Bukefalos 28 år!

istället för magnecyl och bamyl...

Nominous

Trådstartare
finns det nåt man kan ge som verktablett till hund istället för magnecyl och bamyl? vet att man inte skall ge alvedon och ipren - därför undrar jag vad man kan ge istället för magnecyl. är borta och det finns ingen vi känner som har ovanstående.:(
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Är du i Sundsvallstrakten så har jag rimadyl.. Annars så har jag inte en aning om vilka andra preparat man kan använda.
Vad har hänt?
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Jag är dålig på vilka tabletter som innehåller acetylsalisylsyra förutom Magnecyl. Men oavsett så tycker jag att det känns vanskligt att ge utan att konsultera veterinär rörande dos osv. Treo innehåller ju asa, men samtidigt innehåller det ju även koffein, vilket absolut inte ska ges till hund. Samma sak gäller väl vissa Bamylprodukter, tror jag.

Ring till något nattöppet djursjukhus och fråga, t.ex. Strömsholm eller Bagarmossen.
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Är du i Sundsvallstrakten så har jag rimadyl.. Annars så har jag inte en aning om vilka andra preparat man kan använda.
Vad har hänt?

nej jag är en bit ovanför sollefteå :( tyvärr. han har sprungit i skogen idag och så var de skare så han har skrapat upp magen och frambenen. det är inge farliga sår utan de är mest skrapsår och väldigt ytliga. men de stramar lite och han går runt och smågnäller. går inte att ta på magen hans. det är två dar sedan han gjorde detta men det är nu de börjar göra ont då de börjar läka och torka ihop. smörjer med mjukgörande men han är öm i huden. :(

Jag är dålig på vilka tabletter som innehåller acetylsalisylsyra förutom Magnecyl. Men oavsett så tycker jag att det känns vanskligt att ge utan att konsultera veterinär rörande dos osv. Treo innehåller ju asa, men samtidigt innehåller det ju även koffein, vilket absolut inte ska ges till hund. Samma sak gäller väl vissa Bamylprodukter, tror jag.

Ring till något nattöppet djursjukhus och fråga, t.ex. Strömsholm eller Bagarmossen.


ska nog ringa och höra efter. :)
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Magnecyl, Bamyl (utan koffein) och Albyl har samma innehåll. Så Albyl går ochså bra att ge.
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Magnecyl, Bamyl (utan koffein) och Albyl har samma innehåll. Så Albyl går ochså bra att ge.

ja. men de verkar inte som nån använder dessa verktabletter :confused: har ringt till säkert 30 småbarnsfamiljer och ingen vet knappt vad de är ens.. skumt.
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Det beror väll på att alvedon och preparat liknande det utsöndras från levern.
Iprem och liknade från njurarna.
Hundens organ klarar inte av dessa.

Magnesyl påverkar lillhjärnan. Har jag för mig.
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Hunden saknar de enzymer som bryter ner Alvedon och Ipren. Då de inte kan brytas ner till mindre giftiga beståndsdelar blir hunden förgiftad.
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

varför inte ge rimadyl om hunden har problem?
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

För att hon inte har tillgång till rimadyl just då hon skrev tråden?
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Man ger nog inte dessa preparat till barn längre. Men du kan ge vuxentabletter också. Är det liten hund kan du ju dela tabletten. Finns det inget helg- eller nattöppet apotek i närheten? Om det är skavsår kan du även testa bedövningssalva. Läs angående maximal yta, har för mig att det är en handflatas storlek till människa.
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Det beror väll på att alvedon och preparat liknande det utsöndras från levern.
Iprem och liknade från njurarna.
Hundens organ klarar inte av dessa.

Magnesyl påverkar lillhjärnan. Har jag för mig.

jag frågade inte varför man inte skall ge alvedon och ipren - det vet jag ;) jag undrade vad man kunde ge istället för magnecyl och bamyl en kväll då man inte får tag i det. ;)




Hunden saknar de enzymer som bryter ner Alvedon och Ipren. Då de inte kan brytas ner till mindre giftiga beståndsdelar blir hunden förgiftad.

jo jag vet... var inte det jag frågade.:)


varför inte ge rimadyl om hunden har problem?

för att jag inte har rimadyl liggandes hemma då jag inte har nån sjuk hund. rimadyl skrivs ut av veterinär.


För att hon inte har tillgång till rimadyl just då hon skrev tråden?


precis :D

Man ger nog inte dessa preparat till barn längre. Men du kan ge vuxentabletter också. Är det liten hund kan du ju dela tabletten. Finns det inget helg- eller nattöppet apotek i närheten? Om det är skavsår kan du även testa bedövningssalva. Läs angående maximal yta, har för mig att det är en handflatas storlek till människa.


jo hade jag funnit vuxentabletter hade jag ju givit dem. det spelar ingen roll. utan de var lite oväntat att ingen familj över huvud taget hade nåt hemme elelr ens visste vad det var. :p

nej de finns inget nattöppet eller kvällsöppet apotek ute i skogen. :D
bedövningssalva hade inte funkat då det var hela frambenen, hela magen och stor del av bakbenen. det hade gått åt salav för ett helt år.. sen hade vi ingen bedövningssalva heller.


-------

jag löste situationen som så att jag gav han en halv treo tablett. jag vet att de innehåller koffein men de fick gå. hellre det än att han ligger och skakar och gnäller. efter en halvtimma somnade han och var coollugn så jag tror det gick väldigt bra. han slappnade ifal av.
idag har jag vart på apoteket och köpt bamyl utan koffein och det hjälper verkligen långt över förväntan!!! han känner inte ens av såren! han blev helt plötsligt social igen och är som vanligt. så fort det gått lite över 5 timmar så går han tillbaka till att skärma av sig och blir lite skakis, men de går över efetr att han fått en tablett. så nu är det bara att smörja och hålla efter nu när man kan göra det utan att han morrar och gläfser åt en
 
Sv: istället för magnecyl och bamyl...

Bra att det funkade. Ge inte för ofta bara. Doseringen är 10 mg/kg var 12 timme. Ger du oftare riskerar du förgiftning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 456
Senast: Dentaku
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 009
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp