Bukefalos 28 år!

Irriterad på min bonusmamma..

Hästälskaren

Trådstartare
Jag har skilda föräldrar o bor varannan vecka och pappa har träffat en ny o de har varit tsm i ca 3/4 år och jag håller på att bli galen på min bonusmamma. Hon kommer o bestämmer över mig. Kan helt enkelt inte ta det. Förstår att hon är vuxen och måste kunna säga till mig om vissa saker. Men det går helt enkelt inte jag exploderar så fort hon säger åt mig. Som t.ex en gång då jag hade lite stökigt på mitt rum. Då kom hon och sa åt mig men jag blev bara arg. Vill ju ibte egentligen vara så här men vet inte hur jag ska göra. Hon är ju snäll o så men bossar för mkt över mig. Har ingen som heöst respekt för henne o vet inte varför de blivit så. Önskar ju att de hade vsrit bättre stämning mellan oss men jag klarar helt enkelt inte av henne o hennes tillsägelser. Hon håller på o säger onödiga pikar ibland också som när frågade om jag fick sitta vid soffan o äta för de va ett bra programm o då svarade hon bara " gör som du vill, som du alltid gör" då vart ju jag skogstokig och började kalla henme surkärring...ångrar ju direkt efter att jag sagt det men vet inte hur jag ska göra för att klara av henne. Är det någon som känner igen sog eller kan ge mig tips om hur jag kan göra för att inte vara så känslig varje gång hon säger åt mig?...
 
Jag känner inte igen mig i just din situation (jag bodde aldrig hos pappa när mina föräldrar separerat), men känner absolut igen mig i att det "brinner till" i huvudet och man blir jättearg på någon fast man egentligen inte vill.
De råd jag kan ge är
1) Försök prata (vuxet och moget) med din pappa. Sitt ner i lugn och ro och berätta att du tycker din och bonusmammas relation är svår, men att du vill att den ska bli bättre. Han är din pappa och har ett ansvar för att du ska må bra hemma. Om du visar dig mogen och att du VILL förbättra relationen så borde han vilja, och kunna, vara behjälplig.
2. Prata med en kurator. Såna finns t.ex. på ungdomsmottagningen och i skolan, och är ofta bra att prata med! De kan komma med tips och kan hjälpa till att föra en bra dialog med din pappa och bonusmamma. De har helt säkert pratat med ungdomar förr som haft lite besvärliga relationer till bonusföräldrar.
(3. Om du känner att det är ett riktigt stort problem kan du kontakta bup. Jag tänker att de ofta är "steget efter" kurator i skolan eller på ungdomsmottagningen, men de är väldigt vana med barn och ungdomar som har svårt hemma och/eller kan bli jättearga osv)
 
Att få till en ny familj är långtifrån enkelt men det är de som är vuxna som har ansvaret så även om du såklart har din del i att få det hela att fungera så är det de vuxna som har ansvaret och ni behöver prata och få lufta era åsikter för att få till det bra. Jag har inte varit i din situation men jag har varit bonusförälder till både barn och tonåringar (numera är de vuxna) och det är inte enkelt. Mina bonusbarn var 9 och 13 när jag och min sambo träffades. Mina biobarn var 8 och 10.

Det finns ju ofta en sorts sorg i det hela. Det kan både vara en sorg över separationen mellan föräldrarna om den är relativt färsk men också en sorg över att saker och ting förändras när den nya parten kommer in i familjen och ska hitta sin plats. Det kan också bli en sorg över det faktum att det känns slutgiltigt att föräldrarna inte kommer bli tillsammans igen, att den nya parten blir en symbol för att det inte blev så som man som barn hade hoppats på. Det kan också vara en sorg över att det som var, oavsett vad det var, inte längre är. Över förändringen i stort. Det här kan vara bra att reda ut för sig själv och det kan vara bra att ta hjälp av någon utanför familjen att bolla med. En kurator är inte dumt i det läget.

Sedan är du tonåring med allt som hör till. Att man kläcker ur sig saker man efteråt ångrar, att känslorna svallar högt hör liksom lite till men det är viktigt att omgivningen, dvs. dina föräldrar och nya partners, sätter ribban högt så att ni kan prata om det senare utan att någon känner sig dum eller nedtryckt. Att säga som din bonusmamma, att du gör ändå som du vill, är mänskligt men så onödigt. Det är att sänka ribban.

Jag och mitt äldsta bonusbarn (som då alltså var 13) pratade mycket eller rättare sagt jag försökte prata mycket med hen. Jag var ärlig med att jag inte riktigt visste hur jag skulle hantera den här för mig nya situationen och att jag verkligen ville att hen skulle säga ifrån om något kändes/blev fel. För det tror jag är viktigt, jag tror att det är viktigt alltid men särskilt i en sådan situation att man inte bara bulldozar på utan att man faktiskt är öppen för att man som vuxen inte alltid vet och kan bäst utan att man är lite ödmjuk.
Hen var inte så pratför då men har i efterhand (som vuxen) sagt att även om hen inte kunde säga hur hen kände då så var det skönt att veta att hen faktiskt var tillåten att göra det. Att jag ville att hen skulle göra det.

Det jag vill komma fram till är att du har rätt att vara tonåring, en tid då frigörelsen pågår för fullt med allt vad det innebär och alla starka känslor som snurrar i en som man behöver få uttrycka och din bonusmamma har rätt att vara den vuxne, dvs. hon har trots allt en viss bestämmanderätt men hon har också ansvaret för att ribban läggs högt i eran relation. Det är en jobbig tid på många sätt ändå att vara tonåring och att foga ihop en ny familj är också alltid svårt. Drar alla sitt strå till stacken och gör det de kan så blir det enklare men som sagt, de vuxna har ansvaret.

Din bonusmamma kan i det här fallet oförskyllt få bära hundhuvudet, hon blir den som är enklast att bli arg på också blir det osäkerhetskänslor efteråt för det är ju det frigörelsen handlar om. Att få stångas mot de som håller en kvar i barndomen men att det ändå finns en trygghet i att de man stångas mot blir kvar. Med din bonusmamma finns kanske inte den tryggheten när det är såpass nytt utan osäkerheten för om hon finns kvar (eller till och med önskan om att hon inte ska finnas kvar) blir större vilket i sig skapar frustration och ilska.

Prata med din pappa. Säg hur du känner och kräv att han ska vara den vuxne i det här och hjälpa dig. Det är säkert inte lätt för honom heller men han är din förälder och det är hans uppgift att sätta dig främst. Sätt er sedan alla tre och diskutera er fram till hur ni vill ha det i just eran familj. Först då kan ni tillsammans komma fram till vad som ska gälla och inte och faktiskt bli en familj. Du är tillräckligt gammal för att du ska få din röst hörd också men med det kommer såklart också ansvaret för att hålla det ni kommit överens om.

Vad gäller att säga till så som din bonusmamma gjorde om ditt rum så hade det skapat ilska och frustration både hos mig och mina barn och jag är vuxen. Det där att känna att någon som man inte ser har rätt till det ska komma och ge order skapar ilska så det ser jag som helt normalt och faktiskt som en onödig trigger. Då är det bättre att bestämma att den och den dagen ska det vara städat eller att man bestämmer nivån av stök tillsammans.
 
Att få till en ny familj är långtifrån enkelt men det är de som är vuxna som har ansvaret så även om du såklart har din del i att få det hela att fungera så är det de vuxna som har ansvaret och ni behöver prata och få lufta era åsikter för att få till det bra. Jag har inte varit i din situation men jag har varit bonusförälder till både barn och tonåringar (numera är de vuxna) och det är inte enkelt. Mina bonusbarn var 9 och 13 när jag och min sambo träffades. Mina biobarn var 8 och 10.

Det finns ju ofta en sorts sorg i det hela. Det kan både vara en sorg över separationen mellan föräldrarna om den är relativt färsk men också en sorg över att saker och ting förändras när den nya parten kommer in i familjen och ska hitta sin plats. Det kan också bli en sorg över det faktum att det känns slutgiltigt att föräldrarna inte kommer bli tillsammans igen, att den nya parten blir en symbol för att det inte blev så som man som barn hade hoppats på. Det kan också vara en sorg över att det som var, oavsett vad det var, inte längre är. Över förändringen i stort. Det här kan vara bra att reda ut för sig själv och det kan vara bra att ta hjälp av någon utanför familjen att bolla med. En kurator är inte dumt i det läget.

Sedan är du tonåring med allt som hör till. Att man kläcker ur sig saker man efteråt ångrar, att känslorna svallar högt hör liksom lite till men det är viktigt att omgivningen, dvs. dina föräldrar och nya partners, sätter ribban högt så att ni kan prata om det senare utan att någon känner sig dum eller nedtryckt. Att säga som din bonusmamma, att du gör ändå som du vill, är mänskligt men så onödigt. Det är att sänka ribban.

Jag och mitt äldsta bonusbarn (som då alltså var 13) pratade mycket eller rättare sagt jag försökte prata mycket med hen. Jag var ärlig med att jag inte riktigt visste hur jag skulle hantera den här för mig nya situationen och att jag verkligen ville att hen skulle säga ifrån om något kändes/blev fel. För det tror jag är viktigt, jag tror att det är viktigt alltid men särskilt i en sådan situation att man inte bara bulldozar på utan att man faktiskt är öppen för att man som vuxen inte alltid vet och kan bäst utan att man är lite ödmjuk.
Hen var inte så pratför då men har i efterhand (som vuxen) sagt att även om hen inte kunde säga hur hen kände då så var det skönt att veta att hen faktiskt var tillåten att göra det. Att jag ville att hen skulle göra det.

Det jag vill komma fram till är att du har rätt att vara tonåring, en tid då frigörelsen pågår för fullt med allt vad det innebär och alla starka känslor som snurrar i en som man behöver få uttrycka och din bonusmamma har rätt att vara den vuxne, dvs. hon har trots allt en viss bestämmanderätt men hon har också ansvaret för att ribban läggs högt i eran relation. Det är en jobbig tid på många sätt ändå att vara tonåring och att foga ihop en ny familj är också alltid svårt. Drar alla sitt strå till stacken och gör det de kan så blir det enklare men som sagt, de vuxna har ansvaret.

Din bonusmamma kan i det här fallet oförskyllt få bära hundhuvudet, hon blir den som är enklast att bli arg på också blir det osäkerhetskänslor efteråt för det är ju det frigörelsen handlar om. Att få stångas mot de som håller en kvar i barndomen men att det ändå finns en trygghet i att de man stångas mot blir kvar. Med din bonusmamma finns kanske inte den tryggheten när det är såpass nytt utan osäkerheten för om hon finns kvar (eller till och med önskan om att hon inte ska finnas kvar) blir större vilket i sig skapar frustration och ilska.

Prata med din pappa. Säg hur du känner och kräv att han ska vara den vuxne i det här och hjälpa dig. Det är säkert inte lätt för honom heller men han är din förälder och det är hans uppgift att sätta dig främst. Sätt er sedan alla tre och diskutera er fram till hur ni vill ha det i just eran familj. Först då kan ni tillsammans komma fram till vad som ska gälla och inte och faktiskt bli en familj. Du är tillräckligt gammal för att du ska få din röst hörd också men med det kommer såklart också ansvaret för att hålla det ni kommit överens om.

Vad gäller att säga till så som din bonusmamma gjorde om ditt rum så hade det skapat ilska och frustration både hos mig och mina barn och jag är vuxen. Det där att känna att någon som man inte ser har rätt till det ska komma och ge order skapar ilska så det ser jag som helt normalt och faktiskt som en onödig trigger. Då är det bättre att bestämma att den och den dagen ska det vara städat eller att man bestämmer nivån av stök tillsammans.
Nu är det så att mina föräldrar separerade sig när jag var 5 o är 14 nu så det är ju inte färskt liksom o min bonus mamma o pappa har vart tsm i typ 4 år så inget är ju nytt men har fortfarande svårt för henne...
 
Nu är det så att mina föräldrar separerade sig när jag var 5 o är 14 nu så det är ju inte färskt liksom o min bonus mamma o pappa har vart tsm i typ 4 år så inget är ju nytt men har fortfarande svårt för henne...

Prata med din pappa, berätta hur du känner. Det är en bra start.
 
Jag har skilda föräldrar o bor varannan vecka och pappa har träffat en ny o de har varit tsm i ca 3/4 år och jag håller på att bli galen på min bonusmamma. Hon kommer o bestämmer över mig. Kan helt enkelt inte ta det. Förstår att hon är vuxen och måste kunna säga till mig om vissa saker. Men det går helt enkelt inte jag exploderar så fort hon säger åt mig. Som t.ex en gång då jag hade lite stökigt på mitt rum. Då kom hon och sa åt mig men jag blev bara arg. Vill ju ibte egentligen vara så här men vet inte hur jag ska göra. Hon är ju snäll o så men bossar för mkt över mig. Har ingen som heöst respekt för henne o vet inte varför de blivit så. Önskar ju att de hade vsrit bättre stämning mellan oss men jag klarar helt enkelt inte av henne o hennes tillsägelser. Hon håller på o säger onödiga pikar ibland också som när frågade om jag fick sitta vid soffan o äta för de va ett bra programm o då svarade hon bara " gör som du vill, som du alltid gör" då vart ju jag skogstokig och började kalla henme surkärring...ångrar ju direkt efter att jag sagt det men vet inte hur jag ska göra för att klara av henne. Är det någon som känner igen sog eller kan ge mig tips om hur jag kan göra för att inte vara så känslig varje gång hon säger åt mig?...
Känner igen mig i det där, tyvärr inga bra råd att ge. Vi hade dålig stämning mer eller mindre tills jag flyttade hemifrån. I mitt fall var det iofs en stor anledning till att jag inte gillade henne och det var för att hon inte gillade min mamma så jag hamnade lite i kläm. Men ändå, jag vet inte hur man får något sådant att fungera faktiskt. Stå ut och hitta ett sätt att hantera det på.

En bra grej kan ju vara att gå via någon kurator/psykolog/bup eller liknande och förklara problemet. Förmodligen förstår inte din bonusmamma där riktigt hur dåligt du mår över situationen och då kan det hjälpa om en utomstående är med och kan förklara.
 
Jag har skilda föräldrar o bor varannan vecka och pappa har träffat en ny o de har varit tsm i ca 3/4 år och jag håller på att bli galen på min bonusmamma. Hon kommer o bestämmer över mig. Kan helt enkelt inte ta det. Förstår att hon är vuxen och måste kunna säga till mig om vissa saker. Men det går helt enkelt inte jag exploderar så fort hon säger åt mig. Som t.ex en gång då jag hade lite stökigt på mitt rum. Då kom hon och sa åt mig men jag blev bara arg. Vill ju ibte egentligen vara så här men vet inte hur jag ska göra. Hon är ju snäll o så men bossar för mkt över mig. Har ingen som heöst respekt för henne o vet inte varför de blivit så. Önskar ju att de hade vsrit bättre stämning mellan oss men jag klarar helt enkelt inte av henne o hennes tillsägelser. Hon håller på o säger onödiga pikar ibland också som när frågade om jag fick sitta vid soffan o äta för de va ett bra programm o då svarade hon bara " gör som du vill, som du alltid gör" då vart ju jag skogstokig och började kalla henme surkärring...ångrar ju direkt efter att jag sagt det men vet inte hur jag ska göra för att klara av henne. Är det någon som känner igen sog eller kan ge mig tips om hur jag kan göra för att inte vara så känslig varje gång hon säger åt mig?...

Jag känner igen mig i mycket, även om mina föräldrar lever tillsammans än så kunde jag fullständigt brinna av på båda mina föräldrar i din ålder. Det är inget ovanligt att det blir så. Tvärtom. Tonåren och hormoner är lurigt.
Jag vill ge dig en eloge för att du reflekterat över det här och du verkar se moget på situationen och se din egen del i det. Inte bara hennes.

Om det känns enklare för dig så skriv ett brev till henne.
Förklara som du gjort här, att du inte menar det alla gånger när du blir arg, att du ibland känner dig dum efteråt men inte kan hindra dig själv i stunden.
Önska att hon ska vara den vuxna av er och inte komma med pikar mot dig när du frågar eller ber om saker.

Kanske kan ni komma överens om att du har fasta dagar att städa ditt rum, så behöver hon inte säga åt dig, och du behöver inte bli arg.
Det kan också vara en idé att du ber henne låta dig vara ifred om hon märker att du är på dåligt humör. (Den överenskommelsen har jag och min man idag)

Som någon annan tipsat om ovanför så kan det vara skönt att prata med någon, t ex kurator i skolan eller på ungdomsmottagningen.

Hoppas ni kan få en lugnare relation till varandra!
 
Nu är det så att mina föräldrar separerade sig när jag var 5 o är 14 nu så det är ju inte färskt liksom o min bonus mamma o pappa har vart tsm i typ 4 år så inget är ju nytt men har fortfarande svårt för henne...
Okej! Du skrev att de hade varit tillsammans 3/4 år så jag tolkade det som ungefär nio månader. Hoppas något av det övriga skriver kan hjälpa dig :)
 
Som flera andra i tråden skrivit - försök att prata med din pappa! Gör det vid ett tillfälle när ni båda mår bra och ingen annan irritation ligger och gnager, och försök förklara att du verkligen VILL ha en bättre relation till din bonusmamma, men att det är svårt och att du inte vet vad du skall göra. Ge gärna exempel på situationer (t.ex. när hon säger till dig om rummet) där du tycker att hon borde backa lite och ge dig mer utrymme.

Vad gäller att hon ger dig pikar så hade jag som förälder blivit HELT skogstokig på min nya partner om hen gjorde så mot min tonåriga dotter. Det är verkligen inte okej någonstans! Det är säkert en jobbig sits att vara bonusmamma också, men så får man bara inte göra som vuxen gentemot ett barn! Det tycker jag att du också kan ta upp med din pappa!
 
Prata med din pappa så får han prata med henne. Sen kan ni tillsammans sätta er ner i lugn och ro och försöka hitta en gemensam lösning. Så att alla är nöjda.

jag är bonusvuxen till 2 tonåringar och det är inte lätt. Nu har vi en bra relation men det är många gånger jag får bita mig i tungan för att inte säga något dumt/uppfattas som en pik. Ibland när man försöker skoja till det blir det platt fall och tonårstjejen uppfattar det helt fel. Och ibland tvärtom jag kan sura till för att hon sa nånting som hon menade som ett skämt fast jag tog det som en pik.

Det är inte lätt att bo tillsammans med folk man är släkt och inte blir det lättare när man måste bo med icke-släkt och hormonerna kickar in :)

Tror dock första steget är att prata med din pappa. Stort lycka till!
 
Jag har skilda föräldrar o bor varannan vecka och pappa har träffat en ny o de har varit tsm i ca 3/4 år och jag håller på att bli galen på min bonusmamma. Hon kommer o bestämmer över mig. Kan helt enkelt inte ta det. Förstår att hon är vuxen och måste kunna säga till mig om vissa saker. Men det går helt enkelt inte jag exploderar så fort hon säger åt mig. Som t.ex en gång då jag hade lite stökigt på mitt rum. Då kom hon och sa åt mig men jag blev bara arg. Vill ju ibte egentligen vara så här men vet inte hur jag ska göra. Hon är ju snäll o så men bossar för mkt över mig. Har ingen som heöst respekt för henne o vet inte varför de blivit så. Önskar ju att de hade vsrit bättre stämning mellan oss men jag klarar helt enkelt inte av henne o hennes tillsägelser. Hon håller på o säger onödiga pikar ibland också som när frågade om jag fick sitta vid soffan o äta för de va ett bra programm o då svarade hon bara " gör som du vill, som du alltid gör" då vart ju jag skogstokig och började kalla henme surkärring...ångrar ju direkt efter att jag sagt det men vet inte hur jag ska göra för att klara av henne. Är det någon som känner igen sog eller kan ge mig tips om hur jag kan göra för att inte vara så känslig varje gång hon säger åt mig?...
Gör ni någonting tillsammans ibland bara ni två, typ uhm, bakar eller spelar spel, eller något? Ger hon positiva råd? Lite kul grejor?

Jag har inte haft bonusmamma som jag bott med men har hängt på helgerna med pappa och hans fru i tonåren. Jag tyckte mycket om henne men första gångerna hon sa till mig kändes det ändå som en chock, man är inte van att vuxna som inte är ens förälder eller släkt eller lärare säger till, ens milt och vänligt. Men som sagt jag tyckte om henne, vi bakade paj och fixade trädgården och pratade och jag accepterade att hon hade rätt att säga till i sitt hus och att hon sa till för att hon brydde sig om och ville lära mig saker.

Men jag tänker att om det inte finns någon annan typ av mentorsförhållande er emellan, någonting positivt, förutom tjat, kanske det blir svårare att hantera. Bara som en bit kanske att ta upp med pappa då. Iofs samtidigt kanske du inte ens har lust att hänga med henne på uhm promenad eller få positiva råd eller vad det kan vara.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 193
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 213
Senast: Trott
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 859
Senast: Zewz
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 888
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp