Irriterad mage.

Bukefalos 30 år!

Skjøldur

Trådstartare
Jag har en 13 årig honkatt som haft irriterad mage i perioder så jag länge jag haft henne. Då äter hon men spyr upp maten med en gång, oftast i matskålen. Hon spyr inte galla. Jag vet att hon inte tål att äta mycket torrfoder på en gång men för övrigt kommer jag inte på någon orsak. Jag har testat foder för katter med känslig mage utan att det hjälpt. Nu spydde hon nyss upp Latz och det har hon fått länge utan att spy. Jag har rådfråga några veterinärer utan att få något råd som hjälper. För övrigt så har hon alltid normalt hull och visar inget tecken på att inte må bra. Har någon något tips?

Bifogade filer

• Screenshot_20250912_112407_Gallery.webp
    Screenshot_20250912_112407_Gallery.webp
    48,1 KB · Visningar: 38
Kanske något fysiskt i matstrupen?

Min brukade kräkas när hon ätit för snabbt. Prova ge mindre portioner med 15-30 min emellan?

(Jag bara brainstormar).

Har det gjorts ultraljud för att kolla om det finns några avvikelser i magsäcken eller tarmarna? Har ni testat henne för pankreatit?

Vär honkatt 4 år har haft problem sedan hon var liten i perioder. På henne har det konstaterat att hon producerar för mycket magsyra/magkatarr därför kräks hon upp maten i perioder. Hon får ta tabletter för det och får hon dem vid minsta tecken så mår hon sen bra. Fick åka in med henne akut när det uppdagades pga av att hon kräktes upp precis allt vi gav henne, till och med kokt torsk .. Då var hon drygt 10 månader ungefär. Maten åker ned och vänder i magen vid dåliga perioder. Hon är känslig för vad hon kan äta, vissa blötmats sorter tål hon tex inte alls.

Vär honkatt 4 år har haft problem sedan hon var liten i perioder. På henne har det konstaterat att hon producerar för mycket magsyra/magkatarr därför kräks hon upp maten i perioder. Hon får ta tabletter för det och får hon dem vid minsta tecken så mår hon sen bra. Fick åka in med henne akut när det uppdagades pga av att hon kräktes upp precis allt vi gav henne, till och med kokt torsk .. Då var hon drygt 10 månader ungefär. Maten åker ned och vänder i magen vid dåliga perioder. Hon är känslig för vad hon kan äta, vissa blötmats sorter tål hon tex inte alls.
Brukade hon spy galla?

Brukade hon spy galla?
Nej bara mat, och alltid direkt efter att hon ätit. Veterinären misstänker att det hänger ihop med att hon blev moderslös redan som 6 veckors kattunge. Deras mamma dog helt plötsligt så det blev ensamma, därför tror veterinären som utredde henne att hennes mage blev känslig pga av att hon inte fick dia tillräckligt länge.

Liknande trådar

• Beteendestörning
  • Flera katter med olika kostbehov
  • Raka motsträvig katt
  • 11-årig katt med misstänkt diskbråck

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026