Status
Stängd för vidare inlägg.
Det spelar ingen roll om du är nybörjare eller expert, jag tror att många följer inte bara för att få tips, utan för att följa en ”story”. I ditt fall skulle det kunna handla om att lyfta fram det som är särskilt intressant med dig och ditt liv. Jag tycker exempelvis att du borde använda dig av det du skriver ovan:

- Du hade en dröm om att bli självförsörjande, men det gick inte som du hade tänkt dig pga funktionshinder.
- Du har kämpat i flera år för att komma tillbaka/hantera ditt funktionshinder och fokuserar nu på skogsträdgård och bin.

Motiveringen att följa dig tänker jag
är att få följa med på din resa när du utvecklar din skogsträdgård osv. Du behöver inte vara expert, och det går också att lägga upp sådant som inte gick som man har tänkt sig och där man ber följarna om råd. På ett sådant konto kan du även lägga till tillbakablickar och målbilder, efterfråga inspiration och på det sättet kommunicera med dina följare. Jag skulle tycka att det var jätteintressant att följa även om jag varken har skogsträdgård eller bin.
Det är väl ungefär så jag gör. Fotar det som händer och den utveckling som sker här.

Tillbakablickar och målbilder är svårt, framförallt det sistnämnda. Vad ska jag ta för bild då när det inte har hänt än?

På min hemsida har jag skrivit om varför jag nu fokuserar på skogsträdgård. Men jag berättar inte om min diagnos.

Dum fråga kanske men söker du på hashtaggar för att hitta konton? Om du går in i sökfunktionen och skriver tex #skogsträdgård så får du ju upp alla inlägg som har den hashtaggen. Klicka in, gilla, kommentera och sök sen på nästa hashtagg. Eller klicka på en hashtagg som de som har skogsträdgård använt. Finns ju hur mycket som helst.
Jag är lite dålig på det. Gör det ibland.

Men låt det vara en dagbok då? Strunta i antal följare mm och gör det för din egen skull!
Jo, jag har ju gjort det för min egen skull i åratal. Jag går ibland tillbaka och tittar på vad jag har lagt ut för foton. Men det känns faktiskt lite meh att det inte är mer än så.

Men posta om nötter och odling av nötträd då? Om jag minns rätt skrev du om valnötsträd i någon tråd? Jag hade ingen aning att man kunde odla det i Sverige t ex
Jag kan typ inget om nötter som jag känner är värt något. Och mina egna nötträd är pyttesmå. Föga imponerande liksom. Och jag kommer inte att få skörd på många år än.
 
Det är väl ungefär så jag gör. Fotar det som händer och den utveckling som sker här.

Tillbakablickar och målbilder är svårt, framförallt det sistnämnda. Vad ska jag ta för bild då när det inte har hänt än?

På min hemsida har jag skrivit om varför jag nu fokuserar på skogsträdgård. Men jag berättar inte om min diagnos.


Jag är lite dålig på det. Gör det ibland.


Jo, jag har ju gjort det för min egen skull i åratal. Jag går ibland tillbaka och tittar på vad jag har lagt ut för foton. Men det känns faktiskt lite meh att det inte är mer än så.


Jag kan typ inget om nötter som jag känner är värt något. Och mina egna nötträd är pyttesmå. Föga imponerande liksom. Och jag kommer inte att få skörd på många år än.

Jag tror att de som får många och trogna följare går det för att de vågar vara personliga och att följarna känner igen sig och/eller inspireras. Det finns t.ex. personer som har tiotusentals följare på konton som handlar om hur personen drabbades av utmattning och har tagit sig ur det, folk som har cancer eller drabbats av stroke.

Ett konto som tydligt kretsar kring dig som person och som handlar om hur du flyttade ut till ditt hus på landet, dina vedermödor och ambitioner om skogsträdgård och biodling tror jag skulle kunna inspirera många.

Målbilder kan ju vara reels där du berättar om dina mål eller om du har foton på en tidigare trädgård du har arbetat med. Tillbakablickar kan ju handla om en bild på en rabatt som du kämpade med för några år sedan och funderingar kring vad du ska göra med den.
 
Det är väl ungefär så jag gör. Fotar det som händer och den utveckling som sker här.

Tillbakablickar och målbilder är svårt, framförallt det sistnämnda. Vad ska jag ta för bild då när det inte har hänt än?

På min hemsida har jag skrivit om varför jag nu fokuserar på skogsträdgård. Men jag berättar inte om min diagnos.


Jag är lite dålig på det. Gör det ibland.


Jo, jag har ju gjort det för min egen skull i åratal. Jag går ibland tillbaka och tittar på vad jag har lagt ut för foton. Men det känns faktiskt lite meh att det inte är mer än så.


Jag kan typ inget om nötter som jag känner är värt något. Och mina egna nötträd är pyttesmå. Föga imponerande liksom. Och jag kommer inte att få skörd på många år än.

Jag tolkar dig som att du tänker att dina inlägg måste vara instruktiva och att folk endast besöker dig om de får lära sig saker. Det är väl lika spännande att få se dig pröva hur du tar dig an hanteringen av de nötter som du samlar. Ponera att du själv följer någon på Instagram som torkar hasselnötter. Då kan du göra ett eget inlägg där du berättar att du testar att torka nötterna enligt metoden X som personen på Instagram förespråkar. Berätta hur det går och tagga samtidigt personen.
 
Ja, alltså jag har bara ett fönster i köket som är jättelitet och sitter högt över diskbänken. Det är alltså ett ljus jag inte kan använda. Och jag har inga extra lampor att använda heller. Och mobilen kunde jag bara sätta upp på ett sätt. Hade jag ställt mobilen på bänken så hade det blivit sämre.
Men växtbelysning har du väl? Någon här på buke tipsade mig om det, och det funkade toppenbra för fotografering!
 
Jag tolkar dig som att du tänker att dina inlägg måste vara instruktiva och att folk endast besöker dig om de får lära sig saker. Det är väl lika spännande att få se dig pröva hur du tar dig an hanteringen av de nötter som du samlar. Ponera att du själv följer någon på Instagram som torkar hasselnötter. Då kan du göra ett eget inlägg där du berättar att du testar att torka nötterna enligt metoden X som personen på Instagram förespråkar. Berätta hur det går och tagga samtidigt personen.
Jag håller med, det är precis lika intressant med ett projekt där utgången inte är säker eller att man ändrar sig under tidens gång.
 
Jag tror att de som får många och trogna följare går det för att de vågar vara personliga och att följarna känner igen sig och/eller inspireras. Det finns t.ex. personer som har tiotusentals följare på konton som handlar om hur personen drabbades av utmattning och har tagit sig ur det, folk som har cancer eller drabbats av stroke.

Ett konto som tydligt kretsar kring dig som person och som handlar om hur du flyttade ut till ditt hus på landet, dina vedermödor och ambitioner om skogsträdgård och biodling tror jag skulle kunna inspirera många.

Målbilder kan ju vara reels där du berättar om dina mål eller om du har foton på en tidigare trädgård du har arbetat med. Tillbakablickar kan ju handla om en bild på en rabatt som du kämpade med för några år sedan och funderingar kring vad du ska göra med den.
Jag har inte landat i min diagnos än. Det känns konstigt att ha fått den. Jag är inte beredd att vara öppen med diagnosen ut mot samhället där jag står med både namn och bild. Jag har inte ens berättat för min mamma att jag har diagnosen. En del har jag berättat för och folk här vet ju, men jag känner ändå inte att på insta säga "hej, jag heter wille och har autism".

Jag har nog lite svårt att sätta mål. För jag vet ju att det kan falla platt p.g.a. att jag inte orkar. Förra året hade jag som mål att renovera min friggebod. Jag har cirka 95% kvar att renovera och den skulle varit klar i oktober förra året. Jag får ta nya tag i år.

Det är jobbigt när jag ständigt kämpar med sån förlamande trötthet. Sannolikt en medicins fel, men vården gör inget.

Men tack för tips.

En målbild kan ju även vara något som någon annan skapat. Eller ett stort ståtligt valnötsträd man sett på bild
Att ta bilder som någon annan tagit är inte helt okomplicerat. Man får inte bara sno andras bilder hur som helst. Det kan komma dyra kostnader med det. Det måste liksom tydligt framgå att man får ta en bild och publicera den om det ska vara tillåtet. Annars är det copyright som gäller.

Jag kan åka till Örebro och fotografera valnötsträd. Det finns ett i stadsparken (och även på andra ställen jag inte känner till.)
 
Jag har inte landat i min diagnos än. Det känns konstigt att ha fått den. Jag är inte beredd att vara öppen med diagnosen ut mot samhället där jag står med både namn och bild. Jag har inte ens berättat för min mamma att jag har diagnosen. En del har jag berättat för och folk här vet ju, men jag känner ändå inte att på insta säga "hej, jag heter wille och har autism".

Jag har nog lite svårt att sätta mål. För jag vet ju att det kan falla platt p.g.a. att jag inte orkar. Förra året hade jag som mål att renovera min friggebod. Jag har cirka 95% kvar att renovera och den skulle varit klar i oktober förra året. Jag får ta nya tag i år.

Det är jobbigt när jag ständigt kämpar med sån förlamande trötthet. Sannolikt en medicins fel, men vården gör inget.

Men tack för tips.


Att ta bilder som någon annan tagit är inte helt okomplicerat. Man får inte bara sno andras bilder hur som helst. Det kan komma dyra kostnader med det. Det måste liksom tydligt framgå att man får ta en bild och publicera den om det ska vara tillåtet. Annars är det copyright som gäller.

Jag kan åka till Örebro och fotografera valnötsträd. Det finns ett i stadsparken (och även på andra ställen jag inte känner till.)
Det finns ett antal sajter med bilder som får användas fritt: https://pctidningen.se/internet/har-kan-du-gratis-hamta-bilder-du-kan-anvanda-overallt
 
Jag tolkar dig som att du tänker att dina inlägg måste vara instruktiva och att folk endast besöker dig om de får lära sig saker. Det är väl lika spännande att få se dig pröva hur du tar dig an hanteringen av de nötter som du samlar. Ponera att du själv följer någon på Instagram som torkar hasselnötter. Då kan du göra ett eget inlägg där du berättar att du testar att torka nötterna enligt metoden X som personen på Instagram förespråkar. Berätta hur det går och tagga samtidigt personen.
Allt jag lägger ut är definitivt inte instruktivt. En del är bara fint att se på, t.ex. blommor eller naturen jag har här. Eller mitt hus.

Jag lär mig själv sällan något från instagram. Men en av författarna till de böcker jag använder för att lära mig saker, finns på instagram.

Jag känner att mitt liv kanske är lite för torftigt för instagram. Jag har inga nötter att skörda. Än. Eller ja, om jag har tur så kanske jag har lite hasselnötter. Och att plocka bär är väl inte så intressant. Kanske om jag kokar sylt på bären. Grönsaker är jag dålig på att ta hand om.

Vissa är nog naturligt bra på att skapa bra innehåll. Jag tänker t.ex. på Jeppa S som lägger in filmer från sitt nergrävda växthus och en del annat. Det verkar bara komma naturligt för dem.
 
Jag har inte landat i min diagnos än. Det känns konstigt att ha fått den. Jag är inte beredd att vara öppen med diagnosen ut mot samhället där jag står med både namn och bild. Jag har inte ens berättat för min mamma att jag har diagnosen. En del har jag berättat för och folk här vet ju, men jag känner ändå inte att på insta säga "hej, jag heter wille och har autism".

Jag har nog lite svårt att sätta mål. För jag vet ju att det kan falla platt p.g.a. att jag inte orkar. Förra året hade jag som mål att renovera min friggebod. Jag har cirka 95% kvar att renovera och den skulle varit klar i oktober förra året. Jag får ta nya tag i år.

Det är jobbigt när jag ständigt kämpar med sån förlamande trötthet. Sannolikt en medicins fel, men vården gör inget.

Men tack för tips.


Att ta bilder som någon annan tagit är inte helt okomplicerat. Man får inte bara sno andras bilder hur som helst. Det kan komma dyra kostnader med det. Det måste liksom tydligt framgå att man får ta en bild och publicera den om det ska vara tillåtet. Annars är det copyright som gäller.

Jag kan åka till Örebro och fotografera valnötsträd. Det finns ett i stadsparken (och även på andra ställen jag inte känner till.)
Det går utmärkt att dela någons bild som de lagt upp eller använda fria bilder ur en bildbank. Eller länka. Jag varken skrev eller menade att sno någons bild. Men halva insta går ut på att vidare-dela andras content. Och det kan även ge dig följare. Säg att kontot "minvinterträdgård" har en så himla fin trädgård som verkligen är vad du drömmer om. Då delar du ett av hens inlägg på ditt konto samt taggar hen i inlägget. Då kommer både kontoinnehavaren och x stycken av det kontots följare gå in på ditt konto.
 
Jag håller med, det är precis lika intressant med ett projekt där utgången inte är säker eller att man ändrar sig under tidens gång.
Jag följer ett par vänners renovering av en gammal släktgård, väldigt intressant faktiskt. Det är kul att se hur saker växer fram steg för steg, och även lärorikt att se vad som inte fungerar.

Det är inte ett jättestort konto, de har kring 1000 följare, så fler än bara vänner och familj är ändå intresserade av vad de gör.
 
Det går utmärkt att dela någons bild som de lagt upp eller använda fria bilder ur en bildbank. Eller länka. Jag varken skrev eller menade att sno någons bild. Men halva insta går ut på att vidare-dela andras content. Och det kan även ge dig följare. Säg att kontot "minvinterträdgård" har en så himla fin trädgård som verkligen är vad du drömmer om. Då delar du ett av hens inlägg på ditt konto samt taggar hen i inlägget. Då kommer både kontoinnehavaren och x stycken av det kontots följare gå in på ditt konto.
Jag sa ju att det måste framgå tydligt att det är tillåtet att använda andras bilder. En länk till fotografen är inte okej att lägga in som betalning för att man publicerar bilden.

Jag har själv använt mig av foton från bildbanker där det framgår att man får använda bilderna för publicering, men undviker att göra detta. Och på mitt Instagram hör de inte hemma.
 
Vad är din USP? Alltså unique selling point. Varför ska man följa just dig och ingen annan av alla konton som finns på instagram? Det hjälper ju inte med bara lite bilder på måfå och hashtaggar. Allt måste vara noga genomtänkt ha en röd tråd och fånga folk bara på en millisekund.
 
Jag sa ju att det måste framgå tydligt att det är tillåtet att använda andras bilder. En länk till fotografen är inte okej att lägga in som betalning för att man publicerar bilden.

Jag har själv använt mig av foton från bildbanker där det framgår att man får använda bilderna för publicering, men undviker att göra detta. Och på mitt Instagram hör de inte hemma.
Läste du delen av mitt svar som handlade om att använda content på instagram för att visa målbild?

Du kan absolut länka till en bild, fullt lagligt. Men du måste skilja på att lägga upp en bild och länka till en bild.
 
Jag sa ju att det måste framgå tydligt att det är tillåtet att använda andras bilder. En länk till fotografen är inte okej att lägga in som betalning för att man publicerar bilden.

Jag har själv använt mig av foton från bildbanker där det framgår att man får använda bilderna för publicering, men undviker att göra detta. Och på mitt Instagram hör de inte hemma.
DELA är alltid tillåtet, inte skärmdumpa eller kopiera på annat sätt. Men om du delar någons reel/inlägg så får hen reklam för sitt konto och blir jätteglad. Hela insta bygger ju på det.
 
Som några har lyft här så är det mycket intresse av bin just nu. Jag hade älskat en "bi för dummies" där man verkligen gör enkla tutorials där det mest simpla saker förklaras.
Kanske korta inlägg på insta på 10 sekunder och en uppmaning att gå in på Youtube för att kolla på ett längre inlägg på upptill 10 minuter?

Prata på svenska men ha engelska subtitles (eller vice versa)/ förklaring i text undertill.

Då blir insta ett sätt att hålla koll på när det läggs upp nya filmer på Youtube osv. Men det har även ett syfte med sina korta inlägg.
Sen om du vill lägga in något inlägg om det trädgård på sommaren (om du tycker det är svårt med material på vintern) går det ju bra att göra det.
Men jag tror det blir lättare med en tydlig röd tråd för dig själv och sedan avvika då och då.

Hade det varit enkelt att tjäna pengar på SoMe hade ju fler gjort det.
 
Det går utmärkt att dela någons bild som de lagt upp eller använda fria bilder ur en bildbank. Eller länka. Jag varken skrev eller menade att sno någons bild. Men halva insta går ut på att vidare-dela andras content. Och det kan även ge dig följare. Säg att kontot "minvinterträdgård" har en så himla fin trädgård som verkligen är vad du drömmer om. Då delar du ett av hens inlägg på ditt konto samt taggar hen i inlägget. Då kommer både kontoinnehavaren och x stycken av det kontots följare gå in på ditt konto.
Men är inte det mer en Facebook grej att dela inlägg på det sättet? På instagram kan man visserligen dela till sina händelser. En del delar regelbundet mina bilder till deras insta men då har dom frågat mig innan om dom får använda bilden mot att dom taggar mig i den.
 
Men är inte det mer en Facebook grej att dela inlägg på det sättet? På instagram kan man visserligen dela till sina händelser. En del delar regelbundet mina bilder till deras insta men då har dom frågat mig innan om dom får använda bilden mot att dom taggar mig i den.
Jag tycker jag ser det mer på insta än på facebook men det kan ju bero på vilka man följer.
 
Det finns mängder med konton på IG som ger olika tips om hur man ökar flödet och får till snygga reels och händelser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp