Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Poängen är, hade han varit vettig i huvudet hade han berättat. Nu verkar han inte vara det.
Nä. Och jag har också för mig från tidigare inlägg (med reservation för att jag möjligtvis minns fel) att sannolikheten för att det är han som är pappan väl inte är jättestor? Det vet väl han också i sådana fall, tänker jag.

Nä. Och jag har också för mig från tidigare inlägg (med reservation för att jag möjligtvis minns fel) att sannolikheten för att det är han som är pappan väl inte är jättestor? Det vet väl han också i sådana fall, tänker jag.
En vettig man som har ihop det med en kvinna som blir gravid med en annan man och ändå väljer att stanna kvar tar då också ansvar för det barn som blir fött, därmed också ansvar så att människor runt om inte överraskas av att han håller ett barn när de hälsar på eller man ser dem ute osv och de har en massa frågor om vems det är mitt i allt. Ärlighet, sunt förnuft, ansvar. Det ligger lite i valet att stanna kvar i förhållandet där det plötsligt tillkommet ett barn, oavsett om det är hans eller ej. Han behöver inte agera som pappa om han inte är det men han behöver ta ansvar som den vuxna man han är och i det ingår att ta ansvar över de han bor/delar liv med.

En vettig man som har ihop det med en kvinna som blir gravid med en annan man och ändå väljer att stanna kvar tar då också ansvar för det barn som blir fött, därmed också ansvar så att människor runt om inte överraskas av att han håller ett barn när de hälsar på eller man ser dem ute osv och de har en massa frågor om vems det är mitt i allt. Ärlighet, sunt förnuft, ansvar. Det ligger lite i valet att stanna kvar i förhållandet där det plötsligt tillkommet ett barn, oavsett om det är hans eller ej. Han behöver inte agera som pappa om han inte är det men han behöver ta ansvar som den vuxna man han är och i det ingår att ta ansvar över de han bor/delar liv med.
Självklart. Jag tycker att det är mycket märkligt att han har valt att stanna kvar baserat på hur han uppför sig.

Ja jag fattar att hur man än gör blir det knepigt.
Jag vill ha ett helt odramatiskt liv. Mamma, pappa, barn, villa, häst, ehh Volvo osv.
Förstår inte varför hela mitt liv känns som väldigt dålig såpopera :crazy:

Ibland går livet lite mycket i zigzag! Men då är det ju fint att man samlar på sig erfarenheter och kan på sikt göra val som mer leder en åt hållet man önskar. Det är ju toppen att du vet vartåt du vill! Var inte rädd för att ta hjälp för att komma dithän.

Nej sådär vågar inte säga hur stor chans. Tänkte tillägga ett -tyvärr- men känner mer och mer att jag skiter i vilket.
Däremot om någon säger grattis och hur känns det att bli pappa då ser han genast så stolt ut och berättar vitt och brett om bebis.
Folk tar som för givet att det är han som är fadern.

Nej sådär vågar inte säga hur stor chans. Tänkte tillägga ett -tyvärr- men känner mer och mer att jag skiter i vilket.
Däremot om någon säger grattis och hur känns det att bli pappa då ser han genast så stolt ut och berättar vitt och brett om bebis.
Det är väl ganska självklart att folk utgår ifrån att det är han som är pappan. Ganska knepig sits han är i. ...men om han låtsas vara pappan då folk gratulerar, då får han banne mig göra livet lättare för dig hemma också!

För barnets skull är det ändå viktigt att få veta, inte minst längre fram i livet. Dessutom har du rätt till underhåll från fadern. Man gör inte kvinnor gravida för att sen sk*ta i följderna.

Kopiöst trött nu. Gick ok ta skrapprovet och bebis skötte sig som vanligt fantastiskt bra.
Jobbigast var däremot sen när vi var färdiga.
Var och åt och på väg tillbaka så fick jag en tanke på att köpa vin.
Blev arg och frustrerad över det. Var tvungen ta en annan väg än den som passerar ett Systembolag.
Helt klar totalt misslyckande och det är som att jag är tillbaka på ruta ett igen.
Varför detta kommer tillbaka nu vet jag inte.
Det tar sån onödig energi detta.

Kopiöst trött nu. Gick ok ta skrapprovet och bebis skötte sig som vanligt fantastiskt bra.
Blev arg och frustrerad över det. Var tvungen ta en annan väg än den som passerar ett Systembolag.
Helt klar totalt misslyckande och det är som att jag är tillbaka på ruta ett igen.
Men du, det är väl snarast en framgång att du hittade en strategi (ta en annan väg) och lyckades stå emot?

Jag tänker att är man alkoholist kommer varje dag behöva innebära att man väljer nykterhet, men varje gång man gör det är en seger. Det är inte ett misslyckande att vara sjuk.

Det är inte ett misslyckande! Tvärt om skulle jag säga. Att tankarna och suget kommer då och då får du nog ställa in dig på. Det viktigaste är hur du hanterar dem Du kunde identifierade känslan och klarade det på ett utmärkt sätt 💜

Men vilket lyckade att du tog den andra vägen och inte gick nära Systemet! :heart

Du kan ju inte sätta som norm för dig själv att du ska fungera som om din sjukdom inte hade existerat. Målet är att klara dig bra med de förutsättningar du har, vinna varje dag och fortsätta vara nykter.

Ekar de andra. Det var väl inget misslyckande utan jättebra att du lyckades hitta ett sätt att stå emot att köpa? Du är verkligen inte på ruta ett igen! Läs gamla inlägg och trådar så ser du nog vilken skillnad det är!

Tack för era fina inlägg ❤️

Vad gäller medicinen mot alkohol känner jag mig bitvis kluven.
Finns för lite forskning på hur det påverkar barnet vid amning. Man kan inte göra sån forskning på barn.
Bästa är att inte ta nånting alls men bättre ta medicin än att dricka såklart.
Så jag är alltså kluven. Fixar jag just nu utan medicinen? Gör jag det?
Eller behöver jag den?
Senaste tiden har inte känts bra.

Finns för lite forskning på hur det påverkar barnet vid amning. Man kan inte göra sån forskning på barn.
Eller behöver jag den?
Du behöver den. Ge ditt barn de bästa förutsättningarna, och den bästa versionen av dig. Det är ju inte för alltid.

Bravo! Du motstod impulsen.

Inget misslyckande - en seger!

Eller behöver jag den?

Jag personligen tänker att det är farligare för barnet om du dricker alkohol. Ett alternativ kan ju vara att ge ersättning istället, om inte amningen är en orsak för dig att avstå alkohol.

Det är väl ganska självklart att folk utgår ifrån att det är han som är pappan. Ganska knepig sits han är i. ...men om han låtsas vara pappan då folk gratulerar, då får han banne mig göra livet lättare för dig hemma också!
Så knepigt är det väll inte, han har ju alla möjligheter att vara barnets far, möjligen är han inte biologisk far men det har ju egentligen inget med saken att göra. Dessutom är det ju inte ovanligt att man är tillsammans med någon som har barn med någon annan.

Jag personligen tänker att det är farligare för barnet om du dricker alkohol. Ett alternativ kan ju vara att ge ersättning istället, om inte amningen är en orsak för dig att avstå alkohol.
Ja jag tänker också så, bättre en nykter mamma med ersättning än en full mamma. Du har ju ändå ammat ett tag nu, så bebis borde fått de allra viktigaste delarna till immunförsvar och dyl.

Det viktigaste för dig och bebis, @karamelldrottningen , är att du är nykter!

Som jag ser det är det du, pappan och barnet som behöver veta, och du karamellen har väl gjort din del så det är bara att vänta.

Jag kan förstå att man drar på det. Man kanske vill vara pappa men är rädd att man inte är det. Man kan vara rädd, arg, glad, orolig och allt däremellan, men det löser sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund