Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Re: Ganska jobbigt.

förstår precis vad du menar!!
Men BRA storhästridning ska vara finlir det också.
Men det är lättare att "dölja" eller att missa, när man rider en häst som bara har tre gångarter mot en som har 4-5.
 
Re: Ganska jobbigt.

Jag tycker att de vanliga är mer förlåtande än islandshästarna.

Kan vara precis lika känsliga men ändå mer förlåtande iom att man intre trasslar till det med fler gångarter. Och börjar den visa fler gångart då har man VERKLIGEN ställt till det för sig (storhästen alltså).

:)
 
Hur då sjögång?

Blev hästen instabil menar du, eller var det svårt för dig att bli stilla? I vilket fall som helst är det helt normalt! Om du lyckas behärska både din och hästens balans, är det ju DU som styr hästen och om du inte styr exakt rätt blir hästen berusad. (Jag har "skenat" in i ridhusväggar i mikroskritt ibland!). Och det är jättesvårt att bli stilla i början. Mina första lektioner fick jag kämpa med min egen slappa kropp och mitt slöa nervsystem så jag blev blå i huvudet. Andas fick jag göra som en sparv i barnsäng. Men det blir bättre. Kroppen vänjer sig...
 
Re: Hur då sjögång?

Nej, det var jag som inte kunde vara stilla! Hade ingen aning om att jag rörde mig SÅ mycket, det är ingen häst jag har, det är en kamel!

HUR kämpade du??

mandalaki
 
Kämpa på!

Jag trodde du hade islänning?! :D Det kan underlätta om du börjar med att göra magen stilla i början. Gör det noggrannt, det är receptet till framgång. Öva länge på magen och när maghanden blir stilla, gå över till ryggen. Få inte panik och gå för fort fram! Jag spände alla magmuskler jag kunde hitta (och de är ändå för få inser jag nu) i början, efter ett tag kunde jag börja luckra upp bit för bit.
Igår roade jag mig med att sitta av åt fel håll (det var väl Lydia som tipsat om det?) och det kändes kymigt. Men det gick ganska lätt! Och det är oerhört vad mycket det imponerar på andra ryttare - att både sitta upp och av åt höger menar jag. Folk är nog faktiskt väldigt okoordinerade i gemene man.
 
Re: Hur då sjögång?

Efterom jag inte alls hänger med i denna diskussion måste jag fråga :

Ska man INTE följa med hästen i dess rörelser??

Ska man sitta med spända skinkor o spänd mage o vara så stilla som möjligt?

Hur andas man i detta fall??

Hur påverkar ens spänning hästen??

Rör man INTE på axlar o huvud utan bara bäcken o sittben SAMTIDIGT som man spänner sej i ända o mage för att vara så stilla som möjligt??

Hur ska man få upp hästens rygg när man sitter stel o spänd ( som jag uppfatar det hela)??

Jag försöker förstå - men får inte det hela att gå ihop :bump:

Lena
 
Re: Hur då sjögång?

Som sagt, det är klart att man ska följa med i hästens rörelser. Men gå bredvid din häst och sätt ett finger på ömse sidor dess ryggrad. Det rör sig inte MYCKET. Detta lilla kan du lätt fånga upp via sittben/höft. Du ska inte låta dessa små rörelser fortplanta sig i din dallriga kropp dock, då förskjuter du din och hästens tyngdpunkt hela tiden. Hästen måste då "hålla i sig" och rör sig stolpigt, stelt, med tyngd på bogarna osv osv osv.

Det är en vanlig missuppfattning att en högre muskeltonus= negativ spänning. Den spänning du syftar på är när du spänner fel muskler. Vår tränare brukar jämföra med en balettdansör och en fyllehund. Fyllehunden är avslappnad, men utför inga underbara danssessioner. Balettdansören SER avslappnad ut, men är det inte.
 
Re: Hur då sjögång?

Ja endel kan då få till det, det är balett dansös jag vill bli :D. Men tyvärr är det väl i den andra skaran jag får ställa mig just för tillfället :cry:.

MVH Madde
 
Re: Hur då sjögång?

Spänning är bara för att hitta sina kroppsdelar, att tänka på hur hästen går innan man kan kontrollera sig själv är dumt. Att andas med rätt teknik ingår oxå i utbildningen.
Det ska tydligen bli nån kurs i stockholmstrakten om jag förstår tjatet rätt ;)( börjar bli svårt att motstå) men vad man ska förstå är att man inte kan ta en kurs bara utan hela konceptet är en lång process med många små pusselbitar. Man får inte hela svaret med en gång för man kan i början inte förstå svaret och framförallt inte utföra det. Som exempel kan nämnas att man ungefär de första 50!!!!! lektionerna enbart koncentrerar sig på ryttarens sits och i skritt, det finns inte så många som förstår och orkar med detta snigelsätt utan folk vill i regel GÖRA NÅGOT, inte bara sitta och jobba med sig själva.Man ser bara problemen som hästen har, att den töltar dåligt, har svårt för galoppen o.s.v. och då är det många som inte förstår att man hjälper alla gångarterna genom att jobba med sig själv..
Målet är en korrekt lodrätt sits en avslappnad ryttare och en harmonisk och spänstig häst. Det fixar man dock inte på en kafferast.

Alla ni som Pm:ar och frågar om kurser så är svaret att jag har lektioner för folk här hemma på mina egna hästar men jag är skeptisk till att ta emot folk på egna hästar och jag är skeptisk till att ta emot folk som är skeptiska :D. Detta av olika anledningar , bl.a. på att jag fortfarande är väldigt opedagogisk trots att jag jobbat hårt på att bli bättre, dels att jag själv inte kan så mkt ännu. Jag har dessutom svårt med motivationen när folk bara vill testa som en kul grej. Jag kan inte övertala nån som inte tror, jag är för lat för det, jag delar gärna med mig av det lilla jag kan, men ser ingen mening i att tala för "döva öron" . Hoppas ni förstår vad jag menar, jag menar inget illa utan försöker förklara hur jag tänker.

Dessutom så är det mer än bara ridning, det är massor av teori man måste plöja igenom för att få en bättre inblick i det hela. Egentligen får man fel uppfattning när man testar det så där 10 minuter som vi gjorde hos Inte Ung, man måst egentligen teoria innan men det var ju sitsträning alla ville åt :-)

Ang. kurser i icke ridgrejen utan det där med rörelsetörningar o dyl., lära sig se hältor och förebygga dem o.s.v. så har jag aldrig hållt nån kurs i det, jag lär ut små grejer till de som rider här men inte nått avancerat. Jag har ju egentligen inte nån utbildning för det utan det är sånt jag lärt mig genom åren av diverse hästgubbar, allt funkar (resten har jag kasserat) men jag vet inte hur korrekt det är lära folk det. Jag kan tänka mig att jag är svår att förstå när jag talar om det för det som är jättetydligt för mig har jag märkt är helt osynligt för andra, men visst kan jag, men jag behöver nog vägledning i hur man undervisar i det :-).
 
Re: Hur då sjögång?

men vad man ska förstå är att man inte kan ta en kurs bara utan hela konceptet är en lång process med många små pusselbitar. Man får inte hela svaret med en gång för man kan i början inte förstå svaret och framförallt inte utföra det.
Men förklara då att jag redan känner att jag rider bättre redan, efter bara det jag har fått lära mig så här långt?

Jag kan tänka mig att jag är svår att förstå när jag talar om det för det som är jättetydligt för mig har jag märkt är helt osynligt för andra, men visst kan jag, men jag behöver nog vägledning i hur man undervisar i det :-).
Jag förstår och hjälper gärna till att översätta till "vanligt utlärnings-språk" så att de flesta kan förstå. Detta för att jag tror att det vore bra för alla hästar som ägs av de som får lära sig om det. Så för hästarnas skull och för att jag kan "snyltlära" mig på köpet.

Jag har länge velat veta mera om hur man håller just travare i gott skick. De pressas så hårt i en gångart som inte är hästens naturligt snabbasta gångart och resultatet är så väl mätbart. Man tar en tid. Likheten med att pressa hästar i pass och tölt känns mycket stor.
 
Re: Hur då sjögång?

Skulle tippa att Sally Swift/Ett med hästen är ganska rätt. Jag började på den i går :D.

mandalaki
 
Re: Hur då sjögång?

Tack! Den har jag letat efter på bibblan förut... :crazy: Kanske ska göra ett nytt försök och leta! Eventuellt köpa...
Har kikat lite i den förut ( i Cheesericas :bow: ;) ) och det var väldigt intressant!
 
Re: Hur då sjögång?

att sätta sig in i hästens anatomi är en bra början, samt att jobba med sig själv mkt. Tex lära sig att i detalj kunna styra alla muskler. Du tex skulle behöva ta dig ett snack med dina busiga fötter :-), lär dig vilk amuskler som korrigerar fötterna och använd dem. Ta reda på varför det är svårt att göra si och lätt att göra så, o.s.v
 
Re: Hur då sjögång?

oki, hästens anatomi har jag en bra bok om i alla fall!
hihi ja mina busiga fötter ja.... jag får väl luska fram något om det med ;-)
tack för tipsen!
 
Re: Hur då sjögång?

Ja en kurs!

För jag får börja rida min häst nu.

Och jag kommer nog ha ett körkort innan det här året är slut så jag kan ta mig till platsen själv!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 236
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 935
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp