Bukefalos 28 år!

Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Hästen påverkar!!!

Att du inte känner ditt högra sittben behöver verkligen inte vara ditt fel. När jag cyklar baklänges på min häst, känner jag nästan bara vänster sittben. Varför? För att han sänker vänster rygghalva och då trillar huvuddelen av min vikt ner på vänster sittben. Men detta är bara när jag "åker med" och cyklar. När jag rider, kämpar jag hela tiden för att komma upp ur hans vänstra rygghål och för att suga upp hans vänstra rygg, samtidigt som jag försöker få in hans högra mage mitt under oss. Det kan vara samma sak för dig? Samtidigt som du funderar över cyklandet, försök känna var hästens mage är. Om den mestadels är på vänster sida, gör din häst tvärtom som min. Dvs bullar ut magen åt vänster, sänker höger rygghalva och är nöjd och glad.
 
För att komma vidare

Jag vill veta varför, men jag vill inte ha en lååång förklaring om muskler som går hittan och dittan. Som förklaring för mig räcker: "För att bli en bättre ryttare" eller "För att hästen ska jobba korrekt" jag behöver alls inte veta hur korrekt är in i minsta detalj...
Jo det behöver du om du skall komma vidare i ridningen.
K1-varianten fungerar utmärkt, men bara till en viss nivå. Och så förutsätter den att alla hästar är likadana. Det är därför som man avlade bort tölten, för att få hästarna likadana. Och sedan så utbildar man dem identiskt för att de skall bete sig identiskt. Detta är nödvändigt om olika soldater skall kunna ta vilken häst som helst och strida med den.

Men.
De som utbildar dessa hästar måste kunna gå olika vägar för varje häst för att nå målet. Så de måste kunna förstå hur det hänger ihop.
Islandshästar har kvar tölt och pass, så de har inte förutsättning att bli identiska. Utan där så måste ryttarna kunna anpassa sig till de olika individerna.
På tävlingsnivå så måste man som ryttare kunna anpassa sig efter den individuella hästen, oavsett vad man tävlar i.
 
Re: Hästen påverkar!!!

Dvs bullar ut magen åt vänster, sänker höger rygghalva och är nöjd och glad.

Inte för att jag sett mandalakis häst, men jag kan tänka mig att den går så, eftersom det fanns en viss tendens hos ryttaren att "släppa inramningen" på vänster sida och luta sig åt höger :angel:
 
Re: Hästen påverkar!!!

Fast mandalaki var kanske ganska nöjd och glad innan de här trådarna dök upp, hon också?! ;)

Det var jag. Men sen när bristerna man varit vagt medveten om börjar märkas allt mer så är det som sårskorpor man inte kan låta bli att klösa i: mera och mera och sen är det kört!

Måste dock kommentera spänningsdebatten; har varit lättförståelig och hjälpt mig mycket! Har iofs inte någon stor rumpa att bre ut, men just att spänna musklerna gör för mig att jag bättre känner hur jag använder dem. Och hur jag inte ska göra, och vad som fungerar lite bättre.
 
Re: Hästen påverkar!!!

Fast mandalaki var kanske ganska nöjd och glad innan de här trådarna dök upp, hon också?! ;)

Nix, jag har inte varit nöjd och glad sen jag började rida islandshäst. Då kunde jag nämligen :D ;)!

Tim: du tänker nog på nån annan :angel: ;) :D

mandalaki
 
Re: För att komma vidare

Ja visst kan man göra så. Men jag förstår inte varför man inte kan göra som vi gör under utbildningen till flygledare. Dvs lära sig flera olika paket av "lösningar" och sedan kombinera dem som det passar på just den hästen man rider. (eller trafikstockning som man ska lösa)

Om problemet tex är att få trav så har man olika lösningar på det. Man kan prova A först, fungerar inte det så kan man testa B också och sedan C osv. Vad som fungerar bäst upptäcker jag ju när jag testar mig fram! För att kunna testa sig fram så behöver man bara lära sig teknikerna och inte varför. Med erfarenheten kommer sedan insikten om vilken lösning som kommer att fungera bäst i just den här situationen så att man inte behöver "testa" varje gång! (den nivån når vi innan utbildningen är klar)

Sedan är det också så att de bästa instruktörerna både kan inse vilken typ av elev de har att göra med och förmår smyga in lite varför även till en elev som är ganska oemottaglig för detta (som tex jag). Tyvärr är det inte något alla behärskar dock...
 
Re: För att komma vidare

Sedan är det också så att de bästa instruktörerna både kan inse vilken typ av elev de har att göra med och förmår smyga in lite varför även till en elev som är ganska oemottaglig för detta (som tex jag). Tyvärr är det inte något alla behärskar dock...

Jag måste invända lite här. Visst är en skicklig, pedagogisk och lyhörd instruktör värdefull - men för instruktören är också en tänkande, frågandes och aktiv elev förmodligen guld värd.

Och just med tanken kommer teorin in. Så jag tycker faktiskt att inte bara instruktören ska "smyga in" teorin för att eleven ska klara av att ta in den - även eleven bör träna på att ta emot information.

Att säga att teori inte fungerar för mig, och låta det vara med det, tror jag är ett resonemang eller förhållningssätt som även går ut över praktikten när den inte fungerar.
 
Re: För att komma vidare

Ja visst kan man göra så. Men jag förstår inte varför man inte kan göra som vi gör under utbildningen till flygledare. Dvs lära sig flera olika paket av "lösningar" och sedan kombinera dem som det passar på just den hästen man rider. (eller trafikstockning som man ska lösa)

Om problemet tex är att få trav så har man olika lösningar på det. Man kan prova A först, fungerar inte det så kan man testa B också och sedan C osv.
Därför att om en viss häst behöver metod C, så kan metod A eller metod B förstöra så mycket på vägen att när man väl kommer fram till metod C, så räcker inte det utan då så behöver man metod F + H + K, för att få till det. Men innan man kommer dit så har man provat metod D och metod E också, och då så är inte metod F + H + K heller tillräckligt längre....

Så på hästar så måste man lära sig känna vad som behövs. En viss förenkling kan man göra för oerfarna. Där man delar in hästarna i olika "typgrupper" och ger metoder för varje "typgrupp". Nu så kommer hästar inte riktigt fullt ut sorterade i dessa grupper, utan skalan är både flytande och blandad. Vilket gör att man för att komma längre än till att "använda redan färdigprogrammerad häst" behöver förstå vad som egentligen händer i både hästkroppen och människokroppen.

Sedan är det också så att de bästa instruktörerna både kan inse vilken typ av elev de har att göra med och förmår smyga in lite varför även till en elev som är ganska oemottaglig för detta (som tex jag). Tyvärr är det inte något alla behärskar dock...
Om man som elev har högre ambitioner i sin ridning än att kunna ratta färdiga hästar, så måste man nog ta ett eget ansvar för att kunna tillgodogöra sig den information som man får. Oavsett i vilket paket som den kommer.
 
Re: För att komma vidare

Jag förstår hur du menar och tänker och jag skulle nog vilja påstå att vårt sätt hade varit perfekt för dig. Först får man teori om hur hästen är uuppbyggd och funkar som grund och sen översätter man detta vetande till att gälla sig själv, dvs att man testar genom att försätta sig själv i samma situation som en ridhäst befinner sig i och då får man svart på vit varför så är bra och varför det där är mindre bra.Inget påtvingat teoretiskt skit ( som även jag är allergisk mot) utan ren fakta som man kan testa på sig själv.
Mao så får du först veta vad du har för arbetsmaterial
(hästen) och hur det reagerar, sen finslipar du redskapet (dig själv) som ska använda materialet och sen är allt så mkt lättare.
 
Re: Hästen påverkar!!!

Och jag minns vad duktig jag var innan jag träffade min tränare. Jag kunde rida skolor, funderade på att börja rida på kandar (eller nåt annat "avancerat") och trodde att galoppombytena bara var en utandning bort... :rofl:
 
Re: Hästen påverkar!!!

Snälla Carmensita, jag vet att du visat den förr, kan du inte visa din underbara galoppbild igen? alltså DEN galopbilden :angel:
 
Re: Hästen påverkar!!!

Fy vad du är grym!!! :o
Den är svår att länka till och funkar inte för alla. Om den inte funkar, så gå in på min hemsida (länk i min användarprofil). Bilden ligger i mappen Horses/Ridning/vår2002 och heter galopp1 (galopp2 är lika ful den).
världens fulaste bild

Eftersom jag är en så "stor" person, kan jag gladeligen bjuda på min egen dålighet. Ni får dock inte tro att jag drar ihop honom. Jag var (är) visst hård i handen, men hästen har gått bakom hand i ca 5 år... Jag rider fortfarande dåligt, men LITE bättre har det blivit.

Hoppas ni får er ett gott skratt! :crazy:
 
Re: Hästen påverkar!!!

Herregud, det ser ju ut som hästen ska göra en framåtvolt och du en bakåt. Gissninsvis så min häst ut ungeföär så där häromdagen när vi båda stod på näsan.
 
Re: Hästen påverkar!!!

Aha, det är så här det blir när man följer dina jättegoda råd :crazy: :D...

Tack Carmenzita ;)...

mandalaki
 
Re: Hästen påverkar!!!

*suck* kan inte se bilderna!

Men blir alltid så väldigt inspirerad av dessa sits trådar även om jag använt mig av centerad ridning under lång tid. Men det blir alltid så mycket roligare att jobba med sin egen ridning efter diskussionerna här, då skärper man till sig! Hästen blir också gladare, när matte är tydlig och följsam! tack djurjouren för din inspiration, du är något av det bästa som hänt det här forumet :D!
 
Re: Hästen påverkar!!!

Sätt dig i hålet i stället, utan att vika dig, så kommer han upp och bär!
 
Re: Hästen påverkar!!!

Men hallå! Carmenzita vi känner ju varandra! Har iaf ridit i samma ridgrupp flera år i Lund. Kan du gissa vem jag är? :D En ledtråd: Jag är flygledare och flyttade till Karlstad... :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 190
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 244
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp