Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Lite sporrad av att ha fått skriva ner mina mål här (tack för det @crazyrabbitlady !) lyckades jag idag longera/markarbeta båda mina hästar en stund idag. Det var minusgrader, soligt och någon dryg dm snö på banan, och mina hästar har vilat länge. Först tog jag gammelgubben och han som egentligen är en väldigt väluppfostrad herre gjorde en riktig bocksprångsserie och försökte dra iväg. Uppvärmning var tydligen helt onödigt, han travade på i snön och såg så nöjd ut! När det sen var dags för Lilleman så satte jag på longerlinan och bad om skritt... Jag fick istället 20 varv i full galopp :rofl: Efter det kunde han fokusera lite mer och faktiskt trava också, men det sätt långt inne. Tror det får gå några veckor till innan jag sätter mig på honom :angel:
 
Lite sporrad av att ha fått skriva ner mina mål här (tack för det @crazyrabbitlady !) lyckades jag idag longera/markarbeta båda mina hästar en stund idag. Det var minusgrader, soligt och någon dryg dm snö på banan, och mina hästar har vilat länge. Först tog jag gammelgubben och han som egentligen är en väldigt väluppfostrad herre gjorde en riktig bocksprångsserie och försökte dra iväg. Uppvärmning var tydligen helt onödigt, han travade på i snön och såg så nöjd ut! När det sen var dags för Lilleman så satte jag på longerlinan och bad om skritt... Jag fick istället 20 varv i full galopp :rofl: Efter det kunde han fokusera lite mer och faktiskt trava också, men det sätt långt inne. Tror det får gå några veckor till innan jag sätter mig på honom :angel:
Sölvi är likadan nu :rofl: Han har vilat över jul och nyår och har bara longerats lite grann och ridits en gång. Ska sätta igång honom nu och tänkte att han skulle få jogga lite på töm. Det tyckte han var onödigt och drog säkert 20 varv i galopp med tjut och bocksprång O_o jag stod mest i mitten och försökte styra hjälpligt tills herrn kände sig färdig med rodeon :angel: sen behövde han köra lite rodeo två gånger till under passet, bara för att vara på den säkra sidan :rofl:

Jag tror vi också kör lite mer markarbete innan jag sitter upp :angel:
 
Här tar vi nog en veckas paus nu. Blankis med pudersnö över. Blåser 16m/s i byarna. -6,5 grader. Och vi bor på östgötska schlätta. Dvs det biter i 🥶

Inga direkta mål 2024, mer än att ha roligt och njuta. Försöka på lite mer ridlektioner.
 
Vi har vinter här med. Isiga hagar men paddocken är iaf rätt ren och o-knögglig.

Jag rider inte jättemycket i dessa temperaturerna även om vi inte har mer än runt -10, min kropp protesterar lite för mycket. Lite vila, lite enklare pass från marken plus att jag håller tummarna för friska medryttare som kan jobba lite mer. Det går bra det med.

Men inspirationen tryter lite. Har ni några tips på av- och uppsuttna träningspass när man enbart håller sig till skritt? Jag gillar '100 halter', dvs 10x10 halter, och ibland kan jag slänga in ryggning på den sista halten i varje tia. Det kan jag dock inte göra varje dag 😅

Jag använder helst inte bommar just nu, eller snarare bara om jag har bärhjälp (för ryggens skull), men det kan absolut inkluderas om ni har några roliga övningar 😁
 
Anses för tung? Alltså, det är ju många som har åsikter om oss som rider islandshäst och tjafsar om "vuxna karlar som rider ponny", men de vetenskapliga beläggen för det tjafset är ganska små/få. En sak om du själv tycker att du är för tung eller om tränare/ridlärare med erfarenhet av rasen säger det, men vad andra random människor tycker får man helt enkelt skita i!
fast som jag läste denna studie: https://www.slu.se/cv/denise-soderroos/ (jag hittar inte till studien nu, men såg den länkat på fb för ett bra tag sen) hade varit skönt att hitta den nu.

https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...slandshastars-fysiologiska-respons-pa-arbete/

Tyvärr har jag sett en hel drös med ryttare på islandshäst som är för tok för stora/tunga för sina hästar. Som jag fattade på studien så är islandshästar inte mer viktbärande än andra hästraser. Har även sett en jätte fin islandshäst vars rygg nu ser ut som en hängbro pga för tung ryttare, så såg den inte ut innan :down:

Jag hoppas kunna se studien igen senare,
 
fast som jag läste denna studie: https://www.slu.se/cv/denise-soderroos/ (jag hittar inte till studien nu, men såg den länkat på fb för ett bra tag sen) hade varit skönt att hitta den nu.

https://www.slu.se/fakulteter/vh/fo...slandshastars-fysiologiska-respons-pa-arbete/

Tyvärr har jag sett en hel drös med ryttare på islandshäst som är för tok för stora/tunga för sina hästar. Som jag fattade på studien så är islandshästar inte mer viktbärande än andra hästraser. Har även sett en jätte fin islandshäst vars rygg nu ser ut som en hängbro pga för tung ryttare, så såg den inte ut innan :down:

Jag hoppas kunna se studien igen senare,
Det du länkar till är jätteintressant, och jag har läst det tidigare. Men i både inledningen och slutsatserna står ju explicit att det finns dåligt med kunskap om hur mycket (islands)hästen egentligen kan bära och att det är väldigt svårt (och individuellt) att säga "hur mycket är för mycket".

Det jag menade med mitt svar till @Habina var inte att säga att man aldrig kan vara för tung - självklart kan man det - utan snarare att det finns väldigt mycket åsikter (ganska precis de du ger uttryck för, att man har sett ryttare som man TYCKER är för stora/tunga/långa) och att den vetenskapliga grunden för det är ganska svag (inte obefintlig, men svag).

Det pågår en del studier nu angående detta - bland annat samlades det in info om ryttares och hästars respektive vikter under VM förra året - och jag hoppas att de kan komma fram till något intressant! Tror dock att det alltid kommer att vara svårt att sätta en exakt gräns för t.ex. "såhär mycket kan en häst på 370 kg bära", eftersom det beror på många olika faktorer, t.ex. hur vältränad den är, vilken form den har på ryggen, om hästen har överhull (vilket i den studien du länkade till bedömdes som en större påverkan på prestationsförmågan än ryttarens vikt) osv.
 
Jag har bara erfarenhet av islandshästar på Island. Här finns det ju inget annat och ingen tycker det är konstigt med en vuxen man på en mindre häst. Man anpassar ridningen efter hur mycket hästen orkar helt enkelt. Väger man 100 kg rider man helt enkelt inte ett 60 min pass på ridbanan. När vi var på tredagarstur i sommras red min dotter som är 50 kg samma häst hela tiden. De vuxna lite tyngre ryttarna hade 3-4 hästar och bytade ofta. Är man större eller har otränad häst går man upp och nerför längre backar.
Hästarna har helt klart blivit högre sista åren, vilket jag inte ser som en fördel då de samtidigt blivit smalare och ofta lite överrörliga. Detta på bekostnad av stabilitet, kunna bära upp sig själva, bekväma gångarter och hållbarhet.
I vårt stall där det drivs både ridskola och turridning med över 60 hästar, är de som är över 145 cm nästan alla smala över ryggen och bogen och inte alls lika starka och välbalanserade som många av de mindre. Min erfarenhet är att det krävs mer av ryttaren att rida den "nya" högre typen av islandshäst i balans och på ett hållbart sätt än de mindre och kraftigare. Största hästen är 152 och så smal över bogen att vi brukar skoja om att han får skavsår mellan frambenen. Han har små hovar och smalare rygg än minsta hästen som är 130. Den stora är det bara välbalanserade ryttare och små lätta barn som rider.
 
Det finns alltid fall där det är uppenbart att en häst har burit på för stor vikt, vilket såklart aldrig är okej. Dock tror jag inte att det är omöjligt för t ex @Habina att hitta en islandshäst som passar henne. Som @Roheryn skriver är det många olika faktorer som spelar in i hur viktbärande en häst är. Och som vi diskuterat tidigare i tråden så finns det ju ekipage där ryttaren är större/längre/tyngre och där hästen inte far illa av det. Hur kommer det sig? Vad är det som spelar in i den ekvationen? Kanske upplägg av träning, dess frekvens, typ av träning, hästens eventuella övervikt, hur vikten på ryttaren är fördelad, ryttarens balans mm. Det är ju det som också gör det så svårt att dra slutsatser kring ryttarvikt i de vetenskapliga studier som gjorts. Det är svårt att isolera just ryttarens vikt och fortfarande få en realistisk bild av det hela.

Jag är nog inte av åsikten att just islandshästen har någon särställning när det kommer till att vara viktbärande. En häst är en häst. Och såklart finns det fall där islandshästar burit på för tunga/långa ryttare. Men faktum kvarstår att islandshästar också ofta bär på tyngre/längre ryttare och inte tar skada av det. Jag antar att det är samma med en del mindre raser inom westernridning där ryttarna också ofta är långa. Även andra raser av kallblodstyp bär ju ofta lite större ryttare. Vad är det som spelar roll då? Vad är viktigt?

Vad vet egentligen inte vart jag vill komma med mitt inlägg mer än att viktfrågan inte är svart eller vit. Och att det absolut finns islandshästar som kan bära upp längre och tyngre ryttare. Min egen till exempel. Sen lägger jag såklart upp vår träning efter min storlek.
 
Och som ett tillägg har t ex min stallkompis två hästar som båda är över ponnymåttet, och som har rejäla breda ryggar utan att vara överviktiga. De är betydligt stadigare än min egen. Så det finns absolut islandshästar som är bättre byggda för att bära upp större ryttare.
 
Och för att sluta prata om vikt återgår jag till vanligt tråd-tjatter :D

Här i Skåne är det fortsatt vinter och jag måste erkänna att jag är rätt så trött på det här nu :bag: Sölvi är pigg som en kanon och är ju också i vanlig ordning väldigt nojig med konstiga underlag. Is är inget undantag. Igår tyckte han att en viss del av stallplanen, där isen tydligen var lite annorlunda, vad superäcklig och himmel vad vi fick traggla för att han skulle kunna gå överallt. Det har dock blivit bättre sedan jag broddade i tån, innan hade han bara traktbrodd. Nu är han lite säkrare på foten.

Träningen går dock långsamt då jag inte riktigt vågar mig ut på några långa turer ute nu när han är så pigg och spänd. Om han sticker på det här underlaget kan det sluta riktigt illa. Så vi tragglar just nu fram och tillbaka på vägen utanför stallet som har rätt så fint underlag nu (is och snö, men packad och broddarna ger bra fäste). Stallplanen har även fått bli en slags träningsvolt :D Hur är underlaget nu hos er? Går det att träna på?
 
Och för att sluta prata om vikt återgår jag till vanligt tråd-tjatter :D

Här i Skåne är det fortsatt vinter och jag måste erkänna att jag är rätt så trött på det här nu :bag: Sölvi är pigg som en kanon och är ju också i vanlig ordning väldigt nojig med konstiga underlag. Is är inget undantag. Igår tyckte han att en viss del av stallplanen, där isen tydligen var lite annorlunda, vad superäcklig och himmel vad vi fick traggla för att han skulle kunna gå överallt. Det har dock blivit bättre sedan jag broddade i tån, innan hade han bara traktbrodd. Nu är han lite säkrare på foten.

Träningen går dock långsamt då jag inte riktigt vågar mig ut på några långa turer ute nu när han är så pigg och spänd. Om han sticker på det här underlaget kan det sluta riktigt illa. Så vi tragglar just nu fram och tillbaka på vägen utanför stallet som har rätt så fint underlag nu (is och snö, men packad och broddarna ger bra fäste). Stallplanen har även fått bli en slags träningsvolt :D Hur är underlaget nu hos er? Går det att träna på?
Här är det svinkallt för att vara södra Halland, i morse runt -16, som kallast -20 i fredags morse. Det som begränsar ridningen är ryttarnas köldtålighet, skulle jag säga. Vi rider turer på 20-30 min i alla gångarter (får variera lite för att "flytta" kölden mellan kroppsdelar - med fartvind blir det värst i ansiktet, i skritt börjar man frysa om fingrar och tår) och har bra underlag, både plogade och oplogade grusvägar som man kan rida långt på om man vill. Min häst som är lite "tjuren Ferdinand" i vanliga fall tycker det är skitkul med snö och skulle nog gärna ta lite längre turer med fart, men då skulle jag förfrysa valda kroppsdelar tror jag! Jobbigast med det här vädret är annars att vattnet fryser - tycker jag bär varmvatten hela dagarna....
 
Jag har bara erfarenhet av islandshästar på Island. Här finns det ju inget annat och ingen tycker det är konstigt med en vuxen man på en mindre häst. Man anpassar ridningen efter hur mycket hästen orkar helt enkelt. Väger man 100 kg rider man helt enkelt inte ett 60 min pass på ridbanan. När vi var på tredagarstur i sommras red min dotter som är 50 kg samma häst hela tiden. De vuxna lite tyngre ryttarna hade 3-4 hästar och bytade ofta. Är man större eller har otränad häst går man upp och nerför längre backar.
Hästarna har helt klart blivit högre sista åren, vilket jag inte ser som en fördel då de samtidigt blivit smalare och ofta lite överrörliga. Detta på bekostnad av stabilitet, kunna bära upp sig själva, bekväma gångarter och hållbarhet.
I vårt stall där det drivs både ridskola och turridning med över 60 hästar, är de som är över 145 cm nästan alla smala över ryggen och bogen och inte alls lika starka och välbalanserade som många av de mindre. Min erfarenhet är att det krävs mer av ryttaren att rida den "nya" högre typen av islandshäst i balans och på ett hållbart sätt än de mindre och kraftigare. Största hästen är 152 och så smal över bogen att vi brukar skoja om att han får skavsår mellan frambenen. Han har små hovar och smalare rygg än minsta hästen som är 130. Den stora är det bara välbalanserade ryttare och små lätta barn som rider.
Det där med anpassning av ridningen utefter ryttarens vikt, hästens fysiska förutsättningar, ridturens "jobbighet" osv tror jag vi är mycket sämre på i Sverige än man är på Island. Här blir det mycket mer "one size fits all" vilket ju verkligen inte är sant. Jag önskar vi kunde prata mycket mer om detta och då inte i termer av "vem är för tung för att rida islandshäst" utan snarare "nu väger jag såhär mycket, kan jag rida den här hästen och hur ska jag göra för att träna den till att orka". Väldigt stor skillnad i mindset, tycker jag!

I övrigt så har jag sett flera islandshästar som kombinerar lite högre mankhöjd med att också vara "viktbärande" byggda, dvs med bredare rygg och rejäla, starka ben. Men också den typen du beskriver som "bara" är högre och inte så starkt byggda.
 
Här är det svinkallt för att vara södra Halland, i morse runt -16, som kallast -20 i fredags morse. Det som begränsar ridningen är ryttarnas köldtålighet, skulle jag säga. Vi rider turer på 20-30 min i alla gångarter (får variera lite för att "flytta" kölden mellan kroppsdelar - med fartvind blir det värst i ansiktet, i skritt börjar man frysa om fingrar och tår) och har bra underlag, både plogade och oplogade grusvägar som man kan rida långt på om man vill. Min häst som är lite "tjuren Ferdinand" i vanliga fall tycker det är skitkul med snö och skulle nog gärna ta lite längre turer med fart, men då skulle jag förfrysa valda kroppsdelar tror jag! Jobbigast med det här vädret är annars att vattnet fryser - tycker jag bär varmvatten hela dagarna....
Jag är otroligt tacksam över mitt isolerade vattenkar som jag byggde klart förra veckan. Det blir en enorm skillnad bara vattnet inte kan bottenfrysa! Jag fyller på med några hinkar varmvatten 1-2 gånger om dagen.

Hos oss ska det ju bli plusgrader senare i veckan, men såklart ska det också blåsa massor så kyleffekten lär ändå vara under nollan :arghh:
 
Jag är otroligt tacksam över mitt isolerade vattenkar som jag byggde klart förra veckan. Det blir en enorm skillnad bara vattnet inte kan bottenfrysa! Jag fyller på med några hinkar varmvatten 1-2 gånger om dagen.

Hos oss ska det ju bli plusgrader senare i veckan, men såklart ska det också blåsa massor så kyleffekten lär ändå vara under nollan :arghh:
Det ger rätt mycket effekt med isolering. Jag fixade ett till hagen förra omgången av minusgrader och det gör skillnad - om man plockar ut den is som bildas. Tyvärr är inte alla andra i min hage jätteduktiga på det utan slår hål på isen, lämnar kvar den i vattnet och fyller på mer om det behövs. Jag försöker hålla undan även när det inte är min hagvecka men det blir lite frustrerande ibland
 
Det ger rätt mycket effekt med isolering. Jag fixade ett till hagen förra omgången av minusgrader och det gör skillnad - om man plockar ut den is som bildas. Tyvärr är inte alla andra i min hage jätteduktiga på det utan slår hål på isen, lämnar kvar den i vattnet och fyller på mer om det behövs. Jag försöker hålla undan även när det inte är min hagvecka men det blir lite frustrerande ibland

Tipsar om durkslag för att fiska upp isen med. :) Kanske gör det dina kompisar mer motiverade att ta reda på isen (jag tycker det är löjligt roligt tex).
 
Och för att sluta prata om vikt återgår jag till vanligt tråd-tjatter :D

Här i Skåne är det fortsatt vinter och jag måste erkänna att jag är rätt så trött på det här nu :bag: Sölvi är pigg som en kanon och är ju också i vanlig ordning väldigt nojig med konstiga underlag. Is är inget undantag. Igår tyckte han att en viss del av stallplanen, där isen tydligen var lite annorlunda, vad superäcklig och himmel vad vi fick traggla för att han skulle kunna gå överallt. Det har dock blivit bättre sedan jag broddade i tån, innan hade han bara traktbrodd. Nu är han lite säkrare på foten.

Träningen går dock långsamt då jag inte riktigt vågar mig ut på några långa turer ute nu när han är så pigg och spänd. Om han sticker på det här underlaget kan det sluta riktigt illa. Så vi tragglar just nu fram och tillbaka på vägen utanför stallet som har rätt så fint underlag nu (is och snö, men packad och broddarna ger bra fäste). Stallplanen har även fått bli en slags träningsvolt :D Hur är underlaget nu hos er? Går det att träna på?

Hos oss har det varit helt hårdfruset i paddockarna sen köldknäppen slog till, dock stängdes vår paddock av när det varit snöstorm för att undvika isbollar på banan från hästarnas snöstyltor, sen blåste snön bort men lämnade då en skrittbar ganska jämn yta. Ute i skogen har det varit ok för trav och tölt och till och med galopp när man hittar snöiga stigar längre in i skogen , man hör ganska lätt om det klapprar under hovarna som asfalt eller dunsar i mjukt i snön och kan köra på :D, plus att vi har några enorma ängar (som vi får vårt hö från) som har såpass mycket gräs under snön att det är mjuka att rida på även med tjäle under. Men jag är alltid lite rädd för kaninhål eller upptrampade infrusna hål från om nån red när det var blött så tar det lite lugnt även där. Själv har jag valt ridhuset de senaste två dagarna för att kunna få in konditionspass med galopp, kallt är det ändå och eftersom det är fibersand i ridhuset så broddar jag av och på så det blir lite extra meck med det!

Imorgon ska vi salta vår paddock så då kan man ju rida bra även där.
 
Jag är otroligt tacksam över mitt isolerade vattenkar som jag byggde klart förra veckan. Det blir en enorm skillnad bara vattnet inte kan bottenfrysa! Jag fyller på med några hinkar varmvatten 1-2 gånger om dagen.
Jag har gått över till mindre vattenbaljor som vi tömmer helt varje kväll, och så i med varmt/ljummet vatten på morgonen med påfyllning av riktigt varmt vatten vid lunch, det har faktiskt funkat bra! Vattenhinkarna i boxarna får tillbringa dagen i sadelkammaren (uppvärmd) och får också tillskott av varmt vatten när vi tar in hästarna och när vi kvällsfodrar. Det innebär att de garanterat har frostfritt vatten varje gång de får mat och det känner jag mig nöjd med. Men nästa år kanske det får bli åtminstone en Thermobar....

Hos oss ska det ju bli plusgrader senare i veckan, men såklart ska det också blåsa massor så kyleffekten lär ändå vara under nollan :arghh:
Ja, här ska iaf bli betydligt färre minusgrader, får väl se hur kallt det känns 🥶
 
Jag kånkar också varmvatten till hagen 1-2 ggr per dag just nu, men nu ska vädret bli mildare snart igen och då funkar min hemgjorda isolering helt ok utan varmvatten också, så kallt som det varit nu har jag dock behövt ta bort is från ytan varje morgon (även med isoleringslock på under natten) och fylla på varmt. Vi har flera som bara ger vatten inne i stallet under vintern för de har inte möjlighet att vara här och hålla hagvattnet från att bottenfrysa. Inne fryser inte vattnet i min stalldel, min häst får en hink med elektrolyter i och en utan, han dricker alltid elektrolytvattnet till botten och sen typ hälften av det vanliga vattnet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Jag har sökt men tror inte det finns en dedikerad islandshästtråd, och många ämnen har trådar som är väldigt gamla, så tänkte vi som...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
105 607
Senast: Fazeem
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
56 57 58
Svar
1 158
· Visningar
77 375
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 345
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 949
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp