Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Båda under betalvägg. Har varken DN eller Aftonbladet
Aftonbladets artikel handlade om 3 kvinnor i 30-40 års åldern som nu är nyktra alkoholister som berättade om hur de gått in och ut ur aktivt alkoholmissbruk under sina barns tidiga år och hur viktigt det varit för dom att fortsätta ha kontakt med vården, AA och vara öppna mot sin omgivning kring alkoholismen för att kunna hålla sig nyktra på permanent basis. Det viktiga var väll att de var helt vanliga kvinnor, med jobb och familjer.

Funderar på vad jag göra av alkohol som ligger hemma.
Känns ju inte optimalt ha sånt. Å andra sidan bara jag tar min medicin så kommer jag inte röra sånt.
Känns samtidigt dumt att kasta. Det är vanligt ha lite alkohol hemma. Sparat och bjuda vid behov.
Jag vet att ingen här tror att jag klarar av det men det borde jag verkligen klara av. Bara jag tar medicinen.

Känns ju inte optimalt ha sånt. Å andra sidan bara jag tar min medicin så kommer jag inte röra sånt.
Känns samtidigt dumt att kasta. Det är vanligt ha lite alkohol hemma. Sparat och bjuda vid behov.
Jag vet att ingen här tror att jag klarar av det men det borde jag verkligen klara av. Bara jag tar medicinen.
Jag kan inte för mitt liv förstå varför du har alkohol hemma nu. När drack du sist :confused: ?

Ta medicinen först. Sen tycker jag att du än så länge inte ska ha alkohol hemma, när din impuls att dricka kommer är det bra om det är lite svårare än att öppna ett skåp att få tag på den.

Släng, häll ut i vasken släng flaskorna eller bara släng dom hela i glasåtervinningen eller vad det nu är för förpackning. Nix nej till att ha alkohol hemma när man är beroende. Det är inte normalt att ha alkohol hemma om man inte själv brukar den och för dig är det livsfarligt. Det försvårar för dig, du kommer tänka på den där alkoholen konstant, bort med den. Om du inte kan be någon annan komma och kasta ut den, NU!
Kram!

Släng eller ge bort. Du ska inte ha alkohol hemma.
Du sätter käppar i hjulet på dig själv.

Jag har ju varit nykter några år nu, men jag skulle aldrig kunna ha alkohol hemma, för helt plötsligt sitter jävulen där på din axel och säger att "nog kan du ta ett glas".

Glöm alla såna här tankar på att du ska kunna bjuda folk på ett glas.
Även om det varit så tidigare, så är det nu dags att gå in i en fas där du bjuder enbart på alkoholfritt.
Det är inte det minsta konstigt att bjuda på alkoholfria alternativ till släkt och vänner som kommer på besök.

Jag dricker generellt inte alkohol. Jag har inte alkohol hemma heller. Ingen som kommer hem till mig förväntar sig att bli bjudna på alkohol oavsett om det är middag inblandat eller annat. Ingen tar med sig egen alkohol heller. Alkohol är en ickefråga hos mig helt enkelt, då folk vet om att jag inte dricker så därför förväntar de sig inte heller något annat i min närhet.

Jag behöver inte försvara mig mot alkohol, jag behöver inte förklara min ståndpunkt, jag behöver inte värja mig, jag behöver inget. Det är en självklarhet att det är alkoholfritt.

I dag är alkoholfritt väldigt ofta väldigt självklart. Jag tror att det för dig också kommer att kännas självklart och som en befrielse när du börja prata om ett alkoholfritt liv och ta det till dig, förbjuda alkohol och lära dig själv att stolt säga nej tack. Det är ingen förlust, det är en vinst du gör.

Aftonbladets artikel handlade om 3 kvinnor i 30-40 års åldern som nu är nyktra alkoholister som berättade om hur de gått in och ut ur aktivt alkoholmissbruk under sina barns tidiga år och hur viktigt det varit för dom att fortsätta ha kontakt med vården, AA och vara öppna mot sin omgivning kring alkoholismen för att kunna hålla sig nyktra på permanent basis. Det viktiga var väll att de var helt vanliga kvinnor, med jobb och familjer.
Jag tyckte också den var bra för oss som inte har insikt i sjukdomen med att en av kvinnorna förklarade hur den eufori som @karamelldrottningen ibland också beskriver kring alkohol kändes (och sen gjorde det ont i magen när man läste att den euforin när hon var aktiv missbrukare var viktigare/gav en större eufori känsla än hennes familj). Likaså var iaf en av kvinnorna en väl fungerande alkoholist, som planerade när hon ”kunde” dricka och som gav liknande förklaringar (maken drack ju lika ofta som hon gjorde, men till skillnad från henne så var det just en öl i bastun och inte att han tänkte på alkohol hela tiden eller inte kunde sluta eller något i den stilen)

Jaja, att återberätta det är ett dåligt substitut för själva artikeln.
För mig var det både en respektfull berättelse och väldigt tydligt hur sjukdomen fungerade och påverkade de drabbade som berättade i artikeln. Så det var kanske mest ett försök att sprida den till alla som var intresserade. Synd att den är låst, blir man väldigt nyfiken så finns säkert något erbjudande om man googlar med 49 kr för första månaden. Jag brukar ha använt det erbjudandet för det är ofta något mer djupgående reportage (om elit fotboll för ungdomar, hur hästskötare behandlas, eller som nu om alkoholism) på helgerna som brukar vara läsvärt tycker jag.

Hur 17 kan du ha alkohol hemma? Vem är så dum att lämna det hos en alkoholist? För det är väl inte du som handlat?

Nu tror jag att ditt huvud försöker lura dig igen tyvärr. Det är inte vanligt för nyktra alkoholister att ha alkohol hemma. Och man har aldrig ett behov av att bjuda på alkohol. Om någon kommer hem till dig och behöver alkohol är det ett tecken på att de inte är bra för dig och din nykterhet, tyvärr. Du behöver inte ”klara av” att ha alkohol hemma, gör det inte svårare för dig själv än det behöver vara

Har varit borta från den här tråden länge och bara läst de senaste fem sidorna nu. Vill bara upprepa att det är väldigt tydligt att din bild av vad som är normal alkoholkultur fortfarande är otroligt skev jämfört med gemene man.

* De flesta utgår inte från att det prompt kommer drickas alkohol när man är borta på middag. Man kanske tänker att det blir vin till maten men det är inte konstigt eller en besvikelse om det serveras annan dryck.
* Det vanliga sättet att tänka om man vill bjuda sina gäster på alkohol är att handla inför det tillfället snarare än att se till att ha alkohol hemma utifall att.
* Det är inte normalt att tänka tillbaka på fina minnen och särskilt minnas sin alkoholkonsumtion, hur det kändes att vara full eller för den delen vad man drack för något. Man kanske kan minnas att man drack någon alldeles särskilt god öl, men det är på samma sätt som man minns en extraordinär efterrätt eller så.
* De allra flesta blir inte euforiska av alkohol på det sättet du beskrivit så många gånger.

När du säger att du "borde klara det om du bara.." utgår du ifrån att du har ungefär samma utmaning som alla andra. Sanningen är att du trampar på en oväxlad och rostig gammal cykel med skeva hjul medan de flesta cyklar på en elcykel.

Förut hade du ju ingen alkohol hemma, nyss alltså. Varför har du det nu helt plötsligt?

Förut hade du ju ingen alkohol hemma, nyss alltså. Varför har du det nu helt plötsligt?
Spelar kanske inte roll så mycket. Nu finns det oavsett.

Och jag håller på och letar efter en adapter till en termobar.
En är installerad redan men den andra är spårlöst borta. Blir lite less på sånt här. Ska få bättre ordning också. Har ganska bra ordning redan. Det mesta men ja nu är den borta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund