Bukefalos 28 år!

Jägare se hit!

Ajda

Trådstartare
Sambon tog nyss jägarexamen och önskar sig nya jaktkläder. Jacka och byxor.
Nu lurar jag på det i julklapp till honom. Men är det något speciellt jag bör tänka på när jag kikar runt? Har ni tips på bra märken?
 
Vad har du för budget och vilken typ av jakt tror han att han kommer utföra mest? :)
Jaktkläder är i regel dyrt, så vet man inte säkert kan det ju vara idé med ett presentkort.
 
Vad har du för budget och vilken typ av jakt tror han att han kommer utföra mest? :)
Jaktkläder är i regel dyrt, så vet man inte säkert kan det ju vara idé med ett presentkort.

Han jagar mest vildsvin, hjort och älg. Min tanke är att köpa en jacka främst, så får han köpa byxor senare. Han har ett budget-ställ redan så han kommer inte sitta ute i jeans o jaga fram tills han köpt byxorna själv. :up:
Min budget är väl ca 2000:-
 
Jag skulle lägga presentkort på stor kedja på den summan du tänker dig. Det kan vara skönt att prova dem innan köp. :)
 
Han jagar mest vildsvin, hjort och älg. Min tanke är att köpa en jacka främst, så får han köpa byxor senare. Han har ett budget-ställ redan så han kommer inte sitta ute i jeans o jaga fram tills han köpt byxorna själv. :up:
Min budget är väl ca 2000:-

Det låter bra :up:
Min sambo har denna jackan, som han är supernöjd med. Den är tyst, vattentät och vindtät och han använder den året runt. Den är tunn, så vintertid får man komplettera med tröja under :) Den sitter himla fint på också, jag är sugen på att köpa dammodellen till nästa säsong.
För ca 2000 får du ju en värmeväst annars, det kanske är ett alternativ? Otroligt skönt om man sitter mycket på pass!
 
Det låter bra :up:
Min sambo har denna jackan, som han är supernöjd med. Den är tyst, vattentät och vindtät och han använder den året runt. Den är tunn, så vintertid får man komplettera med tröja under :) Den sitter himla fint på också, jag är sugen på att köpa dammodellen till nästa säsong.
För ca 2000 får du ju en värmeväst annars, det kanske är ett alternativ? Otroligt skönt om man sitter mycket på pass!

Den var fin! Men räcker det med tröja under vintertid? Jag hade nog tänkt köpa en vinterjacka åt honom, men får kanske tänka om...
Kanske drar jag med honom så han får välja själv i stället.
 
Den var fin! Men räcker det med tröja under vintertid? Jag hade nog tänkt köpa en vinterjacka åt honom, men får kanske tänka om...
Kanske drar jag med honom så han får välja själv i stället.

Det beror nog på hur frusen man är och hur kallt det är. Sambon hade underställ + fleece under den när vi jagade i söndags och han satt på pass :) Ca 5+.
I år har det ju (åtminstone hos oss i Småland) varit milt, jag har jagat lör-sön alla helger utom en sedan 1/10 och bara haft typ 2 dagar med snö :p Själv tycker jag att lager-på-lager funkar bäst när det är kallt. Jag brukar köra underställ > skjorta > tunn fleece > halvtjock dunväst eller värmeväst > halvtunn jacka vid typ +5 till -7. Jag har en tunnare jacka som jag använder året runt och en tjock vinterjacka som jag bara använder om det är riktigt kallt. Jag går mest med hund dock, så den tjocka jackan använder jag bara om jag sitter på pass :) Det är värdelöst när det blir för bylsigt i armarna tycker jag. Bättre då att investera i en värmeväst/dunväst att ha under.

Har ni någon Jaktiabutik i närheten? De har ett stort sortiment om du vill köpa ett presentkort :) Annars är det nog en bra idé att ta med honom till butik och prova ut något.
 
Det beror nog på hur frusen man är och hur kallt det är. Sambon hade underställ + fleece under den när vi jagade i söndags och han satt på pass :) Ca 5+.
I år har det ju (åtminstone hos oss i Småland) varit milt, jag har jagat lör-sön alla helger utom en sedan 1/10 och bara haft typ 2 dagar med snö :p Själv tycker jag att lager-på-lager funkar bäst när det är kallt. Jag brukar köra underställ > skjorta > tunn fleece > halvtjock dunväst eller värmeväst > halvtunn jacka vid typ +5 till -7. Jag har en tunnare jacka som jag använder året runt och en tjock vinterjacka som jag bara använder om det är riktigt kallt. Jag går mest med hund dock, så den tjocka jackan använder jag bara om jag sitter på pass :) Det är värdelöst när det blir för bylsigt i armarna tycker jag. Bättre då att investera i en värmeväst/dunväst att ha under.

Har ni någon Jaktiabutik i närheten? De har ett stort sortiment om du vill köpa ett presentkort :) Annars är det nog en bra idé att ta med honom till butik och prova ut något.

Tyvärr inte, ligger 3 butiker 10 mil bort. En butik i varje riktning.
 
Engelsons har bra och väldigt prisvärda kläder tycker jag. Mina (och andras) har hållit finfint i flera år om man nu inte är en sån där märkesnörd :angel:

Mitt jaktställ från Engelsons har jag haft i många år och håller sig fint och bra fortfarande så jag håller med dig :)
 
Vilka är de stora kedjorna tänker du? Vi har sharpman i närheten men jag vet inte om deras utbud räknas som stort?

Lägger en röst på Sharpman, har själv kläder därfrån (Pinewood) när jag jagar. Tycker de har ett bra sortiment. Har du dessutom nära är det ju bara att åka dit och shoppa loss.
 
Jag kan tyvärr inte ha mycket Engelsons grejer eftersom de är för stora, men de brukar ha bra kvalité :) De andra i familjen har lite från dem som de är helt okej nöjda med.
Jag har en hundförarväst därifrån som hållt fint i tre säsonger, trots många trånga planteringar.
Deras grejer är ju inte alltid så mycket billigare än Swedteam/Chevalier/Pinewood dock och jag tycker nog att de senare håller snäppet bättre kvalité.

Har bett engelson att göra deras anorak i dam och allmänt lite mindre storlekar, men jag tror tyvärr inte att de hörsammar min önskan :p
 
Han har en jakttröja från Pinewood som han går jämt i här hemma. Kanske ska titta lite extra på de kläderna. Han gillar ju egentligen Per Morberg-stilen, men det känns inte så praktiskt i Sverige när vädret inte är att lite på alla gånger.

Vissa jackor är ju försedda med orange tyg. Vill man ha det? Eller är det bättre att gå på enfärgad jacka så får han ha sin orange mössa till?
 
Vilka är de stora kedjorna tänker du? Vi har sharpman i närheten men jag vet inte om deras utbud räknas som stort?

Nåväl, 10 mil är ju inte så långt ;)
XXL har en del också, men deras sortiment är mer begränsat :)

Jag tänkte på XXL o brukar vända mig dit när jag hamnar i trångomål o inte vet vad jag ska köpa eller vad mottagaren behöver men som @AraSlei säger så är det lite begränsa (men o andra sidan är ju alla butiker det...på sina sätt. ;)).
 
Han har en jakttröja från Pinewood som han går jämt i här hemma. Kanske ska titta lite extra på de kläderna. Han gillar ju egentligen Per Morberg-stilen, men det känns inte så praktiskt i Sverige när vädret inte är att lite på alla gånger.

Vissa jackor är ju försedda med orange tyg. Vill man ha det? Eller är det bättre att gå på enfärgad jacka så får han ha sin orange mössa till?

Om han gillar Per Moberg-stilen kanske han skulle gilla den här västen?
Jag har dammodellen och använder den så gott som dagligen. Funkar bra som skytteväst och den är både snygg och praktisk. På hösten när det fortfarande är rätt varmt brukar jag bara ha den och en skjorta/tunn fleece under :) Min sambo har Per Moberg-stil på sina kläder och använder sin en hel del till vardags ihop med gubbsmäck.

Varselfärg är en smaksak om man vill ha det i jacktyget eller om man vill lägga till det utöver. Jag personligen föredrar att ha enfärgade kläder och använder en orange hundförarväst och/eller orange keps när jag vill synas.
 
Jag skulle kolla extra snarare på material än märken (även om detta ibland går hand i hand). Satsa på kvalité-material så som ull hellre än fleece när det gäller det som är närmast kroppen. Men precis som det sagts tidigare i tråden skulle jag satsa på presentkort och typ göra en "dejt-dag" av det när ni åker tillsammans till butiken och provar kläder och sen kanske tar en fika efteråt. Jag har själv svårt att beställa kläder över nätet utan vill hellre prova saker för att få exakt rätt storlek och passform :)
 
Som sagt lager på lager funkar bäst tycker jag
Och ljudfria kläder haha.
Har ett par sköna fleecefodrade byxor som jag har haft i evigheter.
De funkar bra med ett bra underställ.
Jackan får inte vara för tjockt fodrad för då blir den klumpig men det är så individuellt.
Jag själv kan ju inte skjuta på grund av skada så behöver inte tänka på rörligheten så sett.
 
Jag gav min sambo byxor från Härkila i 40-årspresent, det blev en mycket uppskattad present som fortfarande håller trots 10 års idogt användande!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
189
Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
1 046
Senast: ii-ssa
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 010
Senast: Ullmerkott
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp