Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Bukefalos 30 år!

Hur går det för er med era hästar?

Mina har vilat endel. Nyblivna 5 åringen har fått skor för några veckor sen och börjat smygas igång. Ridit lite i paddocken, och bjudningen där är helt klart bristfällig. Till den grad att det är svårt att utbilda. Skritten är helt okej tempomässigt nu. Men traven sniglar sig fram. Blir uteritter hädanefter. Ska börja rida lite lektioner såfort vi får upp liiite kondis. Så vi får hjälp med utvecklingen och kan börja töltsätta.

Mitt sto är renare i tölten! Äntligen!

Men det är svårt nu pga att det är så hårt i backen och is gömmer sig på vägarna. Blir litegrann samma samma varje ridpass.
Älskar vinter, men längtar ännu mer till våren.

Hur går det för er med era hästar?

Mina har vilat endel. Nyblivna 5 åringen har fått skor för några veckor sen och börjat smygas igång. Ridit lite i paddocken, och bjudningen där är helt klart bristfällig. Till den grad att det är svårt att utbilda. Skritten är helt okej tempomässigt nu. Men traven sniglar sig fram. Blir uteritter hädanefter. Ska börja rida lite lektioner såfort vi får upp liiite kondis. Så vi får hjälp med utvecklingen och kan börja töltsätta.

Mitt sto är renare i tölten! Äntligen!

Men det är svårt nu pga att det är så hårt i backen och is gömmer sig på vägarna. Blir litegrann samma samma varje ridpass.
Älskar vinter, men längtar ännu mer till våren.

De två äldsta rids flera dagar i veckan. Mest uteritter då ridbanan är trist att rida på nu, men det blir lite träning på grusvägen istället. Är inte så orolig för is och hård backe då dom är fullbroddade och vana vid underlaget. Det tråkigaste just nu är att det är så mycket snö som blivit hård skare så det är ingen höjdare att rida i skogen eller på åkrarna utan vi får hålla oss mest på grusvägarna.

Min unghäst, som blir 4 i år, har jag börjat ta ut några minuter ett par dagar i veckan för lite hjärngympa. Hon har varit med som handhäst då och då innan det blev isigt. Hon är inte skodd än. Ska fortsätta inridningen av henne när underlaget tillåter. Hon ska skos nästa gång det blir sommarskor för grabbarna.

Mitt troll har också vilat en del i vinter, men han har ändå varit ridbar vilket är väldigt skönt. De aktiverar sig väldigt bra i hagen också så grundkonditionen är ändå där. Men underlaget har varit väldigt svårt här i Skåne. När snön kom först gick det helt OK att rida i skogen och på banan trots att hästen är oskodd, men när det sedan har töat och frusit fram och tillbaka har det blivit glashalt, stenhårt och ojämnt :meh: Hårdheten har jag åtgärdat med dämpande sulor i hans hovboots, men då jag inte har broddade boots har vi ändå inte kunnat ta oss ut på några längre turer. Nu när vi fick snö igen har jag förberett mig med att införskaffa muttrar och brodd för att kunna brodda de boots vi har om det krisar. Jag hade dock gärna undvikit det då jag i så fall måste köpa en ny uppsättning boots för användning utan broddar sen, och jag hade gärna sluppit den utgiften just nu :bag: Men måste man så måste man, och jag är riktigt trött på underlaget nu...

Vi tränar på här :) Var iväg på säsongens första endagskurs nu i söndags och fick beröm av tränaren för både tålamod och faktiska framsteg, så det börjar kännas riktigt bra. Hästen känns mycket stabilare i både form och framåtbjudning nu efter ganska precis ett års regelbunden träning för samma tränare. Jag märker ju själv också att jag blir mycket bättre på att "rida ordentligt" och orka träna genomtänkt hemma när jag vet att tränaren kommer se oss igen om en månad ;) Något som också gör STOR skillnad för min ridning är att jag själv tränar styrketräning ett par gånger i veckan och lyckats hålla i den rutinen någorlunda sen i somras.

Utöver den "riktiga" ridträningen har jag lite sidoprojekt också med träning för hand/på lina. Målet där är en självbärig häst som töltar "fritt" utan inverkan av lina, tömmar eller liknande. Vi får se hur mycket av det vi kan ta med oss i ridningen eller om det förblir ett roligt sidoprojekt :) Lite på samma tema har vi också börjat träna lite med halsring med målet att kunna rida med enbart den på inhägnat område. Vi har kommit till stadiet "stanna går bra, men svänga är svårt" :D

Min blivande femtonåring har inte gjort mycket senaste tiden, gått lite promenader och någon uppsutten vända. Har köpt en nosgrimma som jag ska testa på honom, har faktiskt ganska höga förhoppningar på den.

De blivande treåringarna är på lite olika stadier. Bägge har haft sadel på och gått omkring med den, den svarte är inte helt bekväm med det och skäcken tycker den är helt okej, men vill gärna smaka. Skäcken är insutten i hagen, utan utrustning. Han är helt bekväm med att jag klättrar omkring på honom, inga tendenser till bakskygghet eller något annat. Han tycker väl att jag är lite störande, men inte läskig. En väldigt lugn häst.

Skäcken kommer nog säljas till våren/sommaren. Då vill jag ha honom inriden i alla gångarter, med en hyfsad förmåga till att svänga och bromsa. Tror inte att det ska bli några problem. Den svarte ska ridas in till hösten.

Min blivande 5-åring har vilat en hel del! Han fick en tidig vila i november pga min skada och tjänsteresa och väntan på skor med dubb. Hann bara påbörja igångsättning när jag åkte ur rockarden och blev lite småskadad igen och så kom snön (och jag hade inte valt snösulor) och det tog lite tid att få till det med polarpads. Och så ny tjänsteresa. Och när jag var redo att sätta igång honom lyckades han trassla in sig i ett täcke och han blev stel och gick lite konstigt med bakbenen ett par dagar, så det blev bara lite löslongering för att kolla av så det gav sig, och det gjorde det. Skulle då sätta igång men då hade han tappat en sko + polarpad. Och nästa dag den andra skon med polarpad. Så nu är han skodd igen då med snösulor och brodd i alla 4, så nu ska vi sätta igång!

Mitt troll har också vilat en del i vinter, men han har ändå varit ridbar vilket är väldigt skönt. De aktiverar sig väldigt bra i hagen också så grundkonditionen är ändå där. Men underlaget har varit väldigt svårt här i Skåne. När snön kom först gick det helt OK att rida i skogen och på banan trots att hästen är oskodd, men när det sedan har töat och frusit fram och tillbaka har det blivit glashalt, stenhårt och ojämnt :meh: Hårdheten har jag åtgärdat med dämpande sulor i hans hovboots, men då jag inte har broddade boots har vi ändå inte kunnat ta oss ut på några längre turer. Nu när vi fick snö igen har jag förberett mig med att införskaffa muttrar och brodd för att kunna brodda de boots vi har om det krisar. Jag hade dock gärna undvikit det då jag i så fall måste köpa en ny uppsättning boots för användning utan broddar sen, och jag hade gärna sluppit den utgiften just nu :bag: Men måste man så måste man, och jag är riktigt trött på underlaget nu...
Vilka boots har du? Funkar de bra?
Jag och hovslagaren diskuterade att plocka av skorna nästa gång och skaffa boots istället. Jag inser ju också att jag då kommer behöva två uppsättningar, med och utan brodd. Bor i norra Uppland och vi har isgata lång tid på vintern.

Vilka boots har du? Funkar de bra?
Jag och hovslagaren diskuterade att plocka av skorna nästa gång och skaffa boots istället. Jag inser ju också att jag då kommer behöva två uppsättningar, med och utan brodd. Bor i norra Uppland och vi har isgata lång tid på vintern.
Vi har Scootboots Adjust (eller enduro som de har kallats innan). Storlek 0 fram och 00 bak. De funkar hur bra som helst! Vi skaffade dem precis när han hade skotts av då de går att justera både bak över ballarna och på höjden för trakterna, så vi kunde anpassa dem allteftersom hovarna ändrade form. De sitter kvar i alla gångarter och har hittills suttit kvar genom diverse genvägar i skogen och omvägar genom halvfrusna träsk :D. De går även att ha i hagen men då får jag vara noga med att verka hovarna kontinuerligt då bootsen annars kan bli lite tighta över ballarna.

Mitt bästa tips är att kontakta en bootsutprovare (jag hörde av mig till Hovbalans) så att du kan testa provskal. Om du inte har någon i närheten går ju provskalen även att skicka. Vi testade femtioelva olika skal på distans innan vi landade i de han har nu.

20260122_141644.webp

Självklart har han rosa front-straps också :D

Min äldsta häst har ju skadehistorik. I juni är det 5 år sen han opererades för sin skada och sen lång försiktig rehab på det. Jag har typ behandlat honom som glas efter allt det där. Min kallar honom för porslinshästen :p 10 månader efter operationen fick jag mot alla odds börja skritta uppsuttet. Ingen trodde att han skulle hålla för ridning igen och mitt mål med operation och rehab var att han skulle vara kvar hos mig och funka som sällskap, flockledare och unghästuppfostrare. Det blev ju tusen ggr bättre än prognosen lutade mot.

Iallafall så har jag tränat honom väldigt försiktigt de senaste åren. Egentligen ingen riktigt träningsridning förrän kanske senaste åren, om än väldigt försiktigt. Nu börjar han få tillbaka styrka och bärighet på riktigt och är mycket pigg och glad 😅 Och därmed börjar tävlingssuget komma. Så min tanke är att starta ett par ggr i år om han fortsatt känns fin. Han älskar att tävla så det ska bli kul 🥰 Äldsta dottern kommer tävla vår andra häst och har börjat sätta lite mål att jobba mot.

Min äldsta häst har ju skadehistorik. I juni är det 5 år sen han opererades för sin skada och sen lång försiktig rehab på det. Jag har typ behandlat honom som glas efter allt det där. Min kallar honom för porslinshästen :p 10 månader efter operationen fick jag mot alla odds börja skritta uppsuttet. Ingen trodde att han skulle hålla för ridning igen och mitt mål med operation och rehab var att han skulle vara kvar hos mig och funka som sällskap, flockledare och unghästuppfostrare. Det blev ju tusen ggr bättre än prognosen lutade mot.

Iallafall så har jag tränat honom väldigt försiktigt de senaste åren. Egentligen ingen riktigt träningsridning förrän kanske senaste åren, om än väldigt försiktigt. Nu börjar han få tillbaka styrka och bärighet på riktigt och är mycket pigg och glad 😅 Och därmed börjar tävlingssuget komma. Så min tanke är att starta ett par ggr i år om han fortsatt känns fin. Han älskar att tävla så det ska bli kul 🥰 Äldsta dottern kommer tävla vår andra häst och har börjat sätta lite mål att jobba mot.
Vad kul! :)

Jag anmälde mig igår till vårens första tävling. "Bara" V5 och T8, och hoppas egentligen bara att kunna rida på samma sätt som jag gör på träning och att min häst ska vara okej med det vi gör och inte "stänga av" (han gör det när han blir stressad).

Vad kul! :)

Jag anmälde mig igår till vårens första tävling. "Bara" V5 och T8, och hoppas egentligen bara att kunna rida på samma sätt som jag gör på träning och att min häst ska vara okej med det vi gör och inte "stänga av" (han gör det när han blir stressad).

Kul! Har inte kollat om det kommit ut några tävlingar här i närheten än faktiskt. Vår klubb har inte haft tävlingar på ett par år pga att intresset att engagera sig varit väldigt lågt. Kanske att vi kan få till något i år men gissar på efter sommaren isåfall.
Men vet att grannklubbarna alltid har något som vi kan åka på annars :) Blir bara V5 och T8 för oss också. Tölten är det svåraste för min häst och kräver sjukt mycket ridning och det är väl målet med träningen nu, att han ska vara hyfsat avspänd och mjuk. Han blir gärna spänd, stark och bara vill springa på när det vankas tölt. Känslig het häst så man behöver veta lite vad man gör för att det inte ska bli värre liksom :p

Blir nog den årliga helklippningen av dotterns häst i morgon. Får leta fram hans tjocka täcken 😅 På söndag ska vi till ett ridhus och träna lite. Vår klubb har hyrt det till oss medlemmar ett par ggr i februari så man kunde boka en tid och åka och rida.

Blir nog den årliga helklippningen av dotterns häst i morgon. Får leta fram hans tjocka täcken 😅 På söndag ska vi till ett ridhus och träna lite. Vår klubb har hyrt det till oss medlemmar ett par ggr i februari så man kunde boka en tid och åka och rida.
Skönt med ridhus! Vi har ju ridhus i närheten men ingen etablerad kontakt med de som har dem. Om nästa vinter blir som denna får jag nog höra mig för lite och se om det går att hyra ridhus vid enstaka tillfällen i alla fall för nu är det inte kul här 😂

Kul! Har inte kollat om det kommit ut några tävlingar här i närheten än faktiskt. Vår klubb har inte haft tävlingar på ett par år pga att intresset att engagera sig varit väldigt lågt. Kanske att vi kan få till något i år men gissar på efter sommaren isåfall.
Men vet att grannklubbarna alltid har något som vi kan åka på annars :) Blir bara V5 och T8 för oss också. Tölten är det svåraste för min häst och kräver sjukt mycket ridning och det är väl målet med träningen nu, att han ska vara hyfsat avspänd och mjuk. Han blir gärna spänd, stark och bara vill springa på när det vankas tölt. Känslig het häst så man behöver veta lite vad man gör för att det inte ska bli värre liksom :p
Vi har också tölt som svåraste gångart, men i princip motsatt problem i övrigt - min häst är naturligt mjuk och har bra grundgångarter, men lite dåligt med framåtbjudning och därmed ibland dåligt med "tryck" och energi i tölten, vilket gör att han lätt "faller isär". Han går numera på bra framåt när jag rider hemma, men på bana (framförallt om han tycker det är lite läskigt) kan det fortfarande bli lite handbroms-känsla. Men vi jobbar på det och jag hoppas få lite draghjälp av övriga på banan! :D

Jag har ju den stora fördelen att bo nära Sundabakki och där är det "alltid" tävlingar - dessutom med fem bra domare varje gång så det är liksom värt det att vara med! :)

Vi har också tölt som svåraste gångart, men i princip motsatt problem i övrigt - min häst är naturligt mjuk och har bra grundgångarter, men lite dåligt med framåtbjudning och därmed ibland dåligt med "tryck" och energi i tölten, vilket gör att han lätt "faller isär". Han går numera på bra framåt när jag rider hemma, men på bana (framförallt om han tycker det är lite läskigt) kan det fortfarande bli lite handbroms-känsla. Men vi jobbar på det och jag hoppas få lite draghjälp av övriga på banan! :D

Jag har ju den stora fördelen att bo nära Sundabakki och där är det "alltid" tävlingar - dessutom med fem bra domare varje gång så det är liksom värt det att vara med! :)

Min häst vill springa på men orkar inte riktigt hålla ihop sig själv utan höjer då huvudet, sänker ryggen och blir travtaktig 😅 Så min uppgift är ju att hela tiden hjälpa honom här och påminna om bakdel, avslappnad överlinje osv och då är han jättefin. Men jag kan inte sitta och bara cruisa tölt på den hästen 😅

Ja alltså ur hästsportssyn så bor jag ju på helt fel ställe i landet :p

Skönt med ridhus! Vi har ju ridhus i närheten men ingen etablerad kontakt med de som har dem. Om nästa vinter blir som denna får jag nog höra mig för lite och se om det går att hyra ridhus vid enstaka tillfällen i alla fall för nu är det inte kul här 😂

Tänker såhär i efterhand att vi borde ha plogat vår ridbana innan det blev en regndag och sen frös det igen för nu är det bara hård skare och för mycket snö för att kunna rida på ett vettigt sätt där. Så det blir uteritter och träning på grusvägen :p Blir kul att komma till ridhuset. Dottern ska med också och hennes bästis så vi blir tre ekipage samtidigt den tiden jag bokat. Känns det kul så bokar vi nog nästa tillfälle också om det passar oss.

Är ju inte direkt närheten för dig, Men är inomhustävling i dingle nu i februari. Lite tajt inpå kanske. Åmål i Juni.

Frasse har haft vintervila och är nu under försiktig igångsättning. Han är pigg och har till min lycka hittat traven vid löslongering i snöig rundkorall. Red ett kort pass på ridbanan idag och tränade på skritt, halt och ryggning. Oj, så känslig han är! Och mån om att göra rätt. Han var pigg och ville mer så vi testade lite trav också och visst den finns där! Ska försöka ha trav i fokus ett tag innan jag påbörjar tölten. Lite mer seriöst nu och inte flänga på i whatever det blir. Han kommer ju ångandes i grisepass (eller trav) när jag kommer till hagen.

Är dunderförkyld (eller influensa?) så det blir mer av varan vila för lilla pålle. Planerade en trevlig kravlös promenad på den plogade ridvägen inuti sommarhagen i solsken. Lät ju trevligt iallafall. De har tagit ner småträd och sly i hagen och det låg en stor hög precis vid ingången som gjorde honom lite skeptisk, men det gick snabbt över. Men efter bara några meter började han krångla och skulle försöka bita på mina händer, tyglarna, min jacka, ridspöt, stanna, backa, vända runt så jag hade fullt sjå med att bara få honom att promenera rakt fram dit jag ville. Jag fick låta honom snurra runt, runt flera gånger innan han gav sig och vi kunde gå vidare. Och då, plötsligt kom ett ljud långt bort ifrån stora vägen som lät som typ kulsprutesmatter. Jag hade ingen aning om vad det var för något, men det förstörde ju alla planer på en lugn promenad så vi fullföljde inte rundan utan gjorde en loop hemåt. Fick kämpa ett tag för att inte bli översprungen. Till sist gick vi lugnt och stillsamt sista biten och vi kunde öva lite på halt och igångsättning, ryggningar och flytta åt sidan. Gjorde lite mer av den varan väl hemma på stallplanen igen och precis när vi var klara såg jag en stor lastbil som hade svängt in på våran stallplan. När jag kom ut igen så stod den vid högen med ris och gjorde flis, till ett högljutt smatter. Gissa om jag var glad över att den inte hade kommit medans vi var i hagen!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka