Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Just nu har jag funderat på detta med mängd och vem som bestämmer när någonting blir för mycket.
Två flaskor vin under en kväll är inte jättemycket. Eller några glas whisky?
Kanske iofs inte jättebra dricka båda under en kväll.
Har egentligen ingen som helst lust att tänka på detta. Jag borde passa på att sova nu innan nästa uppvak men det går inte med alla dessa tankar i huvudet.
Blir snart tokig på mig själv.
Det publicerades alldeles nyss en artikel om ny forskning som visar att VARJE glas ökar risken för demens. Som bara ett exempel på att även små mängder faktiskt är för mycket (nej, jag är inte själv nykterist men dricker ytterst sällan numera).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgwpzn/aven-lite-alkohol-kan-oka-risken-for-demens

Varje gång någon frågar dig vad du får för hjälp/om du har kontakt med din sponsor, osv svarar du undvikande. Har du överhuvudtaget någon hjälp med alkoholen just nu?

Just nu har jag funderat på detta med mängd och vem som bestämmer när någonting blir för mycket.
Har egentligen ingen som helst lust att tänka på detta. Jag borde passa på att sova nu innan nästa uppvak men det går inte med alla dessa tankar i huvudet.
Nu har du gått förbi att diskutera om bara ett glas är okej och diskuterar mängd på annat vis. Hur går det med din nykterhet?

Hoppas du tar kontakt med din sponsor snarast möjligt för din dotters skull, det är hon värd!

Ska hämta ut medicinen.
Vill inte. Vill inte ha den där skiten.
Kanske om jag pumpar och dricker lite när jag inte gör det?
Men hur lång tid tar det för alkoholen att försvinna från kroppen?
När kan jag sluta?
Jag kanske inte kan sluta :arghh:??!
Men om jag vill må som jag mår. Som när jag dricker fast utan att dricka?
Men det går inte. Kommer aldrig att gå.
När kan du sluta med vad, menar du? Medicinen? Alkoholen?

Om du menar medicinen så...jag och vääääldigt många andra äter mediciner varje dag, och kommer att behöva göra det resten av livet. Vad är den mentala skillnaden mellan att äta blodtrycksmedicin/ta insulin/äta sköldkörtelmedicin osv varje dag (medicin mot allvarlig sjukdom) och att äta medicin mot alkoholsug (medicin mot allvarlig sjukdom)...för det är väl (?) nåt sånt som din medicin handlar om.
Vad tycker du är skillnaden?

TVÅ FLASKOR vin?!? Det är fruktansvärt mycket. Skojar du lite här...?

Jag jämförde med ren sprit. Och då blir ju inte vin lika mycket.
Men det är såklart inte bra. Var mer en generell fundering.
Läste på om detta på olika sidor för mer klarhet och minska sug men det fick snarare motsatt effekt och jag fastnar i hur mycket och vad för dricka. Och hur man ska tolka olika information.
När tanken var att distansera mig mer från sånt.
Det gör mig frustrerad när jag försöker göra och tänka rätt då blir det bara error ändå.
Jag ska strax ta mina mediciner. Har inte packat upp den där än. Verkar vara ett mentalt motstånd. Det blir så tydligt då att jag är så misslyckad.

Två flaskor vin på en kväll är jävligt mycket. Och du ska inte ens ha dessa funderingar alls och framförallt inte just nu när du har ett oskyldigt spädbarn som är beroende av dig! Du måste ta mer hjälp! Det bästa hade ju varit om du hade tagit hjälp innan barnet ens var i närheten av att bli till men nu är det som det är och du har skyldighet gentemot barnet (och dig själv) att ta hjälp nu innan du gör ett ödesdigert misstag.

Och. du är INTE misslyckad! Vi alla har våra svårigheter eller blir sjuka osv. du är beroendesjuk av alkohol, du är INTE misslyckad, du måste ha rätt hjälp!

Läste på om detta på olika sidor för mer klarhet och minska sug men det fick snarare motsatt effekt och jag fastnar i hur mycket och vad för dricka. Och hur man ska tolka olika information.
Det gör mig frustrerad när jag försöker göra och tänka rätt då blir det bara error ändå.
Jag ska strax ta mina mediciner. Har inte packat upp den där än. Verkar vara ett mentalt motstånd. Det blir så tydligt då att jag är så misslyckad.

Du är inte misslyckad, du måste sluta slå på dig själv ❤️ du är allvarligt sjuk, det är en sjukdom.

Att öppna medicinen och ta den är snarare ett tydligt exempel på att du tar din sjukdom på allvar och gör något åt det för att få ett bättre liv för dig och din dotter - det är väl motsatsen till att misslyckas? :heart

Att fundera över mängder och vad du skulle kunna ta känns väldigt kontraproduktivt, för svaret är att en alkoholist inte ska dricka någonting alls. Jämför med en glutenintolerant person, oavsett hur mycket den gillar helt vanliga vetebullar så kan den inte ens ta en liten smakbit utan att det ger problem. Du skulle ju aldrig räcka fram en kaka gjord på vetemjöl till den personen och säga "det här lilla går nog bra", eller hur? Eller en liten skvätt mjölk i kaffet till den med allergi mot mjölkprotein, en liten nöt till den med nötallergi o.s.v. Var lika snäll mot dig själv och din egen kropp 🥰

Att resonera om två flaskor eller glas alkoholhaltig dryck är mycket eller lite när man har en beroendesjukdom och inte tål minsta lilla alkohol är ju som om jag som inte tål gluten skulle sitta och resonera om att jag borde kunna äta bullar och om att äta 2 kanelbullar är mycket eller litet. Det är sak samma om det är mycket eller litet för någon annan för jag kan inte äta någon gluten alls. Så för mig är en tugga kanelbulle för mycket.

Om någon annan äter en påse bullar till frukost och mår fint av det är ju inget som berör mig. Jag mår inte fint av en enda tugga bulle. (Förutom exakt där och då, då skulle det vara fantastiskt. Det skulle snabbt gå över)

Skulle du tycka det lät lika rimligt om en nötallergiker satt och diskuterade om att äta nötter och om det är mycket eller litet med en näve nötter, när personen inte tål minsta spår av nötter.

Osv

Dvs när tänker du börja se på din alkoholism som en kronisk sjukdom och inte som något temporärt övergående som du kan hantera?

Jag ser en människa som kämpar med en beroendesjukdom. Som trots att beroendet sliter beställer mediciner, packar upp, och tänker ta dem.

Det är urstarkt. Det är framgång.
Kämpa på karamellen!

Två flaskor vin är JÄTTEMYCKET för en person utan alkoholberoende eller tillvänjning. Verkligen jättemycket. Särskilt som du nu varit nykter ett bra tag och tillvänjningseffekten borde försvunnit.

Och det är inte primärt för att alkohol går över i bröstmjölken som du ska avstå från att dricka - det är för att du fortsättningsvis ska vara just nykter och för att det inte är särskilt lämpligt att hantera ett litet barn när du själv har alkohol i kroppen. Samt att du gång på gång visat att du inte kan dricka en begränsad mängd och sluta där.

Du är INTE misslyckad! Jag tycker att du klarar den situation du är i över förväntan! Däremot så har du en beroendesjukdom som emellanåt sätter krokben för dig genom att "kidnappa" dina tankar. Du är bra och du är värdefull - du behöver ta hand om dig själv och vara snäll mot dig själv både för din egen och för din dotters skull! Ni förtjänar båda ett bra liv! :heart

Du måste sluta mata dig själv med "jag är så dålig", "allt jag gör blir fel", "jag är så misslyckad"! INGET av det stämmer!!

Vi alla har våra utmaningar i livet, alla har vi "otur när vi tänker" ibland och alla gör vi misstag, men det gör oss inte till dåliga människor.
Du. Är. Ingen. Dålig. Människa.
Du har en jävlig sjukdom som du kämpar med. Hoppas du orkar kämpa vidare!

Senast ändrad:
Alltså jag är ju av den åsikten att inga tankar är farliga.

Däremot är det viktigt att man har metoder att stå emot eller hantera tankar som inte är så bra. T.ex om tanken "tänk om jag skulle dricka 2 flaskor vin" dyker upp, vilka redskap har man då för att avstyra den impulsen?

Tror att det är väldigt bra att t.ex skriva en lista över saker man kan göra när det suget är starkt. Så att man som på autopilot kan ta till de grejerna istället.

Om jag drack 2 flaskor vin skulle jag bli medvetslös. Och inte fungera alls på minst ett dygn efteråt. Förhoppningsvis hinna kräkas upp en del först, men inte tillräckligt. Man kan absolut inte ha ansvar för ett bebis i den situationen. Eller ens i närheten.

Jag vet inte om du vill provocera lite eller om du verkligen tänker dessa tankar?

Så länge som du inte genomför dem är du verkligen inte dålig, tvärtom.

Jo så har jag tänkt/tänker. Men ser vad ni skriver och inser att jag har en något skev bild förmodligen.
Jag tycker iaf inte synd om mig längre. Det är en framgång. En oerhört stor trigger till att dricka.
Men ändå tänker jag fel som i går kväll och natt. Läste på hemsidor som ändå ska vara säkra och ändå känns det rimligt med just den mängden alkohol. Även om det inte stått så ordagrant.

Det enda jag vill är att alla ska må bra. Jag mår inte lysande när detta tar över mer och mer.
Jag är hellre alkoholist som aldrig fokuserar på alkohol än en som inte är alkoholist och fullständigt upptagen med tankar som dessa.
Eller så är det just dessa tankar som gör en till en alkoholist. Ja ja. Oavsett vill jag inte ha sånt. Sådana tankar och sådana känslor. De har en tendens att bli till sanning efter ett tag och inte bara tankar.

Det är fantastiskt fint väder ute. Vi har fixat och donat och ska ut igen om ett tag. Bara äta lite först.

Jo så har jag tänkt/tänker. Men ser vad ni skriver och inser att jag har en något skev bild förmodligen.
Jag tycker iaf inte synd om mig längre. Det är en framgång. En oerhört stor trigger till att dricka.
Men ändå tänker jag fel som i går kväll och natt. Läste på hemsidor som ändå ska vara säkra och ändå känns det rimligt med just den mängden alkohol. Även om det inte stått så ordagrant.

Det enda jag vill är att alla ska må bra. Jag mår inte lysande när detta tar över mer och mer.
Jag är hellre alkoholist som aldrig fokuserar på alkohol än en som inte är alkoholist och fullständigt upptagen med tankar som dessa.
Eller så är det just dessa tankar som gör en till en alkoholist. Ja ja. Oavsett vill jag inte ha sånt. Sådana tankar och sådana känslor. De har en tendens att bli till sanning efter ett tag och inte bara tankar.

Det är fantastiskt fint väder ute. Vi har fixat och donat och ska ut igen om ett tag. Bara äta lite först.
Du ÄR en alkoholist, och kommer att ha den sjukdomen resten av ditt liv. Du fortsätter förhoppningsvis vara en nykter alkoholist resten av ditt liv också.

Hur menar du "alkoholist som aldrig fokuserar på alkohol"?? Då du drack hade du väldigt mycket fokus på alkohol. Du smusslade, gömde, låtsades, ljög, planerade och höll på. Extremt mycket fokus på alkohol.

Ju längre du håller dig ifrån alkoholen, desto lättare blir det, men sjukdomen i sig blir du inte av med.

Vad får/tar du för hjälp?

Du ÄR en alkoholist, och kommer att ha den sjukdomen resten av ditt liv. Du fortsätter förhoppningsvis vara en nykter alkoholist resten av ditt liv också.

Hur menar du "alkoholist som aldrig fokuserar på alkohol"?? Då du drack hade du väldigt mycket fokus på alkohol. Du smusslade, gömde, låtsades, ljög, planerade och höll på. Extremt mycket fokus på alkohol.

Ju längre du håller dig ifrån alkoholen, desto lättare blir det, men sjukdomen i sig blir du inte av med.

Vad får/tar du för hjälp?
Jag kan inte förklara hur jag tänker.

Uppenbarligen alldeles för lite hjälp. Det är som att sätta på ett plåster på ett köttsår utan att ens rengöra det ordentligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund