Bukefalos 28 år!

Inte skänkelvikning och inte framdelsvändning

@DressyrMupp är helt enig med det du skriver om hjälpgivning i skänkelvikningar , många gör det svårt för sig eller mest ffa svårt för hästen genom att dra bak sidförande skänkel . Det blir då som att försöka välta över en skottkärra sidledes, dvs helt tokigt. För att hästen ska kunna flytta sidvärts i balans måste framdelen först kunna trampa igenom det går inte om ryttaren försöker skyffla baken sidledes. Dessutom får man både bättre trav och gest i skänkelvikningen om sidförande ligger kvar och inte dras bakåt . Den traven och gesten är ju samtidigt kvittot på att hästen tillåts skänkelvikas i just balans enl. Ovan :)
 
Varför krångla till allt ;)
Gör inga övergångar, dvs ställa om förren du kan rida hela medellinjen ställd med rak bål, dvs hästen skall spåra, se i spegeln om det finns.
När man kan det, i alla gångarter ska man också kunna öka/minska ett par steg utan att tappa rakriktning i bål med ställd häst på samma linje.

Eftersom vi som ryttare måste tänka på att kunna utföra saker i bägge varven lika bra, så är det naturligtvis viktigt att kunna rida rakt fram med ställning åt båda håll.

Dressyr är för mig, att träna på små små detaljer för att sedan kunna rida den rörelse man vill.
Steg för steg kunna klara av varje moment och gå vidare.
Det måste finnas en aha upplevelse, och en känsla av att klara av de små stegen till hundra % innan man går vidare.
På så sätt bygger man upp självförtroende och kan ge hästen förutsättning att klara, förstå vad man vill.

Det som är allra svårast att ändra på är muskelminnet tycker jag. Skänkeln lite för långt bak, en hand som vill hamna lite för långt ned osv osv. Men med en egen liten :devil: bakom örat som hela tiden påminner en om hur man ska sitta så...

Passet igår gick väldigt bra (förutom en mindre skentur i galopp då vi provade på öppna, hon tog skänkeln som full fart fram, jiiiiha :bump:). Vi återgick till ordningen och för övrigt var hon fantastiskt duktig. Vi jobbar på att flytta kroppsdelar i alla gångarter och det ger snabbt resultat plus att hon otroligt snabbt snappar upp vad man vill att hon ska göra. Testade den hjälpgivning du beskrev för skänkelvikning (men bara i skritt för att få till känslan) och det kändes logiskt. Ska fortsätta så och försöka få in i skallen att det är "plättlätt". Jag upplever att om man bara får till rätt tänk själv så blir ridningen enkel som följd.
 
@DressyrMupp är helt enig med det du skriver om hjälpgivning i skänkelvikningar , många gör det svårt för sig eller mest ffa svårt för hästen genom att dra bak sidförande skänkel . Det blir då som att försöka välta över en skottkärra sidledes, dvs helt tokigt. För att hästen ska kunna flytta sidvärts i balans måste framdelen först kunna trampa igenom det går inte om ryttaren försöker skyffla baken sidledes. Dessutom får man både bättre trav och gest i skänkelvikningen om sidförande ligger kvar och inte dras bakåt . Den traven och gesten är ju samtidigt kvittot på att hästen tillåts skänkelvikas i just balans enl. Ovan :)

Absolut! Och min lilla häst talar ju om för mig också att skänkeln inte ska dras tillbaka. Egentligen. För hon flyttar sig endast riktigt om den ligger rätt. Så det här sitter i huvudet på mig samt har hängt med från förra hästen som hade vääääldigt svårt att få med sig bakbenen, var stark och tungriden. Jag fick alltid höra från tränare att "sitt på bakdelen" osv osv, vilket förmodligen gjorde att jag omedvetet också drog tillbaka skänklarna för att riktigt få med bakbenen. Pust! :crazy: Detta är ett muskelminne som jag kämpar mot. Men jag använder vägarna för att öva upp en bättre känsla och sedan försöker jag ta med det in på banan och hitta övningar där jag kan få till känslan. Och det går framåt :)
 
Hur gammal är din?
Böra tidigt med byten- som proffsen gör, av en anledning. Den ska inte tävla LA innan man börjar byta.
Tip top bytte på fyrårschampionatet

Det här är intressant, och det verkar finnas flera olika teorier om det! Ska nog starta en egen tråd om det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 311
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 680
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 870
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 288
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp