Inte en dagbok

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Om det plötsligt finns alkohol hemma för att partner eller annan person har tagit med sig det tycker jag att det är dags att utvisa den personen till en annan socken.

Och nej, jag tror verkligen inte att folk förväntar sig alkohol när de kommer på besök. Jag är vegetarian och kött kommer inte över tröskeln i mitt hus. Inte förväntar sig folk att det plötsligt skall finnas chorizo på bordet när de kommer hem till mig bara för att de fick chorizo en gång när de hälsade på någon annan.

Spelar kanske inte roll så mycket. Nu finns det oavsett.

Och jag håller på och letar efter en adapter till en termobar.
En är installerad redan men den andra är spårlöst borta. Blir lite less på sånt här. Ska få bättre ordning också. Har ganska bra ordning redan. Det mesta men ja nu är den borta.
Det spelar riktigt stor roll hur alkohol kom in i ditt hus.

Spelar kanske inte roll så mycket. Nu finns det oavsett.

Och jag håller på och letar efter en adapter till en termobar.
En är installerad redan men den andra är spårlöst borta. Blir lite less på sånt här. Ska få bättre ordning också. Har ganska bra ordning redan. Det mesta men ja nu är den borta.
Du ska ju absolut inte ha någon alkohol hemma. För ett litet tag sen tog du omvägar för att slippa åka förbi ett systembolag. För ett litet tag sen var du hemma hos en bekant och bad honom hälla upp en drink åt dig, som han som tur var sa nej till.
Vill du spela rysk roulette med din dotter som insats?

Du ska ju absolut inte ha någon alkohol hemma. För ett litet tag sen tog du omvägar för att slippa åka förbi ett systembolag. För ett litet tag sen var du hemma hos en bekant och bad honom hälla upp en drink åt dig, som han som tur var sa nej till.
Vill du spela rysk roulette med din dotter som insats?
Det där med att ta en omväg är nog lite märkligt men att be om en drink hos någon kan väl knappast få hela världen att rasa.

Det där med att ta en omväg är nog lite märkligt men att be om en drink hos någon kan väl knappast få hela världen att rasa.
Tyvärr gör det ju det för dig <3. Det är för att det är att öppna en dörr till något okontrollerbart. För det är inte bara en drink för dig. Jag förstår att det är en sorg, men så är det. Det går inte, du kan inte dricka en endaste drink för när du gör det så riskerar du hela din och dotterns framtid. Även om det känns värt det just då, så är det inte det. När man har en beroendesjukdom kan man inte ha ett normalt förhållande till den substans man är beroende av, det går helt enkelt inte.

Jag tyckte också den var bra för oss som inte har insikt i sjukdomen med att en av kvinnorna förklarade hur den eufori som @karamelldrottningen ibland också beskriver kring alkohol kändes (och sen gjorde det ont i magen när man läste att den euforin när hon var aktiv missbrukare var viktigare/gav en större eufori känsla än hennes familj). Likaså var iaf en av kvinnorna en väl fungerande alkoholist, som planerade när hon ”kunde” dricka och som gav liknande förklaringar (maken drack ju lika ofta som hon gjorde, men till skillnad från henne så var det just en öl i bastun och inte att han tänkte på alkohol hela tiden eller inte kunde sluta eller något i den stilen)

Jaja, att återberätta det är ett dåligt substitut för själva artikeln.
För mig var det både en respektfull berättelse och väldigt tydligt hur sjukdomen fungerade och påverkade de drabbade som berättade i artikeln. Så det var kanske mest ett försök att sprida den till alla som var intresserade. Synd att den är låst, blir man väldigt nyfiken så finns säkert något erbjudande om man googlar med 49 kr för första månaden. Jag brukar ha använt det erbjudandet för det är ofta något mer djupgående reportage (om elit fotboll för ungdomar, hur hästskötare behandlas, eller som nu om alkoholism) på helgerna som brukar vara läsvärt tycker jag.
Okej, jag trodde nog de flesta förstod det, men så kanske det inte är. Då är det väldigt bra om man läser den artikeln, för den är ju väldigt tydlig kring hur beroendehjärnan resonerar.

Funderar på vad jag göra av alkohol som ligger hemma.
Känns ju inte optimalt ha sånt. Å andra sidan bara jag tar min medicin så kommer jag inte röra sånt.
Känns samtidigt dumt att kasta. Det är vanligt ha lite alkohol hemma. Sparat och bjuda vid behov.
Jag vet att ingen här tror att jag klarar av det men det borde jag verkligen klara av. Bara jag tar medicinen.
Vid vad då för behov?
Du ska väl inte ha besök hemma av typer som är så desperata efter alkohol att de nekar stanna och umgås ifall de inte kan förse sig från "husets förråd"?

Jag fattar inte det här ständiga tjatet om hur nära alkohol du kan vara men utan att dricka.
Tänker du att du ska bevisa något, och sedan blir det tillåtet/oproblematiskt(?) med ditt ständiga tänkande på alkohol för att du "minsann visst kan"?
Känns ungefär lika smart som "titta jag kan köra utan att hålla i ratten". Att du inte krockade en gång betyder inte att du inte gör det nästa gång...

Det är vanligt ha lite alkohol hemma. Sparat och bjuda vid behov.
Jag har aldrig någonsin bjudit på alkohol hemma hos mig vad jag kan minnas, eller haft någon på besök som frågat efter en drink eller vin, och jag är snart 40 år. Det går alldeles utmärkt att ställa fram vatten, läsk, juice eller vad man nu har hemma för att man själv dricker det.
Gör det inte svårare för dig än det redan är, släng flaskorna eller be någon hämta upp dom direkt.

Funderar på vad jag göra av alkohol som ligger hemma.
Känns ju inte optimalt ha sånt. Å andra sidan bara jag tar min medicin så kommer jag inte röra sånt.
Känns samtidigt dumt att kasta. Det är vanligt ha lite alkohol hemma. Sparat och bjuda vid behov.
Jag vet att ingen här tror att jag klarar av det men det borde jag verkligen klara av. Bara jag tar medicinen.
Jag hoppas inte nån förväntar sig sitt bli bjuden av en alkoholist med småbarn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Mamma
  • Vägskäl
  • Ofrivillig ensamhet
  • Alkohol

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39