Jack russell

L

Lucia

Tycker det har smutskastat lite väl mycket om denna fina ras. Välj rätt stam så får ni helt underbara hundar!!!
 
Sv: Jack russell

Tack för dom orden.Jackarna är trevliga men har temprament så det är upp till ägarna att fostra sina hundar.:banana: :bump: :bump:
 
Sv: Jack russell

Säkert är det så, problemet är väl mest att många hästmänniskor inte uppfostrar sina hundar tillräckligt, och eftersom JR är populära i våra kretsar(=billig ras som finns i överflöd...) så är det ju inte konstigt att man får ett ont öga till dom...

Jag har iallfall träffat två riktigt mysiga JR genom åren...och mååånga fler skälliga,bjäbbiga,ouppfostrade hundj*vlar...;)

inte bara av rasen JR dock...
 
Sv: Jack russell

Jag har tyvärr inte träffat en enda trevlig JR... Och då har jag träffat ganska många bland alla hästfolk som promt ska ha en. Jag kan inte förstå hur den blivit så populär. Det finns säkert trevliga individer men var? :confused:
 
Sv: Jack russell

Fast sen behöver inte ursprunget betyda så mycket utan uppfostran!

Jag jobbade med en Parson Jack Russel Terrier när jag var kennelflicka för 6 år sen (oj vad tiden går..)
Och denna lilla söta terrier var helt underbar, och så mysig. Det hände flera gånger om dagen att hon åt grodor så det knastrade (hon var gårdshund).

Enda nackdelen som jag har märkt med henne var ENERGIN! Släppte ut henne på morgonen vid 8 och tog in henne vid 20 på kvällen. Och ändå trots att hon hade varit lös hela dagen och undersökt omgivningen så var det ett riktigt jobb att få in henne på kvällen. Hon ville inte! Hon skulle fortsätta vara ute och jaga djur.
 
Sv: Jack russell

Jo, jag förstår vad ni menar. Även jag har träffat på sådana. En var så bjäbbig och energisk att han var svår att få kontakt med. Och en var så ilsken att man knappt fick gå nära henne.
Men jag lovar, men rätt stam, och jag skämtar inte, så är det trevliga familjehundar. Träffa modern och fadern innan ni tittar på valparna.
Och när man lägger till rätt uppväxt och rätt uppfostran så är det en lätt ras. Jag har haft många olika hundraser, och den jack russelln jag har nu är rena gudinnan!
Sen tror jag att det är rätt viktigt att skaffa en ras som hör ihop med ens personlighet. Precis som min jack russell är jag ganska energisk, lite flippad, men kan vara en riktig diva och slöfock ibland!;)
 
Sv: Jack russell

Jag har två Parsons... Ja visst har dom energin att vara ute en hel dag, men tittar man på dom så spenderar dom mycket av den tiden att gå och greja mer än att ta ut sig.... Mina är precis lika gärna soffliggare =) som gårdshundar...

Jag tror på uppfostran mer än rasen,... Vet man inte vad man får så blir det fel... Mina är varken bjäbbiga eller över energiska... Bara super mysiga.... =)
 
Sv: Jack russell

Hemma hos mig... Där är hon lugn och snäll..
På stallet är hon pigg och glad, leker med alla barnen på ridskolan.
Skäller när hon vaktar hemma men inte direkt annrs.
Är en rikgtig soffpotatis efter sitt lekpass på stallet...
 
Sv: Jack russell

Jag har en jack russell, han är en fin hund om man bortser från att han hatar andra hanhundar vilket inte är så roligt, beror antagligen på att han är så dominant, man kan inte "unna" honom någonting eftersom han ser det som att han får högre rang.
Det tråkiga är att han verkar ha ärft det för när vi köpt honom och det hade gått ett tag och vi pratade med uppfödaren fick vi veta att Jacks pappa inte heller går ihop med andra hanhundar, tack för att vi fick veta det innan!!:mad: Det dom sa innan var att han var en jätte fin hund med bra temerpament och det har han, om man bortser från hanhunds grejjen, när vi var där (på kenneln) och hälsade på fick inte ens Jack och hans pappa hälsa på varandra för att hon trodde att dom skulle bråka... Inte så kul...
 
Sv: Jack russell

Rigoletto skrev:
Jag har tyvärr inte träffat en enda trevlig JR... Och då har jag träffat ganska många bland alla hästfolk som promt ska ha en. Jag kan inte förstå hur den blivit så populär. Det finns säkert trevliga individer men var? :confused:
Har inte heller träffat en enda JR som har varit särskilt trevlig i psyket! Tycker att det är en av de äckligaste hundraser jag vet! De hoppar på andra hundar oprovocerat BAKIFRÅN, biter sig fast och det går f*n inte få lös dom ! Finns säkert jätte fina hundar som har bra ägare ,det är jag övertygad om! De påminner om en pitbull fast i litet format... Huvva...
 
Sv: Jack russell

Jag har en Parson Russel Terrier. Hon är otroligt kelig och inomhus så är hon en riktig soffliggare (vill bara mysa hela tiden och är allmänt kelig och lat). Men utomhus däremot så är det fullt ös. Jag kan villigt erkänna att jag inte har tränat och aktiverat henne så mkt som hon hade behövt! Detta är mitt fel men hon är lös på gården, när man går ut och går med henne, följer med lös i skogen när jag rider mm och lyder i allmänhet ganska bra (dock inte om hon får syn på katt vilket jag tycker är frustrerande). Jag tror faktiskt inte man kan anklaga rasen för att vara knäpp mm. Däremot så är det en krävande ras som behöver mkt aktivering! Och eftersom dessa små raringarna ofta hamnar hos hästmänniskor med dåligt med tid (hästar TAR lång tid..) så blir det ofta helt fel! Jag kan erkänna att jag är en av dem men som ändå har allmän lydnad på min hund.. De som träffar henne tycker oftast att hon är en mkt trevlig och rolig hund! Hon är inte bjäbbig eller ouppfostrad men har som sagt mkt energi, vilket dessa hundarna har..
 
Sv: Jack russell

Min Jack Russel är hur trevlig som helst.
Bor på gård. Visst hon skäller på katterna o jagar hönor, och joggare och hästar.
Men jag köpte ju en russel.
Hon går alltid lös.
Kommer på inrop, är härligt lydig, och ja alla älskat henne.
Hon ska få valpar om tre veckor.
 
Sv: Jack russell

*KL*
min Jr tik är nog det LATASTE som finns! Visst kan hon vara otroligt enerverande när hon sätter den sidan till, tex om hon får upp ett spår. Då är det svårt att få henne relaxad igen. Men ANNARS är hon världens soffpotatis, hon är den som kliver upp absolut sist på morgonen och man får truga länge innan hon följer med på promenad.
Ligger gärna under täcket mesta delen av dagen utan att bli "nipprig".
Hon är UNDERBAR med barnen och står ut med vad som helst från deras sida.
 
Sv: Jack russell

Jag har världens sööötaaste lilla jack russel flicka, hon är jätte mysig skäller nästan aldrig:angel: .Men min min och min mormors lilla JR flicka är lite bjäbbig och sån där lite 'otrevlig' hund, men hon blev faktiskt anfallen av x antal hundar och då har hon blivit sån där liten vovvsing, men mot mej är hon ju världens gulligaste hon också, men mot främmandeär hon lite jaa.... :angel:
:love:
 
Sv: Jack russell

toughcookie skrev:
*KL*
min Jr tik är nog det LATASTE som finns! Visst kan hon vara otroligt enerverande när hon sätter den sidan till, tex om hon får upp ett spår. Då är det svårt att få henne relaxad igen. Men ANNARS är hon världens soffpotatis, hon är den som kliver upp absolut sist på morgonen och man får truga länge innan hon följer med på promenad.
Ligger gärna under täcket mesta delen av dagen utan att bli "nipprig".
Hon är UNDERBAR med barnen och står ut med vad som helst från deras sida.

Låter som sambons tik!

Hon har hur mycket energi som helst - den tid på dygnet som hon är vaken! :angel:

Ifall vi kliver upp vid 8-tiden så ligger hon ändå och snarkar
under täcket till fram mot halv ett-tiden - utan problem!

Ska vi jobba på dagen så hon MÅSTE kliva upp så bär vi henne
till hallen, sätter ner henne på golvet och Vips! har hon
sprungit till sängen och gömt sig under täcket ifall vi vänder
oss om för att ta på oss jacka och skor!

Vi har testat då och då vilken tid hon vill gå ut ifall hon själv får bestämma
och då kan klockan ha passerat 14 innan hon tar "morgon-pinken"!
Och då gick vi ändå kvällspromenaden vid 21-tiden...

Det funkar inte att gå kvällspromenaden senare än 22.00
för då har hon gått i säng och man får bogsera henne
sömndrucken runt kvarteret!

Det är den enda gången hon är tjurig - för övrigt en
jätteglad och pigg hund! (Mellan kl 13 och 21 i alla fall! )

Hon följer lätt med på tvåtimmars skogspromenader - har
lika mycket energi då hon kommer hem som innan vi gick!

Underbara varelser som dock kräver 100% stenhård
konsekvens lydnadsmässigt för att bli trevliga, de måste
verkligen veta vilka regler som gäller för att må bra!

Då jag lärde kände sambons hund lurade hon mig första
tiden med sin oskyldiga uppsyn - hon lindade mig runt sitt
finger och utnyttjade hänsynslöst min
svaghet - men ack vad hon bedrog sig - ty jag vaknade en
dag och insåg att jag var tvungen att sluta dalta med
henne - i gengäld så har vi fått en väldigt nära kontakt
och hon följer mig i alla lägen.

Jag som f d schäferägare provade "vanliga" lydnadsmetoder
á la Brukshundsklubb - men insåg att det INTE funkade
på terrier. Provade då klickerträning och DÅ! trillade
polletten ner!
Med klicker så tror hon att HON tränar MIG istället
för tvärtom - mycket stärkande för hennes ego.
(Som om det inte vore stort nog.. :angel: )

Nackdelen med klicker var att första månaderna så blev hon
totalt besatt av mig - hon kunde sitta och glo på mig i timtal
utan att knappt blinka (utan överdrift) - hon ville träna hela tiden! Jag
fick helt enkelt lägga ner träningen och sen börja väldigt
försiktigt för att hålla det hela på rätt nivå.

Hon var som liten skälllig men med uppfostran så har hon blivit nästan helt
tyst, enda gången hon skäller är ibland på andra hundar, inomhus varken vaktar eller skäller
hon. (Hon sover mest ;))

Rätt individ med rätt uppfostran = underbar hund!

//Gawotka
 
Senast ändrad:
Sv: Jack russell

:laugh::laugh: Ha! låter som min tik! Hon HATAR att gå på kvällspromenad, även fast hon är nödig. Jag får släpa henne framåt. Hon hatar regn, snö, lera, kyla... älskar att sova till 13.00 på dagarna och absolut under täcket där matte bolmat upp rejält med osande kroppsvärme... Ha... Fast när vi ska spår så är hon på som en riktig russell. Helt perfekt
 
Sv: Jack russell

Låter som sambons tik!

Hon har hur mycket energi som helst - den tid på dygnet som hon är vaken! :angel:

Ifall vi kliver upp vid 8-tiden så ligger hon ändå och snarkar
under täcket till fram mot halv ett-tiden - utan problem!

Ska vi jobba på dagen så hon MÅSTE kliva upp så bär vi henne
till hallen, sätter ner henne på golvet och Vips! har hon
sprungit till sängen och gömt sig under täcket ifall vi vänder
oss om för att ta på oss jacka och skor!

Vi har testat då och då vilken tid hon vill gå ut ifall hon själv får bestämma
och då kan klockan ha passerat 14 innan hon tar "morgon-pinken"!
Och då gick vi ändå kvällspromenaden vid 21-tiden...


Det funkar inte att gå kvällspromenaden senare än 22.00
för då har hon gått i säng och man får bogsera henne
sömndrucken runt kvarteret!

Det är den enda gången hon är tjurig - för övrigt en
jätteglad och pigg hund! (Mellan kl 13 och 21 i alla fall! )

Hon följer lätt med på tvåtimmars skogspromenader - har
lika mycket energi då hon kommer hem som innan vi gick!

Underbara varelser som dock kräver 100% stenhård
konsekvens lydnadsmässigt för att bli trevliga, de måste
verkligen veta vilka regler som gäller för att må bra!

Då jag lärde kände sambons hund lurade hon mig första
tiden med sin oskyldiga uppsyn - hon lindade mig runt sitt
finger och utnyttjade hänsynslöst min
svaghet - men ack vad hon bedrog sig - ty jag vaknade en
dag och insåg att jag var tvungen att sluta dalta med
henne - i gengäld så har vi fått en väldigt nära kontakt
och hon följer mig i alla lägen.

Jag som f d schäferägare provade "vanliga" lydnadsmetoder
á la Brukshundsklubb - men insåg att det INTE funkade
på terrier. Provade då klickerträning och DÅ! trillade
polletten ner!
Med klicker så tror hon att HON tränar MIG istället
för tvärtom - mycket stärkande för hennes ego.
(Som om det inte vore stort nog.. :angel: )

Nackdelen med klicker var att första månaderna så blev hon
totalt besatt av mig - hon kunde sitta och glo på mig i timtal
utan att knappt blinka (utan överdrift) - hon ville träna hela tiden! Jag
fick helt enkelt lägga ner träningen och sen börja väldigt
försiktigt för att hålla det hela på rätt nivå.

Hon var som liten skälllig men med uppfostran så har hon blivit nästan helt
tyst, enda gången hon skäller är ibland på andra hundar, inomhus varken vaktar eller skäller
hon. (Hon sover mest ;))

Rätt individ med rätt uppfostran = underbar hund!

//Gawotka

det låter precis som vår jaktlabbe. jag jobbar dag o sambon natt och vissa mornar när jag inte fått ut henne så har hon fått ligga kvar, med resultat att sambon tror att hon varit ute och han lägger sig i godan ro, och sover till allt mellan 2 och 4 på dagen:eek: då stiger båda upp lite sömna i ögonen och hunden ber fortfarande inte direkt om att få komma ut utan ska morna sej me husse först, behöver ja säga att det där e husses hund:grin:

för övrigt e jag inte spec glad för jr, har dålig erfarenhet av dem men visst det fins väl trevliga individer där oxå.

det där med avel är ju ganska svårt, att hitta individer som passar varann.

ja har tänkt på en sak... en kombination som blir riktigt bra vågar man kanske göra om, men blir resultatet det "samma" i båda kullar? Alltså, är dom lika mjuka,trevliga osv (el va man nu söker) sen kan vi vända på det... en kombination som inte blir bra,vågar man chansa och bepröva den igen? troligtvis inte.. men VAD är det som säger att den nu måste bli dålig, lika väl som kombinationen från den "bra" parninen räknas me kunna bli bra?

sorry lite trådkapning men tankarna bara for i väg när du ts började prata stamtavlor..

hoppas bara någon förstod mitt svammel..
 
Sv: Jack russell

Jag kan personligen inte förstå varför många människor har emot denna hundras. Jag är ett stort fan av den, - förmodligen inte alls en opartiskt bedömare - har en Irlänsk import som idag är 3 år. Jag har träffat många och underbara JR:s. Det var givetvis en av anledningarna till att jag själv bestämde mig för att bli ägare till en. Det är en tuff hundras, med många gånger stor jaktlust och med det medföljande kampanda, oerhört motions och hjärnkrävande. De accpeterar inte något .... bara för att ..... Det är det som gör den charmig, en självständig individ som också är en oerhört trevlig flockkamrat och som är en allroundhund utan dess like. Men detta är ju rastypsikt och borde inte vara någon överaskning för någon som läser eller träffar på hundrasen. Kanske blir de överrumplade hur energisk, hur kampandaktig och hur listig den kan vara ....
 
Sv: Jack russell

Ja, de kan vara bitska, ihärdiga och faktiskt påminna om en liten pitbull i krympt format. Formar man om dessa "egenskaper" till något bra så leder det till en underbar flockkamrat utan dess like. Men, jag kan se problematiken med att folk skaffar sig små söta hundar, som egentligen kräver mer än de flesta stora hundraser vi har. För denna hunden kan skada seriöst för sin storlek. Båda barn, katter, småvilt och andra hundar. Många av dem leker på ett gladiatorliknande sätt som gör att de får svårt att "hänga med" andra småhundar, som främst tycker dem är obehagliga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 003
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 451
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag undrar om någon har erfarenhet av Parson russell terrier? Har läst på en del och även träffat på en vuxen hund som verkade lugn och...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Luzzan
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 002
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp