Bukefalos 28 år!

Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Re: Hur då sjögång?

Men då hänger jag med bättre!

Har gått centerad kurs med först teori o praktiska övningar utan häst o sedan skrittat o skrittat o skrittat tills jag förstod innebörden med det hela. :banana:

Lena
 
Re: Hur då sjögång?

jasså, vilken tur! då behöver jag inte känna mig skyldig utan kan skylla ifrån mig helt på dig :D
 
Re: Hur då sjögång?

Hittade den här diskussionen nu, och kan inte låta bli att svara, trots att Djurjouren och Carmenzita redan gjort det så bra.

För att ett ekipage ska vara i samklang måste den ena vara lösgjord och den andra stabil. Och helst ska det vara hästen som är lösgjord... när man tränat tillräckligt länge så känns det inte som om man är spänd, det är i början innan man lärt sig att hitta rätt bland muskelgrupperna.

Men det tar tid! Jag har ridit för samma tränare som Djurjouren och Carmenzita i snart 3 år, jag har gått 13 helgkurser och hur långt har jag kommit? Tja, i de flestas ögon inte särskilt långt... vi gör inget avancerat i galopp, vi göra inga flashiga rörelser direkt. Men själv tycker jag att jag kommit långt, både när det gäller min egen kroppsmedvetenhet och när det gäller att känna hur hästen rör sig.

Det är otroligt mycket teori att lära sig, det kan se ut som om man gnetar i skritt - men det är så häftigt! Man kan få hästen att dansa, bara genom att sitta still i en lodrät sits!

Jag har aldrig för träffat en tränare som gett mig så många mentala kickar och som fått ridningen att framstå som så intressant och spännande.

Nu rider jag för sällan och har ett dåligt utgångsläge i och med att jag slåss med en ganska stor ridrädsla efter några brutala avtrillningar så jag har inte kommit så långt som Djurjouren, som att döma av det jag sett är mycket duktig.

Man kan tycka att det tar tid - men är det inte det som också är litet fascinerande? Att det FÅR ta tid att lära sig en sak, och att man verkligen lär sig något från grunden? Att man kan lägga en hel helgkurs på att lära sig grunden till hur man gör en halvhalt - många timmars teori, många timmars övningar utan häst och sedan några till häst. Jag tycker det är underbart!

Det finns många ryttare som rider efter de här principerna, men kanske inte så många i Sverige. En av mina förebilder är Arthur Kottas-Heldenberg från Spanska Ridskolan.

Kanske ska svara på några av dina frågor? Hur man andas? Ja i början är det faktiskt litet svårt, man ska ju andas med buken, men det blir lätt en astmatisk flåsig andning innan man lärt sig att koordinera. Men man måste ju ta den här inlärningsperioden om det ska bli bra i slutänden.

Självklart ska man följa med hästen (om man nu inte vill korrigera den för att rakrikta eller något annat), men man måste vara medveten om att en hästrygg rör sig väldigt litet, det är utväxlingseffekten som gör att många ryttare tror att de måste sitta som nickedockor där man är rädd för att hjärnskakningen väntar bakom hörnet.

Magmuskler och musklerna kring sittbenen är jätteviktiga, man måste lära sig att kunna separera dessa muskler från andra närliggande, t.ex. musklerna kring trochanterna. Det är alltså inte bara att kniiipa...

Hästens rygg får man upp genom att man bjuder in den med ett stabilt säte. Alltså inte genom att vara spänd och styv, utan genom att vara en trygg och fast punkt som gör att hästen vågar bli lösgjord.

Men det är svårt att förklara så här kort - och det är svårt att förklara för folk som inte vill inse att det tar tid att lära om. Att dock själva omlärningsprocessen är så kul och stimulerande kanske de inte ser. Tyvärr är det många som inte verkligen SER om en häst går bra, och som då kanske inte heller ser de stora framsteg som görs. Det tar tid att träna upp sin blick för sånt, och själv är jag ännu inte så duktig på det, jag har inte samma blick som t.ex. Djurjouren.
 
Re: Hur då sjögång?

Jag kan KRÄKAS på mig själv. Visst har jag alltid vetat att jag har stora begränsningar som ryttare - men nu känns det som jag trillat ner i en avgrund... :eek:

Mina stapplande, hemmateoretiska försök har fortlöpt under de senaste dagarna och igår hade jag verkligen hittat "dass-musklerna" som Carmenzita berättat om tidigare.

Och eftersom jag tragglar själv måste jag fråga... Upplever att mina underskänklar ligger så mycket bättre de små ögonblick jag får till sitsen, kan det stämma?!

Hur gör ni som tränar detta för tränare - ger ni fasen i "åkandet" och tränar bara så här eller får ni ihop det?

Suck.
Men tack igen alla, det är en verklig ögonöppnare. Målade vedboden med vänster hand oxå, för koordinationen lämnar allt att önska.
 
Re: Hur då sjögång?

Äsch, inte ska du kräkas, inte! Steg 1 till att bli en bättre ryttare är ju att inse att man får börja träna sig själv. Och hur många traskar inte på i gamla hjulspår år ut och år in, och det händer inte ett smack? (Nu kan man ju vara nöjd med det också, alla har ju inte samma mål med sin ridning och det är väl helt ok).

Själv tycker jag att det är roligt nästan jämt - även om jag bara hunnit till steg 17 av 52 328 känns det som... men vart och ett av de stegen har varit väldigt inspirerande!

Jo, får man till en del av sin sits, så följer ju oftast de andra med till en del, så det med underskänklarna stämmer säkert! Sedan kan man självfallet träna skänklarna separat, men jag tror det är viktigt att ta en bit i taget, försöker man göra allt på en gång blir det nog mest pannkaka av det. Plus att man lätt tappar sugen då.

Mitt eget största problem som jag upplever det, är att jag tappar kontakten mellan över- och underkropp och inte får ihop det till ett "paket" - men en dag kommer man nog dit.

Nu har jag inte ridit så mycekt i sommar för hästarna har varit på bete, men i slutet av augusti är det kurs igen, så nu är det tid att sätta igång - och jag är jättesugen!

Man måste självfallet åka häst emellanåt också, man kan inte och orkar inte (vare sig ryttare eller häst), vara så fokuserad hela tiden. Det blir självfallet längre och längre stunder - men det är viktigt att låta hästen gå framåt också (i synnerhet i början när man tränar koordination enbart i skritt). Dock bör man separera noga mellan vad man gör - antingen jobbar man hårt, eller också "åker" man. Helst inget halvhjärtat mellanting. Jag skulle vilja jämföra det litet med när jag tränar min valp på att gå fint. När han ska gå fint, så SKA han göra det, även om det är korta sträckor. Däremellan måste han få sprattla runt litet. I takt med att han blir mer tränad och äldre växer kraven. Precis som med ridningen.

Det ska vara kul att rida!
 
Re: Hur då sjögång?

Om du inte redan alltid andas med magen så börja genast! ;) :idea: Det gör otroligt stor skillnad för en massa saker, inte minst att du får i dig mer syre med mindre ansträngning... Det är också första steget för kroppskontroll och t ex röstkontroll.

En intressant detalj i sammanhanget lärde jag mig på ett otroligt intressant föredrag av en sjukgymnast som intresserade sig för ridning och sits. Det här kan du testa hemma om du sitter på en stol. Känn efter var du har sittbenen, och ta sedan ett andetag "med bröstkorgen". Sittbenens läge ändras inte. Ta sedan ett andetag "med magen". Du känner då att när du andas med magen så sjunker liksom sittbenen nedåt mot stolen eller sadeln om du sitter på en häst, och du får alltså en fastare sits och bättre kontakt med hästen bara genom att andas rätt. :bow: :D
 
Re: Hur då sjögång?

Att man kan lägga en hel helgkurs på att lära sig grunden till hur man gör en halvhalt - många timmars teori

Men vad gör man om man är en sådan ryttare som HATAR teori? :confused: :( Jag vill såklart bli en bättre ryttare, men när en instruktör börjar med en teoretisk utläggning som tar mer än ca 30 sek så har jag slutat lyssna för länge sedan och tycker bara det är tråkigt...

Det är förmodligen ett uselt utgångsläge och det känns som att det inte är så man SKA känna, men ändå fullständigt sant.

Jag är alltså inte minsta intresserad av att lära mig VARFÖR. Jag vill bara veta HUR. Något väldigt få instruktörer klarar av (men gamla K1-gubbar brukar vara bra till just detta)!
 
Re: Hur då sjögång?

Jag är alltså inte minsta intresserad av att lära mig VARFÖR. Jag vill bara veta HUR. Något väldigt få instruktörer klarar av (men gamla K1-gubbar brukar vara bra till just detta)!

Hur och varför upplever jag går hand i hand. Vet man inte varför man gör en viss sak kan det med tiden bli väldigt fel och man kan göra väldigt konstiga prioriteringar och vid fel tillfällen. Jag tror också det är dömt att misslyckas.
 
Re: Hur då sjögång?

Alltid är nog lite överdrivet, allting har sin tid. Om man inte kan andas ordentligt och fylla upp hela bröstkorgen så har man garanterat en inbyggd spänning i kroppen. Däremot så håller jag med om att bukandning funkar bar i många sammanhang. En annan smånintressant övning är om jag inte minns fel att ligga på rygg och försöka leka oböjligplanka. Låt kompisen lyfta benen och se om hela kroppen följer med. Testa både med att andas med buken respektive bröstkorgen.
 
Re: Hur då sjögång?

Jag är yrkesskadad av ett yrke där man absolut inte får fråga VARFÖR. Eller får och får, man hinner inte. Man accepterar en regel och följer den helt enkelt. Där går det alldeles utmärkt så varför skulle det inte gå inom ridningen?

Jag tycker det är trist att man alltid förväntas intressera sig för lååånga teoriutläggningar hela tiden. Är detta för att ridsporten domineras av kvinnor? (mitt yrke är av tradition dominerat av män, därav frågan)
 
Re: Hur då sjögång?

Det enklaste exemplet jag kan komma på dock Aikido (kampsport).

Jag skulle lära mig en kata, det här fallet ett rörelsmönster med stav. Grunläggande rörelser för att försvara sig mot en anfallare som också har stav. Den första tränaren hade noll koll på varför man gjode vissa rörelser och därmed visste jag inte vad jag gjorde. Det var ett enländigt viftande med pinnen.

En annan tränare förklarade syftet med varje slag, här slår du mot tinningen, sikta mot händerna så att han tappar staven, du ska sticka din liggande fiende i magen. Helt plötsligt fick rörelserna en mening och dessutom hade jag något att hänga upp dem på för att komma ihåg.

Inom ridning är det inte lika tydligt, men minst lika viktigt. Varför ska man kämpa med att få hästen trampa under sig om man inte själv känner någon skillnad och tycker det funkar lika bra att såga ner huvudet och få hästen att kröka fint på nacken. Varför ska man göra en besvärlig sluta som bara är tråkig och jobbig för hästen och man ändå inte tänker tävla dressyr och visa upp sig? Det finns en avsikt bakom varje rörelse, varje tygeltag. Om man inte vet varför då har man en massa information i huvudet men inte den visdom som (förutom erfarenhet) krävs för att kunna utnyttja den.
 
Re: Hur då sjögång?

Ingen yrkesgrupp mår i längden bra av att inte ifrågasätta sig själv, sina värdegrunder, sina prioriteringar, varför man gör som man gör. Utan att veta varför man gör det ena eller det andra kan man inte utvecklas vidare, bara utföra de hur man lärt sig, i de sammanhang man lärt sig.

Även yrkesofficerer gör detta, diskuterar teorier och ifrågasätter, om du syftar på mansdominerade exempelgrupper. Man ifrågasätter inte order i vanliga fall kanske, men har faktiskt en skyldighet att INTE lyda order som t ex strider mot folkrätten. Så ett kritiskt sinne bör man ha ändå... Som en parentes.
 
Re: Hur då sjögång?

Ok jag var nog lite otydlig. Jag vill veta varför, men jag vill inte ha en lååång förklaring om muskler som går hittan och dittan. Som förklaring för mig räcker: "För att bli en bättre ryttare" eller "För att hästen ska jobba korrekt" jag behöver alls inte veta hur korrekt är in i minsta detalj...

I mitt jobb är anledningen alltid: "För att flygplanen inte ska krocka och människor överleva" Möjligen kan man vid finlir lägga till "För att spara tid för samtliga inblandade". Mer förklaringar än så behövs inte.
 
Re: Hur då sjögång?

Nu finns det många olika ridstilar och sätt att förhålla sig till ridningen. Hur ska man kunna ta ställning till vad som passar en om man inte känner till teorierna bakom, hur ska man veta om något fungerar om man inte ens vet hur det borde fungera i teorin :confused:.

Jag vill veta varför, om inte annat så för att kunna praktisera kunskapen på egen hand, eller förkasta den.

Helena
 
Re: Hur då sjögång?

Men hästar är ju inte flygplan, de är olika och reagerar på olika sätt. Man måste kunna massor av olika sätt för att hitta vad som passar just den häst man rider för tillfället.

Om man inte kan åtminstone den grundläggande teorin tror i alla fall jag att det är dömt att misslyckas att bli en riktigt bra ryttare.

Det är ju inte ett evigt ältande och tyckande: det är grundläggande fysiska frågor man kan sätta sig in i. Och det är det som gör en till en bättre ryttare...
 
Re: Hur då sjögång?

Jag håller absolut med och tycker att det är alldeles för lite teori inom ridningen, och framför allt för dåligt undebyggd teori. Instruktörerna hinner ju oftast inte med några längre förklaringar och om de försöker så mynnar det gärna ut i "det här fungerar för mig". Ofta kan de förklara vad de vill att hästen skall göra, ta vikt på bakdelen, vinkla bäckenet osv, men inte hur jag skall göra för att visa hästen vad jag vill.

Problemet är ju att många instruktörer kommit långt på sin talang, de har sällan behövt fundera så mycket på varför de gör saker, eller vilka muskler de använder eller inte använder. Men jag som är tämligen talanglös ryttare (om än envis och entusiastisk. :p) behöver en intellektuell förklaring till hur jag skall försöka förmå min kropp att arbeta. :idea: Andra behöver kanske mer hands-on instruktion: gör så här!
Det gäller ju att hitta den instruktör som fungerar för en själv, men på det hela taget tror jag ändå det är för lite och inte för mycket teori inom ridningen. :(
 
Jag är nog den enda här som protesterar mot det där med spända skinkor när man rider. :cool:

Sedan jag hörde det första gången har jag prövat, läst böcker och pratat med vänner och instruktörer. Alla tycker att det låter konstigt. Ta bara en bok i högen som påstår det motsatta, Belasiks senaste bok. Erik Herbermann förespråkar inte heller spända skinkor. Överallt hittar jag motsatta rekomendationer, slappna av i höfterna och skinkorna, stabilisera dig i magen (core stability). Sitt still genom att vara följsam. Det är inget nytt, alla har talat om detta länge, länge. Men nu är detta fel? Kan man spänna sig fel i skinkorna? Jag har ridit med spända skinkor i flera år och det var inte förrän jag slappnade av som hästarna började röra sig tillfredställande. Tur att vi alla kan rida olika och nå samma resultat.

Djurjouren, du får ta och skriva en egen bok helt enkelt. :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 200
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp