Inte Shakespeare och inte Richard III under parkeringen (Ulvlek)

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Myrten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 922
  • Visningar Visningar 14 872

Bukefalos 30 år!

Fast uppdateringen lär väl innehålla ”Artline var ulv” och om det är efter natt-DL finns väl inga andra sätt en ulv kan ha dött på?
Om inte jag missar nåt i rollistan, men enda tjuven jag kan hitta är ond?
Ja, "Artline var ulv" kommer den låååååååånga uppdateringen garanteras att avslutas med.

Hela den där raden är lite skämt med originalrollbeskrivningen där det står något i stil med "byborna får veta att ulvarna försökt ta sin ledare..." varpå jag tänkte HELL NO! De får räkna ut själva vad som har hänt!

För övrigt: min klocka är en timme mer än de flestas och jag är rätt trött. Ikväll tänker jag därför inte svara på fler frågor som kräver resonemang, för jag känner att jag är på gränsen att råka namnge folks roller. Och det vore lite... jobbigt. I morgon ska jag fixa förtydligande med kronan och ev andra saker som efterfrågas.

Om det är någon kortare fråga som spelet inte kan gå vidare utan - då ska vi såklart försöka reda ut det. Men annars tar min hjärna lite paus för ikväll. Hoppas detta är ok.

Det här kanske är en sån lek där vi inte får veta vem som dör :nailbiting:

Ok, Myrten svarade precis när jag postade. Pust!

Obligatorisk fråga!

Om du vore Richard (ledarvargen). Vilka deltagare hade du valt in till lyan?
Svår fråga.

Madalitso är jag nog lite rädd för när jag är ond och hon är god - så hon blir nominerad.
Mirtai tycker jag ofta är svårläst för mig så därför blir hon mitt andra val.

När ni läser detta har Richard redan gjort sitt val. Hahahaha!

Jag kan flytta mitt inlägg? :D
Eller förresten, det kan jag nog inte? 🤔

Jag postade innan jag fått min roll iaf!

LenaH påpekar att hennes inlägg (#3) postades innan hon fått sin roll.
Myrten skrev att Richard gjort sitt val innan vi läst hennes inlägg (#1)

Så, försöker LenaH påskina att hon minsann inte är Richard?
Vilket inte garanterar att hon inte senare skulle fått reda på att hon blivit vald av Richard (om hon inte är Richard), men ändå.

Det skaver. Det skaver nog faktiskt såpass mycket att jag väljer att kicka igång röstningen.

Blacksmithfarm röstar på LenaH

För jag tror att hennes kommentar om att inte ha fått sin roll kan vara ett sätt att låtsas vara god.

Öhm för morgontrött för att fatta nått eller, kommer man ens fatta? Haha aja, jag tänkte att jag skulle svara på obligatoriska frågan iaf så jag får aviseringar från leken :)

Jag hade valt qitis och Niyama till lyan! Jag tror att de skulle spela bra tillsammans och förhoppningsvis hitta åt mig om jag var ledarvargen!

Sant om @qitis men jag tror hon jagar mig mer när jag är god än när jag är ond 🤔
Haha det kan kanske stämma? :pFast jag tror att jag i vart fall jagar dig mest när jag är god oavsett om du är ond eller god

Nu har jag alltså hittat leken

Har skummat igenom två ggr och hinner inte mycket mer just nu (är på jobbet )

Vax det gäller att ledarvargen väljer lyan så hade jag nog känt att jag helst inte skulle välja någon som ofta blir siad (såsom även @fio (tror jag det var ?) var inne på
Därav är jag lite munter över att flera anser att de skulle valt mig i lyan -jag brukar ju ofta bli siad fort eller annars väldigt misstänkt i första Lynch , men antar att jag får känna mig ”hedrad ” :love:

Flera är väldigt bra att spela ond så hade nog valt någon av dem iaf och sedan någon mer anonym (dvs inte lika mycket i hetluften vanligtvis i lekarna )
Man fick ju enligt sträng förmaning bara välja två
Så jag skulle nog valt
@Blacksmithfarm
Och
@Emtherlia

Senast ändrad:
Jag är här och har fått min roll. Tyvärr har jag också dragit på mig en rejäl förkylning och en del av det jag skriver kan vara febersvammel. Eller bara mitt vanliga svammel....

Kul tema men alldeles för många informationsroller för mig. Jag fattar verkligen inte hur spioneri osv fungerar. Min stackars hjärna får liksom inte till hur det skulle vara hjälpsamt.

Som svar på den obligatoriska frågan skulle jag välja LenaH, Q och... hmmmm Hedinn.

LenaH och Q är väldigt skarpa och tycker att de lätt hittar de onda. Utan dem är goda sidan mkt 'svagare'. Hedinn är sjukt bra på att smyga under radarn, och därför bra att ha som ond. (Om man själv är på onda sidan). BSF är också ganska bra som ond, men tror hon blivit utröstad som en av de första i alla lekar jag varit med i, vilket hade varit dåligt.

Å andra sidan vet jag att många andra kanske också valt gamla erfarna spelare till sin lya, och därför skulle man valt andra spelare för att risken är annars att lyan blir utröstad med en gång? Därför kanske man istället skulle valt Sryoqwe, Emtherlia och... Bollen? Tror jag var med i en lek där Bollen var en utmärkt ond spelare.

Vilket inte garanterar att hon inte senare skulle fått reda på att hon blivit vald av Richard (om hon inte är Richard), men ändå.

Det skaver. Det skaver nog faktiskt såpass mycket att jag väljer att kicka igång röstningen.

För jag tror att hennes kommentar om att inte ha fått sin roll kan vara ett sätt att låtsas vara god.

Ja, vilken hint isåfall :D Men det finns en poäng i det med tanke på att Lena i princip väldigt ofta blir käk tidigt.

Ja, vilken hint isåfall :D Men det finns en poäng i det med tanke på att Lena i princip väldigt ofta blir käk tidigt.
Hur menar du nu? Om hon hintar om att inte vara Richard, varför skulle lyan uppfatta det som att hon är Richard? Att skriva "jag är god" lär ju snarare öka risken att bli käk tidigt, eller?

Hur menar du nu? Om hon hintar om att inte vara Richard, varför skulle lyan uppfatta det som att hon är Richard? Att skriva "jag är god" lär ju snarare öka risken att bli käk tidigt, eller?

Menar du att vi alla goda ska hinta om att vara Richard så att lyan inte vågar äta oss då?

Inte en strategi jag hade tänkt på innan men... kan funka... :rofl:

INFORMATION FRÅN LL

Ok, kronan:

Jag tror inte kronans förmågor behöver vidareutvecklas. Den är f ö byggd på rollen borgmästare med liten tweakning.

Kronan kan skydda narren en gång oavsett om narren har kronan eller inte. Valet - att käkas eller överleva och uppge vem narren lämnat kronan till - finns beskrivet. Om narren offrar kronan när någon annan har den så får spelaren veta att det har hänt, men naturligtvis inga namn på narren eller så. Tänk på att detta är som att narren är välsignad (överlever ett käk) så blir det kanske lättare.

Om narren lynchas eller käkas första dygnet hamnar kronan i goda lyan. Att jag inte tog upp lynch i rollbeskrivningen beror nog på att kronan ju kan stoppa lynchen och jag tänkte inte tanken att någon skulle vilja bli lynchad första DL om spelaren har medel att hindra det.

Hur det fungerar om ulvarna (inklusive tjuven som ju är en ulv med skills) har kronan tror jag är tydligt. Att detta är annorlunda beror ju på att ulvarna känner till varandra och annars lätt kunde låta kronan gå runt i lyan.

Jag tror att detta bör tydliggöra kronans funktion och narrens roll. Om det finns någon lucka tar vi det när den uppenbarar sig. Det viktigaste är att inte någon sida gynnas eller missgynnas.

Alla är ringrostiga, så även vi LLs. Vi kan säkert ha missat något scenario när vi tweakade rollerna, men i så fall får vi reda upp eventuella balansproblem under lekens gång. Både jag och @Artline tycker det är roligt att pröva nya saker och justera rollerna och vi har gjort det sedan vi började LLa tillsammans - vilket jag just inser närmar sig TIO ÅR!!!!!!! - och ofta går det ändå ihop ganska bra. Men visst har det hänt att vi fått justera när något visat sig fungera annorlunda än vi räknat med. En anledning till justeringar är också att bukefalisterna numera, ringrostiga eller ej, är så duktiga spelare att ”den gamla tidens” ulvspel från tidigt 10-tal faktiskt kan bli för lätta. Samtidigt måste ju lekarna vara rimliga för nya spelare=svår balansgång.

(Här tänkte jag avsluta med ett skämt att jag glömt att skriva att alla kan omvandla alla. Men jag bestämde mig att så roligt skulle vi inte ha!:p)

Spoiler: Jag hade inte fått min roll (skulle bara vara före @Niyama :D) så då är det svårt att hinta.

Med det sagt kan jag mycket väl vara Richard III, ni hittar mig under en parkeringsplats. Kanske. 😉

Obligatorisk fråga!

Om du vore Richard (ledarvargen). Vilka deltagare hade du valt in till lyan?

Nu har jag funderat och funderat och jag hade valt två som är gamla i gamet för att det är kanske det väntade och då blir det oväntat för man tänker att så enkelt kan det väl inte vara och därmed blir det en tankevurpa. 😁

Jag hade valt @Niyama och @LenaH .

Har läst alla frågor kring roller (och svar) och är nu än mer förvirrad. 🤪

Jag hoppas att det ger sig under spelets gång!

Hade jag varit ledarvagen så hade LenaH varit ett av mina val till ulvar. Hon lurade brallorna av mig sist jag lekte och tycker jämt hon är bra ulv. Den andra platsen hade nog gått till qitis ändå. Även om jag tycker hon i denna tråden förklarat varför hon inte hade varit det bästa valet 😅

Funderar även lite på om det här med obligatoriska frågan kan komma att bli ett stöd längre fram i leken? Vissa spelare kanske hade som ledarvarg berättat här redan vilka de valt. Ger ju lyan rätt bra info och gör att de undviker att käka fel person (potentiellt). Samtidigt kan det ju bli väldigt tydligt om de goda lyckas lyncha två ulvar tidigt och ser mönstret.

Sen är ju ändå mönstret i svaren på obligatoriska frågan ändå att folk generellt väljer de skarpa och/eller erfarna spelarna, så kanske värt att börja kolla där efter ulvar nu när de blivit handplockade 😅

Hmmm, efter att ha kollat igenom svaren på obligatoriska frågan var det lite mer spritt än jag trodde. Men ändå en klar övervikt på qitis (7) följt av LenaH och Niyama (4 var). Qitis är ”populär” vilket jag tänkte kunde vara till hennes nackdel. Tänker nog ändå dock att ledarvargen själv kanske inte skulle skriva Q i tråden om hen valt henne.

Tittade även lite på Fios val. Där sticker det ut lite (även om det var första valet som lades) i att välja bland doldisarna (därav mig själv). Det skulle ju också kunna vara en ledarvargs sätt att förvilla och skriva helt andra personer än de hen valt.

Då jag måste rösta någonstans, och för min sinnesros skull gärna gör det tidigt, lägger jag min röst enligt första resonemanget i detta inlägg.
Ceta röstar på qitis

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Marknad i byn (Ulvlek)
  • Spelet om väljarna (ulvlek)
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39