Jack russel eller Tollare?

J

Johanna_E

Jag har länge gått i hundköpartankar och har alltid varit inställd på att köpa en jack russel men har mer eller mindre blivit avrådd av "hundkunniga" vänner som tycker jag ska ha en tollare istället. Men när jag läser om Tollare så verkar det vara en jättehärlig hundras som kräver mycket aktivering och som inte alltid är så glad och öppen för nya människor? Och Jack russel är juh en stor hund i ett litet format som kräver mycket aktivering och kunskap det vet jag också.

Den hunden jag väljer kommer att få ett aktivt liv och följa med mig i stallet och även kunna vara en härlig familjehund, fungera bra med barn och gärna få följa med mig på agility eller/och lydnadskurser.:)

Jag är har haft hundar i min familj under hela min uppväxt (jakt och familjehundar) och har varit väldigt engagerad i dom men det här kommer bli min första EGNA hund.

Vad rekommenderar ni kloka bukare?:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jag kan bara säga min personliga åsikt om jack Russel. Jag skulle aldrig själv köpa en. Jag har träffat på en hel del och faktiskt inte tyckt om en enda av dem. Skälliga och bjäbbiga små hundar är de i mina ögon. Tyvärr. Men det är väl så att man kan inte älska alla hundraser.

Tollare vet jag inget om men det finns säkert fler här som vet.
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Just aktiveringmässigt tror jag raserna är ungefär lika krävande.

För mig att välja mellan de två raserna är som att välja mellan pest och kolera (;)) men jag tror faktiskt att Jack russel passar dig väldigt bra, just eftersom de ofta är så glada i människor.

Annars om du är öppen för "nya" förslag tycker jag du ska kolla lite på Dansk-svensk gårdhund!
 
Senast ändrad:
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jaa jag kanske ska titta närmare på den Dansk svensk gårdshund. Har bara träffat en rasrepresentant och det är en skällig osäker individ men det beror nog mera på den hundens uppväxt säkert än rasen i stort.
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jaa argumenten mot att jag inte skulle skaffa JRT var väl att det var en "jobbig hundras" etc. precis som några nämner här att den kan vara skällig etc.

Jag anser att hunden ofta blir vad man gör den till och jag är villig att lägga ner mycket tid på min hund och även mycket tid på att hitta rätt kennel med den typ av individer med dom kvaliteer som jag anser viktiga så hunden får dom bästa förutsättningarna för att passa in i mitt liv.:)
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Ja, du verkar ju veta vad jack russel är för ras och hur mycket jobb det krävs, så det är väl bara att köra på :) Som någon annan sa kan man ju inte gilla alla raser, jag själv har en väldigt dålig erfarenhet av just rasen jack russel. Min högst personliga uppfattning om dessa hundar är att de ofta är skälliga, uppskruvade, svårt att koppla av, hög intensitet, alla russlar jag har träffat har varit boll/pinntokiga och hade lätt kunnat gräva upp huset för att få tag på en godisbit. Envetna som tusan och outtröttliga.


... Slutsats av mitt bidrag till tråden: jag gillar inte terriers överhuvudtaget:angel::D

Å andra sidan, tollaren kan vara reserverade, som du säger. Så av dom två raserna är förmodligen jack russel det bättre valet för dig.
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Vad skulle du rekommendera för ras som du tror skulle passa mig annars? :)
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jag vet inte varför människor tycker att JRT är skälligare än någon annan hund. Min JRT skäller inte alls så mycket och de JRT jag har haft innan har heller inte skällt speciellt mycket. Ärligt talat så skäller grannens golden mycket mer än vad min JRT-tik gör.

Men så har jag inte haft svenska linjer på mina JRT, det kanske spelar roll?
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Har du kollat något på dvärsgchnauzer? Käcka små robusta hundar som dock inte är lika ettriga och på som många terriers. Kräver lite pälsvård men å andra sidan hårar de ingenting alls. Tycker om att arbeta men kan samtidigt ta det lugnt utan att bli hispiga.
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jag har själv en jrt och kan varmt rekommendera rasen! Min kommer däremot inte från rena jaktlinjer, utan jag verkar ha fått ett exemplar á la soffpotatis. :) Men det är trots allt en ras framavlad för att kunna arbeta självständigt under jord och med ett stort självförtroende. Man bör veta vad man har "i andra änden av kopplet". Vad beträffar skallet så visst ligger tröskeln lågt för många individer, men det beror mycket på vad man själv tillåter. Min jrt skäller väldigt sällan och aldrig på andra hundar, detta är visserligen inget jag har behövt reglera, hon är inte skällig av sig. Du vet ju ändå vad det är för ras du funderar på, och vet att det krävs aktivering för att den ska må bra, men vad jag vet är det väl samma som med tollare? Min lilla vovva har varit oerhört lättfostrad, men jag har nog haft lite tur också. Hursom, lycka till med valet!
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jag är lite partisk, har själv 3 st JRT (!).

Jag är en "terriermänniska". Vill ha en hund i ett litet format som är självständig och inte blir rädd för sin egen skugga.

Jag bodde i lägenhet när jag skaffade de två första. Jag hade inga problem med att de for runt eller var gapiga.
Det går alldeles utmärkt att lära dem skillnad på inne- och utelek.
Ute får man springa fort, tumlar runt och morra på varann.
Inne tuggar man på tuggisar eller ligger på golvet och snäll-busar med varann under tysta former.

Får de bara utlopp för sin energi funkar de bra. Givetvis måste man fostra och sätta tydliga gränser, det är inte alltid en terrier lyssnar på subtila signaler.

Sedan jag flyttat ut på landet och hundarna har fått en "egen" gård har de själva skaffat sig jobb. De håller stallet rent från möss (jäkla duktiga musjägare när de har lärt sig!).

Nu när jag bor ute i skogen tillåter jag att de låter mer än vad de fick göra förut. Jag vill gärna att de låter när det kommer in en bil på gårdsplanen och någon tassar kring huset (lite obehagliga typer har varit här och snokat runt...).


Hade i min bekantskapskrets när jag pluggade totalt tre tollare.
Alla väldigt trevliga individer men som andra har sagt innan mig ganska reserverade.
En hund blir ju vad man gör den till, men det är inte säkert att en hund som är reserverad som individ kommer att uppskatta ett liv där matte släpar runt den och den kommer att tvingas vara social (givetvis en risk som finns på JRT också).

Lycka till med ditt val!
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Tack för ditt informativa svar :bow::bow: Om du vill får du gärna skicka ett PM med tips på någon kennel eller uppfödare som någon av dina hundar har kommit ifrån ifall du vill och har lust att rekommendera någon till mig :idea:

Överhuvudtaget är jag jätteglad för alla bra svar och just nu så väger det nog över åt Jack russel-hållet igen :D
 
Sv: Jack russel eller Tollare?

Jag har ungefär lika erfarenheter av JR som du.

Jag har jobbar på tre olika ställen där det fanns JR. På två av dem delade jag lägenhet med tjejer som hade JR. Jag försökte fakriskr att tycka om dem men deras temperament och uppförande gjorde det svårt. Visst en hund blir väl lite vad gör den till men av alla de 7 som jag bott nära och med så var faktiskt ingen speciellt trevlig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 418
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 786
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 328
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp