygeln för att få igenom en halvhalt men sen släpper man efter. Kontakten finns där ändå men den är av tygelvikts-tyngd. Det är olika läror, olika tänk. Hon har säkert lätt kontakt med valegro men ibland ser man huvudet följa med tillbaka i hennes rörelser. För övrigt är det förstås en jättefin häst med fantastiska rörelser. Även den grejsar med munnen, tänk, ingen är visst perfekt.

Du kan rida med sträckta tyglar om du vill. Men man strävar inte efter det i ar. Longeringen visar tydligt samling och fram, inga tyglar där, bara en ynka lina.
 
@Ludson
Fast bara för att hästen går långsamt så är det ju inte samling.

Hästarna på filmerna är jättefina och det ser ut som behagfull ridning men många gånger så tycker jag inte att det är frågan om samling utan bara att hästen skrittar/travar/galopperar väldigt långsamt. Vilket förvisso i sig kan vara svårt nog.
 
@Ludson
Fast bara för att hästen går långsamt så är det ju inte samling.

Hästarna på filmerna är jättefina och det ser ut som behagfull ridning men många gånger så tycker jag inte att det är frågan om samling utan bara att hästen skrittar/travar/galopperar väldigt långsamt. Vilket förvisso i sig kan vara svårt nog.

Jag rider inte AR , men jag kan ändå ibland tänka att man måste ta ett större kliv tillbaka och kolla på ridningen med andra ögon. Man vill uppnå en samling i dressyren som är energisk och spänstig. Men varför egentligen? För att det står i tr? Enligt många kiropraktorer har dressyrhästarna mest rygg och bakbensskavanker, så frågan är om det är så nödvändigt eller ens hälsosamt med sån kadens i steget? Kanske bättre med lite lugna mjuka rörelser? Även om många dressyrryttare kanske tycker att både western och ar hästarna tassar fram oenergiskt ibland.

I engelsk ridning vill man även att hästen ska söka stöd på bettet av diverse ridtekniska skäl, för att kunna rama in och ha lite tryck att kunna släppa på osv. I många andra grenar vill man att hästen ska släppa bettet och gå själv. Tycker inte samling måste betyda en massa schwung som i engelsk dressyr. Mer är inte alltid bättre..
 
@the_connemara
Härligt engagemang ;-) ja okej, vi diskuterar väl lite då.
Ang. sitsen, så är det största fokus i ar, eftersom man vill rida med sitsen i första hand. Om hjälpen inte går igenom används de sekundära hjälperna tyglar, spö, skänkel för att förtydliga eller förklara. Så Bent är oerhört noggrann om minsta detalj i sitsen. Du sa ju det själv i en annan tråd att du fick uppmärksammat alla dubbla signaler och att du satt snett av din ar-tränare? Hur kan du då säga eller ens tro att han bara sitter där och åker med? Sätet ger signal om både fram och samling, vikten flyttas dock inte omkring på mer än en liten plätt i sadeln. Ja, det kanske ser ut som att man bara sitter och försöker ha det bekvämt, men sätet är alltså aktivt.

Ja, en film har visat en ryttare som bara samlar. Klippet är vad, tre minuter? Jag har förklarat att man växlar fram och samlar hela tiden, särskilt under utbildningen, om du bara visste. Sen kan man samla lite längre stunder senare i utbildningen. Men det är alltså stort fokus på längningarna, att bakbenen tar längre kliv in under hästen och att det behålls ett framkliv i samlingen. Nej inte alltid man lyckas men man tränar konstant med det.

Alltså, du kommer inte få se bra ar-filmer här med sträckta tyglar. Man kan ta i tygeln för att få igenom en halvhalt men sen släpper man efter. Kontakten finns där ändå men den är av tygelvikts-tyngd. Det är olika läror, olika tänk. Hon har säkert lätt kontakt med valegro men ibland ser man huvudet följa med tillbaka i hennes rörelser. För övrigt är det förstås en jättefin häst med fantastiska rörelser. Även den grejsar med munnen, tänk, ingen är visst perfekt.

Du kan rida med sträckta tyglar om du vill. Men man strävar inte efter det i ar. Longeringen visar tydligt samling och fram, inga tyglar där, bara en ynka lina.

Men jösses, bara för att jag har massor att lära så betyder det ju inte att jag måste tycka Bent rider som en gud :D Jag tror inte alls han bara sitter där o åker med, och jag tyckte tex kontakten som syntes i hans film var betydligt trevligare än många andra! :) Däremot tycker jag inte alls hans sits/säte/ridning i längningarna ser bekväma ut alls för hästen och jag får känslan av "på tå" som bara främjar spänd rygg. Inte en sits hästen vill svinga sin rygg uppemot. Den filmen fick lite illustrera känslan jag saknar om du förstår :)

Om man kollar slutet på filmen får jag lite samma känsla, där vid typ 0.54, första stegen känns liksom bra i hästkroppen, sedan rinner det iväg. Och att då bryta av o berömma (?) känns helt fel för mig, jag vill se en mjuk avstämning och sedan avsluta tex. Återigen så får just den filmen illustrera vad jag ser i andra filmer oxå, en trend på det lilla ynkliga jag sett hittills. Ingen sanning :)

Ang tyglarna/kontakten osv. Om det enda alternativet är avbackade hästar på lång tygel så vet jag inte om jag tycker AR är så till för hästen? Att jag ville se mer kontakt har mer med att jag tycker hästarna ser avbackade ut o göra, inte att tygeln MÅSTE vara sträckt. Här är filmen med Klimke som var borta ett tag innan. Bitvis väldigt glappiga tyglar men det stör mig inte när hästen kommer mer o mer fram till handen (oavsett om tyglen glappar eller ej, jag syftar liksom på hästens vilja att bjuda till handen):
Ang en film som bara samlar o samlar, det är ju vad jag hittar generellt. Samla, samla, samla och sedan stopp o beröm. Det handlar inte bara om klippen i denna tråden :) Och jag hoppas som sagt på att det dyker upp andra filmer här, jag är inte bra på att googla o kan inga namn förutom Bent typ :p

Ang Valegro hade jag gärna sett lite lägre hals och öppnare form, och det hade säkert kunnat se lite lättare ut oxå bitvis. Inte inlagd som "perfekt" på någotvis :) Jag gilalr som sagt oftast inte GP-dressyr även om Valegro tillhör en av de jag gillar betydligt mer. Han fick här snarare illustrera arbetet med tempoväxlingar, att växla mellan svårt o lättare, mjuka övergångar inom gångarterna osv. Så som jag vill att samling ska fungera - kort tillbaka i en halvhalt och så fram igen, att hästen orkar komma fram med bjudning är lika viktigt som att dne orkar komma tillbaka, takten och balansen genom HELA arbetet. Typ det :p

För att du inte bara ska tro att jag tycker allt är kass så har jag tex sett trevliga filmer av två här på forumet tidigare, Zahlo och typ Lotus. Om de illustrerat vad jag söker idag vet jag inte men de har haft den där mjukare o lättare känslan isv :) Och Damsadelryttarinna som kanske inte alls rider AR men som jag tycker rider väldigt trevligt och inte så "ihopdraget" som jag tyvärr tycker syns lite väl mycket i vanlig dressyr.
 
Jag rider inte AR , men jag kan ändå ibland tänka att man måste ta ett större kliv tillbaka och kolla på ridningen med andra ögon. Man vill uppnå en samling i dressyren som är energisk och spänstig. Men varför egentligen? För att det står i tr? Enligt många kiropraktorer har dressyrhästarna mest rygg och bakbensskavanker, så frågan är om det är så nödvändigt eller ens hälsosamt med sån kadens i steget? Kanske bättre med lite lugna mjuka rörelser? Även om många dressyrryttare kanske tycker att både western och ar hästarna tassar fram oenergiskt ibland.

I engelsk ridning vill man även att hästen ska söka stöd på bettet av diverse ridtekniska skäl, för att kunna rama in och ha lite tryck att kunna släppa på osv. I många andra grenar vill man att hästen ska släppa bettet och gå själv. Tycker inte samling måste betyda en massa schwung som i engelsk dressyr. Mer är inte alltid bättre..

En klar poäng!

Jag tycker dock det gör ont i mig själv när hästarna rör sig oengagerat o tassigt. Det känns liksom hämmat. Och ett visst mått av engagemang tänker jag måste finnas för att hästen ska ju trots allt bära upp sig själv och ryttaren, den kan ju inte "hänga i skelettet" liksom?

Jag vill att hästen ska röra sig fritt och med naturlig schwung, typ som när de rör sig i hagen utan att vara tokspända. Det känns bra i kroppen för mig och det känns som att det borde vara det bekvämaste om jag kan följa med hästen i den rörelsen :D

Jämför tex löprunda där man orkar springa med svikt i steget med en där man är matt i benen och mest trillar ner på hälarna. Men visst en runda där man halvspringer sliter väl minst kanske? Eller?

Samling per definition innebär väl dock att man just samlar upp engagemanget, inte stryper det. Så då gör man kanske något annat :)

Det där med bjuding undrar jag om inte det är ett "måste" dock. För mig innebär det att hela hästens kropp vill röra sig i samma takt i balans framåt. Det känns som en grundförutsättning för att rörelsen i hästens kropp ska bli skonsam. Och för mig kommer kontakten med bettet automatiskt då. Och det behöver som sagt inte vara sträckt tygel eller tryck i bettet hela tiden, det är känslan i hästen just jag vill åt.
 
Ganska gammal film tror jag men jag gillar den :-)

Efter sista piruetten i början red han ju fint framåt, mer sånt! Varför får inte det vara med mer på film generellt?

Trav- slowmo (finns det något naturligt svävmoment eller är ryggen bara heeeelt av tänker jag direkt?)

Den gula gillade jag mera även om jag så gärna hade velat se en mjukare framåtridning ur sista trav/passage/piaffgrejen, liksom använda energin man samlar upp och kontrollera den med snäppet mer framåtrörelse, inte bara släppa allt

Kom på en grej till jag inte alls fattat och nog aldrig kommer klara av att "tycka om". Skol-blabla. Dvs tvåtaktig skritt och superkonstig galopp (piruettarbetet oftast inte tretaktigt iaf). Varför tar man bort den naturliga gångarten? Är inte den tillräckligt svår att jobba med redan och att hålla ren? Den där tvåtaktsgaloppen på stället kan jag förstå, det var väl någon krigsgrej?

Hoppas du inte tar illa upp, jag blir bara så frustrerad :o För jag vill hitta nån sorts perfekt kombo av Valegro o AR-ridning, haha. :)
 
Oj, tack @the_connemara !! Vilken fin komplimang!! :bow:
Jag måste kontra lite och fråga om vad du vill se, jag håller ju på med så mycket :o Brukar säga att jag rider när någon frågar då jag inte vill vara i något fack men damsadeln är nog mitt signum.

För att förklara lite. Jag är faktiskt väpnare men marknadsför mig inte på det sättet. Tycker inte jag har "slitit" tillräckligt för att nå detta "ouppnåliga"... :grin: Inte tillräckligt dedicated... Jag tar det från början:

Som de flesta har förstått så är jag nernördad i damsadlar och sökte för ett antal år sen förtvilat i Sverige efter kunskap om damsadlar. Dåvarande gurun, Bränna-Karin hade allt för tidigt gått hädan, så tidigt att jag inte fick tränat för henne :arghh: Nu vet jag bättre och finner kunskap utomlands ;)
Efter mycket googlande trillade jag över barock/AR då det var där man hittade maskeradutklädda kostymnissar (:devil:), ibland i damsadel och någonstans hoppades jag att där fanns kunskapen som jag sökte. Dessvärre gick jag på en nitlott på damsadelsbiten men lärde mig massa annat på vägen.
Nyfiken åkte jag på kurs med djuret, vi kunde med lättet göra det som tränaren bad om och jag tänkte lite "Var det allt?". Dock var inte min nyfikenhet stillad och jag blev imponerad av all vältalighet om att detta var den "rätta vägen". När det vakandes praktik i skolan så ringde jag helt sonika till Bent och undrade om jag fick vara hos honom. Nu i efterhand förstår jag varför han lät så förvånad... :meh: Jag, liten elev som inte inser vidden av kunskapens oändlighet kan ju inte ringa till Mästaren och önska praktikplats! Detta måste naturligtvis gå genom tränaren som rekommenderar mig som duglig praktikant! Oavsett så fick jag platsen och efter en vecka var jag väpnare. Dock tror jag inte att det var träningen från AR-tränarna som gjorde möjligt att göra ett godkänt prov utan den kunskapen som jag hade med mig sedan innan. Jag tror på devisen att en välskolad häst kan du göra allt med.
Dock drogs jag med i prylhetsen och hade sadlar, semikapsoner och stångbett. Dessa är numera antingen sålda eller nerstuvade någonstans. Anledningen till detta var många saker men bland annat att alla pratade om hur fantastiskt bra det var att rida AR men ingen kunde någonsin visa upp ett ekipage som med mina mått mätt gick bra O_o Såg bara avknäppta, supersega djur med bakbenen 5 mil efter :devil: Allt fokus låg/ligger på samling och någonstans var idealbilden en häst i levad. Galopp reds inte onödigt mycket, inte i högre tempo i alla fall - bytesserier ska vi inte prata om! I dessa fås ju kvittot på om hästen bjuder, är framför skänkeln, bärig och välbalanserad :devil: Jag vill inte heller vara en del av denna sektrörelse där alla ska tillbedja en mästare eller tränare som inte får ifrågasättas. Att dessutom smutskasta andra grenar/system gör ingen bättre. Visa istället lite ödmjukhet och lär dig något på vägen!
När jag "red" AR så tyckte många att det var väldigt bra och automatiskt tyckte jag det också. Dock skäms jag som en hund nu när jag ser bilderna. Det är pinsamt dåligt med dagens ögon!! :banghead:

Nu låter det som AR är helt värdelöst och inte har gett mig något men så är det faktiskt inte ;) Min tidigare ridning bestod mycket av känsla. Tränare sa "Gör så nu" och det kändes bra men jag fattade aldrig varför det kändes bra när jag gjorde så samtidigt som tajmingen inte alltid var kanon. AR öppnande mina ögon för biomekanik och ridteknik på ett helt annat sätt. Jag tror faktiskt inte att jag hade öppnat en bok som handlade om dressyr innan :o Det fick helt enkelt igång min tankeverksamhet :up:

Så rider jag runt utan etikett och min fantastiskt fina dressyr-hopp-fälttävlans-jakt-väpnar-western-WE-damsadelshäst gjorde tre fina ettor ute på vallen idag, i hoppsadel med tränsbett :D

Ta denna novell med en stor skopa salt och ett par knippen ironi - det är trots allt upplevelser från en person och ingen fakta så halshugg mig inte ;)
 
För att göra ännu mer narr av mig själv så lägger jag in två bilder :devil:
Värt att notera är att jag försöker göra samma sak på båda bilderna :D Och ja, det är samma häst, om än något långhårigare igår ;)

Då det begav sig
Lite_samling.jpg

Igår
10846159_10153390384559278_3479516127606066208_n.jpg
 
@the_connemara Jag misstänker att film ligger på önskelistan :D Tips på hur man får upp FB-klipp här? Har showfilmer från igår... Dock rider jag typ nästan alltid själv och filmar aldrig på träning så vanliga träningsfilmer finns typ inte :( Får väl försöka ta en någon dag :p
 
När jag körde hem från jobbet kom jag på vad som störde mig så mycket. Jag hade velat visa er hur min AR-tränare red min häst på vår andra träning! Han har visserligen numera en rätt stabil överlinje om man kan säga så men det var riktigt coolt o se honom ridas sådär annorlunda. Han blev väl guidad även om han verkligen är "överriden" som Hester pratar om i videon jag länkade till. Och hon jobbade precis med den där gummibandskänslan jag pratar om hela tiden för att få en stabil bjudning o balans. Inte för att det hade varit någon vidare inspiration för någon annan än mig kanske på den nivån men det hade visat vad jag söker :)
 
Kan nada om fbfilmer men inser att jag nog inte är vän med dig där, stor förlust! Rättar gärna till det i morgon vid dator o anmäler mig som filmare! Min häst är.ändå konv januari ut :) (eller så har jag bara pinsamt dålig koll på fb som vanligt :o )
 
@the_connemara Jag misstänker att film ligger på önskelistan :D Tips på hur man får upp FB-klipp här? Har showfilmer från igår... Dock rider jag typ nästan alltid själv och filmar aldrig på träning så vanliga träningsfilmer finns typ inte :( Får väl försöka ta en någon dag :p
Du tar filmlänken (högst uppe i sökfältet i din webbläsare) och sedan klickar du bara på mediaknappen (brevid bildknappen här i texteditorn) och klistrar in den, precis som det vore en bild. Se bara till att du delar den med alla.
 
Jaja, det var väl kul att du fick raljera lite. Och jag fortsätter väl mitt försvarstal, det har jag ju ändå gjort sen jag startade den här inspirationstråden. Först får jag fråga om ödmjukhetssnacket, vem/vilka är det som smutskastar andra system här?

Det är uppbyggt kring en person, helt klart. Det är nämligen en person som har dragit igång det hela. Inte utan att den personen gärna samverkar med andra tränare för att driva utvecklingen framåt. För den går framåt, en gammal lära som tas upp igen. Sen att den personen gärna är ensam mäster ett tag till är tydligt och klart.

Att ringa själv var visst tufft, kul för så gjorde jag med. Och ja, det var en människa som svarade i andra änden. Och väpnare är eller var inte särskilt ouppnåeligt, de flesta praktikanter blev det (ok, kanske inte efter en vecka, det ger jag dig :sneaky:). Hur det är de senaste åren vet jag inte. Däremot vet jag att nivån och kraven höjs hela tiden. Sen om det är kul att själva grundproven blir svårare att ta eller om det skulle tillkommit andra istället är en helt annan diskussion.

Jag tror verkligen att AR behövs som en motvikt till de som annars skulle haft för bråttom och börjat i fel ände, att dra huvudet "på plats". För det är inte tävlingsmänniskor som börjar med ar, det är oftast hobbyryttaren med den mediokert byggda hästen. Sen tycker jag att folk borde träna mycket mer kontinuerligt för en och samma tränare. Det är lite av en trend att åka på clinics hit och dit utan någon uppföljning annat än en ny clinic för en ny tränare. Då utvecklas man också långsamt om ens alls.
 
@Ludson Jag vet inte om du svarade mig? Jag är i alla fall inte intresserad av någon skärskådning/bedömning av vad jag har gjort eller vem jag är. Jag blev tillfrågad, gav min historia och är inte ute efter något medhåll. Du behöver inte heller försvara dig då detta är min upplevelse, försvarar dig gör du bara för att du tar åt dig.
 
@Tora visst är den bedårande??!! :love: Jag må aldrig fått tränat för Bränna-Karin men jag bär hennes välsignelse genom att bära hennes riddräkt :love: Uppsydd av Englands hovskräddare och bland de finaste sömnadsverken jag har sett. Döm min förvåning när den passade mig som den var skräddarsydd!!! :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 314
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 949
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp