Isabellhingsten Mackay

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Isabellhingsten Mackay

Gör gärna det men en avkomma får nog inte mig övertygad helt, skulle vilja sett många för att ändra min uppfattning.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Hej. jag äger ingen efter mackay, men jag känner mycket väl till hingsten å hans avkommer.. han lämnar toppen avkommer med en gångart som itne går å jämnföra med en annan... ser 6 avkommor efter honom dagligen, å alla har gångart å en snygg extriör... fråga på om du vill veta.. mvh: mackay fans
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Ja, ser bara avkommorna bättre ut än han själv så lär de ju vara bra.. :angel:
I alla fall av de bilder jag har sett.

Och då har jag egentligen inget emot att avla på ickegodkända, avelsvärderade hingstar, men är det färgen man är ute efter tycker jag Arro-Bell är ett myyycket bättre val.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Hej. jag äger ingen efter mackay, men jag känner mycket väl till hingsten å hans avkommer.. han lämnar toppen avkommer med en gångart som itne går å jämnföra med en annan... ser 6 avkommor efter honom dagligen, å alla har gångart å en snygg extriör... fråga på om du vill veta.. mvh: mackay fans

Så han lämnar avkommor med bättre gång än någon annan hingst??

men var är de på tävlingsbanorna då??? Någon borde väl letat sig dit om de är så exeptionellt bra, eller sitter verkligen folk och rider på dessa hästar som måste vara bäst i välden bara i skogen??
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Skulle jag vilja avla fram en isabell, och hade ett fuxsto.. Så skulle jag välja Bernsteins frusna simmare eller helst Ravells. På det sättet hade jag kunnat räkna med att få en ganska trevlig avkomma oansett färg. Är det viktigast i världen att få en isabellavkomma så ska man ju helst få tag i ett cremello/perlino sto. Nu finns det ju inte så många sådana halvblod i Sverige.. Men de går att producera ;). Varför Ravell inte används mer med tanke på alla som älskar gula hästar är en gåta för mig. För min egen del så tycker jag faktiskt att gulbruna hästar är snyggare, men det är ju en smaksak ;).
Ulrika
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Du kan registrera en palomino i DK, inte i Sverige. Är enligt SH inte en ras och kan därför inte ha en egen stambok.
Palominopremiering i Sverige sker för danska domare för reg i danska stamboken.
Om din avkomma är e. Mackay u. halvblod reg med grå papper eftersom M endast är avelsvärderad inte gdk.

Avelsvärderad = hingsten visad på bruksprov men ej blivit godkänd och kan ha i princip hur dåliga poäng som helst.

Btw M:s ägare har hämtat hem en ungersk "palomino" trakherner hingst för att ta över M i aveln.

Den kommer inte att visas på BP utan endast i DK.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Någon som har någon bild på den här hingsten Mackay?? Skulle vara kul att se hur han egentligen ser ut, jag vet ingenting om honom så jag kan varken säga bu eller bä.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Enligt min smak är han inte så fager. Hur resonerar folk som betäcker med honom.. Det kan ju vara att man får en vanlig hederlig fux eller brun, är det en lika spännande hingst då?
Ulrika
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Enligt min smak är han inte så fager. Hur resonerar folk som betäcker med honom.. Det kan ju vara att man får en vanlig hederlig fux eller brun, är det en lika spännande hingst då?
Ulrika

Givetvis måste det vara färgen. Det finns ju knappast någon annan egenskap han kan erbjuda, som inte en godkänd hingst kan.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag har noll koll pa denna hingst och noll koll pa hans avkommor, men jag tycker att han ser helt ok ut pa de bilder han ar med pa och tydl ska han ha trevligt temprament ocksa. Vad som gor mig nyfiken efter att ha last denna trad ar varfor sa manga verkar tycka illa om hingsten, tycka att han ar riktigt dalig? Okej att man tycker ok, men denna skulle inte JAG anvanda, men varfor tycker ni att han ar sa dalig?:confused:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Att han endast har fått 33 poäng på sin exteriör och på avelsvärderingen också fått omdömet "rekommenderas ej för avel" borde väl avskräcka de flesta att använda honom?
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Han ser ut som en travare.

Som halvblod så förstår jag inte hur man kan hålla en hingst med den dåliga extriören i avel. :(
Om man nu vill ha en hingst som avlas med så kan man ju skaffa en som är av bättre typ, bättre extriör osv. Något som kan för aveln vidare.

I det här fallet så är det bara färgen som är vacker hos honom. :(
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Aha... finns det nagra fler bilder pa honom?
Kan halla med om att han ser ut lite som en travare, men det finns ju manga har pa buke som rider travare o menar pa att de ar utomordentliga ridhastar :confused:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Finns travare som ser bättre ut i ben och kropp. :)

Egentligen så borde Mackay har vart valack.
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Kan halla med om att han ser ut lite som en travare, men det finns ju manga har pa buke som rider travare o menar pa att de ar utomordentliga ridhastar :confused:

Ja, men då är det ju en travare man har köpt också, med all sannolikhet också rejält mycket billigare. Och för att man förmodligen gillar travare.

Det här är ett halvblod som ser ut som en travare, av mindre god modell dessutom. Och då anser jag att något är fel... :angel:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

:angel: min systerdotter har ägt honom, sen köpte säljaren tillbaka honom:smirk: Har för mig att han var kohasig bak och blev då ej godkänd.

Skulle kunna ta reda på mer om någon vill:smirk:
 
Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag har noll koll pa denna hingst och noll koll pa hans avkommor, men jag tycker att han ser helt ok ut pa de bilder han ar med pa och tydl ska han ha trevligt temprament ocksa. Vad som gor mig nyfiken efter att ha last denna trad ar varfor sa manga verkar tycka illa om hingsten, tycka att han ar riktigt dalig? Okej att man tycker ok, men denna skulle inte JAG anvanda, men varfor tycker ni att han ar sa dalig?:confused:

Jag hade inte ens tyckt att det var en ok snygg valack i ett stall långt ute på landet. Hopplöst omodern dessutom. Jag vet inte hur fantastiskt stoet måste vara för att få en någerlunda skaplig fölunge med honom. Varför jag är negativ, det är för att jag tycker att en hingst som inte garanterar 100% färgnedärvning måste vara lika bra som de godkända, och skulle man bara tippa på 50% som i Mackays fall, så måste hingsten också vara förbaskat bra. Jag förstår att många vill ha en isabell, men är det inte viktigare att ha en "korrekt" häst som man blir sugen att rida/köra när man ser?
Vem skulle vilja ha en brun eller fux efter Mackay? Hellre än någon av de godkända fina hingstarna vi har att välja mellan?
Ulrika
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 533
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 982
Senast: Saeta
·
Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 621
Senast: kicket
·
Träning Har inte hittat någon annan tråd, så nu startar jag en tråd. För alla oss med 4 åringar. Jag visade min 5 åring (fick föl förra...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Månsane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp