Bukefalos 28 år!

Inte skänkelvikning och inte framdelsvändning

Jag tycker framdelsvändningen är ganska avslöjande som övning, dels för att det avslöjar att man har tillräcklig energi i hästen, dvs att hästen trampar runt i vändningen och sen för ryttaren är det viktigt med både mothållande hjälper och framåtdrivande.
För ryttaren är det viktigt med att kunna koordinera hjälperna och för hästen, om man nu kan sätta energi i den är det bra att stretcha bak.
En bra övning, är en ganska stor vändning med energi, där både fram och bak får tvära och där man rider rakt fram i mellan för att sedan byta varv, lösgörande och rakriktande samt gör hästen uppmärksam.
Tränar man dessutom på att ryttaren får använda så lite hjälper som möjligt i vändningen, då har man kommit en bra bit på vägen till vad jag anser dressyr är, dvs bra kommunikation med så lite hjälper som möjligt.
Nu när jag tänker efter så är en framdelsvändning som du säger bra för att koordinera hjälperna såsom även i sk. vikn.

Dessutom är det kanske bra att lära hästen den för ytterbogen hindrande yttersk. Att den sen även gör nytta i sk. vikn. Som en del i rakriktningen. Att gymnasticera bakbenen är aldrig fel.
Att det skulle slita är en viss inriktnings filosofi eller om man rider på hårt underlag i trav. Få gör förresten dessa i stor tvärning o man vill ha framåtgripande med.

Men jag har nog bara använt framdelsvändningen ute i skogen om det varit trångt
 
Kl

Som sagt tidigare så alltså allt sliter ju när det utförs tokfel .... Självklart sliter det om man rider "framdelsvändningar" där hästen skruvar runt benen i rörelsen ? Liksom skänkelvikningar om hästen inte balanserar utan välter/skottar sig åt sidan . Det är ju i dessa fall inte rörelsen i sak det är fel på utan hur den utförs - precis som allt annat i ridningen .
 
Vems tränare var det då? Vet du något om dens utbildning?
Vad har det för betydelse hur dom rör sig i hagen?
Oavsett hur dom rör sig i hagen är det vi som ryttare, som har ett ansvar gentemot hästen, att träna dom på ett korrekt sätt.

Varför ska jag berätta för dig vems tränare det är? Hon rider s:t Georg själv, jobbat åt dressyrryttare utomlands och utbildat egna hästar. Hon menade på (precis som jag skrivit tidigare) att risken för skador är mindre om man använder sig av övningar som hästen använder naturligt.
 
@MissFideli fast alltså argumentet känns jättekonstigt utifrån det du beskriver . Är du säker på att du inte missförstått ?
Vilka är rörelserna ÖVNINGARNA hästar använder naturligt ? En fri häst använder tex bara traven som övergång mellan skritt och galopp tex ....
 
@MissFideli fast alltså argumentet känns jättekonstigt utifrån det du beskriver . Är du säker på att du inte missförstått ?
Vilka är rörelserna ÖVNINGARNA hästar använder naturligt ? En fri häst använder tex bara traven som övergång mellan skritt och galopp tex ....

Men likväl travar den ju i hagen? Och travare använder traven väldigt ofta i hagen.
 
Men varför skulle hästen själv böja sig i bålen helt självständigt i hagen?
Jag tror helt tvärtom, dom är lata och vill balansera raka och motställda, dvs ställda inåt på böjt spår med all tyngd på inner fram.
Att din tränare tycker att det är en "skaderisk" tycker jag faktiskt, helt ärligt, är bullshit.
Eftersom din tränare resonerat på det sättet, så tycker jag att hon inte, har någon som helst aning om utbildningsskalan.

Vi tränar dom att förstärka takt, rakrikta för att förebygga skaderisk!
Eftersom vi ser till att hästen tränar upp sin kropp och ser till att den inte, kan fuska med sina ben, dvs att den inte avlastar pga att den är omusklad utan att vi ska muskla den jämt genom utbildningsskalan ser vi till att förebygga, förstärka och får en hållbar individ.


Iom att dom vill balansera med hals, motställda på böjt spår blir det en taktstörning som vi när vi rider, motverkar genom att rakrikta på volt, dvs få en balans och mer tyngd mot yttre benparet, allt för att takten ska bli bättre och att vi sedan kan nosa på schwung och sen samla.

Att tränare kan gå ut med nonsens, som din gör, tycker jag är skrämmande.
Är denne tränare utbildad? Och om den är utbildad, vart finns den utbildningen?
Snacka om
 
På clinicen på Flyinge den 3 januari, berättade Carl Hester många mycket intressanta saker. En av dessa var att när han och Charlotte Dujardin tränar sina grand prix-hästar hemma, i vardagen, rider de ofta saxen i skänkelvikning istället för i diagonalslutor. Carl Hester förklarade att syftet med att rida i skänkelvikning istället för diagonalsluta, är att främja bjudningen, att få ett bra flyt framåt.
...
Hur red de skänkelvikningen, var hästen helt rak eller var den ställd från rörelseriktningen?
 
@MissFideli fast alltså argumentet känns jättekonstigt utifrån det du beskriver . Är du säker på att du inte missförstått ?
Vilka är rörelserna ÖVNINGARNA hästar använder naturligt ? En fri häst använder tex bara traven som övergång mellan skritt och galopp tex ....
Är inte det väldigt individuellt? Vissa hästar väljer trav i första hand och andra galopp.
Men jag har då aldrig sett min häst göra varken öppna, sluta, skänkelvikning löst i hagen. Har aldrig sett den spåra i galopp heller eller gå böjd på en volt. Min går inte en meter i förvänd galopp heller faktiskt. Så håller med om att det låter konstigt att något är slitsamt för hästen om den inte väljer att göra det löst i hagen.
 
Varför ska jag berätta för dig vems tränare det är? Hon rider s:t Georg själv, jobbat åt dressyrryttare utomlands och utbildat egna hästar. Hon menade på (precis som jag skrivit tidigare) att risken för skador är mindre om man använder sig av övningar som hästen använder naturligt.

Du behöver naturligtvis inte berätta någonting men jag håller fortfarande inte med eftersom det är vi ryttare, som avgör hur och varför vi ska träna hästarna.
Om vi ska gå efter den tanken, att aldrig göra något de inte gör själva, så kan vi lika gärna ge upp ridningen och låta dom gå i hagen och träna sig själva.
Jag anser fortfarande att vi har ett ansvar gentemot hästen och beroende på hur vi kan muskla, träna dom så får vi en bättre hållbar individ.

Nu när jag tänker efter så är en framdelsvändning som du säger bra för att koordinera hjälperna såsom även i sk. vikn.

Dessutom är det kanske bra att lära hästen den för ytterbogen hindrande yttersk. Att den sen även gör nytta i sk. vikn. Som en del i rakriktningen. Att gymnasticera bakbenen är aldrig fel.
Att det skulle slita är en viss inriktnings filosofi eller om man rider på hårt underlag i trav. Få gör förresten dessa i stor tvärning o man vill ha framåtgripande med.

Men jag har nog bara använt framdelsvändningen ute i skogen om det varit trångt

Jag tycker också att framdelsvändningen, om man nu får lära sig den korrekt som ryttare, ger en bättre förutsättning för att sen fortsätta med sk.vikningen.
Att överhuvudtaget, få lära sig att kontrollera hästens bogar och bakdel är grunden för ridningen och eftersom hjälpgivningen i vändningen är diagonal vinner man mycket på att lära sig den.
 
Du behöver naturligtvis inte berätta någonting men jag håller fortfarande inte med eftersom det är vi ryttare, som avgör hur och varför vi ska träna hästarna.
Om vi ska gå efter den tanken, att aldrig göra något de inte gör själva, så kan vi lika gärna ge upp ridningen och låta dom gå i hagen och träna sig själva.
Jag anser fortfarande att vi har ett ansvar gentemot hästen och beroende på hur vi kan muskla, träna dom så får vi en bättre hållbar individ.

Att du inte håller med är en sak. Det gör inte tränaren okunnig eller oseriös, bara för att du inte håller med.
Tränaren lyckas ju uppenbarligen träna sina elever och hästar utan dessa övningar, jag har svårt att tro att en häst måste h med skänkelvikning och framdelsvändning för att kunna muskla sig korrekt.
 
Att du inte håller med är en sak. Det gör inte tränaren okunnig eller oseriös, bara för att du inte håller med.
Tränaren lyckas ju uppenbarligen träna sina elever och hästar utan dessa övningar, jag har svårt att tro att en häst måste h med skänkelvikning och framdelsvändning för att kunna muskla sig korrekt.

Men om man ska rida enligt utbildningsskalan, bör man rida de rörelserna som lösgör.
Vad tycker du att man ska ersätta sk.vikning med då?
 
Men om man ska rida enligt utbildningsskalan, bör man rida de rörelserna som lösgör.
Vad tycker du att man ska ersätta sk.vikning med då?

Fast det går ju utmärkt att lösgöra sin häst utan att rida skänkelvikningar. Om man nu inte menar att något steg sidvärts här och där är regelrätta skänkelvikningar, för i så fall kan jag hålla med. Själv använder jag böjda spår, bogen in, baken ut, öppna, övergångar, tempoväxlingar osv.
 
Fast det går ju utmärkt att lösgöra sin häst utan att rida skänkelvikningar. Om man nu inte menar att något steg sidvärts här och där är regelrätta skänkelvikningar, för i så fall kan jag hålla med. Själv använder jag böjda spår, bogen in, baken ut, öppna, övergångar, tempoväxlingar osv.

Såklart men...
För mig är sk.vikningen så mycket mer än att lösgöra med, kanske skulle ha skrivit det också.
Tex att förstärka den diagonala takten på en unghäst och se till att få bra övergångar genom att rida lätta sk.vikningar på volt med galoppfattningar och inte minst rida tempoväxlingar med raka spår emellan.

Det finns så många varianter att använda sig av.
 
Såklart men...
För mig är sk.vikningen så mycket mer än att lösgöra med, kanske skulle ha skrivit det också.
Tex att förstärka den diagonala takten på en unghäst och se till att få bra övergångar genom att rida lätta sk.vikningar på volt med galoppfattningar och inte minst rida tempoväxlingar med raka spår emellan.

Det finns så många varianter att använda sig av.

Då är jag med.
Jag har undvikit dem ett tag eftersom jag själv är så kass på att rida skänkelvikning, är expert på att överarbeta. Hästen är duktig på alla sidvärtsrörelser och jag har hellre ridit öppna. Hon är under utbildning och vi planerar start i LA under våren/sommaren så jag måste bita ihop och ta tag i mitt problem. Ute efter vägarna är det inget problem men det knyter sig inne på banan. Försöker avdramatisera det genom att vända upp på kvartslinjen och sedan flytta ut till spåret så det bara blir några steg och jag därigenom inte hinner bli "överambitiös".
 
@Solis om jag var du skulle jag rida den övningen jag beskrev.
Rida på stora mittvolten och bara tänka på din egna vikt i ytter stigbygel och stänga ytterbog i trav med ytterhand i sk.vikningen och sedan göra övergångar galopp-trav med sk.vikning.
Totalt skita i ställning mm och bara tänka framåt och åt sidan.
Det stärker takt och ser till att få fina fattningar med hjälp av innerhöft+vikt och kram i ytter.

En annan bra är att rida sk.vikning motställd från väggen på långsidorna och alternera ställning i sk.vikningen.
Det avdramatiserad handens inverkan och ser till att ryttaren bara koncentrerar sig på att flytta bak med rak bål och se till att inte störa hästens mun i senare skede.
 
Jag använder mig av en stor framdelsvänding som lösgjörande, har fått ride det för en A-tränare i dressyr. Men den ska var som en sexmetersvolt ungefär. Samma med skänkelvikning, lösgörande, tänker jag inte sluta med.

Enig. Jeg benytter meg av sideførende bevegelser i alle tenkelige former og retninger, uten tanke på hva som står i konkurransereglementet og dressurprogrammene. Trening er trening, da er det nyttig å ha flest mulig verktøy i kassen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 681
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 871
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 288
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp