Inte självklart med turridning genom gården

Jag tycker turridningafirman ska meddela er när dom tänker rida förbi. Om det till ex gäller två ggr om dagen i varje riktning så kan ni kanske anpassa er till det?
 
Jag förstår inte hur barnen ska bli störda av att det ibland kommer en grupp hästar stillsamt skrittandes på vägen? Jag tar för givet att turridningsföretaget skrittar stillsamt genom gården och tar alla hänsyn de kan när de passerar. Gör de inte det får de skärpa sig.

Turridningsföretaget kan ju dessutom meddela de som bor på gården vilka tider de kommer. Turridning är ju noga planerat så de vet ju när deras turer startar och när de passerar gården. Kanske kan de komma överens om nån specifik tid som passar bättre?
 
Omständigheterna avgör hur ett vägservitut får användas. ATL:s jurist Lisa Kylenfelt reder ut vad som gäller för en läsare som inte vill ha turridning rakt genom sin gård.

Ni som nu börjar gå i försvar för turridningsföretagen här inne på bukefalos nyhetssida. Detta inlägg är inget privat diksussionsinlägg. Vill ni diskutera med personerna bakom artikeln, får ni kolla om ATL har en egen facebooksida.

Har ni tänkt på åldern på barnen? är det riktigt småbarn, kanske de störs av fnittriga, pladdrande ryttare när de ska sova/vila i vagnen i trädgården eller tycker ni att de ska söva barnen inomhus? Är de större, kanske de inte tycker att det är så roligt att cykla på vägen och köra slalom mellan hästskiten, eller tycker ni att de ska cykla på gräsmattan och mellan odlingar och träd på gräsmattan? Då förstår jag varför det är så många ungar idag, som cyklar i vår cafeträdgård och gör fula cykelspår, när de ska "burna" och stila. Det finns ryttare och turridningsföretag, som inte åker ut och tar upp efter sig utan tycker att det försvinner ju snart... När jag red i bostadsnära miljö, drog jag ut med cykel/bil, grep och sopsäck direkt när jag kom hem. Man ser ju inte riktigt här, i artikeln vad störningarna gäller.

När vi fick in mer och mer ryttare (jag säger inte vilken sort) som red i skogsområdena även korta sträckor på motionsspår där vi ridit i 30 år utan ett klagomål vi pratade med klubbarna och markägarna då och då - flera gånger varje år om vi störde eller förstörde och vi fick bara goda vitsord för att vi skötte det snyggt, tog det 3 veckor så kom det upp stora skyltar ridning förbjuden, vilket straffade alla ryttare i omgivningen.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Ni som nu börjar gå i försvar för turridningsföretagen här inne på bukefalos nyhetssida. Detta inlägg är inget privat diksussionsinlägg. Vill ni diskutera med personerna bakom artikeln, får ni kolla om ATL har en egen facebooksida.

Har ni tänkt på åldern på barnen? är det riktigt småbarn, kanske de störs av fnittriga, pladdrande ryttare när de ska sova/vila i vagnen i trädgården eller tycker ni att de ska söva barnen inomhus? Är de större, kanske de inte tycker att det är så roligt att cykla på vägen och köra slalom mellan hästskiten, eller tycker ni att de ska cykla på gräsmattan och mellan odlingar och träd på gräsmattan? Då förstår jag varför det är så många ungar idag, som cyklar i vår cafeträdgård och gör fula cykelspår, när de ska "burna" och stila. Det finns ryttare och turridningsföretag, som inte åker ut och tar upp efter sig utan tycker att det försvinner ju snart... När jag red i bostadsnära miljö, drog jag ut med cykel/bil, grep och sopsäck direkt när jag kom hem. Man ser ju inte riktigt här, i artikeln vad störningarna gäller.

Mvh

IngelaH

Jag tycker ändå att har man valt att bo på gård som har en väg som går genom får man ta att folk använder den. Om nu turridningsföretaget får göra det. Det får de ju fråga nån jurist/instans som kan titta på alla nödvändiga papper. Det beror ju på hur servitutet ser ut, enligt artikeln.

Även om turridningsföretaget blir förbjudna att rida där så tror jag (rätta mig om jag har fel) att privatpersoner får rida, gå och cykla på vägen utan att något/någon kan hindra dem.

Åldern på barnen påverkar inte servitutet. Så högljudda brukar inte ryttare vara. Och det är väldigt enkelt för turridningsföretaget att informera gruppen innan man kommer till gården att när man rider genom den gården ska man vara tysta och lugna. En turridning jag var på sa att vi, på en liten bit grusväg, skulle hålla oss i vägrenen endast för så var överenskommelsen men gårdsägaren dit grudvägen gick. Inga problem alls.
 
Jag tycker ändå att har man valt att bo på gård som har en väg som går genom får man ta att folk använder den. Om nu turridningsföretaget får göra det. Det får de ju fråga nån jurist/instans som kan titta på alla nödvändiga papper. Det beror ju på hur servitutet ser ut, enligt artikeln.

Även om turridningsföretaget blir förbjudna att rida där så tror jag (rätta mig om jag har fel) att privatpersoner får rida, gå och cykla på vägen utan att något/någon kan hindra dem.
Jag tror du ska vara försiktig med att uppträda så. Vi vet inte vad det är för väg. En servitutsväg kan vara en i princip oanvänd väg , dvs en skogsväg. Den kan bli totalt ej omskött. Gå inte den vägen utan prata, respektera varandra.
 
Jag tror du ska vara försiktig med att uppträda så. Vi vet inte vad det är för väg. En servitutsväg kan vara en i princip oanvänd väg , dvs en skogsväg. Den kan bli totalt ej omskött. Gå inte den vägen utan prata, respektera varandra.

Eller hur, allemansrättens ledord, är ändå "inte STÖRA och inte FÖRSTÖRA", ta en stilla diskussion innan ni ringer polis, media, advokater och vad det nu är.

Jag börjar bli lite ledsen på hur framtidens hästfolk, börjar agera. :(

1. Ring media och gråt
2. Ring advokat och fråga
3. Ring vägverk, länsstyrelse eller annan instans och var upprörd
4. Ring polis och svamla osammanhängande
5 ...
6 ...
7 ...
8 ...
9 ...
10 ... Ta med påse med hembakade bullar, ett kaffepaket, en flaska saft och ta ett snack med gårdsägarna under glada förhållanden.

När det borde vara tvärtom
 
Jag tror du ska vara försiktig med att uppträda så. Vi vet inte vad det är för väg. En servitutsväg kan vara en i princip oanvänd väg , dvs en skogsväg. Den kan bli totalt ej omskött. Gå inte den vägen utan prata, respektera varandra.

Uppträda hur? Jag har inte sagt något omhur jag uppträder. Bara att jag tror(obs! tror!) att även om man kan hindra ett turridningsföretag från att använda vägen så tror jag det blir betydligt svårare att hindra gående (privatpersoner) från att använda den. Eller cyklister/ryttare som är där i egenskap av privatperson inte företag.
 
Det ska mycket till innan man får hindra gående från att använda en väg. Man får inte gå in på annans tomt men frågan är om vägen som går igenom fastigheten/gårdsplan är att betrakta som tomt.

Men ett turridningsföretag är nåt helt annat. Det är ju en näringsverksamhet och då finns helt andra möjligheter att förbjuda det.
 
Senast ändrad:
Om man får hindra gående från att använda vägen beror väl hur hemfridszonen anses vara runt det aktuella huset. Där ska man vara på det klara med att ekonomibyggnader inte räknas in utan enbart bostadshus. Man får alltså hägna in sin hemfridszon. Men hägnar man in en större yta än det är man skyldig att se till att gående kan passera antingen genom grind eller annan genomgång.
 
och en bit ner i flödet...

Här kan ni diskutera mer seriöst, så att även gårdsägaren kan ha en chans att ge sin syn på saken och förklara vad det står på dennes papper om vägservitut som kanske är 100 år gammalt och turridningsföretaget kanske funnits 1 år. Det är ju det, som kan styra om det verkligen är OK att arrangera turridningar genom gården. :heart Jag är inte ute för att skapa gräl och debatt.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
 
och en bit ner i flödet...

Här kan ni diskutera mer seriöst, så att även gårdsägaren kan ha en chans att ge sin syn på saken och förklara vad det står på dennes papper om vägservitut som kanske är 100 år gammalt och turridningsföretaget kanske funnits 1 år. Det är ju det, som kan styra om det verkligen är OK att arrangera turridningar genom gården. :heart Jag är inte ute för att skapa gräl och debatt.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Jag säger inget om turridningen. Det får någon juridiskt kunnig bedöma. Man fårju följa det servitutet säger och är det otydligt får rätt instans göra en bedömning och säga åt parterna vad som gäller.

Jag säger bara att om man är lättstörd ska man kanske vara försiktig med att välja ett boende där man har en väg rakt genom gårdsplanen. Eftersom gående privatpersoner (eller cyklister) inte är lika lätta att förbjuda som näringsverksamheter som t.ex. turridningar.
 
Det här med vägar på landet..känns som ett aldrig sinande diskussionsämne.

Vi har en privat väg som går förbi vårt hus, 5 m från ytterdörren kanske. Vägen slutar vid vårt hus, men går över i en stig (där vår fastighet har servitut). Vägen är en väl använd promenadväg för alla möjliga, hundfolk och ungar på fyrhjuling, joggare osv.

Jag har ingenting emot att vägen används såsom den har använts de senaste (tiotal?) åren (även om tanten som bodde där innan tydligen inte gillade det alls), men kommer inte anpassa något för någon annan - det är ju trots allt en privat väg. Vill jag parkera min bil där så gör jag det.

Grannarna har satt upp en "ej ridväg"-skylt, oklart om de faktiskt får det? Men den respekteras.

Vi kommer i alla fall inrätta en ridväg runt våra marker istället, hoppas grannarna som också har hästar blir glada :)
 
Eller hur, allemansrättens ledord, är ändå "inte STÖRA och inte FÖRSTÖRA", ta en stilla diskussion innan ni ringer polis, media, advokater och vad det nu är.

Jag börjar bli lite ledsen på hur framtidens hästfolk, börjar agera. :(

1. Ring media och gråt
2. Ring advokat och fråga
3. Ring vägverk, länsstyrelse eller annan instans och var upprörd
4. Ring polis och svamla osammanhängande
5 ...
6 ...
7 ...
8 ...
9 ...
10 ... Ta med påse med hembakade bullar, ett kaffepaket, en flaska saft och ta ett snack med gårdsägarna under glada förhållanden.

När det borde vara tvärtom
Det här rör sig inte om allemansrätten primärt utan rätten att utnyttja ett servitut och tolkning av reglerna kring servitutet.
 
Jag säger inget om turridningen. Det får någon juridiskt kunnig bedöma. Man fårju följa det servitutet säger och är det otydligt får rätt instans göra en bedömning och säga åt parterna vad som gäller.

Jag säger bara att om man är lättstörd ska man kanske vara försiktig med att välja ett boende där man har en väg rakt genom gårdsplanen. Eftersom gående privatpersoner (eller cyklister) inte är lika lätta att förbjuda som näringsverksamheter som t.ex. turridningar.

Så lät det inte från början, utan det lät som att du tog för givet att ingen får passera eller rida där. Vi vet ju inte hur läget är. Enstaka ryttare som passerar en gång i månaden, en gång i veckan kanske är helt OK. Turridningsföretag kan däremot passera 1-8 ggr per dag, vilket jag kan förstå kan bli lite tröttsamt om man bor mitt på landet och inte mitt i stan där man är van med livlig motortrafik.

Men då förstår jag ditt taggiga försvarstal. Men som jag förklarat tidigare i mina inlägg brukar det inte vara några problem för enstaka, tvåstaka ryttare att passera då och då om de pratar vänligt med vederbörande och håller rent efter sig.

Det här rör sig inte om allemansrätten primärt utan rätten att utnyttja ett servitut och tolkning av reglerna kring servitutet.


Och det förtydligar jag även i inlägget lite nedanför. Så ja, det håller jag med om. Men folkvett och allemansrätt bör ändå gå hand i hand oavsett vägservitut eller ej.

Mvh

IngelaH
 
Ni som nu börjar gå i försvar för turridningsföretagen här inne på bukefalos nyhetssida. Detta inlägg är inget privat diksussionsinlägg. Vill ni diskutera med personerna bakom artikeln, får ni kolla om ATL har en egen facebooksida.
Jag förstår inte problemet att diskutera en tidningsartikel här, det gör vi ju jämnt, jag trodde det var syftet (eller ett av dem det andra torde vara information) att kunna diskutera innehållet här på Buke. Det spelar ingen roll om vem man försvarar, eller om man bra har input i sakfrågan.
 
Och det förtydligar jag även i inlägget lite nedanför. Så ja, det håller jag med om. Men folkvett och allemansrätt bör ändå gå hand i hand oavsett vägservitut eller ej.

Mvh

IngelaH
Nej, det är inte rätt att avfärda någons rättigheter med hänvisning till allemansrätten när det inte är det frågan handlar om. Köper man en fastighet med servitut så måste man räkna med att det kommer att utnyttjas.
 
och en bit ner i flödet...

Här kan ni diskutera mer seriöst, så att även gårdsägaren kan ha en chans att ge sin syn på saken och förklara vad det står på dennes papper om vägservitut som kanske är 100 år gammalt och turridningsföretaget kanske funnits 1 år. Det är ju det, som kan styra om det verkligen är OK att arrangera turridningar genom gården. :heart Jag är inte ute för att skapa gräl och debatt.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Eller så kan vi diskutera seriöst här, detta är ett diskussionsforum.
 
Eller så kan vi diskutera seriöst här, detta är ett diskussionsforum.

Jo, men hon som började diskutera skrev sitt inlägg som om hon skrev direkt till gårdsägaren "Angelika", eller vad hon hette och det är ju inte riktigt rättvist. Då vi inte kan säkerställa att "Angelika" är bukefalist och kan diskutera på detta forum, eftersom hon, "Angelika" skrev till ATL's jurister i deras tidning, som inte har ett jota med Gunnars diskussionsforum att göra.

Mvh

IngelaH
 
Omständigheterna avgör hur ett vägservitut får användas. ATL:s jurist Lisa Kylenfelt reder ut vad som gäller för en läsare som inte vill ha turridning rakt genom sin gård.
Under förutsättning att servitutet verkligen gäller för verksamheten, vilket tydligen inte är helt klart, så är det bara för familjen att acceptera. Turidningsföretaget ska givetvis visa hänsyn och om möjligt underlätta för de boende. Om det nu inte är en stor verksamhet så kan jag inte se problemet, mindre företag har turer kanske 1-3 gånger om dagen eller så och är de seriösa så visar de hänsyn och rider förbi i lugn takt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 628
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 212
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 778
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 893
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp