Inte min vårdcentral

Bukefalos 30 år!

Det finns anteckning om att jag har högt blodtryck 2021. Jag har aldrig gjort dessa proverna hos dom dock och även om dom påstår att jag är listad hos dom 2024 har dom ju inte tagit mitt blodtryck sen 2021

Låter ju ännu knasigare då, och ännu mer som att de blandat ihop dig med någon. Vilket är minst lika allvarligt i sig.

Låter ju ännu knasigare då, och ännu mer som att de blandat ihop dig med någon. Vilket är minst lika allvarligt i sig.

Ja och ännu mer om dom läst om mitt blodtryck i journal i den vårdcentral jag är listad hos eller thorax, alternativt plockat fram informationen från min operation? Jag vet inte riktigt hur dom har hittat detta, jag får medicin för högt blodtryck men självklart är det högt när man har blindtarmsinflammation och kommer in akut i ambulans. Jag tror det är sista gången det står att trycket är högt eftersom jag får medicin

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra härifrån. Enligt google ska jag polisanmäla men nu när jag ser att tidslinjen är mycket snävare känns det lite fel. Det är egentligen just att sjuksköterskan säger att jag är listad där sen 2024 som känns otroligt kränkande just för att det betyder dom haft mina journaler sedan dess. Det finns inga omständigheter som skulle kunna göra att jag blir listad där då, och OM det skulle ha hänt för att dom hört fel så hade jag inte kunnat gå till min nuvarande vc hur som helst, dom säger man ska vara listad där för att få en tid och skulle jag varit listad på ett annat ställe hade dom såklart sagt till mig att byta. Jag har hela tiden haft rätt ställe på 1177.
2024 känns som lång tid att ha mina privata vårduppgifter

Dom på Capio säger nu att dom tagit bort det men hur vet jag ens det? eftersom det aldrig stått det på 1177 eller nån annanstans har jag ju inte vetat det tills nu heller. Det finns ingen anteckning om vårt samtal men hoppas det kommer in sen

Jag håller med @Hermelin i att du ska anmäla till IMY. Det ska Capio har gjort själva direkt när det upptäcktes, så om de inte gjort det har de begått ett personuppgiftsfel till.

Jag kollade sidan men visste inte riktigt vad jag skulle välja. Jag gissar på

"Den personuppgiftsansvariga behandlar mina personuppgifter utan mitt samtycke" men allting är svårt att förstå för mig. Det verkar ju inte ens som att mitt samtycke faktiskt är det viktigaste men det kanske är annorlunda när det gäller vård? det borde det vara tycker jag

Jag kollade sidan men visste inte riktigt vad jag skulle välja. Jag gissar på

"Den personuppgiftsansvariga behandlar mina personuppgifter utan mitt samtycke" men allting är svårt att förstå för mig. Det verkar ju inte ens som att mitt samtycke faktiskt är det viktigaste men det kanske är annorlunda när det gäller vård? det borde det vara tycker jag
Efter att ha svarat på lite frågor ska du hamna på sidan med själva formuläret. Men du kan gå direkt dit. Där skriver du i fritext vad som har hänt. Eftersom det rör känsliga personuppgifter brukar IMY prioritera den typen av incidenter.

Om du fastnar kan du fråga mig direkt i DM. Dataskydd har varit min heltidssyssla en gång i tiden.

https://e-tjanster.imy.se/sv/klagomal

Efter att ha svarat på lite frågor ska du hamna på sidan med själva formuläret. Men du kan gå direkt dit. Där skriver du i fritext vad som har hänt. Eftersom det rör känsliga personuppgifter brukar IMY prioritera den typen av incidenter.

Om du fastnar kan du fråga mig direkt i DM. Dataskydd har varit min heltidssyssla en gång i tiden.

Ja jag har svarat på formulär nu. Undrade mest om jag hade valt rätt i första valen, ska skicka in det iaf, tack för hjälpen!

Jag kunde inte skicka DM till dig, du får gärna skicka till mig

För ett par veckor sedan fick jag ett sms att jag skulle logga in på Capio för ett meddelande. Det är över 10 år sedan jag haft med Capio att göra så jag antog det va spam och struntade i det. Sen hände det en gång till vilket jag struntade i och idag fick jag en påminnelse om "mitt besök hos capio" jag är som sagt inte listad där, dom bemötte mig fruktansvärt där och jag har verkligen sett till att inte ens använda en annan capio klinik sen dess. Jag satte igång en chatt och då använder man ju Bank Id , trotts detta säger sköterskan att jag varit listad hos dom sen 2024! jag säger till henne att det har jag självklart inte varit och då säger hon surt att jag ska "får logga in på 1177och lista om dig" nu bytte jag till en annan vc för en vecka sen (inte Capio!!) så jag ju säker på att jag inte skulle va listad där men kollade och självklart är jag inte listad hos Capio. Det som känns extra obehagligt tycker jag är att dom verkar veta att jag har högt blodtryck, vilket jag inte hade när jag gick hos dom men jag har det nu och denna kallelsen va för för det, så om dom har mig "listad" sen 2024 så har dom alltså min journal? jag tycker det känns extremt obehagligt att en privat vårdkedja kan sitta och läsa min journal pga en påhittad listning

Såg nu på 1177 att jag har 2 bokade tider till dom. Jag och brukar inte alls bli upprörd över sånt här men detta gör mig väldigt illa till mods
Om du går in på din journal på 1177 och scrollar ner till loggar och spärrar så kan du se där vilka som har läst i din journal och när dom gjorde det.
Finns även information om hur man gör om det är någon obehörig som läst

Om det är så så känns det som ett ännu större personligt intrång tycker jag. Dom har alltså kommit åt mina journaler för att dom hört fel eller blandat ihop mig med någon annan? jag brukar bara engångtillgång när jag skickar in om nya recept på min egen vårdcentral tex
Ja, menade mest att det kan vara sådant slarv som gett upphov till de bokade tiderna. Har för mig nåt liknande hände min farmor, att hon fick någon kallelse som inte egentligen var till henne 🫣. Hur det kunde hända vet jag inte, men personen hade i alla fall samma namn...

Vet du om det går att få fram var man har varit listad och när utan att gå igenom alla anteckningar? under min vårdcentral står bara där jag är listad nu inte tidigare
Du borde kunna ringa Capio som påstår att du varit listad hos och be dem kolla hur du blev listad. Om det var vid ett besök eller om du gjorde det själv via internet, då får man fram lite mer om vad som kan varit fel. Begär också ut ut loggar och hela journalen från Capio, det borde att gå att få via Regionservice i Skåne. Varpå du kan se vem som varit inne i din journal, när och av vilken anledning.

Jag har jobbat på en Capio vårdcentral i tre år och där listade vi inte random patienter, så jag hoppas att något fel blivit helt enkelt. Blodtrycksmätning, mediciner och kontroll är den vanligaste undersökningen på en vårdcentral så det kan ju vara någon med liknande namn, eller att man slagit en siffra fel. Fel i systemet.

Jag vet inte hur man kollar var man varit listad, har ingen koll på det alls, men rent logiskt, vet inte om det stämmer, borde varje region kunna ha koll på listningar på patienter i sin region. Men vem i så fall vet jag inte. Tidigare kunde man lista om sig hur många gånger som helst på ett år, vilket man inte kan nu längre.

Om du går in på din journal på 1177 och scrollar ner till loggar och spärrar så kan du se där vilka som har läst i din journal och när dom gjorde det.
Finns även information om hur man gör om det är någon obehörig som läst
Eftersom det är Region Skåne journalen ligger i så står det nog inte med eftersom den funktionen inte finns där, om den inte är införd under de senaste åren.

Du borde kunna ringa Capio som påstår att du varit listad hos och be dem kolla hur du blev listad. Om det var vid ett besök eller om du gjorde det själv via internet, då får man fram lite mer om vad som kan varit fel. Begär också ut ut loggar och hela journalen från Capio, det borde att gå att få via Regionservice i Skåne. Varpå du kan se vem som varit inne i din journal, när och av vilken anledning.

Jag har jobbat på en Capio vårdcentral i tre år och där listade vi inte random patienter, så jag hoppas att något fel blivit helt enkelt. Blodtrycksmätning, mediciner och kontroll är den vanligaste undersökningen på en vårdcentral så det kan ju vara någon med liknande namn, eller att man slagit en siffra fel. Fel i systemet.

Jag vet inte hur man kollar var man varit listad, har ingen koll på det alls, men rent logiskt, vet inte om det stämmer, borde varje region kunna ha koll på listningar på patienter i sin region. Men vem i så fall vet jag inte. Tidigare kunde man lista om sig hur många gånger som helst på ett år, vilket man inte kan nu längre.

Det är väl inte omöjligt att det blivit fel någonstans men mitt namn är unikt, det finns ingen annan med namnet i Sverige. Jag ska försöka få ut mer uppgifter om varför dom menar jag blev listad då, jag tyckte hela samtalet med dom va nonchalant, hon verkade inte alls tycka det va ett problem utan det va mer "ojdå så kan det gå" och sedan avslutade hon själv chatten utan att jag kunde ställa fler frågor

Det finns fortfarande ingen anteckning om att jag pratade med dom idag och tiderna är fortfarande kvar.

Senast ändrad:
Det är väl inte omöjligt att det blivit fel någonstans men mitt namn är unikt, det finns ingen annan med namnet i Sverige. Jag ska försöka få ut mer uppgifter om varför dom menar jag blev listad då, jag tyckte hela samtalet med dom va nonchalant, hon verkade inte alls tycka det va ett problem utan det va mer "ojdå så kan det gå" och sedan avslutade hon själv chatten utan att jag kunde ställa fler frågor

Det finns fortfarande ingen anteckning om att jag pratade med dom idag och tiderna är fortfarande kvar.
Var det via 1177 du listade om dig? Även om man gör själva bytet digitalt så kanske någon på den gamla vårdcentralen måste avregistrera dig manuellt i deras system.

Har du frågat varför du fick kallelsen nu? Kan du ha varit uppsatt på väntelista för uppföljning av blodtryck?

De är ju inte så att din vårdcentral har tillgång till alla dina journaler sedan 2024. Har du inte haft någon kontakt med dem sedan 2024 så har du inga journalanteckningar på den vårdcentralen.

Om det är en annan region så behöver man gå via Nationell patientöversikt för att se andra vårdgivares journaler.

Capio har inte samma journalsystem över hela Sverige. Det vill säga Capio i Norrland kan inte läsa Capios i Blekinges journaler bara så rakt av.

Du hade väl en notering om högt blodtryck 2025 vid något akut ärende? Den vårdgivaren kanske skickade till fel vårdcentral för uppföljning av högt blodtryck om ett år och så fick du kallelse nu?

Jag menar inte att det är okej det du råkade ut för men det kanske inte är så stort som det verkade från början.

Egentligen är det två frågor som för tillfället är centrala:
1) Varför har inte din gamla vårdcentral noterat att du bytt vårdcentral?

2) Varför blev du kallad just nu för kontroll av blodtryck?

Får man svar på detta så kanske det visar sig att de inte har läst några andra vårdgivares journaler om dig utan det har varit ett administrativt misstag (vilket givetvis betyder att de behöver se över sina rutiner så att det inte händer igen).

Om det visar sig att de har varit och läst i NPÖ utan ditt tillstånd och utan någon livshotande situation så är det högst allvarligt.

Ja och ännu mer om dom läst om mitt blodtryck i journal i den vårdcentral jag är listad hos eller thorax, alternativt plockat fram informationen från min operation? Jag vet inte riktigt hur dom har hittat detta, jag får medicin för högt blodtryck men självklart är det högt när man har blindtarmsinflammation och kommer in akut i ambulans. Jag tror det är sista gången det står att trycket är högt eftersom jag får medicin
Men det kanske de inte har gjort. Högt blodtryck är vanligt. Om de nu blandat ihop dig med en annan patient, så kanske den patienten har högt blodtryck? Alltså att det finns en annan person med nästan likadant personnummer, som listat sig hos dem 2024 och också har högt blodtryck. Och så har de lagt in fel.

Du hade väl en notering om högt blodtryck 2025 vid något akut ärende? Den vårdgivaren kanske skickade till fel vårdcentral för uppföljning av högt blodtryck om ett år och så fick du kallelse nu?

Jag menar inte att det är okej det du råkade ut för men det kanske inte är så stort som det verkade från början.

Egentligen är det två frågor som för tillfället är centrala:
1) Varför har inte din gamla vårdcentral noterat att du bytt vårdcentral?

2) Varför blev du kallad just nu för kontroll av blodtryck?

Får man svar på detta så kanske det visar sig att de inte har läst några andra vårdgivares journaler om dig utan det har varit ett administrativt misstag (vilket givetvis betyder att de behöver se över sina rutiner så att det inte händer igen).

Om det visar sig att de har varit och läst i NPÖ utan ditt tillstånd och utan någon livshotande situation så är det högst allvarligt.

Den gamla vårdcentralen har ju noterat att jag bytt eftersom jag bytte redan innan 2024 och dom påstår jag bytt tillbaka då, om dom aldrig hade noterat att jag hade bytt hade det inte varit från 2024. Det står ingenting om att dom skickat informationen till Capio, bara att jag ska ta stygnen hos den vårdcentralen i blekinge jag hade

Efter operationen har dom noterat mitt blodtryck till 131/65, alltså inom normalvärde, det finns ingen annan notering om blodtryck eller högt blodtryck i någon av noteringarna före/efter operation

Tiderna ligger fortfarande kvar och inga anteckningar om mitt samtal med dom har gjorts trots att det gått över ett dygn nu.

Men det kanske de inte har gjort. Högt blodtryck är vanligt. Om de nu blandat ihop dig med en annan patient, så kanske den patienten har högt blodtryck? Alltså att det finns en annan person med nästan likadant personnummer, som listat sig hos dem 2024 och också har högt blodtryck. Och så har de lagt in fel.

Men om någon listat sig där 2024 men dom har lagt in mig pga dom har slagit in fel personnummer så har dom fortfarande haft mina journaler sen dess? jag kan liksom inte se hur dom säger att jag är listad där om dom har gjort fel nyligen, när jag pratade med dom igår så hade dom tillgång till mitt personnummer. Men eftersom jag fick dom här tiderna för flera veckor sedan så kan det inte varit igår dom slog in mitt personnummer fel. Jag kan inte riktigt se var dom har slagit in det fel och ändå hamnat på mig

A listar sig där 2024, dom gör fel pga att personnumren är för lika. Jag är nu listad där- dom har tillgång till mina journaler.

Alternativet. A listar sig där 2024, dom slår in rätt personnummer och personen är listad, när dom ska boka tider för personen nu slår dom in fel nummer och skickar kallelse till mig. Hur kan dom se det som att jag är listad där sen 2024 i sådana fall? Om dom har rätt persons personnummer men skickar det till mig av misstag, hur gör då sköterskan som får mitt personnummer via chatt fel igen och får upp den andra personens journal? om hon slagit in mitt personnummer som hon får via chatten hade det inte stått där att jag varit listad sen 2024

Men om någon listat sig där 2024 men dom har lagt in mig pga dom har slagit in fel personnummer så har dom fortfarande haft mina journaler sen dess?
Journalen funkar inte så som du verkar tänka. De får liksom inte journalen levererad till sig för att du är listad där.

Rent tekniskt kan ju alla i vården plocka fram journalen för vem som helst, men det finns regler och man får inte gå in i folks journaler utan anledning. Går man in i journalen kan man plocka fram alla journalanteckningar även bakåt i tid. Varje gång någon går in i en journal loggas det och det plockas ut listor regelbundet som visar vilka journaler medarbetare har varit inne i. Om någon har varit inne i en journal de inte borde varit inne i så kommer det bli åtgärder, det är inte tillåtet. Man får inte ens gå in och läsa sin egen journal, sånt kan göra att man blir av med jobbet.

Oavsett så ska ju detta anmälas som en personuppgiftsincident. Du kanske skulle ta kontakt med enhetschefen för att fråga om de gjort en sån anmälan?

Liknande trådar

• Vilket ansvar ligger på föräldrar
  • Överreaktion? -samtalskontakt
  • Skaffa kontaktlinser
  • Söka vård?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat