Bukefalos 28 år!

Inte skänkelvikning och inte framdelsvändning

MissFideli

Trådstartare
Pratade med en tränare strax innan jul och hon berättade att hon helt slutat med skänkelvikning och framdelsvändning på träning. Öppna och sluta körde hon med, och att man ska rätta framdelen efter bakdelen. Har jag för mig hon sa. Och att man även därför plockat bort dessa 2 ur fler och fler program.

Tyckte det lät rätt sunt faktiskt! Vad tycker ni? Är det nått ni också gör?
 
Pratade med en tränare strax innan jul och hon berättade att hon helt slutat med skänkelvikning och framdelsvändning på träning. Öppna och sluta körde hon med, och att man ska rätta framdelen efter bakdelen. Har jag för mig hon sa. Och att man även därför plockat bort dessa 2 ur fler och fler program.

Tyckte det lät rätt sunt faktiskt! Vad tycker ni? Är det nått ni också gör?

Jag är helt med på att skänkelvikningen i teorin kan anses värdelös. Den leder sas inte till något, ska inte bli något svårare. Inte heller framdelsvändningen.
Skolorna ska ju bli något, bakdelsvändning ska bli något etc..

Jag är också helt med på att det blir en trist överrullning i skänkelvikningen när benet är snett i faser av den och hoven ska vara platt i marken/ej är rund undertill.

Däremot använder jag mig av skänkelvikning trots det. Jag tycker den har förtjänster som gör att jag bortser från det negativa.

Hästar är mottrycksdjur av naturen. Och skänkelvikningen kan få dem att börja svara undan en skänkel.
Utöver det rent säkerhetsmässiga i att om hästen går att flytta kan den inte stegra sig. Det blir mycket värt på en del problemlösningar.

Jag tycker skänkelvikning på volt tex kan få hästar som inte bjuder göra det bättre.
Jag tycker också hästar som felridits x antal år och är stela kan gynnas av skänkelvikning innan man börjar med samlande övningar som öppna och sluta. De är ju förvisso lösgörande de med. Men i dem vill man ju ha mer bärighet.
Är hästen styv och stel och inte van att röra bakbenen annat än i samma raka linje bakom kroppen blir det onödigt svårt att direkt ta till skolorna.

Så tänker jag.
Men jag vet att fler tänker som tränaren du pratade med.

Skänkelvikning fanns ju inte tex på barocken.
Men då skulle man heller aldrig drömma om att sitta på en häst som var stel eller inte ville jobba. Såna sköt man.
Plus att jag kan tänka mig att man nog inte var så rädd att skrämma fram en häst med våld om den inte bjöd nån gång. Nu har vi ju lite annan syn på häst och andra lagar.
 
Pratade med en tränare strax innan jul och hon berättade att hon helt slutat med skänkelvikning och framdelsvändning på träning. Öppna och sluta körde hon med, och att man ska rätta framdelen efter bakdelen. Har jag för mig hon sa. Och att man även därför plockat bort dessa 2 ur fler och fler program.

Tyckte det lät rätt sunt faktiskt! Vad tycker ni? Är det nått ni också gör?


Det låter som en AR tränare..ingen dressyrtränare. Och Nej man har inte plockat bort skänkelvikningarna ur några program. Tvärtom så anser jag att skänkelvikning är en mkt nyttig övning då den både lösgör och rakriktar. Problemet är väl som med framdelsvändning att det är en ganska avslöjande rörelse hurvida man har hästen mellan hjälperna.
 
Pratade med en tränare strax innan jul och hon berättade att hon helt slutat med skänkelvikning och framdelsvändning på träning. Öppna och sluta körde hon med, och att man ska rätta framdelen efter bakdelen. Har jag för mig hon sa. Och att man även därför plockat bort dessa 2 ur fler och fler program.

Tyckte det lät rätt sunt faktiskt! Vad tycker ni? Är det nått ni också gör?
Låter inte som ngt jag öht känner igen bägge är jättebra lösgörande men som med allt blir det ju jobbigt och skit och avslöjande för status på ekipaget och sliter en del om det utförs fel . Känns inte som en anledning att plocka bort det utifrån det blir snarare mkt nyfiken på en riktig motivering varför man utesluter det som tränare generellt .

@tuaphua vad spelar det för roll att övningen "inte skulle leda till ngt" vad menar du med det ? Tävlingsmässigt ? Bägge övningar leder ju till massor precis som du sen samtidigt skriver i nästa paragraf och om de används korrekt . Det är ju inte GP tävling som frågan öht handlar om i allmänhet för typ 99% av bukefalos befolkning .
 
Senast ändrad:
På clinicen på Flyinge den 3 januari, berättade Carl Hester många mycket intressanta saker. En av dessa var att när han och Charlotte Dujardin tränar sina grand prix-hästar hemma, i vardagen, rider de ofta saxen i skänkelvikning istället för i diagonalslutor. Carl Hester förklarade att syftet med att rida i skänkelvikning istället för diagonalsluta, är att främja bjudningen, att få ett bra flyt framåt. Detta gäller alltså för deras grand prix-hästars vardagsträning. Men han betonade hela tiden att även för de unga hästarna var flytet framåt det absolut viktigaste.
Givetvis tränar de även öppnor och slutor, men jag tycker att det var både intressant och överraskande det han sa ang hur de tränar saxen, med skänkelvikning, byte, skänkelvikning... Och dessutom tyckte jag det passade bra i denna tråd.
Hoppas att ingen tar illa upp!
 
Jag vet att en elitryttare ansåg att framdelsvändningen inte tillförde ngt, men sk. vikningen visst.
Sidoförflyttning som kan ske light o därmed främjar bjudningen.

En del fokuserar på tvärningen, då blir inget bra.
Den som fanns i skritt (?) är däremot för svår o onödig
 
Jag använder mig av en stor framdelsvänding som lösgjörande, har fått ride det för en A-tränare i dressyr. Men den ska var som en sexmetersvolt ungefär. Samma med skänkelvikning, lösgörande, tänker jag inte sluta med.
 
Låter inte som ngt jag öht känner igen bägge är jättebra lösgörande men som med allt blir det ju jobbigt och skit och avslöjande för status på ekipaget och sliter en del om det utförs fel . Känns inte som en anledning att plocka bort det utifrån det blir snarare mkt nyfiken på en riktig motivering varför man utesluter det som tränare generellt .

@tuaphua vad spelar det för roll att övningen "inte skulle leda till ngt" vad menar du med det ? Tävlingsmässigt ? Bägge övningar leder ju till massor precis som du sen samtidigt skriver i nästa paragraf och om de används korrekt . Det är ju inte GP tävling som frågan öht handlar om i allmänhet för typ 99% av bukefalos befolkning .

Jag är lite trött. Men ska försöka förklara.
Det man brukar säga då detta diskuteras är att skänkelvikningen inte i sig går att se som ett förstadie till övningar där den utvecklas endast till de övningarna som blir en separat trappa till olika svårighetsgrad i som kommer med utbildningsgrad i häst.

Jag använder som sagt sk-vikn och anser då alltså att den tillför ngt.
Jag försökte bara förklara vad man nu brukar ha för förklaringar till att undvika den.
Utöver det jag skrev om varför jag använder den är den som någon till sagt bra check för ryttaren att kolla att den klarar av att rakrikta.

KL
Har man kvar sk-vikn i Tyskland tävling? Jag minns inte tydligt om de bara tog bort i skritten där före oss eller om den helt ströks..
 
Jag ser Sk. vikning som lösgörande o en check om Jag lyckats rakrikta den som i att det går lika bra åt båda hållen.
En gång fick jag 8 or på båda på min då 6 åring det var o är jag stolt över fortfarande. Btw så är minnet av 8 or på båda skrittpiruetterna av Sthlms "hårdaste" domare ett av de bästa tävlingsminnena. Rakriktad där med:)
 
@Medryttarinna
Även jag blev inspirerad av Carls prat om skänkelvikning och ska verkligen försöka lära mig rida dem bättre :)

Stora framdelsvändningar gillar jag också, jag vill kunna både låta hästen typ gå skänkelvikning på liten volt (korsa frambenen) och sedan få mer koll på utsidan och kunna göra något steg utan att den korsar frambenen.
 
@tuaphua När jag var i Tyskland 2005 hade de inte skänkelvikning på tävling längre, är ganska säker på det. Varken i trav eller skritt.
Skänkelvikning i skritt var det väl inte så många år sen den försvann ur LB?

*kl*
Rider aldrig framdelsvändning men en hel del skänkelvikning men ska villigt erkänna att jag endast rider skänkelvikning pga tävling. På vissa hästar är det en jättebra övning men min häst som inte alls har lätt för sidvärts blir det för svårt att korsa båda benen så det blir inte alls bra.
 
@tuaphua När jag var i Tyskland 2005 hade de inte skänkelvikning på tävling längre, är ganska säker på det. Varken i trav eller skritt.
Skänkelvikning i skritt var det väl inte så många år sen den försvann ur LB?

*kl*
Rider aldrig framdelsvändning men en hel del skänkelvikning men ska villigt erkänna att jag endast rider skänkelvikning pga tävling. På vissa hästar är det en jättebra övning men min häst som inte alls har lätt för sidvärts blir det för svårt att korsa båda benen så det blir inte alls bra.

Jag har för mig att de strök den helt i tävling i Tyskland för ganska länge sedan. Och att man gjorde det pga just den där överrullnings-grejen med ev slitage-faktor.
Men jag blev osäker när jag läste vissa svar i tråden.
Iom ditt svar tror jag att jag då minns korrekt.
 
Jag har för mig att de strök den helt i tävling i Tyskland för ganska länge sedan. Och att man gjorde det pga just den där överrullnings-grejen med ev slitage-faktor.
Men jag blev osäker när jag läste vissa svar i tråden.
Iom ditt svar tror jag att jag då minns korrekt.

Jag tror det är just det den här tränaren går på, då. För hon pratade om skaderisken när man gör rörelser som hästen inte gör själv i hagen typ. Sidvärds går dom ju ibland, men ofta mer öppna/sluta än raka osv.
 
Skänkelvikning tycker jag är en bra övning, men framdelsvänding har jag inte gjort sen jag var liten och gick på ridskola. Helt poänglös övning. Bakdelsvänding är mycket bättre.

Men läste för många år sen en artikel där någon påstod att skänkelvikningar skulle vara väldigt slitande så jag överdriver inte.....
 
Jag tycker framdelsvändningen är ganska avslöjande som övning, dels för att det avslöjar att man har tillräcklig energi i hästen, dvs att hästen trampar runt i vändningen och sen för ryttaren är det viktigt med både mothållande hjälper och framåtdrivande.
För ryttaren är det viktigt med att kunna koordinera hjälperna och för hästen, om man nu kan sätta energi i den är det bra att stretcha bak.
En bra övning, är en ganska stor vändning med energi, där både fram och bak får tvära och där man rider rakt fram i mellan för att sedan byta varv, lösgörande och rakriktande samt gör hästen uppmärksam.
Tränar man dessutom på att ryttaren får använda så lite hjälper som möjligt i vändningen, då har man kommit en bra bit på vägen till vad jag anser dressyr är, dvs bra kommunikation med så lite hjälper som möjligt.
 
Jag tror det är just det den här tränaren går på, då. För hon pratade om skaderisken när man gör rörelser som hästen inte gör själv i hagen typ. Sidvärds går dom ju ibland, men ofta mer öppna/sluta än raka osv.

Men varför skulle hästen själv böja sig i bålen helt självständigt i hagen?
Jag tror helt tvärtom, dom är lata och vill balansera raka och motställda, dvs ställda inåt på böjt spår med all tyngd på inner fram.
Att din tränare tycker att det är en "skaderisk" tycker jag faktiskt, helt ärligt, är bullshit.
Eftersom din tränare resonerat på det sättet, så tycker jag att hon inte, har någon som helst aning om utbildningsskalan.

Vi tränar dom att förstärka takt, rakrikta för att förebygga skaderisk!
Eftersom vi ser till att hästen tränar upp sin kropp och ser till att den inte, kan fuska med sina ben, dvs att den inte avlastar pga att den är omusklad utan att vi ska muskla den jämt genom utbildningsskalan ser vi till att förebygga, förstärka och får en hållbar individ.


Iom att dom vill balansera med hals, motställda på böjt spår blir det en taktstörning som vi när vi rider, motverkar genom att rakrikta på volt, dvs få en balans och mer tyngd mot yttre benparet, allt för att takten ska bli bättre och att vi sedan kan nosa på schwung och sen samla.

Att tränare kan gå ut med nonsens, som din gör, tycker jag är skrämmande.
Är denne tränare utbildad? Och om den är utbildad, vart finns den utbildningen?
 
Men varför skulle hästen själv böja sig i bålen helt självständigt i hagen?
Jag tror helt tvärtom, dom är lata och vill balansera raka och motställda, dvs ställda inåt på böjt spår med all tyngd på inner fram.
Att din tränare tycker att det är en "skaderisk" tycker jag faktiskt, helt ärligt, är bullshit.
Eftersom din tränare resonerat på det sättet, så tycker jag att hon inte, har någon som helst aning om utbildningsskalan.

Vi tränar dom att förstärka takt, rakrikta för att förebygga skaderisk!
Eftersom vi ser till att hästen tränar upp sin kropp och ser till att den inte, kan fuska med sina ben, dvs att den inte avlastar pga att den är omusklad utan att vi ska muskla den jämt genom utbildningsskalan ser vi till att förebygga, förstärka och får en hållbar individ.


Iom att dom vill balansera med hals, motställda på böjt spår blir det en taktstörning som vi när vi rider, motverkar genom att rakrikta på volt, dvs få en balans och mer tyngd mot yttre benparet, allt för att takten ska bli bättre och att vi sedan kan nosa på schwung och sen samla.

Att tränare kan gå ut med nonsens, som din gör, tycker jag är skrämmande.
Är denne tränare utbildad? Och om den är utbildad, vart finns den utbildningen?

Det är inte min tränare. Och jag måste säga att jag ytterst sällan ser hästar gå snett åt sidan helt raka i hagen.
 
Det är inte min tränare. Och jag måste säga att jag ytterst sällan ser hästar gå snett åt sidan helt raka i hagen.

Vems tränare var det då? Vet du något om dens utbildning?
Vad har det för betydelse hur dom rör sig i hagen?
Oavsett hur dom rör sig i hagen är det vi som ryttare, som har ett ansvar gentemot hästen, att träna dom på ett korrekt sätt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 313
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 683
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 874
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 293
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp