Islandshästtråden 2 - bilder, snack & frågor om isisar!

Är dunderförkyld (eller influensa?) så det blir mer av varan vila för lilla pålle. Planerade en trevlig kravlös promenad på den plogade ridvägen inuti sommarhagen i solsken. Lät ju trevligt iallafall. De har tagit ner småträd och sly i hagen och det låg en stor hög precis vid ingången som gjorde honom lite skeptisk, men det gick snabbt över. Men efter bara några meter började han krångla och skulle försöka bita på mina händer, tyglarna, min jacka, ridspöt, stanna, backa, vända runt så jag hade fullt sjå med att bara få honom att promenera rakt fram dit jag ville. Jag fick låta honom snurra runt, runt flera gånger innan han gav sig och vi kunde gå vidare. Och då, plötsligt kom ett ljud långt bort ifrån stora vägen som lät som typ kulsprutesmatter. Jag hade ingen aning om vad det var för något, men det förstörde ju alla planer på en lugn promenad så vi fullföljde inte rundan utan gjorde en loop hemåt. Fick kämpa ett tag för att inte bli översprungen. Till sist gick vi lugnt och stillsamt sista biten och vi kunde öva lite på halt och igångsättning, ryggningar och flytta åt sidan. Gjorde lite mer av den varan väl hemma på stallplanen igen och precis när vi var klara såg jag en stor lastbil som hade svängt in på våran stallplan. När jag kom ut igen så stod den vid högen med ris och gjorde flis, till ett högljutt smatter. Gissa om jag var glad över att den inte hade kommit medans vi var i hagen!
Usch stora maskiner tycker jag är riktigt obehagliga att möta. De har plockat och avverkat i skogen intill stallet under hösten och då var vi inte många som vågade oss upp i skogen för att rida kan jag säga 😅 De kan ju liksom dyka upp vilken dag som helst och på dygnets alla timmar känns det som. Men som tur är så är det i ett strövområde som används flitigt av kommunens motionärer, så de informerar väl om vad de ska göra i alla fall. Vilken tur att det gick bra för er!

Jag behövde till slut kasta in handduken och brodda bootsen :meh: Det var en riktig pärs att göra! Mina stackars knogar är såriga och jag har nog använt alla svordomar jag kan, men nu har trollhästen en uppsättning vinterdäck som förhoppningsvis håller ett tag. Så nu har jag också fått hem en ny uppsättning boots att använda när snön och isen är borta.

Hur har ni klarat vintern där ni är? Här i Skåne är nog alla i chock, vi har nog inte haft en såhär lång och kall vinter sedan jag flyttade hit 2009. Snö har vi ju ibland, men aldrig att marken är frusen och att snön ligger såhär länge. För de i stallet som har lättfödda hästar är det nog skönt att det inte finns något gräs för hästarna att äta, det gör det lättare för dem att hålla hästarna i ok hull. Själv får jag ta in min häst dagligen för att ge honom extra hösilage så att han inte ska magra av 😅

Jag behövde till slut kasta in handduken och brodda bootsen :meh: Det var en riktig pärs att göra! Mina stackars knogar är såriga och jag har nog använt alla svordomar jag kan, men nu har trollhästen en uppsättning vinterdäck som förhoppningsvis håller ett tag. Så nu har jag också fått hem en ny uppsättning boots att använda när snön och isen är borta.

Hur har ni klarat vintern där ni är? Här i Skåne är nog alla i chock, vi har nog inte haft en såhär lång och kall vinter sedan jag flyttade hit 2009. Snö har vi ju ibland, men aldrig att marken är frusen och att snön ligger såhär länge. För de i stallet som har lättfödda hästar är det nog skönt att det inte finns något gräs för hästarna att äta, det gör det lättare för dem att hålla hästarna i ok hull. Själv får jag ta in min häst dagligen för att ge honom extra hösilage så att han inte ska magra av 😅

Här i Värmland brukar det ju vara vinter januari och februari så egentligen inget konstigt för oss 😅 Men de senaste åren har det ändå varit svajjigt mellan ett par milda dagar och sen minusgrader igen så det varit isigt och jävligt, men i år håller det sig jämnt på minussidan och har gjort sen jul egentligen förutom ett par dagar då det regnade och sen frös igen så det är hård skare på den djupa snön istället för det fina pudret som var innan. Jag tycker det är skönt att det är vinter när det ska vara vinter. Det kan få börja vara milt i mars och bli vår sen. Men gruvar mig för eksemtäckessäsongen...

I Göteborgsområdet har vi också väldigt kallt och snö.
Vi har just bytt stall och så länge det inte är barmark och vi kan ta bort broddar kan vi inte släppa ihop hästarna. Så nu hoppas jag på varmare väder. Annars får vi nog försöka flytta fram nästa skoning.
Men hästen verkar trivas fint på nya stället och det är huvudsaken även om han går själv men så klart med hästar runt omkring!

Jag har ju tänkt sko av och satsa på barfota med boots vid behov, men bor i Norduppland och vi har en massa snö och is och mer snö och minusgrader i sikte. Tror inte alls det kommer vara isfritt till nästa skoning i mitten av mars. Och jag vill inte börja med att köpa och brodda två par boots för att ett par veckor senare behöva köpa två par till utan brodd. Så det verkar bli en omgång till med broddade skor. Förmodligen utan sulor iallafall.

Jag har ju tänkt sko av och satsa på barfota med boots vid behov, men bor i Norduppland och vi har en massa snö och is och mer snö och minusgrader i sikte. Tror inte alls det kommer vara isfritt till nästa skoning i mitten av mars. Och jag vill inte börja med att köpa och brodda två par boots för att ett par veckor senare behöva köpa två par till utan brodd. Så det verkar bli en omgång till med broddade skor. Förmodligen utan sulor iallafall.
Om nästa skoning då blir i maj är det ändå en bra tid att sko av skulle jag säga! Jag tror det var då jag skodde av min förra året, och hovarna fick en ordentlig skjuts under sommaren sen. Så framåt hösten var de gamla sömhålen redan borta, och de vill man ju ha bort så snabbt man kan :)

Här i södra Halland är vi väl i ungefär samma chock som ni i Skåne! :D Jag tycker det är skitjobbigt - fruset vatten i stallet och frusna vattenkar ute VARJE morgon sen i början på januari, dessutom till stora delar mulet, minusgrader OCH stark vind. Nej, jag gillar INTE "riktig vinter"! Även om det såklart kan vara vackert med snön - särskilt dagar som idag med strålande sol och gnistrande snötäcke. Från och med helgen ska det dock bli betydligt varmare - och jag längtar efter fem plusgrader och regn!!!

Här i södra Halland är vi väl i ungefär samma chock som ni i Skåne! :D Jag tycker det är skitjobbigt - fruset vatten i stallet och frusna vattenkar ute VARJE morgon sen i början på januari, dessutom till stora delar mulet, minusgrader OCH stark vind. Nej, jag gillar INTE "riktig vinter"! Även om det såklart kan vara vackert med snön - särskilt dagar som idag med strålande sol och gnistrande snötäcke. Från och med helgen ska det dock bli betydligt varmare - och jag längtar efter fem plusgrader och regn!!!
Ja alltså vinden har inte varit nådig den här vintern 🥶 Fy vad den har bitit! Blåsten är vi vana vid här nere men då ska det inte vara såhär kallt :mad::angel: Jag hoppas att det regnar ordentligt nu när regnet kommer så att vi slipper isgata överallt. Hellre lera än isgata!

Det känns som att jag säger det stup i kvarten nu, men jag hade aldrig trott att jag och min häst skulle kunna göra allt vi gör idag för ett år sedan. Då kunde han knappt skrittas på ridbanan utan att trippa och det såg ut som att han höll på att krypa ur skinnet så spänd han var. Nu sitter jag upp på stallplanen och skrittar ut i skogen på långa tyglar utan problem :love: Och han lyssnar på mig! Han är ju fortfarande reaktiv och kan hoppa till för saker, men han är med mig ändå. Härom dagen red vi ut med en stallkompis som äger min hästs bästa kompis och de fick rejsa upp för bästa galoppbacken i skogen. Efter det ville de gärna rejsa lite till och båda smygökade och började dra lite, men S lyssnade på nödbromsen och stannade för att få sin lilla mototsslant :D Att låta honom vara hagprydnad i ett år var nog det bästa möjliga för honom :love:

Jag tog tydligen en paus från buke i några månader men har nu loggat in igen (det var ett antal notiser om vi säger så).

Min häst har tagit det extremt lungt än så länge i år då jag bland annat haft ryggskott :cautious: men nu har jag börjat komma igång igen. Lagom till att snön försvunnit och dagarna börjar bli ordentligt ljusare. Nu ska det bara torka upp lite med.

Jag har kollat tävlingar men det är väldigt lite som ligger uppe häromkring vad jag kan se. Nej, det stämmer inte, det ligger en hel del SM-kval uppe men jag är inte supersugen på dom.

En av lokalföreningarna har en passkurs rätt snart som jag funderar på om jag ska kolla om det finns plats kvar att komma med häst. Det hade varit superkul.

Jag tog tydligen en paus från buke i några månader men har nu loggat in igen (det var ett antal notiser om vi säger så).

Min häst har tagit det extremt lungt än så länge i år då jag bland annat haft ryggskott :cautious: men nu har jag börjat komma igång igen. Lagom till att snön försvunnit och dagarna börjar bli ordentligt ljusare. Nu ska det bara torka upp lite med.

Jag har kollat tävlingar men det är väldigt lite som ligger uppe häromkring vad jag kan se. Nej, det stämmer inte, det ligger en hel del SM-kval uppe men jag är inte supersugen på dom.

En av lokalföreningarna har en passkurs rätt snart som jag funderar på om jag ska kolla om det finns plats kvar att komma med häst. Det hade varit superkul.
De SM-kval som ligger nära mig har även 2-klasser samt V5 och T8 så jag anmäler mig glatt till de klasserna och tar tacksamt emot bedömning av riktigt bra domare! :) :D

Har ni några bra tips på övningar som hjälper hästen att bygga muskler som "lyfter fronten" i arbete? Min häst är naturligt rätt lågställd i bogen även om han annars är byggd i uppförsbacke. Nu när vi har kommit förbi spänningen i tölten vill vi förbättra takten genom att lösgöra och få "upp" bogarna. Avsuttet tänker jag att löshoppning och bommar är bra, det tipsade även vår tränare om. Har ni fler tips? Både uppsuttet och avsuttet.

Har ni några bra tips på övningar som hjälper hästen att bygga muskler som "lyfter fronten" i arbete? Min häst är naturligt rätt lågställd i bogen även om han annars är byggd i uppförsbacke. Nu när vi har kommit förbi spänningen i tölten vill vi förbättra takten genom att lösgöra och få "upp" bogarna. Avsuttet tänker jag att löshoppning och bommar är bra, det tipsade även vår tränare om. Har ni fler tips? Både uppsuttet och avsuttet.

När jag red för Filippa Montan så fick jag flytta framdel mycket just för att "låsa upp" bogarna och göra dom mer rörliga och uppåt i tölten.

Tex rida på volt och flytta framdel, sakta så man verkligen känner att hästen gör rörelsen ordentligt. Tänka rak häst istället för böjd som man gärna har på volt. När man gjort några förflyttningar så går man över i tölt från flyttningen och sen gör några flyttningar även i tölten och sen ner till skritt och börja om. Tycker det funkar väldigt bra på båda mina hästar att slappna av och liksom "våga" ta ut sina rörelser i bogarna och blir därmed mer lösgjorda och mjuka.

Sen kan man avancera och göra flyttningar på volt i tölt och när man gjort några fina flyttningar där man känner att hästen gör det bra så kan man rida på rakt fram en halv långsida eller något och be hästen trycka på lite från bak och sen sakta ner och flytta bogar på volt igen.

När jag red för Filippa Montan så fick jag flytta framdel mycket just för att "låsa upp" bogarna och göra dom mer rörliga och uppåt i tölten.

Tex rida på volt och flytta framdel, sakta så man verkligen känner att hästen gör rörelsen ordentligt. Tänka rak häst istället för böjd som man gärna har på volt. När man gjort några förflyttningar så går man över i tölt från flyttningen och sen gör några flyttningar även i tölten och sen ner till skritt och börja om. Tycker det funkar väldigt bra på båda mina hästar att slappna av och liksom "våga" ta ut sina rörelser i bogarna och blir därmed mer lösgjorda och mjuka.

Sen kan man avancera och göra flyttningar på volt i tölt och när man gjort några fina flyttningar där man känner att hästen gör det bra så kan man rida på rakt fram en halv långsida eller något och be hästen trycka på lite från bak och sen sakta ner och flytta bogar på volt igen.
Det ska jag testa! Jag har dammat av min Pivo också så jag kan filma och se om vi får till rörelsen :)

Det som @FengurLaugar redan beskrivit är jättebra. Och jag vill lägga till galoppfattningar och galopparbete beroende på hur hästens galoppkvalité är. Min häst har bättre bärighet i galopp än tölt, så jag använder galoppen och övergångar mellan galopp och tölt relativt mycket. Vi har just fått ordning på vår paddock igen efter vintern, så igår tränade jag på stor åttvolt - galopp runt volterna och några meter tölt "på mitten" i samband med varvbyte och ny galopp. Kändes superbra när hästen väl förstått vad vi höll på med! :D

Det som @FengurLaugar redan beskrivit är jättebra. Och jag vill lägga till galoppfattningar och galopparbete beroende på hur hästens galoppkvalité är. Min häst har bättre bärighet i galopp än tölt, så jag använder galoppen och övergångar mellan galopp och tölt relativt mycket. Vi har just fått ordning på vår paddock igen efter vintern, så igår tränade jag på stor åttvolt - galopp runt volterna och några meter tölt "på mitten" i samband med varvbyte och ny galopp. Kändes superbra när hästen väl förstått vad vi höll på med! :D
Det kan vi nog få till ute iaf! Där har vi tillräckligt med framåtbjudning för att få en bra fattning från tölt. Det kommer S nog tycka är kul :D På banan måste vi ta galoppen från trav för att inte få pass än så länge :cautious:

Håller med om galopp-tölt övergångar. Gärna med en bom på kortsidan som man gör fattningen över för att få ännu mer uppåt i rörelsen :)

Det kan vi nog få till ute iaf! Där har vi tillräckligt med framåtbjudning för att få en bra fattning från tölt. Det kommer S nog tycka är kul :D På banan måste vi ta galoppen från trav för att inte få pass än så länge :cautious:

Testat att fatta galopp över bom? Det kan hjälpa att faktiskt få galopp istället för räcerpass 😅

Liknande trådar

• Att gå igenom en livskris och krishantering
  • Förkylning/influensa mm
  • Problematisk Chef
  • Mirtazapin - erfarenheter?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka