Bukefalos 28 år!

Islandshästtråden - bilder, snack & frågor om isisar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag funderar på att skaffa en brösta att ha vid just galoppjobb ute. Backar har vi inte så mycket av här :angel: Vad har J för någon modell? Finns ju en hel uppsjö av olika bröstor och förbyglar på marknaden :crazy:
Hon har en "fempunkts"-variant, alltså som sitter fast i sadeln på fem ställen (i sadelgjorden under magen, på båda sidor vid sadelgjordsstropparna samt i ringarna vid framvalvet). Det fanns även remmar för martingal som vi tog bort. Om jag minns rätt så är den köpt på Hööks, men tror det är 5-6 år sedan, så det är ju inte säkert de har kvar samma modell.
 
Igår var det årets pannlampe-premiär för mig och min fegpropp till häst :D Han uppskattar normalt sett INTE ridturer i skymning och mörker, och blir rädd för det mesta, inte minst för pannlampan, men igår var det okej. Tölt med kortare inslag av trav och galopp hela vägen ut till stora vägen och sedan samma sak tillbaka. Inte världens mest inspirerande tur, men bra underlag (grusväg) och hyfsat fri sikt (underlättar i mörker). Och alltid nöjd häst när vi kommer tillbaka :)
 
Igår var det årets pannlampe-premiär för mig och min fegpropp till häst :D Han uppskattar normalt sett INTE ridturer i skymning och mörker, och blir rädd för det mesta, inte minst för pannlampan, men igår var det okej. Tölt med kortare inslag av trav och galopp hela vägen ut till stora vägen och sedan samma sak tillbaka. Inte världens mest inspirerande tur, men bra underlag (grusväg) och hyfsat fri sikt (underlättar i mörker). Och alltid nöjd häst när vi kommer tillbaka :)
Ibland är det bra med såna raka, förutsägbara ridvägar :D Jag kommer nog använda motionsspåret/cykelvägen mycket nu i vinter. Där finns det elljus, bra grusunderlag och antalet svängar är minimal så det är sällan oförutsägbara saker dyker upp. Och förhoppningsvis är det mindre cyklister där när det är kallt och grått :D
 
Ibland är det bra med såna raka, förutsägbara ridvägar :D Jag kommer nog använda motionsspåret/cykelvägen mycket nu i vinter. Där finns det elljus, bra grusunderlag och antalet svängar är minimal så det är sällan oförutsägbara saker dyker upp. Och förhoppningsvis är det mindre cyklister där när det är kallt och grått :D
Ja, helt klart! Där finns ett mörkt parti genom en skogsdunge och så går det kor vid sidan av vägen, som kan vara läskiga men inte var det igår :) Annars händer det inte så mycket på just den vägen! Väldigt avundsjuk på upplyst motionsspår, det hade varit guld att ha!!!
 
Ja, helt klart! Där finns ett mörkt parti genom en skogsdunge och så går det kor vid sidan av vägen, som kan vara läskiga men inte var det igår :) Annars händer det inte så mycket på just den vägen! Väldigt avundsjuk på upplyst motionsspår, det hade varit guld att ha!!!
Ja jag tycker det är toppen! Men den är inte särskilt rolig, den går rätt genom slätten och blåsten är inte nådig 🙈 sen rejsar cyklisterna förbi i en hiskelig fart, men hästarna vänjer sig oerhört snabbt. Även vid rullskidoåkare och andra märkliga motionärer :D

Själva sträckan är klassad som "cykelmotorväg" och i kanten av den asfalterade cykelvägen är det grusat för ridstig. Så vi får glatt samsas. Min häst är såpass van vid det nu att vi kan galoppera och möta cyklister utan problem. Oftast saktar jag dock av vid möte, men är det rätt glest med folk brukar jag köra på ändå.
 
Hoppsan! Ett svenskt VM-ekipage har fastnat i dopingkontrollen och blir av med sina medaljer! :jawdrop:
Ja, jag såg det! Och förlorar sin plats i landslaget.

Vad jag förstått det som används substansen i preparat som behandlar ledinflammation och även allergi. Det är också känt att substansen kan finnas kvar i blodet betydligt längre än de 28 dagar som anges. Känns som ett risky preparat att använda då, om man vet att man ska iväg på VM :bag:
 
Tydligen finns inte substansen i några preparat som behandlar ledinflammation i Sverige, enbart i preparat som behandlar allergi i hud/öron.
 
Oavsett vad det är hästen behandlats för förstår jag inte varför man behandlar med ett preparat som innehåller en substans som är känd för att finnas kvar i kroppen längre än karenstiden, när man vet att hästen ska till VM. Även om hästen behandlades innan VM-ekipagen utsågs måste de ju haft på känn att om ryttare X tar sig till VM är det på häst Y eller Z. Då bör de ju hållas ifrån preparat som kan göra utslag på dopingkontroll. Tänker att det är ju något som måste diskuteras mellan behandlande veterinär och ägaren.

Och om hästen MÅSTE behandlas med just det preparatet, får man ju stå över mästerskapet :confused: Eller ja. Jag förstår inte riktigt, jag är väldigt förvirrad.

Jag hoppas att Tidningen Ridsport får till ett svar från ryttaren så slipper vi spekulationer.
 
Oavsett vad det är hästen behandlats för förstår jag inte varför man behandlar med ett preparat som innehåller en substans som är känd för att finnas kvar i kroppen längre än karenstiden, när man vet att hästen ska till VM. Även om hästen behandlades innan VM-ekipagen utsågs måste de ju haft på känn att om ryttare X tar sig till VM är det på häst Y eller Z. Då bör de ju hållas ifrån preparat som kan göra utslag på dopingkontroll. Tänker att det är ju något som måste diskuteras mellan behandlande veterinär och ägaren.

Och om hästen MÅSTE behandlas med just det preparatet, får man ju stå över mästerskapet :confused: Eller ja. Jag förstår inte riktigt, jag är väldigt förvirrad.

Jag hoppas att Tidningen Ridsport får till ett svar från ryttaren så slipper vi spekulationer.
Jag tänker väl att det är något som behandlande veterinär i så fall bör känna till. Som icke-professionell inom veterinärmedicin kan man ju inte riktigt förväntas veta att preparat X är känt för att kunna finnas kvar i kroppen längre än angiven karenstid, utan man litar förmodligen på de karenstider som finns.
 
Jag tänker väl att det är något som behandlande veterinär i så fall bör känna till. Som icke-professionell inom veterinärmedicin kan man ju inte riktigt förväntas veta att preparat X är känt för att kunna finnas kvar i kroppen längre än angiven karenstid, utan man litar förmodligen på de karenstider som finns.
Ja precis. Jag klandrar faktiskt inte ryttaren här, om det inte är så att hen visste om substansens "sönderfall" i kroppen. Men egentligen bör ju veterinären veta om det och då informera om det.

Oavsett avsikt eller kunskap så är det ju rätt att medaljerna förloras, och uteslutningen ur landslaget reglerades tydligen i kontraktet. Hästen har ju tävlat under andra förutsättningar med antiinflammatoriska steroider i kroppen. Sen är det många på Facebook som härjar om avstängning som tränare och domare och allt möjligt. Det känns lite starkt faktiskt.
 
Sen är det många på Facebook som härjar om avstängning som tränare och domare och allt möjligt. Det känns lite starkt faktiskt.
Nu har jag inte läst vad som skrivits där, men jag misstänker att det kan grunda sig i andra händelser och inte bara specifikt den här.
 
Nu har jag inte läst vad som skrivits där, men jag misstänker att det kan grunda sig i andra händelser och inte bara specifikt den här.
Och där blev man ju lite nyfiken....

Just denna händelsen är ju såklart tråkig och det var självklart rätt att ta ifrån ekipaget medaljerna, men i övrigt känns det ju inte som om det borde behövas fler konsekvenser för ryttaren, som ju verkar ha samarbetat och helt tagit på sig ansvaret.
 
Nu har jag inte läst vad som skrivits där, men jag misstänker att det kan grunda sig i andra händelser och inte bara specifikt den här.
Så kan det vara, men det skrivs om att hen ska stängas av från allt möjligt just på grund av den här händelsen. Sen kan det ju ligga personliga åsikter, "hörsägen" osv bakom som spär på hur man tycker just i dopingfrågan. Visst, jag är kanske inte stormförtjust i just den här ryttarens ridning/filosofi/dylikt, och skulle kanske inte välja att träna för just hen. Men uteslutas från allt som har med SIF att göra? Nja.
 
Så kan det vara, men det skrivs om att hen ska stängas av från allt möjligt just på grund av den här händelsen. Sen kan det ju ligga personliga åsikter, "hörsägen" osv bakom som spär på hur man tycker just i dopingfrågan. Visst, jag är kanske inte stormförtjust i just den här ryttarens ridning/filosofi/dylikt, och skulle kanske inte välja att träna för just hen. Men uteslutas från allt som har med SIF att göra på grund av oavsiktlig doping? Nja. Det känns inte rättssäkert.
Väljer att förtydliga mitt inlägg med fetmarkerad text.
 
Väljer att förtydliga mitt inlägg med fetmarkerad text.
Håller också med, åtminstone om man hållit sig efter karensreglerna. Märkligt att ett preparat får vara märkt med kortare karenstid än ämnet kan vara kvar i kroppen dock? Eller kan det vara nån variant av att det inte längre är verksamt då men fortfarande ”syns”?

Samtidigt är ju frågan om man kan avgöra huruvida man faktiskt förhållit sig till karensen eller om det är något man bara säger (tänker generellt alltså, inte specifikt för detta fallet). Om man kan ”komma undan” med dopning genom att hävda att preparatet gavs tillräckligt lång tid innan tävlingen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 419
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: hamilton1
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 112
Senast: Therese1988
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp