Alltså tölt fram till bommen och sen galopp? Det har vi inte testat!
Precis! Väldigt bra övning
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså tölt fram till bommen och sen galopp? Det har vi inte testat!
Jag har aldrig sett ett SM-kval häromkring med V5 och T8 tyvärr. Däremot noterade jag nu att det faktiskt finns en intressant tävling i majDe SM-kval som ligger nära mig har även 2-klasser samt V5 och T8 så jag anmäler mig glatt till de klasserna och tar tacksamt emot bedömning av riktigt bra domare!![]()
![]()
Jag har inte tänkt åka till NM, men jag hade gärna åkt till SM! Eller om jag ska satsa på NM i stället..Jag funderar på om jag ska åka ner och titta på NM. Jag åker rätt ofta till SM och det är ju kul
Jag har däremot ingen aning om hur många dagar jag vill vara där vilket är bra att veta om jag ska boka boende.
Ska ni åka och kolla?
Jag har tillsammans med några vänner tänkt åka till NM sen det blev klart att det skulle bli i Sverige. Meeen sen åkte jag på en graviditet så med tanke på att jag har några timmars körning till NM och inte vet vad för unge jag får så har jag fått stryka den planen. Men är helt inställd på att åka på SM på åtminstone söndagen tillsammans med bebisen, det är ändå en vecka efter BFJag funderar på om jag ska åka ner och titta på NM. Jag åker rätt ofta till SM och det är ju kul
Jag har däremot ingen aning om hur många dagar jag vill vara där vilket är bra att veta om jag ska boka boende.
Ska ni åka och kolla?
Jaa, åk till NM tycker jag! Mhof är en betydligt trevligare tävlingsplats än Norrköping, tycker jag, och du har ju dessutom närmare! Vi kommer att vara där och har bokat boende i närheten (stuga på nåt ställe som egentligen är en träningsanläggning för hundar, vi vill gärna ha möjlighet att ta med hundarna)Blir mer och mer sugen på att åka till NM! Jag ska se om jag kan hitta en bra tältplats i närheten av Mhof, det hade varit betydligt roligare att kunna tälta i närheten i stället för att behöva köra dit varje dag. Även om jag bor i Skåne tar det typ en timme att köra dit från där jag bor![]()
Jag hade gjort som du. EHV-1 känns otroligt läskigt!F*n ta EHV-1!!!Jag skulle tävlat nu i helgen, men det poppar upp fall av EHV-1 runtomkring heeela tiden. Förvisso i "storhäststall" men ändå... jag vågar inte ta risken. Så nu har jag strukit mig och det blir en hemmahelg med hästarna istället - vi är väldigt väl isolerade från andra hästar just här, så på det sättet känns det helt lugnt, men det hade varit roligt att komma iväg på tävling, träffa lite folk osv.... Jaja, får väl anmäla mig till tävling i april istället, ska bara se att smittspridningen inte fortsätter.
Hur tänker ni andra vad gäller smittspridning, risker, försiktighet osv? Jag har ju en dotter som är relativt nyutbildad hovslagare, så hon är väldigt drillad i smittskydd och när jag frågade henne om hon tyckte det var dumt att åka på tävlingen sa hon bara "hade det varit jag hade jag strukit mig" och då kände jag att jag inte kunde motivera för mig själv varför jag skulle åka. Och jag är ju hellre överdrivet försiktig än drar hem EHV-1 till våra hästar...
Jag hade gjort som du. EHV-1 känns otroligt läskigt!
Vi har hopphästar i vårt stall, varav en var och tävlade på KungsbackaF*n ta EHV-1!!!Jag skulle tävlat nu i helgen, men det poppar upp fall av EHV-1 runtomkring heeela tiden. Förvisso i "storhäststall" men ändå... jag vågar inte ta risken. Så nu har jag strukit mig och det blir en hemmahelg med hästarna istället - vi är väldigt väl isolerade från andra hästar just här, så på det sättet känns det helt lugnt, men det hade varit roligt att komma iväg på tävling, träffa lite folk osv.... Jaja, får väl anmäla mig till tävling i april istället, ska bara se att smittspridningen inte fortsätter.
Hur tänker ni andra vad gäller smittspridning, risker, försiktighet osv? Jag har ju en dotter som är relativt nyutbildad hovslagare, så hon är väldigt drillad i smittskydd och när jag frågade henne om hon tyckte det var dumt att åka på tävlingen sa hon bara "hade det varit jag hade jag strukit mig" och då kände jag att jag inte kunde motivera för mig själv varför jag skulle åka. Och jag är ju hellre överdrivet försiktig än drar hem EHV-1 till våra hästar...
Det är precis detta som gör att jag stannar hemma. Vi har ju varit relativt förskonade från smittor i "islandshästbubblan" men med islandshästar som står i samma stall som tävlande hopp- och dressyrhästar så suddas ju gränserna ut och det är inte otänkbart att en islandshäst får med sig någon smitta till tävling. EHV-1 är ju dessutom lurigt på det viset att det inte behöver ge några dramatiska första symptom utan att man lätt missar t.ex. en kort febertopp.Vi har hopphästar i vårt stall, varav en var och tävlade på Kungsbacka
Så vi är isolerade. Inga hästar har blivit sjuka här, hopphästarna står I en annan stalldel än inackorderingarna, under denna period hanteras inte hästarna av samma personer osv så vi har relativt bra förutsättningar och jag är relativt lugn. Oftast.
Men jag hade gjort som du under dina förutsättningar.
Precis.Det är precis detta som gör att jag stannar hemma. Vi har ju varit relativt förskonade från smittor i "islandshästbubblan" men med islandshästar som står i samma stall som tävlande hopp- och dressyrhästar så suddas ju gränserna ut och det är inte otänkbart att en islandshäst får med sig någon smitta till tävling. EHV-1 är ju dessutom lurigt på det viset att det inte behöver ge några dramatiska första symptom utan att man lätt missar t.ex. en kort febertopp.
Precis.
Vi har mycket kvar att göra med smittskydd och medvetenhet kring det.
Jag är öppen med att vi är utsatta för smitta och vilka åtgärder som vi gör. Jag minns att det var någon misstanke om smitta på ett SM-kval häromåret då det spreds så många konstiga rykten. Det är tråkigt när det blir så.
Du menar vad gäller smittor? I fallet med ”min” tävling så har arrangören gått ut med extra påminnelse om försiktighet, krav på att tempa hästarna morgon och kväll minst fyra dagar före tävling, inte låta hästar nosa på varandra eller klappa varandras hästar osv. Men att det förekommit just EHV-1 och var fallen har varit har jag hållit koll på själv. Det är några stall som är isolerade pga bekräftad eller misstänkt smitta och dessutom ett flertal som valt att stänga i förebyggande syfte, så det är ganska allmänt känt i närområdet.Sen undrar jag lite över hur det här förmedlas. Meddelar tävlingsarrangörer de som anmält sig eller är det upp till varje person att ta reda på? Alla har ju inte Facebook t ex där jag sett det.
Det var från arrangören jag tänkte på. Att inte låta hästarna nosa eller klappa på andras hästar är i alla fall för mig en självklarhet.Du menar vad gäller smittor? I fallet med ”min” tävling så har arrangören gått ut med extra påminnelse om försiktighet, krav på att tempa hästarna morgon och kväll minst fyra dagar före tävling, inte låta hästar nosa på varandra eller klappa varandras hästar osv. Men att det förekommit just EHV-1 och var fallen har varit har jag hållit koll på själv. Det är några stall som är isolerade pga bekräftad eller misstänkt smitta och dessutom ett flertal som valt att stänga i förebyggande syfte, så det är ganska allmänt känt i närområdet.
Ja, det är ju smartast och i allas intresse att vara öppen med eventuella smittor, men när det gäller tävlingar så dyker människors allra sämsta sidor upp ibland tyvärr...
För några år sen när vi stod inhyrda i ett lite större stall så blev vår ena häst sjuk med feber, hosta och snor. Vi tog givetvis ut veterinär för provtagning (det var bara ett förkylningsvirus och inget "farligt", men likväl smittsamt...), men en förälder vars dotter hade häst i stallet blev jättearg på oss för det - för då kunde ju hans dotter inte tävla SM några veckor senare!
Och jo, jag minns diskussionerna i samband med SM-kval för ett par år sedan - det var väl inte direkt några intellektuella höjdpunkter i de diskussionerna heller...
Annars hade vi faktiskt jättebra smittskyddsrutiner (nedskrivna!!!) i det stallet vi stod inhyrda. Vi hade några incidenter med sjuka hästar (inget allvarligt), vilket gjorde att vi gemensamt fick tänka till en del - både kring krav på vaccination och karantänsregler för nya hästar, restriktioner att åka och tävla vid smitta osv.