Bukefalos 28 år!

Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Psst, Zora - en hemlis: Jag rider också med så avslappnade muskler som möjligt, spänner bara lite i rumpan när jag behöver samla eller flytta pållen, men inte så jag får träningsvärk direkt, bara så att bäckenet rör sig som jag vill. När hästen går som jag vill så följer jag bara med den.

Jag är alldeles för lat och otålig för att orka jobba så där med sitsen så mycket i skritt även om jag tycker det ser kul ut när andra gör det och teorierna är intressanta :)

Undrar om inte meningen är att man ska spänna sig i ett övergångsskede för att kunna bli följsammare sedan lite mer "automatiskt" ?

Som o-fåfäng o-resultatinriktad nöjesryttare har jag inte brytt mig om hur jag sitter, bara jag får hästskrällena att tölta - för då blir det ju bekvämare :idea: Som av en händelse :cool: har det då blivit så att jag hamnat i en hyfsad lodrät sits :angel: inte för att jag eftersträvat den eller någon sitstränat mig (fy f-n vad islandsinstruktörer är dåliga på det!) utan för att det funkar bäst med minsta möjliga ansträngning. (jag orkar inte dra så mkt i de där snörena därfram heller utan släpper hellre fram hållningen när hästen bjuder på den själv på eftergiften vilket den brukar förr eller senare om den är byggd på rätt sätt. Annars ger jag upp nackkröken och avlar mig en som ger det naturligt istället :crazy:)

Nog med bekännelser :o
 
Synd att ni alla missuppfattar det här med spänning... Tror 10 inlägg från mig, Djurjouren och Nenne berör detta. I en övergångsfas, innan man tränat upp en högre muskeltonus, måste man arbeta med mer spänning än man är van vid, sen känns det inte som spänning. Det som behövs är en "manlig" muskeltonus. (Vilket förklarar att alla dina böcker, som är skrivna av män, förespråkar avslappning - männen fattar inte att de har ett annat ursprungslägen än vi).
 
Böckerna är skrivna av män, men de flesta jag talat med är kvinnor. Ingen rider med hjälp av rumpmusklerna, alla använder magen istället. Många har även sagt att här har man gått i flera år för att lära sig slappna av i rumpan när man rider och så ska man helt plötsligt spänna den. De flesta kvinnor spänner rumpan naturligt, så där går våra åsikter isär. Min tai chi-lärare har undervisat i flera år och han säger att den vanligaste kommentaren han får av tjejer/kvinnor är just att rumpmusklerna släpper. Min förra ridinstruktör har också undervisat i flera år och talade om samma fenomen hos tjejer "Du ska bre ut rumpan över sadeln".

Det är inte så svårt att testa spänningen i rumpan kontra avslappning. Bara att stå rakt upp och ner och försöka slappna av. Det är svårt i början för man är van att hela tiden gå omkring med en hög muskeltonus. Man tror aven att man kommer ramla omkull när man släpper spänningen, men det gör man inte. :)

Eller så är det så att det här är ett geografiskt fenomen. :D
 
Ja, eller om man säger så här; (eftersom ordet "spänning" blir negativt), man ska vara stabil i låren.

Om man går och pillar på Belasiks lår så ska man känna att de alldeles säkert inte är rulliga och sladdriga utan fasta och stabila. Att sedan han kallar det avslappnat är en annan sak :)

Det är ju helt riktigt att man ska vara mycket stabil i midja, svank och underliv, som efter vad jag förstår är bland de viktigaste muskelgrupperna i ridningen.

Det är inte så att man ska spänna skinkorna så att man blir upp-ploppad ur sadeln - man ska få in rumpan under sig så att man blir stadig och stabil, att sittbenen pekar rakt ner och att man får en tajt ryttarrumpa som man kan styra hästen med, med stabila lår som ramar in hästen. Man ska kunna aktivera musklerna runt sittbenen och samtidigt inte snörpa med de runt trochanterna. Det är inte lätt... Men när man ser resultatet på hästarna är det värt mödan.

Det är dock ohyggligt svårt att beskriva sånt här via ett diskussionsforum på internet, det blir lätt missuppfattningar och missförstånd.
 
Det finns kanske geografiska avvikelser *fniss*. Men Nenne, Djurjouren och jag eftersträvar i alla fall manliga arslen (a la äpple istället för päron) i vår ridning. Vår tränare säger aldrig "bre ut rumpan", snarare "få in rumpan under dig". Vilket kanske har att göra med hur våra tre rumpor ser ut? :o
 
Ja i alla fall min är nog mer av modellen som hellre breder ut sig. Och det rejält...

Men det här är inget nytt sätt att rida - det är lika gammalt som ridkonsten.

Och dessutom är det så, att jag har fått mycket mindre problem med ryggen sedan jag börjat ändra sitsen. När man "brer ut rumpan" som så många tränare förespråkar kommer man lätt till svankning, och då blir det mycket högre belasning på kotorna i svanken.

Men alla blir saliga på sin fason!
 
Hur är det? Ska man sitta på rumpan eller på hönan? Jag sitter nog mer på rumpan och att bre ut den går liksom inte (är inte bredbar). Har försökt känna efter sista gångerna jag ridit, vilka muskler det egentligen är jag använder och magen lämnar en del att önska.
 
Om man brer ut rumpan och samtidigt släpper magen så blir det garanterat svankning. En ovan ryttare som för första gången får sitta och rida på rätt sätt får nästan alltid träningsvärk i magmusklerna. Och jag säger som du, min rygg har också blivit mycket bättre. Jag fick regelbundet gå till sjukgymnasten för ryggen i flera år, men sedan jag träffade instruktören som lärde mig sitta (den som bredde ut rumpan) så har mina problem försvunnit.

Och som sagt, alla blir ju faktiskt saliga på sin fason. :)
 
Då är det måhända så att våra respektive instruktörer egentligen förespråkar samma sak, att hela muskelpaketet runt magen är starkt samtidigt som man sitter i hästen. Vilket man möjligen kan beskriva som att man brer ut rumpan, även om jag tycker det är fel.

Jag har också hört det här med att bre ut rumpan och att man ska sitta som en pösig jäsdeg etc, men jag skulle tro att de allra flesta översätter detta till att man "fläskar ut" skinkorna. I alla fall om man ser på många ridekipage som jag vet rider för sådana här tränare.

Sedan finns de ju också de saliga personer som har det här med en stabil sits alldeles av sig själva. Orättvist, men sant.
 
Ska vi fota våra rumpor och jämföra dem. :D

Det är kanske helt enkelt så att alla instruktörer har olika sätt att få sina elever till att rida på rätt sätt. Min bredde ut rumpor, diskuterade avslappning i benens leder och användningen av magmusklerna. Andra instruktörer gör på andra sätt, det kanske finns lika många sätt som det finns instruktörer. :)
 
Om man läser på engelska och amerikanska sidor så diskuteras det enormt mycket om just "core stability". I samma andetag skrivs det om pilates, yoga och ibland tai chi. Magmuskulaturen hos ryttaren är för närvarande väldigt mycket i fokus.

Tycker överlag att det är farligt att förespråka pösiga jästdegar mm, det kan leda till total avslappning och det är vi ju inte ute efter.
 
Det är väl ingen som sagt något annat än att magmusklerna är viktiga i ridningen? Det är knappast något nytt, oavsett vad som diskuteras på vilka sidor.
 
Tja, jag sitter nog hellre på en häst än på en höna...

Men att sitta på sittbenen, i hästens balans, är nog inte så fel! Och magmuskler går att träna upp!
 
Vilken del är det då som är sittbenen? Det låter som om det är baksidan av översta delen av låren men, är det det?
 
Inget är nytt, vad som än diskuteras, om det inte är nya uppfinningar som man klär på hästarna.
Det jag menar är att många har börjat bli medvetna om hur man ska använda magen och varför man ska använda den. Det är det som diskuteras. Många har bara sträckt på sig, utan att förstå varför. Jag kanske går för långt tillbaka i tiden om hur det resoneras om ryttarens kropp och inverkan på hästen. Det var en period då man för det mesta hörde att man skulle sträcka på sig, inte varför.
 
Varje gång du skriver "musklerna runt trochanterna" läser jag "troskanterna" :D... VAD är trochanter?

Oavsett om ni är oeniga om rumpor och spänningar och magar så är den här diskussionen otroligt tankeväckande! Jag har just hoppat av höstens lektioner för vår islandshästinstruktör och lullar just nu runt i paddocken och känner på sitsen. Precis efter att jag fått en duvning av en hård och skarpögd instruktör *hej Tim* började den här diskussionen och det ger MASSOR.

I dag har jag cyklat baklänges med vänster sittben och insett att i höger sittben är det ingen hemma. Jag känner ingenting :mad:! Så sned och stel är jag alltså...

Hoppas den här diskussionen fortsätter för den är otroligt bra!

mandalaki
 
"troskanter" är väl i och för sig inte så dumt :)

Det finns både "major" och "minor" men be mig inte att tala om vilka som är vilka... men trochanterna är i alla fall de "knölar" du känner om du sitter på golvet med benen rakt framför dig och "vaggar" från sida, upp över sittbensknölarna till nästa knöl, som är trochanten. Man kan ha dem ungefär som extra stödhjul, när man rider. Mycket fiffigt!
 
Håller med dig Zora om att det förmodligen inte är mycket som är nytt.
Började rida som liten på ridskola (läääänge sedan) och då tränade vi otroligt mycket balansridning, hela lektioner ägnades åt detta. Att sitta rakt upp och ner på sittbenen, använda magen, blicken framåt dit man skulle etc.
När jag sedan började med islandshästridning i början av 90-talet tyckte jag det var en stor skillnad på hur man instruerade. Väldigt liten tid, ibland ingen alls, ägnades åt ryttarens sits och inverkan. Man tittade främst på hur hästen gick. Upplevde jag, alltså. Nu tycker jag det har ändrats och idag rider jag för rena islandshästinstruktörer såväl som andra instruktörer som alla tar tag i min sits. Vilket verkligen behövs eftersom jag upplever att jag blev något "förslappad" under dessa år då det viktigaste var hästens takt och tempo.
Någon annan som har samma erfarenhet?
Tycker tråden är jätteintressant även om det ibland kan vara svårt att förstå vad som menas. Men man får väl prova live...
Hej i värmen! :banana:
 
Jag är nog den enda här som protesterar mot det där med spända skinkor när man rider.
Det är hur man spänner dem som räknas. Och att man spänner dem, gör att man hittar dem och sedan kan slappna av dem på ett kontrollerat sätt och med god "timing".
 
Tim är en sån människa som vi inte tycker om :love: för hon har gratis den där stabiliteten i midjan som alla ryttare måste ha, Men gratis kanske den inte har varit, hon har iallafall den. Det är just så som Tim som vi strävar efter att bli, stabila men följsamma och framför allt liksidiga och raka.
Det är för att bli så stabila och raka som vi måste spänna oss så förbenat. Men att spänna sig för en tjej är inte samma sak som för en kille. En kille är redan av naturen så spänd som en tjej blir när hon tar i så hon blir blå i huvudet. Fuskigt som attan. När man lär en kille rida så måste man istället be denna att slappna av istället.
Det stöter på problem för en killes problem är oftast alldelles otroligt låsta höfter och är dessutom killen sned så måste man ändå be denna spänna sig för att i en övergångsperiod lyckas hitta de där musklerna som han ska slappna av och det är inte nådigt för hästarna han sitter på :crazy:.
Så att lära en sned kille rida är MKT svårare och hästförstörande än att lära en sned tjej rida.
Man vill åt avslappningen och stabiliteten men att be någon slappna av en kroppsdel som man inte har använt i hela sitt liv är omöjligt.......Man måste först spänna den och visa kroppen att man kan faktiskt använda den här värdelösa muskelbiten och sen kan man placera den i det läge man vill ha den och i det tillstånd man vill ha den i.

Precis som Tim säger så är det även vårt mål att vara avslappnade och tro mig, man blir avslappnad. Jag känner mig helt avslappnad i det ni gjorde hos Inte Ung, dvs i musklerna som tar han dom grunden i vår sits men sen hittar tränaren på en massa ny muskler hela tiden och just nu är det ena som hala rackare under rumpan som hon misshandlar och mina triceps.
Triceps har en stor och betydelsefull uppgift i bl. a.sluta påstår hon och hon har rätt, om jag inte kopplar på dem så blir slutan inget vidare ;)
De muskler som jag hittat och plågat ett tag är lika starka som på vilken kille som helst som sitter i soffan hela dagarna och glor på tv........... fuskigt.......tror jag ska bli kille i mitt nästa liv.
Ni tjejer som fläskar ut rumpan, har ni inga bilder på er när ni rider? Är nyfiken på om det går att vara fläskad i rumpan om man inte spänt den ett tag och har en bra grund.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 190
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 243
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp