Jäkla kassa hösilage!

V

veronican

Jag kanske är ute och seglar, men jag ser inte hur man ska kunna ge detta hösilage i rätt grovfodermängd och kunna rätta till kvoten enbart med kraftfoder? För det är nämnligen vad folk blivit tillsagda som fodrar med detta hösilage och som inte vet ett skvatt om analyser... :( :(


Får inte upp proteinet utan att MJ:et blir för högt!
Jag håller på och räknar foderstat åt en ponny i stallet och nu har jag räknat på lite olika förslag och får inte ihop det riktigt bra, så istället för att sitta och köra fast tänkte jag höra om ngn har tråkigt och har lust att hjälpa mig spåna lite? (vill inte bara plåga dig Nina med mina frågor :o)

Ponnyn är en maxad kraftigt byggd D-ponny, beräknad väga ca 450 kg.
Hösilaget är minst sagt dåligt :( och hade följande värden:
7.6 MJ 19.5 Smrp 2,4 Ca 1,5 P 0.8 Mg

Ponnyn har vilat med korta promenader vid hand de senaste månaderna och ska vila 2 veckor till innan den ska sättas igång mycket försiktigt, har varit halt. Den är ganska lättfödd och blev väldigt fet över betet men är nere i lagom hull nu.

Jag har räknat ut att ponnyns underhållsbehov är 46 MJ och 276 Smrp.

Dock är balansen i hösilaget så jävla usel att jag inte får fram en bra kvot utan att energin blir för mycket :mad: eller så blir det för lite grovfoder.

Minimigiva i TS för ponnyn är 5,4 kg (1,2 kg TS x 450 kg häst) och i hösilaget (TS 0,68) blir det MINST 8 kg!
Men det är ju bara att glömma, för 8 kg hösilage ger inte bara en grym obalans utan också på tok för mkt MJ...

Jag provade med hösilage, lusern hack och soja, även några förslag med lite halm, men som sagt, jag får inte till det riktigt.. Skitsvårt när ponnyn behöver så lite MJ.

Det enda med vettig kvot är
5 kg hösilage
1 kg hack
200 gr soja
= 49 MJ 307 Smrp (kvot 6,2) 25,5 Ca 11,5 P 5,8 Mg
och då har jag inte helt ordning på mineralerna ännu.

MEN detta förslag ger för lite grovfoder :(

Någon alls som har tid/ork att hjälpa mig lite?
Med halm blir bara kvoten ännu tokigare, även om grovfodergivan blir bättre. Med mer hack blir det för mycket MJ, med mer hösilage blir det mer obalans...
 
Ja du det var inte helt enkelt :p
Det bästa jag kan komma med är:
3 kg halm
2 kg lucernhack¨
2 kg hösilage
135 g soja
2 mått fosforbalans(från eclipse biofarmab)
Ger 48,9 mj, 300,3 smrp, 37 ca och 15,6 p (mg har inte kollat då jag inte vet mg värdet i halm)
smrp/mj kvot: 6,1
ca/p kvot: 2,3(hög men det gör inget med överskott av kalk från grovfodret, det kissar han ut igen)
 
Låter ju bra men jag är tveksam till att det går att få i ponnyn 3 kg halm om dagen, det är ju inte så mumsigt direkt.. :(

Har pratat med ägarna idag och kanske ska de försöka få tag i nåt hö så man kan ge hälften av varje men det är få bönder här i krokarna som analyserar sitt hö..

Under tiden måste jag lägga upp någon foderstat så länge iaf, innan hon börjar falla ur.. :(

Tyvärr fodrar många i stallet med enbart detta hösilage och kraftfoder, typ vanliga pelletssorter i form av komplettfoder eller havre.. :( Jag kan bara inte se hur man kan få ihop en foderstat med rätt mängd grovfoder och enbart komplettera med kraftfoder eller soja.. :confused:
 
Ja det var en svår nöt att knäcka..

3.5 kg hösilage
1 kg halm
1.5 kg lucern mix
0.3 kg soja
50 g miner vit

Ger 46,6 mj, kvot 6. Ca/p 1,7 och Ca/mg 3,2.
Ts blir 4,6- alltså precis på gränsen, men det kan få vara okej då hästen är på bantning och snart ska få mer mat.. Att lägga in grenar och kvistar kan ju vara schysst att göra under denna 2 veckors period..
Eller så lägger du den på en högre MJ och hoppas att den inte tar sig för mkt tills den börjar ridas. :crazy:
 
Lucern mix är det hackat strå?

Blir det inte för lite med 4,5 TS då? Vet ju att absoluta minimigivan är 1 kg ts/100 kg häst men det känns väldigt lite...

Men det låter bra ditt förslag. Har faktiskt pratat med både ägaren till ponnyn och en annan hästägare i stallet idag om hur lite protein det är i hösilaget och hästägare nr 2 ger också hö, vilket hon nu ska skicka iväg på analys förhoppningsvis. Hon lyssnade iaf intresserat på allt mitt babbel :D För visst går det inte att få ihop en foderstat på detta hösilage där minigivan TS är fylld och enbart balansera upp med kraftfoder? Jag räknar och kollar men det GÅR inte...

Ponnyägaren hade tänkt ge havre sen när hon kommer igång mer men jag tror de måste ge lusernpellets istället, för visst kan man väl ge enbart lusern som kraftfoder?
 
Nej, lucern mix är gräsfröhalm och lusern! :)

4,6 TS blir det ju. :p
 
jasååå? det har jag nog aldrig sett! Det är inte det som säljs på grön plastbal då? Vart hittar man lucern mix?
 
Grön plastbal är Lucern Mix (den med gräsfrö i). Det "rena" Lucern hacket har en gråaktig färg på påsen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 425
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 052
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 228
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp