Inte_Ung filosoferar efter Cliniq med Djurjouren

Inte_Ung

Trådstartare
Jag, Tim och Djurjouren hade i det närmaste en Workshop hemma hos mig. Sedan så hade vi Cliniq eller nå't för de som ville komma.

Jag lärde mig massor och upptäckte hur väldigt mycket jag alltid står i början av den konstart som kallas ridning. På något märkligt sätt så hamnar jag mera i början ju längre som jag håller på.

Jag undrar så hur Tim gjorde för att på endast en ridtur göra en drömtöltare av en häst som ridits som 3-gångare i ungefär ett år. Hon töltade visserligen innan, men det var ju inte som nu när hon dansar fram. Så vill jag också kunna göra!

Och jag förundrar mig över att sitsen som Djurjouren lär ut, var som den saknade pusselbiten i min möjlighet att påverka hästen med min sits. Och jag vill veta och lära mera. Finns där fler pusselbitar?

Och jag är imponerad av den massage av hästrygg som kan lösgöra hästen utan ridning. Så mycket hästben den måste kunna spara. Och så behändigt att kunna lösgöra hästens rygg innomhus när det är 30 grader varmt, ösregnar eller är mitt i snöstormen i smällkalla vintern. Jag vill kunna mera sådant.

Jag tror efter detta att man måste lära sig att blanda läror för att nå effektivitet i sin ridning. Det skulle innebära att det behövs att man kör flera spår parallellt. Jag upptäckte under min senaste ridtur att jag inom loppet av några sekunder utnyttjade väldigt många av de sitsar som jag kan. Det var när jag skulle trava. Jag började med avlastningssits för att signalera till hästan att jag ville ha trav. Sedan så satte jag mig tungt och följsamt i sadeln för att få hästen att sänka huvudet och tempot samt hitta min egen balans. För att slutligen justera upp hästen från att gå på bogarna genom att spänna rumpan och benen så som jag tror att Djurjouren lär ut.

Detta ger mig teorin om att man behöver kunna rida "på alla sorts sätt" och snabbt växla mellan "sätten" för att komma framåt med träningen genom att i varje ögonblick anpassa ridsättet till just den hästen och hur den är i just det ögonblicket.

Konklusionen av detta skulle för Djurjourens del bli:
Att för att komma framåt i ridningen och hästarnas träning, så behöver hon komplettera sin nuvarande ridning med andra läror. Annars så kommer arbetet att ta en alldeles för lång tid. Så lång tid att det inte är säkert att hon hinner uppleva det alls. Framför allt så behöver hon en sits som fungerar för att sitta stilla på hästen även om hästen går fel i sin form och därmed blir obekväm. Detta för att kunna sätta sig först och få ordning på prylarna sedan.

Att den ridlära som Djurjouren lär ut, är en förutsättning för att andras ridning skall kunna komma någon vart på ett vettigt sätt. Den behövs nämligen för andra ryttares möjlighet att erhålla en komplett sits. Så den undervisningen gör verkligen nytta var än den hamnar.

Att lära människor förstå sin hästs rygg och länd och kunna lösgöra hästens bäcken utan att sitta och harva runt på ridbanan för att kunna lösgöra den, skulle spara många hästar från onödigt arbete och onödigt lidande i form av sönderharvade ben. Där ligger ett stort ansvar att förvalta för alla stackars hästbens skull. TY detta är något som jag tycker att alla borde kunna.

Så det är ju bara att kämpa på.
 
Oj vad långt. Jag förstår precis hur du menar men håller inte med men det är intressant att diskutera det.

Tims hemlighet att få en häst att dansa är att hon löser upp ländryggen på hästen, det gör även jag men jag är inte lika duktig som hon på att göra det från hästryggen (ännu) när det gäller STELA hästar, därför gör jag det från marken istället när det gäller hästar som inte är vana att vara lösgjorda.
Dock är det helt meningslöst att lösgöra en häst från marken om man tänker hoppa upp på den och skumpa runt. Hästar låser ju fast sig av en orsak och den orsaken är att skydda sig från en obehaglig ryttare. Denna låsning blir sen till Kissing Spines.

Håller oxå med om att man måste ha olika ridstilar för att kunna bli BRA, det har även jag anammat. För 2 år sen red jag westernlektioner en hel sommar och därifrån har jag att jag aldrig rider en rund volt på en oskolad häst utan alltid en fyrkantig enligt westernssättet för att gå förflytta fram och bakdel seperat i hörnpasseringar, otroligt lösgörande för en häst.

Från barrocken har jag tagit grejen att man inte sitter och harvar runt, runt utan man rider tre steg öppna, tre steg sluta, rakställer, travar några steg, skrittar, galoperar 4 steg öppna o.s.v.dvs att man gymnastiserar hästen och inte tillåter den att bara luffsa runt. Jag har dock inte tagit deras sätta att böja hästen, sådär i 7:nde halskotan för det skadar bara pållar och låser dem.

Vad du inte förstår är att jag i hela mitt liv suttit just så som du förespråkar, som en nickedocka och skumpat runt i nått som jag trodde var ridning och som jag trodde var en god form men det är ju inte så, det är bara det att när ryttaren tycker att NU är hästen lös då har den bara funnit ett läge att gå på bogarna på ett jämnt sätt så att ryggen blir helt stilla. Jag KAN fortfarande göra så rent fysiskt sett men det är psykist det tar emot, jag har lärt mig alldelles för mkt hästfysiologi för att kunna göra så.

Både Tim och Moniq har sett mig rida och kan bekräffta att jag faktiskt behärskar "nickedockestilen" och är fullt kapabel att rida så, det är ju inte nått man precis måste öva på , det såg du ju i C.s sitsträningsgrej, överlevnadsinstinkten gör automatiskt att ryttaren hamnar i den typen av sits.

Jag har använt 1,5 år åt att lär mig sitta blickstilla på hästryggen och den bärighet man får då är magisk. När hästens rygg bara poffar upp, det känns som att man sitter i den istället för på den och den läser ens tankar så att fysiska hjälper blir överflödiga den känslan är magisk och jag kommer aldrig att klara av att gå tillbaka till nått annat, det ger mig ingenting.

Den ridlära jag lär ut består av mer än att kunna sitta rätt, men innan jag kan lära ut resten så måste ju ryttaren kunna sitta rätt annars är det ju liksom meningslöst. Ryttaren måste dessutom kunna kontrollera varenda del av sin kropp HELA TIDEN. Det tar normalt sett 4 år att komma dit , men det går fortare för mig dels för att jag rider så mycket och dels för att jag har ett samarbetsvilligt och otroligt snabbt nervsystem och de åren av mitt liv offrar jag gärna för det är så otroligt kul.
Betyder dock inte att jag alltid sitter och är seriös, jag rider ut massor och busar och fräser men då i lätt sits för att inte pajja det jag jobbar med när jag är seriös.

Att sätta sig tungt och följsamt i sadeln för att få hästen att sänka huvudet signalerar till den att sänka hela framdelen, dvs gå på bogarna. Ska du rida med sänkt huvud så måste du höjja den i mitteln för när man gör det så sänks bägge ändarna, dvs bakdelen sänks och framdelen med. "sänkt (vinklad) bakdel är nämnligen en förutsättning för att hästen ska kunna ridas lång och låg på ett hälosamt sätt. Man måste alltså få hästen att vilja höjja mitteln innan man börjar fundera på sänkt hals.
 
Jag förstår precis vart du vill komma. Men jag tror inte att det är möjligt, på riktigt. Det vore bra och eftersträvansvärt men tyvärr så tror jag inte att det är realistiskt på sikt. Dock så önskar jag att du har rätt och beundrar dig för att du har bestämt dig för att försöka. Där så tror jag att du har något att ge till andra ryttare och deras hästar.

Tims hemlighet att få en häst att dansa är att hon löser upp ländryggen på hästen
Jaha, men hur i hela världen kan det sitta kvar mer eller mindre permanent efteråt? Den borde ju, enligt din mening, låsa sig igen när jag sitter till. Jag lyckades få den att på bara ett ögonblick växla form från "framtung trav" till dansande tölt.

Jag har använt 1,5 år åt att lär mig sitta blickstilla på hästryggen och den bärighet man får då är magisk. När hästens rygg bara poffar upp, det känns som att man sitter i den istället för på den och den läser ens tankar så att fysiska hjälper blir överflödiga den känslan är magisk och jag kommer aldrig att klara av att gå tillbaka till nått annat, det ger mig ingenting.
Människan har ridit på hästar i många tusen år. Det är nog ganska troligt att någon, någon gång, har exprimenterat och kommit fram till det som du gör nu. Ridakademierna där man studerade ridning gav ju plats för den typen av forskning. Om det hade fungerat hela vägen, så tror jag därför att det hade varit en stor lära i dag. En lära som förvaltats på någon ridinstitution någon stans i Världen. Därför så misstänker jag att det finns en hake med detta, som kommer att visa sig en bit framåt i tempot eller gångarterna. Vad det kan vara måste jag fundera ytterigare på. Men det jag misstänker är att vissa saker typ pass eller extremt ökad tölt, inte går att utföra med den typen av samling med lösgjort bäcken.

Något annat som jag tror, är att man måste ha satt tempon och gångarter på hästen innan man samlar ihop hästens bäcken under hästen. För annars så finns nog risken att hästen bara använder bäckenet och ryggen som en "spänd fjäder" att ta till när man vill skjuta på och springa framåt i de högre tempona.

Är det någon som rider så här på en litet högre nivå? En nivå när man klarar att t.ex. rida ett helt lätt:A program utan att behöva ta till vare sig nickedocke-stilen eller sätta sig tungt ner i sadeln av andra orsaker? För det vore ju intressant att få höra den personens erfarenheter om vägen dit.
 
Re: Djurjourens sits - lättare anvisningar

Jag missade tyvärr hela kalaset men har följt inläggen med stort intresse. Dock - den "magiska sitsen" som Djurjouren visat, går det att få några anvisningar om hur det hela går till?

*tack*
 
Re: Djurjourens sits - lättare anvisningar

Knip med alla muskler du har tills du får en grym mjölksyra. Då är du på rätt väg och ska fortsätta lite till! :D Övrig förklaring lämnar jag med varm hand till Djurjouren själv... ;)
 
Re: Djurjourens sits - lättare anvisningar

....även jag är intresserad få en förklaring på VAD för sits ni talar om!! (har tjatat :devil:)

Lena
 
Länden kommer att låsa sig igen om du inte underhåller den, dock kan ju hästen behålla tölten ändå, bara inte så där underbart "nyriden av TIm-aktig". Men dansande tölt var det väl inte riktigt?

Jag tror oxå att Pass blir en svår grej på detta vis men det gör mig inget för det intresserar inte mig, men jag tror nog att det är möjligt men SVÅRT.
Ökad tölt funkar bra på detta vis. Men man måste ta sakerna i annan ordning än man vanligen gör, man måste först ha bäruighet i skritt och sen i nästa gångart o.s.v. och man måste kräva saker i etapper och i små korta sträckor, takten är tex helt ointressant i början.

att den först ska ha alla gångarter är självklart. Den ska kunna start stopp och sånt innan man går vidare och så måste den få lov att gå lång och låg i alla gångarter tills den är redo att resa sig självmant. Jag kan gissa att tölt i låg form inte är så hälosamt att befinna sig i länge utan man bör ha gjort ett bra arbete i skritten först så att du enkelt kan peta bakben.

När jag rider för min tränare ( som är mest havblodig men som på 3,5 år tränat upp 2 islänningar på detta vis med framgång)så har vi tagit skritten först ( i över ett år)på börjat tölten och insett att den behöver en jäkla massa slutor för att fungera, (den blir passaktig annars) gått tillbaka till skritten och lärt hästen slutor, testat tölten och insett att slutorna hjälpte, hästen töltar balanserat i vanlig ganska tråkig form men den är väldigt böljande och hästen reser sig så sakta. Skritten tog som sagt var 1,5 år men töltutvecklingen gjorde vi sen på 14 dagar....Givetvis måste vi få upp honom men det kommer ju av styrkan med tiden.
Nu har vi gått vidare på galopppen , för traven tror vi blir hjälp av galoppen så vi lämnar den så länge. Hästen ligger som en rallyförare i galopp på volt så än så länge så får han gå så och jag får inte ta i innertygeln fast jag måste för han styvnar sig ssom tusan och vill fortsaätta rakt fram. Jag får ta typ 1800 miniförhållningar i innertygeln och i övrigt inte alls. Jag sitter med hela min rygg inåt mot mitteln, blickstilla och vågar knappt andas för att inte störa honom, drar inte ihop honom och varken driver eller bromsar. och redan efter 4 gånger 5 minuters pass så börjar han lugna ner sig och bli rakare och rakare. Han börjar våga resa sig, våga trampa in och våga snusa på yttertygeln, känns runt och trevligt.

Det finns många som rider så på hög nivå men i Sverige är de få....... En av mina favoritryttare var testryttare på Flyinge bruksprov ( tysk) och han rider så, unrbar, glömt han snamn bara.

Spänd fjäder i ryggen använder vi oss aldrig av så det behöver man inte frukta. Vi får ju hästen att höjja sig med hjälp av muskler men vi lär oss samtidigt att släppa fram hästens gånende röreser på en sida i taget så vi undviker den där spända ryggen som de flesta får när de bara samlar men glömmer att hästen går med en sidas ben i taget.
 
Länden kommer att låsa sig igen om du inte underhåller den, dock kan ju hästen behålla tölten ändå, bara inte så där underbart "nyriden av TIm-aktig". Men dansande tölt var det väl inte riktigt?
Kanske inte just när Tim red, men det var det när jag red tölt på den hästen nästa gång, och igår ännu mera! Jag hoppas att det är där i morgon också. Och alla andra dagar. Jag undrar om inte det var en present från Tim till mig?

Spänd fjäder i ryggen använder vi oss aldrig av så det behöver man inte frukta.
Jag menade inte riktigt så. Utan mera att magen håller ihop allt när ryggen bär. Vad händer då när magen plötsligt får mjölksyra och släpper taget? I min tankevärd så säger det "sprojnk" och så åker bakbenen ut bakåt varvid hästen springer fortare för att fånga upp sin framåt-tippade balans.
 
Re: Djurjourens sits - lättare anvisningar

Den magiska sitsen är en stilla sits. Idealet i ett ekipage att ena parten ska vara rörlig, den andra stilla. Oftast ser man hästar som går och håller i sig eftersom ryttaren låter hästens ryggrörelser (som är väldigt små i verkliga livet) fortplanta sig och förstärkas i ryttarens kropp. Det är alltså ryttaren som är rörlig och hästen får använda sina muskler till att stabilisera ekipagets ständigt omkullkastade balans. Ryttaren ska vara följsam men stilla. En följsam och stilla ryttare sitter inte avslappnat. Det krävs ganska stor muskeltonus för detta. (Män har oftast lättare för det naturligt). (Det ska inte förväxlas med spänning).

Steg ett till en bra sits är stillhet. Öva på att skritta på lång tygel. Lägg en hand på magen. Kan handen bli stilla? Lägg därefter en hand i korsryggen. Kan den handen bli stilla? Testa sedan med en hand på magen och en på ryggen, kan området mellan dina händer bli stilla? Det krävs muskler kan jag lova. Men efter bara några månader i den stilla sitsen har man blivit lite bättre... Sätt även båda händerna i midjan. Hur mycket går du av i midjan? Stabilisera.

Redan nu kan det synas skillnad på hästen. Den kanske sänker huvudet, tar längre steg, suckar, börjar tugga, blinka. Men låt det ta tid.

Detta är steg ett av 26.000...
 
Re: Djurjourens sits - lättare anvisningar

Tack, det här är spännande... Men hur fasen undviker man att spänna sig när man inte ska vara avslappnad = tung?

mandalaki
 
Re: Djurjourens sits - lättare anvisningar

Tack, Carmenzita!!! Men jag blir bara mer och mer nyfiken...

Hm. Finns det något publicerat - internet eller bok - där man kan läsa mera?!
 
Med utgångspunkt tagen från detta påstående:
Tims hemlighet att få en häst att dansa är att hon löser upp ländryggen på hästen, det gör även jag men jag är inte lika duktig som hon på att göra det från hästryggen (ännu) när det gäller STELA hästar, därför gör jag det från marken istället när det gäller hästar som inte är vana att vara lösgjorda.
Så tog jag och sadlade min stora Passvalack med mamma-gjord och allt, och skred sedan till verket. Här skulle det lösas upp ländrygg!

Innan jag sadlade så hade jag "fuskat" och knådat ryggrad på Djurjourens vis. Kallades det "Feldenkrants"? Och sett till att hästens bäcken i alla fall inte satt helt fast. Jag fick inte lika bra respons som i går, för han bara skulle skrika efter sin tjej hela tiden.

Jag började på ribanan i skritt. Där så använde jag sätet till att få honom att sänka huvudet, höja det, sänka det igen o.s.v. Och så gjorde jag öppnor med hjälp av alla olika metoder som jag känner till. Jag travade litet, och det var inte vackert. Och så galopperade jag litet, och det var väl ändå mera gräsligt. Men vi lyckades få en snutt både i höger och vänster varv. Sedan så red vi ut.

Där så lyckades vi prestera ett stycke i glad trav och en hyffsad galopp. Det hade gått bättre utan ko-inslag.

Och sedan så kom turen till tölten. Vi började i kort grisepass och gjorde serpentiner över vägen och öppnor åt båda hållen. Och så ökade vi grisepassen litet och sedan så saktade vi den litet, och då, just där, så kom det tölt. Lång och låg till en början, men tölt. Jag gjorde om samma manöver igen, och nu så kom det tölt nästan på en gång. Efter några gånger så kom det tölt utan föregående grisepass. Och då kanske 50m så dansade min passare i tölt. Förvånad över detta så skrittade jag ett stycke för att sedan prova igen. Jo hästen dansade efter att först ha gått 10m i lång form. Jag avbröt genom att sakta av till skritt. Och funderade ett tag igen. Provade åter, och hästen dansade denna gång omedelbart. Så jag saktade av, satt av och gick brevid hästen hem.

Det jag gjorde i tölten var endast att med sitsen balansera upp hästen samt hålla tölt-takten. Jag var mycket noga med att INTE hamna bakåt med överlivet, för att INTE ge "nickedockan" en chans att ploppa fram. Så jag såg till att hålla mig lodrätt, lodrätt och åter lodrätt. Till varje pris, lodrätt. Just då så tror jag att Djurjouren hade gillat vad hon såg.

Jag kan knappt bärga mig till i morgon då jag får prova igen, men just nu så är hästen trött.
 
Tillägg

I början, när man programmerar om sin kropp, ÄR man spänd. Det går inte att undvika. Som tur är, är hästar förlåtande djur. De tolererar att vi inte gör exakt rätt... (Vilket förklarar varför inte jag blivit avkastad fler gånger med min gamla ridstil).

Har inga direkta böcker att rekommenderar. Tränaren (jag rider för samma som Djurjouren) har påbörjat en, men jag tror aldrig hon får den klar. Jag beställde dock "Balance in movement" av en von Dientze (tror jag det var) som jag tyckte var bra. Den handlade mycket om övningar man själv kan göra för att få sig lite mer stabil i kroppen och även öka sin kroppsuppfattning. Den kostade 280 på en av Internetbokhandlarna...

Det du nämner, Mandalaki, är också viktigt. Man ska inte sitta tungt på sin häst i början. Det trycker undan ryggen på den. På Briar kan man nog "sitta till", men inte på våra vanliga hästar... Istället ska man sträva uppåt. Man ska inte lämna sadeln förstås, men man ska suga upp hästen i sin rumpa. Anal magnetism när den är som bäst.
 
Och så hade jag tänkt skriva om nyttan av att sitta och "vänta ut", men då så hade du redan skrivit:
Hästen ligger som en rallyförare i galopp på volt så än så länge så får han gå så och jag får inte ta i innertygeln fast jag måste för han styvnar sig ssom tusan och vill fortsaätta rakt fram. Jag får ta typ 1800 miniförhållningar i innertygeln och i övrigt inte alls. Jag sitter med hela min rygg inåt mot mitteln, blickstilla och vågar knappt andas för att inte störa honom, drar inte ihop honom och varken driver eller bromsar. och redan efter 4 gånger 5 minuters pass så börjar han lugna ner sig och bli rakare och rakare. Han börjar våga resa sig, våga trampa in och våga snusa på yttertygeln, känns runt och trevligt.
Vilket jag ser som ett typiskt exempel på nyttan av att sitta och vänta medan hästen ges möjlighet att reda ut sin situation i lugn och ro utan att bli störd.

Jag tänkte också föreslå att det kanske är en god idé att lära hästen div. krumelurer, typ öppna och sluta, innan man börjar att tölta. Tölta är svårt, så där behöver man många olika möjligheter att forma hästarna på alla håll och kanter. Men då så hade du redan skrivit:
När jag rider för min tränare ( som är mest havblodig men som på 3,5 år tränat upp 2 islänningar på detta vis med framgång)så har vi tagit skritten först ( i över ett år)på börjat tölten och insett att den behöver en jäkla massa slutor för att fungera, (den blir passaktig annars) gått tillbaka till skritten och lärt hästen slutor, testat tölten och insett att slutorna hjälpte,
Så det visste du ju också redan.
 
Jag tycker att det är bra att det finns sådana som du. Som envist orkar hålla fast vid vad de tror på. Det kommer att ge oss andra vetskapen om hur det går om man envist fortsätter enligt den ridteorin. Och det kommer i slutänden att gagna alla hästar och ryttare.

Men jag tror inte att alla skador på häst är "ridrelaterade" utan jag tror att det går att få fram hästar som tål i princip vilken ridning som helst. Jag har en som klarat av 20 år av hård och dålig ridning utan att för den skull ha ont någonstans alls. Sådana hästar borde alla ha.
 
Jag glömde!
När jag hade ridit färdigt min Passhäst, så kände jag på hans bäcken. Och nog var det löst alltid.

Det är ju kul att kunna kolla det "för hand" så att säga. Det har inte jag haft en susning om förut.

Tack Djurjouren!

Har du mera sådant, så kommer jag till Skåne och hälsar på. Vare sig du vill eller ej.
 
"Från barrocken har jag tagit [.....]. Jag har dock inte tagit deras sätta att böja hästen, sådär i 7:nde halskotan för det skadar bara pållar och låser dem."

Har sagt det förut och säger det igen - det är inte korrekt böjning vare sig inom barockridning eller något annat!
 
"Jag har använt 1,5 år åt att lär mig sitta blickstilla på hästryggen och den bärighet man får då är magisk. När hästens rygg bara poffar upp, det känns som att man sitter i den istället för på den och den läser ens tankar så att fysiska hjälper blir överflödiga den känslan är magisk och jag kommer aldrig att klara av att gå tillbaka till nått annat, det ger mig ingenting.


--------------------------------------------------------------------------------

Människan har ridit på hästar i många tusen år. Det är nog ganska troligt att någon, någon gång, har exprimenterat och kommit fram till det som du gör nu. Ridakademierna där man studerade ridning gav ju plats för den typen av forskning. Om det hade fungerat hela vägen, så tror jag därför att det hade varit en stor lära i dag. En lära som förvaltats på någon ridinstitution någon stans i Världen."

Åk ner och rid för Claire Lilley som regelbundet håller kurser på Nobynäs utanför Aneby så får ni lära er det. Mycket duktig på att utbilda folk i att sitta!
 
Ja, att vänta ut är bra men inte genom att studsa och leka följsam. Man ska vänta ut men det är ju där den stiilla sisten kommer fram........ I detta fall en lätt sådan. :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 168
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 881
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 278
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp