Senaste från ossVi var på kurs för Peter Häggberg med övernattning i transporten, mysigt
Han tyckte jag absolut ska satsa på sport T1 och V1 (tills jag har passen) och inte bara gæðinga, jag blev inspirerad och kursen var så bra så jag ska gå den en gång till i juli, och kommer då troligtvis debutera V1 och T1 i samband med det (det är kurs två dagar sedan tävling två dagar, om man vill stanna)!
Vi satte nytt bästa poäng i gæðingatölt i torsdags 8.18, men känslan var lite off, jag måste öva fulltständiga program och ökad tölt i höger varv när jag åker till ovalen, det kändes i både tölten och b-flokken att vi inte var förberedda. Alla fick domarkommentarer och från det ska jag göra ett nytt program som ger oss lite mer tid och andrum.
Just nu körde jag b-flokken helt i vänster varv med gångartsföljden: galopp - ökad tölt - sakta tölt - trav - skritt - valfritt. Detta är från förra årets förslag från Jenny Göransson när jag red kurs för henne och det blev väldigt bra där vi var då, men nu måste vi tänka om.
Jag vet inte riktigt ännu den nya gångartsföljden, men ska testa lite olika på ovalen och se. Även för V1 vet jag inte vad som blir enklast för oss, Peter tyckte skritt ska komma sist och jag gillar också det, svårigheten är att gå ner i skritt och få en bra och exakt övergång.
Tips på att ta ner hästen i skritt från galopp eller ökad tölt på ett snyggt sätt? Just nu är vår stoppsträcka toklång![]()
Jag lärde min stanna för vissling. Gav också en godis efter. Det var extremt effektivt. Men gäller att det inte blir en halt bara
Kanske inte funkar 100 från galopp. Men från tölt.