Intressant påminnelse

Jag har någon gång för länge sedan gjort ett test hos arbetsförmedlingen om vilken typ av jobb som kan passa mig. Jag råkade få syn på resultatet nyss och kan konstatera att det nog stämmer rätt bra. Det står följande:

Ditt resultat:
"Den skapande kreatören"

Du stimuleras av att arbeta med arbetsuppgifter där du får utlopp för din kreativitet och fantasi. Det får gärna vara konstnärliga uppgifter där du får arbeta med händerna i en praktisk utformad verksamhet. Du kan trivas både med att jobba självständigt och att arbeta tillsammans med andra. Den arbetsmiljö du helst jobbar i ska vara kreativ, idérik och okomplicerad.


Inte konstigt att jag känner motvilja inför monotona arbeten. (Eller jobb som går emot mina värderingar och där jag tvingas göra våld mot mig själv. )

Men ja, jag har inte möjlighet att välja.
 

Fast nej, det funkar inte riktigt så. En kan klara av att köra bil men att det tar mycket energi. Man kan också ha lättare för att köra bil än att exempelvis duscha. Man kan klara av massor av saker, frågan är hur mycket energi det tar. För någon som har svårt med automatisering kan en viss sak gå ganska bra men en annan sak sämre, och för en annan person med liknande problem kan det vara tvärtom.
Fast nej vadå? Menar du att TS inte klarar att automatisera när hon kör bil?
För det var det enda jag skrev, och jag trodde även jag var tydlig med att jag INTE ville koppla det till att söka jobb mm. Dvs inte påstå att det därför minsann skulle gå lätt att göra det i si eller så situation
 
Fast nej vadå? Menar du att TS inte klarar att automatisera när hon kör bil?
För det var det enda jag skrev, och jag trodde även jag var tydlig med att jag INTE ville koppla det till att söka jobb mm. Dvs inte påstå att det därför minsann skulle gå lätt att göra det i si eller så situation
Hur bra TS kan automatisera när hon kör bil vet väl varken du eller jag? Att ha problem med automatisering behöver inte innebära att man inte kan en viss sak alls, utan att det tar mer energi.
 
Det gör hen väll inte, hen har bytt bostad vid ett flertal tillfällen och bor nu sedan ett antal år i sitt eget hus där hen känner att hen trivs. Hen har studerat, bytt provat flera yrken, sökt ytterligare fler, hen har skaffat boendestöd (det gör sig inte självt kan jag lova, som haft en anhörig med behovet) gått i terapi ett flertal gånger osv. Att man ändå inte lyckas betyder inte att man inte försökt eller vägrar de flesta förändringar. När man kämpat med sig själv i ett helt liv som TS ändå har så har man ju ändå ett hum om sina begränsningar och även vilka styrkor man nu har. Jag har/har haft två anhöriga med autism som dessutom är nära besläktade med varandra den ena är nöjdas om livet är tydligt inrutat och blir stressad när dens rutiner blir störda, den andra kan inte upprätthålla och vidmakthålla en rutin om dens liv så hänger på det. Det är dessutom väldigt vanligt att man har svårt att få saker gjorda om man inte är starkt motiverad genom intresse. Det är en del av diagnoskriterierna för npf.

Sen förstår jag liksom inte varför det är så frustrerande för alla andra att TS inte känner att hen får styr på sitt liv? Det är ju hens liv och hens mående.
Både du och alla vi andra vet att TS är kvinna och definierar sig som kvinna så varför benämner du henne som ett neutrum? Är inte det ganska respektlöst?
 
Jag beklagar att du inte kunde låta min pepp och uppmuntran till ts fått vara just det
Beklagar? TS vet väl själv att hon kan köra bil? Det jag påpekar förändrar inte det, om hon nu blir peppad av att du skrev det.

Jag tolkade det som bristande förståelse för hur det är att ha problem med automatisering. Jag har så många gånger fått höra "du klarar ju av det och det!". Det är många som kör bil men som ändå har problem med automatisering.

Ursäkta @Wille att jag talar över huvudet på dig här. Jag tyckte du beskrev dina problem med automatisering bra.
 
Beklagar? TS vet väl själv att hon kan köra bil? Det jag påpekar förändrar inte det, om hon nu blir peppad av att du skrev det.

Jag tolkade det som bristande förståelse för hur det är att ha problem med automatisering. Jag har så många gånger fått höra "du klarar ju av det och det!". Det är många som kör bil men som ändå har problem med automatisering.

Ursäkta @Wille att jag talar över huvudet på dig här. Jag tyckte du beskrev dina problem med automatisering bra.
Ja jag beklagar det. Jag skrev en pepp till TS att hon klarat av automatisering vad gäller körkort. Men var också tydligt med att att jag inte ville extrapolera det till jobbsökande eller vilka andra automatiseringar hon skulle klara eller ej.

Du inte bara startade en diskussion utan lyckades få in ett ifrågasättande om ts de facto ens kunde automatisera när hon körde bil, det visste man ju inte.

Att du missförstår är en sak. Men jag beklagar hur du hanterade det. För TS skull.

Och @Wille - min pepp står kvar :)
 
Både du och alla vi andra vet att TS är kvinna och definierar sig som kvinna så varför benämner du henne som ett neutrum? Är inte det ganska respektlöst?
Lite förvånad över antalet likes här. Det verkar alltså finnas minst 8 personer på buke som skulle benämna en människa som "ett neutrum". Det kunde man göra på 1800-talet och redan då var det nedsättande. Den som väljer hen som sitt pronomen är sannolikt ickebinär, men en människa kan inte vara ett neutrum.

https://svenska.se/saob/?sok=neutrum&pz=4
 
Lite förvånad över antalet likes här. Det verkar alltså finnas minst 8 personer på buke som skulle benämna en människa som "ett neutrum". Det kunde man göra på 1800-talet och redan då var det nedsättande. Den som väljer hen som sitt pronomen är sannolikt ickebinär, men en människa kan inte vara ett neutrum.

https://svenska.se/saob/?sok=neutrum&pz=4
Nja inte människan. Men ordet. Själva poängen med inlägget var ju attt Willles könsrelaterade pronomen, som hon även såvitt framgått i trådar själv använder sig av, är känt. Och då finns ingen anledning att använda ett neutralt könspronomen. Så tolkade jag inlägget. Inte som något överhuvudtaget kopplat till de som valt hen som pronomen.
 
Nja inte människan. Men ordet. Själva poängen med inlägget var ju attt Willles könsrelaterade pronomen, som hon även såvitt framgått i trådar själv använder sig av, är känt. Och då finns ingen anledning att använda ett neutralt könspronomen. Så tolkade jag inlägget. Inte som något överhuvudtaget kopplat till de som valt hen som pronomen.
"Benämner henne som ett neutrum" står det. Det är alltså människan som benämns så.

(Vilket pronomen Wille bör benämnas med har jag inte sagt något om, det var ordvalet neutrum jag reagerade på)
 
Men spelar det någon roll om någon kallar en hon för en hen? Ni får väl fråga @Wille istället för att hålla på så här fram och tillbaka.
Då har du missförstått vad jag skrev. Det handlar inte om Willes pronomen, utan om föreställningen att en människa med pronomenet hen "benämns som ett neutrum". Och jag har inte för avsikt att fortsätta det här men jag tycker att det är tillräckligt allvarligt för att påpekas. Vilket jag nu har gjort.
 
Då har du missförstått vad jag skrev. Det handlar inte om Willes pronomen, utan om föreställningen att en människa med pronomenet hen "benämns som ett neutrum". Och jag har inte för avsikt att fortsätta det här men jag tycker att det är tillräckligt allvarligt för att påpekas. Vilket jag nu har gjort.
Inget jag reagerade på men förstår nog inte heller innebörden i det ordet. För mig låter det ganska neutralt och jag misstänker att det var så det menades.
 
Ja man måste ju veta hur allt ska sitta ihop men det finns bara ett sätt att få ihop skåpet på. Och efter ett tag så jobbar händerna mer av sig själv.
Men det passar inte för alla.
Behöver man fundera vid varje steg så kommer det gå allt för långsamt och då passar inte jobbet.

Men det är ett skönt jobb där det är ungefär likadant varje dag. Och man vet ju inte vad man tycker förrens man har provat så kommer det ut industri jobb så tycker jag att du ska söka. Vem vet du kanske skulle gilla det.
Men vad ska jag göra med min skenande hjärna som är på alla andra platser än där den borde vara vid ett sådant jobb? Jag blir så sjukt rastlös. Jag kan göra vad jag ska men har klåda inombords. Och när dagen har gått så finns ingen energi kvar till något roligt.

Men spelar det någon roll om någon kallar en hon för en hen? Ni får väl fråga @Wille istället för att hålla på så här fram och tillbaka.
Jag bryr mig inte om jag kallas hen eller hon.
 
Men vad ska jag göra med min skenande hjärna som är på alla andra platser än där den borde vara vid ett sådant jobb? Jag blir så sjukt rastlös. Jag kan göra vad jag ska men har klåda inombords. Och när dagen har gått så finns ingen energi kvar till något roligt.

.
Vad gör du med hjärnan på andra jobb då?
Jag säger inte att du ska eller måste skaffa ett sådant jobb som jag har (jag vet inte ens om det finns i ditt närområde)
Men det är dumt att se ner på jobb eller dissa dom helt utan att ha provat.

Du har faktiskt ingen aning om hur du eller din hjärna skulle fungera på mitt jobb.
 
Vad gör du med hjärnan på andra jobb då?
Jag säger inte att du ska eller måste skaffa ett sådant jobb som jag har (jag vet inte ens om det finns i ditt närområde)
Men det är dumt att se ner på jobb eller dissa dom helt utan att ha provat.

Du har faktiskt ingen aning om hur du eller din hjärna skulle fungera på mitt jobb.
Viss kunskap har man ju när man fått diagnos eftersom det är ett av verktygen för att få en fungerande vardag att förstå hur ens hjärna fungerar. Så jag skulle gissa på att många med diagnos har bättre koll på hur hjärnan fungerar än vad de flesta andra (som inte behövt lära sig det) har.

På första frågan så brukar det handla om att hitta något som suger in en, dvs som är så intressant att hjärnan inte vill fokusera på något annat. Det kan dock leda till andra problem som att man glömmer att äta, ta pauser och sluta i tid. Kallas emellanåt för hyperfokus och något som många med npf har som gör att de blir väldigt bra på grejer fort, men också är ganska slitsamt.
 
Vad gör du med hjärnan på andra jobb då?
Jag säger inte att du ska eller måste skaffa ett sådant jobb som jag har (jag vet inte ens om det finns i ditt närområde)
Men det är dumt att se ner på jobb eller dissa dom helt utan att ha provat.

Du har faktiskt ingen aning om hur du eller din hjärna skulle fungera på mitt jobb.
Använder den till jobbet.

Eller om det inte behövs så vill jag vara någon annanstans och göra något annat. Jag vantrivs helt enkelt.

På nuvarande jobb har jag svårt att fokusera.

Om du har ett jobb med vettigt betalt så kommer du nog ha råd med en mobil där du både kan ha många appar och bra batteritid.
;)
Om jag får vettigt betalt kommer jag att köpa kläder så jag slipper gå i trasor. Det kommer också gå åt till att renovera huset. Sen kommer det att gå åt till sparande (så jag har en chans att överleva som pensionär sen).

Jag köper inte nya mobiler bara för att utan kör tills det verkligen inte fungerar längre.

Men jag räknar tyvärr inte med att få vettigt betalt någonsin. Jag känner en som har industrijobb och hon tjänar jättelite. Är väl typ 25000 i månaden eller nåt sånt.

Och sen kan vi lägga till det faktum att jag inte ska jobba heltid någonsin mer utan absolut max 75%. Det blir inte mycket pengar. (För jag räknar inte med att få sjukersättning ö.h.t. )
 
Använder den till jobbet.

Eller om det inte behövs så vill jag vara någon annanstans och göra något annat. Jag vantrivs helt enkelt.

På nuvarande jobb har jag svårt att fokusera.


Om jag får vettigt betalt kommer jag att köpa kläder så jag slipper gå i trasor. Det kommer också gå åt till att renovera huset. Sen kommer det att gå åt till sparande (så jag har en chans att överleva som pensionär sen).

Jag köper inte nya mobiler bara för att utan kör tills det verkligen inte fungerar längre.

Men jag räknar tyvärr inte med att få vettigt betalt någonsin. Jag känner en som har industrijobb och hon tjänar jättelite. Är väl typ 25000 i månaden eller nåt sånt.

Och sen kan vi lägga till det faktum att jag inte ska jobba heltid någonsin mer utan absolut max 75%. Det blir inte mycket pengar. (För jag räknar inte med att få sjukersättning ö.h.t. )

Före eller efter skatt? 25' innan skatt låter väldigt lågt för industrijobb. Ett jobb som ger 25' ut är inte dåligt betalt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp