Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Hej

Klart att du inte är en pina. :) Det är superintressant för oss "icke upplysta" att läsa dina sitstips och alla funderingar kring bärighet& hållbarhet etc. :bow: Koncentrerar mig verkligen på att försöka använda kroppens båda sidor lika mycket i vardagslivet.

/Lisa, som både behöver öva på sits, bärighet och form till pokerface känns det som.. :o (jihaa!)
Trav
www.geocities.com/repgrimma/orktrav1.jpg
Galopp
geocities.com/repgrimma/orkgalopp1.jpg
Tölt
geocities.com/repgrimma/orktolt1.jpg
geocities.com/repgrimma/orktolt3.jpg
Jag och "Snorkan" i augusti ifjol.. Tack Tim för bilderna!

Till mitt försvar vill jag säg att jag har jobbat lite till på sitsen och det är lite bättre nu inbillar jag mig..

Det är iallafall 100ggr bättre än dethär:

Samma ekipage för 2år sedan, iklass med Carmenzitas galoppbild. :o
geocities.com/repgrimma/tolt1.jpg

Senare när hon återtagit sin naturliga form och slutat se ut som ett svart mumintroll (en Hemul alltså?) skall jag se till att få nya foton tagna för att jämföra. Det är kul att se att det går framåt iallafall.
 
Re: TIllåt mig tvivla.

Nu har jag läst igenom tråden och undrar försynt om inte Djurjouren + Carmenzita + skånskt ridhus borde gå att fixa i höst? Ev. inslag av Tim och Inte Ung om det nu går att ordna som extra krydda.
 
Re: Hästen påverkar!!!

Vi undviker sånt för vi vill inte ha den sorts bärighet som innebär att hästen lutar ens det minsta lilla. Jag vet att många ridgrenar inte har nått emot lutningen men för oss är det ush och fy.
 
Re: Hästen påverkar!!!

Sätt dig i hålet i stället, utan att vika dig, så kommer han upp och bär!

Intressant. Det låter fullständigt ologiskt i mina öron. Har du någon bra förklaring på varför man sitter i hålet? Och varför skulla hålet komma upp om man trycker ned det med sitt sittben? Och hur kan man sitta i hålet utan att vika sig i sidan? Den andra sidan sticker ju upp då! Skall man trycka ned den också för att bli rak i midjan? Eller menar du något annat hål? Usch, det där kan ju misstolkas :o

Många frågor, men jag tyckte var kul att höra en åsikt som är precis tvärt emot min!
Mvh/Marie
 
Re: Hästen påverkar!!!

Jag har inte djupanalyserat det hela, bara glatt konstaterat att det funkar :idea:

Men om man tänker som så att hästen sjunker på ena sidan för att den inte har lust att bära med andra sidans bakben, och att man genom att belasta den sjunkande sidan helt enkelt kommer åt bakbenet så att den sjunkande sidan kommer upp.

För att åstadkomma detta så får man vara stabil så inutahelsicke och länga ut den sida som ska ner i hålet som fan, och det är svårt och jobbigt. Själv brukar jag sitta upp på elevernas hästar och göra det, effekten brukar sitta i en stund efteråt, och så får de en chans att känna vad rak är.

Och NEJ Djurjouren, det innebär inte att vare sig häst eller ryttare ska luta, tvärtom. De ska poffa!
 
Re: Hästen påverkar!!!

Jag vet att de ska poffa men det enda som händer är att ekipaget luter, tyvärr. Jag har oxå använt metoden innan. Många ryttare känner inte skillnadden på bra poff och lutande poff.Kolla på barrockisdan så ser du en jäkla massa lutande "poff"
 
skönt att höra... Jag tror att det finns mängder av sätt att hitta "den rätta sitsen"vissa måste lära sig att spänna muskler andra att slappna av..osv osv. Sedan beror det ju också på vad man vill åtstakomma med sin sits...vill man ha hästen lösgjord, öka graden av framåtanda, lägga hästen i pass ? Natuligtvis är väl målet för de flesta att rida sin häst i fullständig harmoni med osynliga hjälper, men det gäller att inte tappa sugen på vägen dit :)vilket är lätt gjort om man hela tiden ska tänka. Jag tror att man som ryttare ska exprementera mera och känna reaktionen hos hästen. Inte för att uppfinna hjulet en till gång, utan för att få i hop teori och praktik. Under den här tråden har djurjouren försökt förklara vad hon menar med den rätta sitsen och helt uppenbart är ju att det är svårt att beskriva med ord, det är ju när man själv upplever vad som händer med hästen som aha-upplevelsen :idea: kommer, naturligtvis är det bra med tips, råd och teorier. Men att förklara hur det känns när man är följsam eller ännu svårare hur man ska göra när man är följsam, är nästintill omöjligt. Jag för min del (och Pållan) mår bäst när jag är glad pigg och positiv och koncentrer mej lagom mkt på sitsen. Om man tänker för mkt på sitsen kanske man glömmer att känna efter hur hästen känns. Det kanske är en anlednng till att många ryttare upplever att deras häst går bäst i skogen (när ingen annan ser). Öva upp din kroppsmedvetenhet på backen och ha roligt när du rider, är mitt amatörtips :banana:
 
Re: Hästen påverkar!!!

Njaä, det funkar varken i teorin eller praktiken (i mitt tycke). Trycker man på en muskel så drar den ihop sig. När musklen jobbar mer så blir den sidan kortare och högre. Sätter man sig i hålet, så borde teorin vara att då skall den sidan dra ihop sig. Felet blir ju det att om båda sidornas ryggmuskler drar ihop sig så sänks ju ryggen! Det ju jämnare, men inte särskillt bra :crazy: Dessutom så fungerar det ju inte att sätta sig på den lägre sidan på en manklös islänning, inte om man inte vill rida under magen på hästen iaf :D

Men jag trodde att du red akademiskt. Har jag virrat till det? Även "akademikerna" säger ju att man inte skall sitta på den sträckta muskeln.
Jag håller mig till min teori ett tag till. Men tack för att du förklarade din tankegång!

Mvh/Marie
 
Re: Hästen påverkar!!!

Ha ! Jag överlistade systemet. Och jadu, den där bilden är ju inte helt smickrande precis !

Men alltså hela den här tråden är otroligt intressant, samtidigt som den trycker självförtroendet ner i skoskaftet. Mitt tålamod är alldeles för dåligt. Inte så att jag vill ha resultat snabbt, utan jag har svårt att ORKA diciplinera mig mer än ett fåtal minuter varje ridpass. I skritt har jag kanske eventuellt skuggan av en chans, men i trav och galopp känner jag mig mest som en dallrig jag vet inte vad !

Jag är verkligen ledsen att jag missade er clinic. Jag har heller inte en islandshäst, men precis som Carmenzita så önskar jag att jag med MIN kroppskontroll kunde kontrollera min stora halvblodshäst.... Suck, men ändå inte !
 
Pust, nu har jag läst mig fram till sida 12 och måste vila (och jobba). Måste läsa hela! Mycket intressant. Är själv mitt uppe i en omstart i min ridning där jag hittar låsningar och spänningar i kroppen som gör att jag inte kan koordinera, inte kan växla mellan avspändhet och spändhet, inte tycks kunna använda sittben och axlar skilda från varandra... Men från en annan vinkel och med annan tränare.

Jag är också definitivt intresserad av att lära mig mer av det här. Clinic - ja tack!
 
Så, inget jobb blev gjort, istället läste jag klart tråden :o. Hur ska man kunna koncentrera sig på jobb när sånt här intressant dyker upp?

Jag är också fascinerad av det här med att via spänning hitta sin stilla sits. Men jag tror jag förstår vad ni menar och jag finner liknande i Ett med hästen (Swift) när jag kollar i den. Alltså: fånga upp hästens SMÅ rörelser i ryggen med dina sittben som ska vara så smidiga och avspända att rörelsen inte fortplantas vidare i din kropp? Då kan du sitta stilla med huvud, rygg och armar? Är det åt rätt håll?

Men Djurjouren mfl menar alltså att man ska spänna sig först och efter hand hitta den rätta muskeltonusen? Ska sittbenen under det stadiet inte följa hästens rörelser?

För att kunna rida så så måste man väl hitta sina omedvetna spänningar först, för kan man inte släppa dem så kan man inte heller spänna muskeln medvetet? Mycket intressant.

En centrerad-ridning tränare jag ridit för ville inte tala om avslappning i en ryttare, hon ville tala om avspändhet. Under avslappning är alla muskler slappa, men under avspändhet har man muskeltonus som håller en upprätt - men inga omedvetna spänningar.
 
wow!..Det här är en tråd helt i min smak :bow:.. Jag trodde att jag var ensam om att kämpa med min sits, men så verkar inte vara fallet... Sen jag fick diskbråck för 1½ år sen så har min sits försämrats väldigt mycket även om den var allt annat än perfekt även tidigare... Då jag har ont i ryggen och även har ischias vissa dagar och benen domnar bort så kämpar jag väldigt med min ridning just nu.. Jag har ridit i skritt i över ett år nu och tar bara korta inslag av trav och nåt enstaka galoppsprång.. Detta för att jag inte vill kräva något av hästen som jag är oförmögen att klara av i dagsläget... Jag läste Sally Swifts bok för många år sen och tyckte redan då att den var otroligt bra.. Nu när jag har de problem som jag har så har den hjälpt mig ännu mer...

Än en gång, tack för en bra tråd... Ska prova era teorier när jag rider i morgon :bow:

Mvh Anna :)
 
*snyft* sitter här och läser om ridning och sits och allt vad det nu heter, jag bara känner det att ridningen för mig var en dröm som tyvärr sprack efter en olycka förra året, synd att min läkare inte är det minsta intresserad av att hjälpa mig eller ge mig råd som kanske kunnat få mig att iaf kunna rida ngn gång lite då och då, men nej så tur har jag ej.
Olyckan försåg mig med en liten spricka i en ryggkota samt att mitt bäcken förskjöts så att sitta rakt på en stol med "sittbenen" är och förblir bara en dröm för mig.
Har tom vart hos sjukgymnast men nej det hjälpte inte ett dugg, var hos en knottknackare men den saken gjorde det bara värre.
Så Ni ska vara glada att Ni kan rida och diskutera detta med sits, hjälper och allt möjligt.
Jag kan ju en del fortfarande men känns som att det är onödigt att diskutera hur jag arbetat med mina isisar osv.

Ha det gött alles och lycka till med ridningen!!


Jenny
 
Det där var trist att höra. Kan du inte byta läkare om h*n är så avogt inställd? Ofta får man ju höra att ridning kan vara ganska bra rehabilitering. Så jag tycker du ska kolla om du kan få hjälp annorstädes än där du är idag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 023
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 208
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp