Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Jag sitter och funderar på alla olika varianter det finns att lära sig sitta på och man blir lite yr i bollen. *s* Men jag kom att tänka på ett talesätt när jag läste ditt inlägg, som jag hört från flera.
"För att kunna lära dig påverka hästen och få den att följa dig måste du först kunna följa hästen." Men med det så menas det ju inte avslappning utan just avspänning. En aktiv sits är en stilla sits heter det ju också.
Genom att spänna musklerna och sedan släppa på spänningen kan man däremot väldigt enkelt hitta vilka muskler som man spänner omedvetet. Den metoden används ju i vanliga avslappningsövningar och meditation. Jag har testat lite Eckart Meyners-övningar och där ska man ju inte använda kraft i övningarna. Otroligt hur mycket de ändå påverkar ens kropp.

Jag har testat att spänna mig på alla möjliga vis efter att ha läst denna tråd. Men allt jag gör måste nog vara felaktigt då hästen bara reagerar med att inskränka sina rörelser när jag spänner div. olika muskler på olika sätt. Men skam den som ger sig, man kan ju inte opponera sig mot något man inte prövat. :D
 
Under ett ridpass nyligen konstaterade min instruktör att jag är spänd i korsryggen, vilket leder till att jag spänner låren och till att mina tår pekar rakt ut. Det var det mest uppenbara, det ledde till flera andra saker genom hela kroppen.

Nå, jag kunde inte hitta spänningen men litade på att det stämde. Kommer hem och ska diska. Står lätt framåtlutad över diskhon och kommer att tänka på spänningen. PANG, sa det bara, så hittade jag den! Just i den lätt framåtlutade ställningen var den lätt att hitta, och när jag släppte den kändes det som att jag varit spänd där hela livet.

Nu håller jag fortfarande dagligen på att lära om min kropp att vara utan den här spänningen. Det ändrar ju på flera saker genom hela kroppen, spänning i rumpan, magen, axlar, ben mm. Lektionen efter märkte både jag o tränaren att nåt hade hänt. :bump:
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

*KL*

Kändes inte som vi var riktigt färdiga med denna tråd än :D
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Du säger det.
Men den känns rumphuggen på något vis.
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Inte_Ung skrev:
Du säger det.
Men den känns rumphuggen på något vis.

Ja det är klart, uppdatering och reflektion fattas ju:idea: !

Alltså nu tre år senare:
Djurjournen: Hur har det gått? Är du lika nöjd med ridstilen/tankesättet fortfarande? Varför/varför inte?



Inte_ung och andra som var med när det begav sig:

Vad använder ni er av idag?
Vad har verkligen varit värt besväret att jobba med?
Finns det något som för Er varit en återvändsgränd?
Finns det någonting som ni släppt men så här i efterhand önskar att ni traglat vidare med?

Andra tankar så här med tre års perspektiv?

Gissa om jag är nyfiken, och jag tror inte jag är ensam :D skulle bli så :bow: :bow: :bow: för svar!
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Jag har gått på djupet angående både sits och sadlar efter detta.
Och måste säga att det har tagit mig ytterligare några dimensioner vidare i min ridning.
Jag har också fått låna en oerhört välutbildad och hyperkänslig Barock-häst.
Vilket gör att jag måste kontrollera min kropp och sits på ett helt annat sätt än förut.
Annars så händer massor av saker som jag inte har kontroll över.
Det räcker liksom att jag sitter för tungt för att hästen skall balancera sig genom att krulla ihop sig eller att jag sitter snett så går hästen som en krokig banan hela ridpasset.

Diciplin och precission.
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Nämen det här är ju helt knasigt. Jag har inte fattat förrän nu att tråden inte är pinfärsk utan från 2003. Lost in translation, är jag. Då hade jag aldrig varit på Buke, hade inte ens egen häst.

Men intressant ändå, så klart. Tråden, alltså.

OA
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Det spelar ingen roll att den är gammal, jag hoppas den blir kvar inom synhåll, för jag tycker den är skitbra! En av de mest intressanta jag sett på hästforumet faktiskt. :bow:
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Har för mig att någon skrev om att spänna magmusklerna. Tillämpar du detta?
En annan sak jag funderat på, är om man med sitsen ska följa hästens rörelser även i lodplanet. Alltså; ska mina höftkulor följa hästens rörelser uppåt och nedåt?
Har ett sto med väldigt feminin skritt, så hennes rumpa vickar mycket i höjdled.
Vill gärna att tråden lever vidare...
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Jag läste någonstans att man kunde spänna magmusklerna som "att man blåste ut ett ljus". Är det så ni menar? Ska man i så fall hålla den tonusen hela tiden (stånk och pust)?

OA
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

OlleAtlas skrev:
Jag läste någonstans att man kunde spänna magmusklerna som "att man blåste ut ett ljus". Är det så ni menar? Ska man i så fall hålla den tonusen hela tiden (stånk och pust)?

OA

Absolut inte! All spänning fortplantar sig till hästen och gör hästen spänd! Hästar känner inte bara dina musklers spänning utan också de elektriska impulserna från en spänd muskel. Alla levande djur är elektriska. Signaler i form av muskelspänning skall vara korta och dynamiska, inte statiska. Signalen avslutas i samma stund hästen gör rätt och ersätts av beröm och belöning i form av ord, en klapp, lite kli vid manken och avslappning!

Man kan ju inte andas fullt ut utan att spänna och slappna av i intervall och en korrekt andning är viktigt. Sitter du och spänner magen statiskt hela tiden så andas du spänt. Då får du också en häst som blir spänd och undrar vad det är du förbereder dig på att fly ifrån! Statisk och konstant spänning gör att hästen vänjer sig vid det och blir mer okänslig för det och därmed mer okänslig för hjälperna! En spänning skall föra fram en signal, ett dynamiskt budskap. Om signalen finns där hela tiden och inte åtföljs av avslappning och följsamhet i hästens rörelser och reaktioner, så kommer hästen att lära sig stänga av signalen istället!

Många ggr när det blir en kamp, mer eller mindre, när hästen inte förstår och kanske till sist sätter sig på tvären, så beror det på en spänd ryttare som bara ökar den statiska spänningen hela tiden och trots att hästen gör rätt kommer aldrig avslappningen som belöning! Det är som att fortsätta skrika på ett barn högre och högre fast det lyder! Jag brukar då säga till ryttaren att göra halt och slappna av genom att ta 10 djupa andetag och sjunka ihop ordentligt vid utandningen. Det brukar resultera i en häst som tar en djup suck, slappnar av och pustar ut. Sedan börjar man försöka igen, nu med små, korta signaler men i övrigt avslappnad. Ridkonsten går ut på att kommunicera med små korta hjälper så avslappnat och behagligt för både ryttare och häst som är möjligt!

Här tror jag att man skall tänka mer på vad man vill än på vägen dit, vad man gör och vad hästen gör. När ridningen gjordes till en skola och teknisk konst, så försvann en del av känslan. Se hur en ryttare på Pampas styr sin arbetande boskapshäst. Det är enhandsfattning och han tänker inte på vad han gör med sina skänklar och kropp. Han ser målet, tänker sug målet och bara gör det! Han har intetid att tänka på vad han gör och att vara koncentrerad på sig och hästen! Nej han måste koncentrera sig på terrängen och boskapen, lasson osv. Det är ett mycket naturligare sätt att använda kroppen på i deras ridning. Som i Dansa med hästar. En oförstörd ryttare på en oförstörd häst, utan en massa tänk om skänkelteknik osv i huvudet, kommunicerar enkelt och lätt med sin häst. De går inga skolor för att lära sig rida. De gör det som är naturligt. Titta dit du skall, låt kroppen följa med och hästen följer efter! Utför de vridningar och tyngdöverföringar som du skulle gjort om du gått med dina egna ben men låt hästens ben vara dina! Unghästar fattar detta direkt!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

OlleAtlas skrev:
Jag läste någonstans att man kunde spänna magmusklerna som "att man blåste ut ett ljus". Är det så ni menar? Ska man i så fall hålla den tonusen hela tiden (stånk och pust)?

OA

Spänna magmusklerna använder man ju för t ex drivning, jag gör det då iaf. Och att man SKA ha magmuskler för att kunna rida, det håller ju upp ryggen.

När man för fram bäckenet krävs ju magmuskler som arbetar och rumpa som spänns, det är ju spänning som kommer och går, ger en signal till hästen att nu vill jag ha något av dej.

Andas ut o sätta sig lite tyngre på hästen är ju en avsaktning, stanna, andas normalt ger en lugnare häst mm.

Nej, inte hela tiden, då skulle hästen ju bli helt konfys och förvänta sig signaler som ej kommer tycker jag.
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Hej allihopa!
Hittade oxå nyss denna tråd o tycker att det är superkul att folk börjar få upp ögonen för "alternativa ridstilar".
Själv har jag ridit centrerad ridning i 2 år och från vad jag läst om de som verkar behärska det ni diskuterar så är det centrerad ridning. De kanske bara kallar det något annat.

OlleAtlas skrev:
Jag läste någonstans att man kunde spänna magmusklerna som "att man blåste ut ett ljus". Är det så ni menar? Ska man i så fall hålla den tonusen hela tiden (stånk och pust)?

OA
Det du läst om att blåsa ut ett ljus gör man när man går upp i "pinch". Det innebär att du tänker dig att du ska blåsa ut ett ljus så att magmusklerna spänns samtidigt som du klämmer med innerlårsmusklerna (de som är underst när du rider). Det får till följd att du som lättar lite från sadeln och lutas lite framåt. En pinch använder man som halvhalter. I centrerad ridning lutar man sig nämligen framåt när man saktar av/gör en halvhalt istället för det vanliga sättet man får lära sig; luta sig bakåt. Du kan även stå i pinch en längre stund om du vill ge hästen en chans att hitta sin egna balans. Min tränare säger att det ibland är nödvändigt att rida en häst i pinch en hel lektion. Allt beroende på hur pass lätt hästen kommer i balans.

Åter igen, jättekul att så många intresserar sig för sådant här, trodde jag var en av få som sitter och "mediterar" på hästen!;)
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

EnWisa skrev:
Hej allihopa!
Hittade oxå nyss denna tråd o tycker att det är superkul att folk börjar få upp ögonen för "alternativa ridstilar".
Själv har jag ridit centrerad ridning i 2 år och från vad jag läst om de som verkar behärska det ni diskuterar så är det centrerad ridning. De kanske bara kallar det något annat.


Det du läst om att blåsa ut ett ljus gör man när man går upp i "pinch". Det innebär att du tänker dig att du ska blåsa ut ett ljus så att magmusklerna spänns samtidigt som du klämmer med innerlårsmusklerna (de som är underst när du rider). Det får till följd att du som lättar lite från sadeln och lutas lite framåt. En pinch använder man som halvhalter. I centrerad ridning lutar man sig nämligen framåt när man saktar av/gör en halvhalt istället för det vanliga sättet man får lära sig; luta sig bakåt. Du kan även stå i pinch en längre stund om du vill ge hästen en chans att hitta sin egna balans. Min tränare säger att det ibland är nödvändigt att rida en häst i pinch en hel lektion. Allt beroende på hur pass lätt hästen kommer i balans.

Åter igen, jättekul att så många intresserar sig för sådant här, trodde jag var en av få som sitter och "mediterar" på hästen!;)

Kul, vi ska ha en dag med Centrerad RIdning i oktober, i vår islandsförening. Det ska bli väldigt spännande. Annars rider jag AR med min islandshäst.

Tack för förklaringen med ljuset, jag vet att jag läst det någonstans, men kom inte på var, och inte när man skulle fånga den känslan.

OA
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Jag är mkt glad åt ridstilen. Till vardags rider jag tävlande travhästar och att kunna rida dem med bara rumpan har gett otroligt bra effekt på sneda spända omusklade hästar.
Har oxå förmånen att ofta få rida fina Spanska PRE hingstar och beridarna där är väldigt imponerade av mitt sätt att rida.De tror att jag övat massor på alla de där avancerade sakeran som piaff och passage och levad och allt vad det heter .
När jag säger att jag tillbringat 3 år skrittandes på islandshästar och att det mest avancerade jag gjort i dressyrväg är ......hm.....ridskoleridning tills jag var 15..... så tror de att jag skämtar.
Sitsen passar liksom till så mkt.
Nu skolar jag om sitsen på nytt med hjälp av samma fenomenala tränare. Jag ska ta montelicens och hon hjälper mig bygga världens effektivaste montesits.
Det gör ont i lårmusklerna kan jag upplysa...Riktigt ont :D
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Djurjouren skrev:
Jag är mkt glad åt ridstilen. Till vardags rider jag tävlande travhästar och att kunna rida dem med bara rumpan har gett otroligt bra effekt på sneda spända omusklade hästar.
Har oxå förmånen att ofta få rida fina Spanska PRE hingstar och beridarna där är väldigt imponerade av mitt sätt att rida.De tror att jag övat massor på alla de där avancerade sakeran som piaff och passage och levad och allt vad det heter .
När jag säger att jag tillbringat 3 år skrittandes på islandshästar och att det mest avancerade jag gjort i dressyrväg är ......hm.....ridskoleridning tills jag var 15..... så tror de att jag skämtar.
Sitsen passar liksom till så mkt.
Nu skolar jag om sitsen på nytt med hjälp av samma fenomenala tränare. Jag ska ta montelicens och hon hjälper mig bygga världens effektivaste montesits.
Det gör ont i lårmusklerna kan jag upplysa...Riktigt ont :D

Det låter ju toppen, vad smickrande att få höra allt det där ;)

Måste bara fråga vad är "montelicens " och du får gärna utvecka detta :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

OlleAtlas skrev:
Kul, vi ska ha en dag med Centrerad RIdning i oktober, i vår islandsförening. Det ska bli väldigt spännande. Annars rider jag AR med min islandshäst.

Tack för förklaringen med ljuset, jag vet att jag läst det någonstans, men kom inte på var, och inte när man skulle fånga den känslan.

OA
Var så lite så!
Vad roligt att du rider AR med islandshäst, sköter själv en isis just för tillfället och har funderat mycket på det här med AR. Men jag trodde att det i mångt och mycket var samma sak som AR? Handlar det inte om att kunna kontrollera sin egna kropp till 100% för att få hästen att utföra alla dessa svåra övningar?
Finns det någon bra AR-tränare som kan islandshästar?
Kul att hitta nån o prata lite med!
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Vad har fått dig att ändra uppfattning ang monté?
Jag minns att du var motståndare för några år sedan.
 
Sv: Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Härdad antar jag.........:crazy: Hemsk men sant.
Tycker fortfarande att Monte är en hemsk sport.
Typ 90 % av utövarna är unga tjejer som rider som krattor som köper sig en billig urdankad travhäst som de bara tränar under sadel...
Jag behandlar hästar med laser och de som är i allra sämst skick är de som "montetränas" av ridglada flickor.

Men..... ett lopp då och då klarar de flesta hästar, OM man tränar dem i vagnen istället för under sadel.
Man kan rida dem i lite fin skrittdressyr för att bygga upp dem eller möjligtvis i lätt sits lite galoppintervaller då och då.
Att rida fort i trav bör man bara göra i loppet och en gång innan för att kolla av att det funkar.

Dessutom är det lite egoistiska skäl, jag vill oxå tävla själv, varför ska en massa kuskar får vinna med mina hästar, jag vill ju själv ju.:bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 208
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp