Inte ge mat från hand?

Jag är ingen nh-människa men jag tänkte på en sak...
Leslie är väl från USA? Ett gemensamt drag för information från USA är att det är varningstexter på allt, risken att bli stämd för något är mycket större där än här. De måste vara mycket mer försiktiga med vad de säger. Ponera att hon skulle säga att det är inga problem att mata hästen ur handen. Detta skulle kunna resultera i att en oregerlig häst attackerar någon i hagen om människan inte kommer med godis (detta har jag upplevt själv med en häst, inte min däremot). USA har ett mycket större problem med djurägare som inte klarar av sina djur än vad Sverige har, även där måste instruktörer och tränare ha större restriktioner för de som lyssnar på dem.

All hantering av hästar måste individbaseras, det går inte att köra samma race med alla. Vissa är känsliga, andra tuffare. Se bara på inläggen i denna tråd, vissa hästar kan matas ur handen, andra inte.

Vad gäller signaler, att man inte kan vifta bort hästen om man lärt den komma och få mat genom en utsträckt hand. Hästen ser minsta lilla signal hos oss, den ser mer än vad vi vill att den ska se många gånger. Den kan skilja mellan utsträckt hand och en hand som bara hålls upp i en stoppsignal, det behövs inget viftande. Ju grövre signaler man måste använda desto sämre respekt har man ifrån hästen. Se bara hur det fungerar i hagen. Den häst som är mycket dominant kan vinkla ett öra för att få ha sin mat ifred. En häst som är mycket mindre dominant behöver köra ett mycket större register för att jaga bort eventuella hötjuvar.
 
Sv: Re: Inte ge mat från hand?

Hmmm....ja jag är emot matning från handen, har lärt mig i mina yngre dar då jag tränade travhästar att man inte ska ge från handen! Men har ni tänkt på det, ni som sett filmen med Klaus Hempfling att han ger från handen!? Han har "koll" på rätta ögonblicket när man ska ge som belöning, och i det syftet tror jag det inte är fy skam att ge från hand. Men då ska man vara LIKA kunnig som Hempfling och veta precis när det rätta ögonblicket är, vilket många inte vet!!!!

I belönande syfte....varför inte!? Om man nu är lika kunnig som Klaus!!!
 
Sv: Re: Inte ge mat från hand?

Jag ger mina hästar godis från hand ibland, tillåter dock ingen annan att göra det då det kan vara farligt för någon som inte har koll på hästar. Jag själv har ALDRIG haft problem pga handmatning.
 
Sv: Inte ge mat från hand?

Hmm en ranghög häst belönar aldrig en ranglåg häst med godis så varför skulle jag? en ranghög häst samarbetar inte med en ranglåg däremot sammarbetar den ranglåga med den ranghöga...
min hund lyssnar bara när jag har godis och det bottnar i att jag är en dålig ledare men eftersom jag inte har kunnat gå kurser för att bli en bättre ledare nöjer jag mig med att hon lyssnar på mig om jag har godis...
Kontentan av detta torde vara att belöningar i form av godbitar är nog mera viktiga för människan än hästen :smirk:
 
Sv: Inte ge mat från hand?

Hmm en ranghög häst belönar aldrig en ranglåg häst med godis så varför skulle jag?
Iofs ett dåligt argument. Ingen häst gör mot en annan häst, det vi gör mot dom!

en ranghög häst samarbetar inte med en ranglåg däremot sammarbetar den ranglåga med den ranghöga...
Betydelsen av ordet samarbete, är väl ändå att båda parter arbetar tillsammans? Eller har jag fullständigt missuppfattat?

När det gäller huvudfrågan, om man kan handmata med godis utan att få oönskade effekter eller inte, anser jag att ...
det är trams, att man inte skulle kunna "handmata" utan att hästen blir besvärlig. Det är som alltid en fråga om hur man gör, inte vad man gör! Ursäkta tjatet! :)

LIA
 
Sv: Inte ge mat från hand?

ska lysna när jag kommer hem är i skolan nu. Men handmatar aldrig våra häöstar. Dom får i krubban eller på backen. Moses blir nafsig och tiggig direkt, Herman blir inte så nafsig men ändå
 
Sv: Inte ge mat från hand?

Jag ger godis ur hand, men bara när jag tränar och bara i samband med "duktig tjej".
 
Sv: Inte ge mat från hand?

En stilla undran;
Handlar det inte NH egentligen om sunt förnuft och mycket hjärta?!
Att lära sig "läsa" sin häst och att få den att förstå vad man vill att den ska göra?

Självklart ska hästen inte "mutas" med godis för att göra ngt speciellt, men att där ifrån säga att hästen inte ska få godis som beröm är väl ändå inte samma sak?!

Att jämföra hästar och människor som "lika" är iofs inte rätt men om vi säger så här...

Min chef ska knappast behöva ge mig extra bonus för att jag gör mitt jobb, men om jag gör något extra speciellt så blir jag ju jätteglad för en slant extra i lönekuvertet (- men jag förväntar mig det inte och en klapp på axeln är inte heller fel)

Jag försöker uppfostra alla mina djur med kärlek och vänskap inte med dominans. Jag vill att dom respekterar mig för den jag är för att dom tycker jag är en hyvens prick.

Jag försöker inte vinna deras respekt och kärlek med godis, utan med mysiga, roliga och spännande saker. Det ska vara ROLIGT att komma till mig och dom ska vilja göra det jag ber dem om med glädje, inte för att dom _måste_

(självklart finns det saker som är jobbigt, men då ska dom göra det för att ok, matte vill verkligen att jag gör det här, så jag gör det för hennes skull för då blir hon så glad :love: )

Kärlek och sunt förnuft tror jag att man kommer absolut längst med med allt här i livet!
:idea:
(konsekvens är oxå en otroligt bra grej)

Minan
 
Sv: Inte ge mat från hand?

pga att du ger hästen mat från handen så kommer hästen att ta detta som en självklarhet och sedan leder detta ofta till att hästen tigger och buffar och flyttar på dig, noll respekt alltså.

Jaså? Men vad är då skillnaden, för hästen, att man ger den mat genom att lägga det i en krubba/på marken etc.?

Jag ger från handen. Jag vill att min häst ska veta att JAG GER honom mat. Jag är ledaren och jag ser därför till att mina flockmedlemmar får mat.
Att ge mat är tvärt emot ett sätt att vinna respekt i vissa fall. Att ha kontroll över maten och vad de andra i flocken äter är väldigt dominant och det gör bara den hästen som är mer ranghög än den andra. Mat är en av hästens viktigaste sysselsättningar och därför får den starkaste och klokaste hästen ansvar för detta, så att alla hästar får den mat de behöver.

Jag har inte hört mycket om Leslie, mestadels helgonförklaringar av folk som tränat för henne. Men aldrig har jag övertygats av hennes filosofi. Jag tycker att du ska tänka efter innan du sväljer ord från folk. Saker kan låta och se väldigt rätt ut men det betyder inte att de är det.

Ta allt med en nypa salt och ta reda på det rätta från din häst istället. Om det är ngn som vet så är det han. :cool:
 
Sv: Inte ge mat från hand?

Jag är en av dem som ALLTID gett mina hästar något ur hand. Nu har jag en tvåårig hingst, har haft honom sedan han var 7månader.

Man faller som en sten för honom han är ju bara sååå söööt :love: , självklar gav jag honom en morot/äpple med jämna mellanrum. Han kom av sig självt i hagen det ville jag belöna, han stod snällt på stallgången och det ville jag belöna...etc.

Till slut så var min söta lilla unghäst en BUFFEL! Han var ganska jobbig i de flesta situationer. Jag tog ut en känd NH_tränare, sitter bland annat i expertpanelen för en svensk hästtidning.

När hon arbetade med min häst, så gick allt som en dans men när jag skulle göra samma saker, så hade han inte den respekten för mig så vi fick jobba extra hårt.

Hon gick också igenom varför man inte bör mata dem från hand. Jag slutade med det, han var ju faktiskt JOBBIG.

Nu efter en månad, så är det en milsvid skillnad på hästen. Han är gladare och håller sig mer på sin plats. Han är inte PÅ längre.

Så för mig var det bara positivt att sluta ge belöning i form av godis, jag kliar honom som hästarna gör med varandra istället.

Godis får han i krubban, för han är fortfarande så söt :love: .
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 194
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 988
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 613
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp