Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Väldigt vanligt är det inte längre. Dels har vi fått mer kunskap att förebygga, dels är mängden svenskfödda hästar betydligt fler idag (eksem är vanligare hos Islandsimporter, i och med att svidknott inte finns på Island). Visst, det är ingen garanti att köpa svenskfött, men om det handlar om en vuxen häst finns det ingen risk för oro, och det är inte svårt att hitta en svenskfödd, vuxen, eksemfri häst idag.Hoppar in i den här tråden med lite frågor. Jag har tänkt köpa häst igen efter ett par års uppehåll från hästägandet och är lite sugen på en islandshäst. Är ute efter en mor-dotterhäst men har egentligen ingen koppling till islandshästar. Har mest haft fullblod förut men vill ha något mindre och robustare. Vad ska man tänka på? Jag vill inte ha ett vrålåk utan en trevlig bästa kompis liksom. Något tryggt för min dotter att fortsätta utveckla sin ridning och något trevligt för mig att rida på. Hur jobbigt är det med eksem? Förstått att det är väldigt vanligt. Spontant känner jag att det inte bekommer mig men jag kanske underskattar eksemvården?
Säger som flera andra, exem är/kan bli klart betungande. Jag tyckte inte skötseln var det värsta när jag hade exemhäst, utan oron. När man sitter hemma en sen kväll och det kom oväntade regnväder och man visste att nu får hästen gå med blött kallt täcke hela natten, eller när man hade hästvakt någon dag på sommaren och den skulle sköta exemet, eller när hästen ändå lyckats klia av sig huva eller klia upp sår på något sätt. Och att se sin häst ha sådan klåda - usch! En av våra exemhästar hade värst klåda på juvret, det var ett väldigt krångligt område att skydda.Svarar alla. Tack hörni för att ni gav mig lite perspektiv på eksemen.Jag jobbar vanliga tider så har därmed lite svårt att vara hur flexibel som helst. Däremot är mina föräldrar hästvana och bor granne med ett stall som egentligen är bra. Men det finns inga barn ståendes där och jag vill gärna att min dotter har chans att få kompisar.
Jag vill gärna tölta men även träna lite lättare dressyr så 4 säkra gångarter känns viktigt.
Vi har ont om ”rena” islandshäststall i krokarna, och det som finns och som dessutom verkar helt fantastiskt, är naturligtvis väldigt populärt så det kan nog vara svårt att få en plats där direkt.
Spekulerat mest högt. Tar allas åsikter i beaktandet
Tack för tipsen! Ska kika runt lite och se om det finns någon förening i krokarna.Säger som flera andra, exem är/kan bli klart betungande. Jag tyckte inte skötseln var det värsta när jag hade exemhäst, utan oron. När man sitter hemma en sen kväll och det kom oväntade regnväder och man visste att nu får hästen gå med blött kallt täcke hela natten, eller när man hade hästvakt någon dag på sommaren och den skulle sköta exemet, eller när hästen ändå lyckats klia av sig huva eller klia upp sår på något sätt. Och att se sin häst ha sådan klåda - usch! En av våra exemhästar hade värst klåda på juvret, det var ett väldigt krångligt område att skydda.
Och tycker som @Hedinn ovan att det inte är väldigt vanligt längre, det går absolut att ha exemfritt/svenskfött som krav utan att det begränsar utbudet för mycket.
Jag tror ni skulle ha mycket roligt med en islandshäst med välseparerade gångarter! Även om det inte finns platser på islandshäststallet kanske de tar ut instruktör eller håller kurser. Bra sätt att också bredda nätverket lite, i bästa fall även för dotternKanske finns någon av lokalföreningarna i närheten, det kan också vara ett sätt att kunna träna/ vara med på aktiviteter/lära känna andra (barn) med islandshäst.
Det svåraste är nog att hitta rätt häst, det är många som söker samma typ av häst och man kan behöva vara på och bestämma sig snabbt. Det är absolut värt att höra av sig direkt till några förmedlare om man har såna i sitt närområde, många hästar säljs via sådana och ofta utan annonsering.
Är man inte islandshästvan kan det också vara svårt att avgöra om hästen man tittar på verkligen har bra tölt tex. Även om övriga ridkänslan ju är viktigast för en mor/dotterhäst så är det trist om det visar sig att hästen tex har en stark travtakt, det kan vara svårt att jobba bort och skulle dottern få minsta tävlingsintresse så ställer det till det.
Bör och bör, men det är vad jag kommer göra nästa gång jag letar hästTack för tipsen! Ska kika runt lite och se om det finns någon förening i krokarna.
Du nämner förmedlare. Är det en sån jag bör vända mig till? Jag har mest kollat på saluannonser från privatpersoner.
Hoppar in i den här tråden med lite frågor. Jag har tänkt köpa häst igen efter ett par års uppehåll från hästägandet och är lite sugen på en islandshäst. Är ute efter en mor-dotterhäst men har egentligen ingen koppling till islandshästar. Har mest haft fullblod förut men vill ha något mindre och robustare. Vad ska man tänka på? Jag vill inte ha ett vrålåk utan en trevlig bästa kompis liksom. Något tryggt för min dotter att fortsätta utveckla sin ridning och något trevligt för mig att rida på. Hur jobbigt är det med eksem? Förstått att det är väldigt vanligt. Spontant känner jag att det inte bekommer mig men jag kanske underskattar eksemvården?
Så härligt, hoppas fortsatt rehab går bra! Får jag fråga vad det är som ET har hittat? Tycker att sånt är oerhört intressant och har också lärt mig att magkänslan väldigt ofta har rätt - i alla fall när det gäller en häst man känner väl!Jag får äntligen börja rida igång min gamling igen! Vi har försökt ta reda på orsaken till hans hälta/rörelsestörning sen början av maj och nu verkar det som att min equiterapeut hittat orsaken! Min magkänsla har varit rätt hela tiden. Veterinärerna har mest kliat sig i huvudet över honom. Så nu ska jag rehaba enligt ETns råd, rida igång försiktigt och så kommer hon tillbaka om några veckor igen.
Så härligt, hoppas fortsatt rehab går bra! Får jag fråga vad det är som ET har hittat? Tycker att sånt är oerhört intressant och har också lärt mig att magkänslan väldigt ofta har rätt - i alla fall när det gäller en häst man känner väl!![]()